Lancia Musa 1,4 16V (70 kW) & 1,3 Multijet (66 kW) – Dámská volenka

Lancia Musa 1,4 16V (70 kW) & 1,3 Multijet (66 kW) – Dámská volenka

 
 

Prvotřídní design kombinovaný s italskou lehkomyslností by mohl znamenat, že se do malého MPV nic nevejde a bude vrcholně nepraktické. Opak je ale pravdou!

Technicky sice nejde o mimořádně zajímavý automobil, ale zbývající disciplíny poutají pozornost více než dost. A nejsou to přitom pouze estetické a výhradně subjektivní kategorie, v nichž má Musa co nabídnout.

Designová Idea

Česká novodobá minulost malých MPV z dílen Fiatu je tak trochu pohnutá. S nadšením přijatý model Idea se představil veřejnost v roce 2003 a o několik měsíců později se objevil i na českém trhu. Pro malý zájem českých zájemců (nebo snad neschopnost nabídnout konkurenceschopnější cenu) se v roce 2005 Idea vytratila z nabídky českých prodejců Fiatu, jakoby se čekalo na to, až trh defnitivně ovládnou Merivy a později během roku 2006 Roomstery.

Na začátku roku 2008 pak v rámci rozšíření značky Lancia na český trh přichází, jako druhý model v pořadí, Musa. Derivát Fiatu Idea okupuje už druhý rok po sobě italský trh malých MPV a trochu překvapivě jde v celoevropském měřítku na odbyt o poznání lépe než Idea, která v sobě má zakódovanou německou genetickou výbavu připomínající neslavné období Fiatu Stilo.

obrázek [555 x 289]
 

Loňský facelift Musu posunul o půlgeneraci dále, i když osvědčený základ starého dobrého Punta v útrobách zůstává. Exkluzivitu hodnou minulosti značky dodává Muse vymazlená příď s hravými tvary sdružených svítilen a sebevědomou maskou, jejíž tvar je do hladké a relativně ploché přídě zasazen tak trochu natruc. Oba převisy se loni zvětšily, což celkovou délku auta posunulo přes čtyři metry. Přísně jednoprostorová karoserie má svým pojetím nejblíže k německému Opelu Meriva, v českém prostředí bude zřejmě nejbližším konkurentem extravagantní Roomster. Na rozdíl o těchto tuctových miniMPV chce Lancia nabízet vytříbený styl. Mimo základních zženštilých tvarů se Musa chlubí množstvím chromovaných detailů, netradičním designem kol a možností objednání mimořádně originálního dvoubarevného provedení bicolore (+25.000,-Kč).

Život s italskou hvězdou

Malá luxusní auta nejsou nikde, natož na českém trhu, na špici žebříčků registrací, ale Musa naštěstí nemusí spoléhat na to, že příjde bohatý princ, který ji koupí bez ohledu na vše ostatní své princezně. Začneme-li odzadu, jsme u zavazadelníku. Jeho objem 390/1488 l nenapovídá nic o tom, že bychom měli mít tu čest s autem čtyřmetrové délky, ale je to opravdu tak. Lancia Musa patří k autům s nejnižší polohou nakládací hrany nad úrovní vozovky – naměřili jsme jen 61 cm. V kufru je na pravé straně kvádr překrytý kobercem, který je připraven pro zabudování CD měniče – bohužel i když si jej neobjednáte. Tento prvek omezuje maximální využitelnou šířku (960 mm), ale délka u dna (620 mm), i výška ke krycímu platu (590 mm) jsou na tak malý automobil více než dobré hodnoty.

obrázek [300 x 275] Jestliže dojde na nejhorší a majitel Lancie musí s Musou i pracovat, přichází další prostorové překvapení. Sedáky lze postupně sklápět - opěradlo vpřed na sedák, to celé pak dále vpřed pomocí vzpěr, takže vzniklá, téměř rovná plocha získává délku přes 1500 mm. Ani to není zdaleka variabilní konečná. Spolujezdcovo sedadlo má sedák sklopitelný do vodorovné polohy, takže se sklopeným zadním opěradlem snadno ve čtyřmetrové Muse přepravíte i předměty s délkou 2,8 m. Více snad pro maximalizaci užitné hodnoty udělat nešlo.

