Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

David Bureš
Diskuze (15)
Giorgetto Giugiaro míří do důchodu. Ve světě automobilového designu však za sebou zanechal výraznou stopu.

Designérské studio Italdesign na začátku července opustil její zakladatel Giorgetto Giugiaro, který se chce v následujících letech věnovat svým koníčkům. Při této příležitosti jsme se rozhodli připomenout ty nejzajímavější koncepty tohoto centra sídlícího v italském městě Moncalieri.

Vybrat pouhých 10 automobilů Italdesignu byla náročná práce, Giorgetto Giugiaro byl spolu se svým týmem během své kariéry velice plodným autorem. Z toho důvodu jsme se v tomto přehledu zaměřili jen na koncepty, které jsou seřazeny podle abecedy.

I tak jsme museli mnohé vozy vynechat, zmiňme například luxusní model Bugatti EB218, supersport BMW Nazca C2 nebo Lamborghini Cala. Stejně tak jsme tentokrát nepočítali se sériovými auty z Giugiarova pera, mezi něž patří VW Golf první generace, Fiat Croma, Daewoo Matiz či Alfa Romeo Brera. Do přehledu jsme nezařadili ani vozy, které Giugiaro nevrhl ještě před založením Italdesignu. Před vybudováním svého designérského centra v roce 1968 Giugiaro pracoval v karosárnách Bertone a Ghia.

Odchod Giugiara a jeho syna Fabrizia rozhodně nebude znamenat konec Italdesignu. Designérské centrum bude ve své práci pokračovat, když chce do konce roku nabrat 250 nových zaměstnanců. Dnes je firma součástí koncernu VW Group, které ji vlastní prostřednictvím automobilky Lamborghini.

Vedle sídla v italském Moncalieri provozuje Italdesign i další pobočky v německém Wolfsburgu, německém Ingolstadtu, španělské Barceloně a v italské komuně Nichelino.

Alfa Romeo Caimano

Model Alfasud patří mezi prodejně nejúspěšnější modely značky Alfa Romeo. Na jeho základě však v 1971 vznikl automobil, který rozhodně nechtěl být masovou záležitostí. Ba naopak, na konceptu Caimano měl Giugiaro popustit uzdu své fantazie, protože mu Alfa Romeo zadala úkol navrhnout auto snů bez možnosti sériové výroby.

Výsledek tak má s Alfasudem společnou opravdu jen část techniky, třeba zkrácenou platformu a motor typu boxer. Caimano s klínovitou karoserií postrádá typické dveře, dovnitř se nastupuje pomocí odklápěcího čelního skla, které je protaženo až za hlavy posádky.


Bizzarrini Manta

Prvním projektem nově založeného studia Italdesign byl prototyp Manta určený pro značku Bizzarrini. Auto poháněné osmiválcem Chevrolet bylo představeno na turínském autosalonu v dubnu 1968, pouhých 40 dní po založení nové společnosti Giorgetta Giugiara.

Hned první projekt nového studia byl opravdu odvážný, Manta je totiž vlastně crossoverem spojujícím prvky kombíků a kupé. I proto jej Giugiaro nazýval dvoudveřovým kombi. Řidič navíc sedí uprostřed interiéru, mezi pasažéry, což je stejná konfigurace jako v McLarenu F1, který vznikl až o mnoho let později.


Italdesign Capsula

Netradiční koncept představený v roce 1982 na turínském autosalonu se inspiroval těmi nejstaršími automobily světa, které postrádaly samonosnou karoserii. Capsula používá šasi inspirované autobusy a malými užitkovými vozy, které doplňuje platforma skládající se z 1,5litrového motoru, hnací hřídele, nádrže nebo zavazadelníkem umístěným pod prostorem pro posádku. Kabinu tvoří speciální kapsle, díky níž je snadné auto přeměnit z osobního na nákladní.

Pětimístný interiér byl navržen tak, aby nabízel větší prostor než tehdejší VW Golf a Mercedes-Benz 380 SE, a to navzdory kompaktním vnějším rozměrům. Koncept je totiž dlouhý jen 3.720 mm.


Italdesign GEA

GEA je posledním konceptem, který Italdesign představil ještě pod vedením svého zakladatele. Koncept prezentovaný na letošním ženevském autosalonu je vizí luxusního automobilu pro rok 2025. Vedle ladných linií karoserie zaujmou při zkoumání exteriéru i 26palcová kola, z nichž má každé šedesát paprsků.

Vůz dlouhý 5.370 mm je poháněn čtyřmi elektromotory u přední a zadní nápravy, jejichž celkový výkon činí 570 kW. V konstrukci skeletu karoserie i na její povrchové panely a komponenty podvozku jsou v hojné míře využity materiály, jako je hliník, hořčík a uhlíková vlákna.


Lancia Medusa

Na konci sedmdesátých let svět zasáhla ropná krize, na kterou musely zareagovat i výrobci automobilů – především úspornějšími motory. Reakcí na nový důraz na nízkou spotřebu byl i koncept Lancia Medusa, který se součinitelem aerodynamického odporu o hodnotě 0,263 byl nejaerodynamičtějším vozem své doby.

O skvělou aerodynamiku se vedle celkové siluety karoserie postaraly zapuštěné kliky dveří nebo skla spojená s karoserií. Základem Medusy byla platforma Lancie Montecarlo, s čímž souvisel motor uložený uprostřed. Specialitou kabiny byl novátorský volant s množstvím tlačítek, který byl vlastně předchůdcem volantů dnešních Ferrari.