Jestliže jsme chválili nastupování před čtyřmi lety u Fiatu, lze zodpovědně prohlásit podobný výrok i dnes u Lancie. Čtyři dveře s pravidelným tvarem se otevírají do velkých úhlů, sedáky jsou v optimální výšce pro nastupování. Luxusně vyhlížející křesla mají na první pohled spíše komfortní poslání, ale měření ukázala, že jejich rozměry (délka sedáku, výška opěradla) jsou větší než u Roomsteru nebo Merivy. Velkým a příjemným překvapením je poloha cestujících na zadních sedadlech, kterým sedáky (mimochodem delší než ty přední!) dobře podpírají stehna, díky vzdálenosti hrany sedáku k podlaze. Poloha sezení je vpředu i vzadu vzpřímená, tedy na dlouhé trasy relativně pohodlná i ve srovnání s malými hatchbacky. K pohodové atmosféře na palubě přispívá také velká vnitřní šířka (vpředu ve výši loktů dokonce 1470 mm), kterou Musa výrazně překonává Merivu i Roomster.

obrázek [555 x 311]
 

Benzin nebo diesel

V krátkém časovém období jsme měli příležitost vyzkoušet dvě zřejmě nejžádanější motorizace. Zážehový motor 1,4 16V (70 kW, 128 Nm) se objevuje v Grande Puntu, ale své místo má i v dalších Fiatech již několik let. Jeho vlastnosti odpovídají charakteru Musy nejlépe. Zpočátku tichý a později dravě znějící zvuk provokuje, ale ve městě se sním nebudou trápit ani méně zkušené řidičky. Při popojíždění v kolonách oceníte plynulý nástup, který bude někdo možná mylně pokládat za nudu v nízkých otáčkách. Podle nás jde o točivý a svým způsobem zábavný motor, který dokáže být andělem i (malým) ďáblem. Unikátní příplatkovou položkou je možnost doobjednání šestistupňové převodovky. Investici ve výši 5.000,-Kč upřímně doporučujeme. Řazení samotné postrádá německou preciznost, snadnost pohybů v kulise a tuhost dorazů, která by vybízela k rychlým změnám rychlostí, ale vyšší počet převodových stupňů dělá jízdu zábavnější a koneckonců i úspornější. Při standardní rychlosti 130 km/h budete mít na šestku na otáčkoměru 3600 ot./min a palubní počítač ukáže po několika desítkách kilometrů spotřebu 8,8 l/100 km. Když se budete pohybovat s průměrem 100 km/h, bude jízda o poznání tišší, aerodynamický odpor nebude tolik působit, a tak s ručkou otáčkoměru ukotvenou na 2900 ot./min pojedete za slušných 6,3 l/100 km.

obrázek [555 x 392]
 

Malý turbodiesel má v Muse výrazně méně kultivované chování. Kupodivu nejde ani tak o hluk nebo vibrace (ty ruší posádku jen minimálně), ale spíše o neustálý boj s točivým momentem, který musíte kočírovat při rozjedu i v zatáčkách. Zejména ovládání pedálu plynu turbodieselu vyžaduje podstatně více zkušeností než benzinová motorizace a například do města bychom ji zřejmě řidičkám vůbec nedoporučovali. Při rozjezdu je nejbezpečnější cestou jak akcelerovat plynulé vytočení motoru až k 2000 ot./min a následné pouštění spojky. Cokoliv jiného znamená buď počátek protočení kol nebo naopak boj motoru (bez podpory turbodmychadla) s jízdními odpory, které jsou pak náhle a pokaždé poněkud překvapivě překonány výbušnou akcelerací.

Mimo město vyniká koncepční výhoda turbodieselu naplno. Na českém dálničním limitu lze jezdit s 3200 ot./min a spotřebou 6,2 l/100 km, rychlostní průměr 100 km/h zvládá Musa s malým Multijetem za zázračných 4,6 l/100 km.

Komfort se vším všudy

Lancia Musa splňuje svými jízdními vlastnostmi vše co se od ní jako od malého luxusního auta čeká. Tlumení nerovností, včetně těch krátkých příčných, je na velmi dobré úrovni, i když na testovaných exemplářích byla příplatková šestnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/50 R16. Řízení je neméně komfortní, ale nad velkým účinkem posilovače (který může být dále znásoben režimem City) snad ani není nutné se v tomto voze zastavovat. Brzdy by mohly mít plynulejší nástup a v této cenové kategorii snad už i kotouče na zadních kolech. Sportovní jízdu asi nebude mnoho majitelek praktikovat, ale když se tak stane, mohou dámy očekávat o něco stabilnější i když více rozhoupané chování na silnici než v případě Merivy. Ta je podle nás vybavena tužším odpružením a tvrdším materiálem sedáků, což dá celkově méně pohodlí v běžném provozu. Ve vysokých rychlostech posilovač příjemně tuhne, což výrazně dodává řidiči na jistotě.