Lexus Landau

Luxusní značky dnes postupně míří do segmentu nižší střední třídy, Giugiaro ale vizionářsky navrhl luxusní kompakt již v roce 1994. Pětidveřový hatchback Lexus Landau byl postaven na podvozku tehdejšího Lexusu GS 300, proti němuž je koncept o zhruba 60 cm kratší.

Koncept japonské značky chtěl kombinovat kompaktní vnější rozměry s prostornou kabinou. Pod kapotou Landau pracoval osmiválcový motor, jehož síla byla posílána na všechny čtyři kola.


Maserati Boomerang

Sedmdesátá léta byla ve znamení futuristických tvarů, což potvrzuje i Maserati Boomerang, které se ve formě konceptu světu poprvé ukázalo v roce 1972 na ženevském autosalonu. Při návrhu auta Giugiaro vycházel ze svých dřívějších návrhů, konceptů Porsche Tapiro (1970) a Alfa Romeo Iguana (1969).

Základem konceptu bylo Maserati Bora, což znamenalo použití osmiválce o 230 kW. Specialitou Boomerangu je vedle takřka vodorovného čelního skla volant s chybějícím středem. Kvůli tomuto řešení Italdesign navrhl speciální, rozdělený sloupek řízení spojený řetězem.


Maserati Kubang

Maserati v příštím roce chystá představit své první sériové SUV, model Levante. Myšlenka SUV s trojzubcem ve znaku však vznikla již mnohem dříve, v roce 2003 Italdesign prezentoval koncept SUV Maserati Kubang. Stejný název nesl i pozdější koncept z roku 2011, který si už Maserati navrhlo samo.

Zajímavostí je fakt, že už původní Kubang se měl dostat do sériové výroby. Tehdejší ekonomické problémy Maserati však znamenaly odsun tohoto projektu. Osmiválcové SUV o výkonu 287 kW tak zůstalo ve fázi konceptu.


Proton Emas 3

Italdesign za svoji existenci spolupracoval s množstvím značek. V roce 2010 navrhl i trojici studií pro malajský Proton. Jedním z těchto vozů byl Emas 3, městské vozítko dlouhé jen tři metry, které by svými kapesními rozměry mohlo konkurovat Smartu Fortwo.

Třídveřový Emas 3, pětidveřový Emas Comfort a oplastovaný Emas Country byly plug-in hybridy. Pohonný systém kombinující vpředu uložený tříválec a elektromotor u zadní nápravy navrhla společnost Lotus Engineering.


Škoda 720

Giorgetto Giugiaro zanechal stopu také v socialistickém Československu. Studio Italdesign totiž pro automobilku Škoda (tehdy AZNP) navrhl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let několik prototypů s označením 720. Italské designérské centrum tehdy vycházelo z návrhů Josefa Brokeše a Jana Žáčka.

Škoda 720 se měla stát automobilem střední třídy s klasickou koncepcí (motor vpředu pohánějící zadní kola), který se měl prodávat s obchodním označením 1500. Auto se však do sériové výroby kvůli neutěšené ekonomické situaci nikdy nedostalo, a tak sedan, kombi i kupé zůstaly jen ve fázi prototypu.

alfaromeo italdesign lexus maserati proton skoda design alfaromeo italdesign lexus maserati proton skoda design

David Bureš
Diskuze (15)
11. 7. 2015 06:25
Re: Boomerang a par poznamek
Hezkej text :yes:

Mas pravdu, Brera se mi nelibi, respektive ne to, co slo do vyroby, koncept se mi naopak libil velmi. Nicmene u Brery slo spise (u mne hlavne) o kola - tu ven vypoukle sedmnactky jsou doslova odporne, baculate auto musi mit stredy kol "utopene" a limce vytazene ven, navic u tak velkeho vozu to chtelo minimalne 18", radeji pak 19"... K te 159 - ona se mi libi samostatne, no nelibi se mi jako nastupce 156, snad mi rozumis :-)
Avatar - Pekelná Micinka
11. 7. 2015 01:14
Re: Škoda, ...
:yes: Mně taky ne, až nějak když jsem koukal na ten pořad
10. 7. 2015 20:02
Re: Škoda, ...
Jj. To se mi nespojilo, ale asi to tak bylo, dává to smysl. I Giugiaro měl zájem se zde co nejlépe prezentovat.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 19:33
Re: Škoda, ...
Mně se líbí a myslím, že trochu vypadá jako malý zdrclý Espace, což mě přivádí na myšlenku, že by tak býval mohl vypadat nástupce či facelift 1203ky. Detaily bych neřešil, byl to prototyp a i kdyby se používali při sériové výrobě, uživatelům by to v kontextu doby asi příliš nevadilo, nebo by se použily detaily z něčeho jiného, co už se taky vyrábělo. Škody je taky škoda. Možná, že odpověď na to, jak se tehdy povedlo sem na výstavu dostat tu Alfu, byla právě tehdejší spolupráce a zakázka pro Italdesign.
10. 7. 2015 18:55
Re: Škoda, ...
Hezký dokument, dík, neviděl jsem. :yes:

Vnější design v kontextu doby zcela ok (až pak vzniklo Twingo), detaily, bohužel, (kliky z Wartburga, joystick z míchačky......) ukazovaly na velké potíže s vlastní realizací a nebýt obrovského nadšení, nevznikl by snad ani tento zcela funkční prototyp.

(A tu Škodu jsem viděl.)