Italské manýry

obrázek [300 x 344] Nebylo by to auto z Itálie, kdyby nemělo alespoň několik nepraktických a krásných detailů. Každodenním provozem vás budou provázet zrcátka formulového formátu, která mají zřejmě původ ještě ve Fiatu Stilo. Ostřikovače, se bohužel konstruktérům nepodařilo sladit s tvarem stěračů, takže stěrač je sice za jízdy ostřikován velmi účinně, ale na sklo se v parkovací poloze dostane pouze vodní mlha. Zpracování interiéru je velmi dobré, ale některé materiály (ač se změněným odstínem probarvení) přece jen neodpovídají špičkovému standardu, na který si rychle navyknete ve velkých Lanciích. Kvalitativní dojem z dotykových a ovládacích kontaktů s Musou kazí kovový zvuk při zavírání všech bočních dveří, jakoby k ladění tuhosti tlumicích materiálů na tomto místě nikdy nedošlo. Podobně hrubou charakteristiku mají při otevírání také vnější dveřní kliky.

Závěr

Lancia vrací na český trh malé MPV, které má mimořádně široké uplatnění, vysokou užitnou hodnotu a kompaktní rozměry, které se hodí do města. Současně zvládá s veškerým komfortem i delší dálniční trasy, uvnitř se pohodlně sedí a do šířky máte vlastně tolik místa jako v Bravu. Je více než 400 tisíc za takové auto mnoho? Pokud budete zvažovat pouze základní míry a data, asi skončíte u jiného modelu, jenže Lancii nechybí bohatá výbava ani unikátní design. Když to všechno spočítáte, možná že ANO bude pro některé z vás dokonce i racionální volba.

obrázek [555 x 358]
 

První cena vozu389.000,-Kč (Musa 1,4 8V (56 kW), Argento)
První cena vozu s testovanou motorizací419.000,-Kč (Musa 1,4 8V (56 kW), Argento)
Základní cena testovaného vozu434.000,-Kč (Musa 1,4 16V (70 kW), Oro)
Cena testovaného vozu vč. příplatků532.500,-Kč (Musa 1,4 16V (70 kW), Oro)

Plusy

  • Prostorný a variabilní interiér, velká šířka na předních sedadlech
  • Relativně velký a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Šestistupňová převodovka pro motor 1,4 16V
  • Unikátní designové prvky výbavy (dvoubarevný lak, kola)
  • Tlumení podvozku i na krátkých příčných nerovnostech
  • Dobré odhlučnění interiéru

Minusy

  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Kovový zvuk při dovírání dveří, velká síla při otevírání dveří
  • Vyšší cena a ztráta hodnoty
Spolupracujeme s TipCars.com

Lancia Musa 1,4 16V (70 kW)

Cena v základní výbavě: 434 000 Kč Cena v testované výbavě: 532 500 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče a spolujezdce, okenní airbagy, autorádio s CD, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, manuálně regulovaná klimatizace, posilovač řízení, posuvná zadní lavice, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant a hlavice řadicí páky obšité kůží.

Výbava testovaného vozu:Šestistupňová převodovka (+5.000,-Kč), sada Convergence C1 - Bluetooth, USB port, hlasové ovládání (+12.000,-Kč), lak bicolore (+25.000,-Kč), loketní a bederní opěrky (+10.000,-Kč), mlhová světla (+5.000,-Kč), multifunkční volant (+4.500,-Kč), parkovací senzory vzadu (+8.000,-Kč), kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16 (+20.000,-Kč), autorádio s CD a MP3 přehrávačem (+9.000,-Kč)

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Lancia Musa 1,4 16V (70 kW)Lancia Musa 1,3 Multijet (66 kW)
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 13681248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 580066 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 4500200 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.512.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6.66 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 390 / 1488390 / 1488
Objem nádrže (l):4747
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1155 / 5001200 / 500
Rozměr pneu:185/65 R14185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 40354035
b) šířka (mm): 16981698
c) výška (mm): 16601660
d) rozvor (mm): 25082508
e) rozchod vpředu (mm): 14341434
f) rozchod vzadu (mm): 14311431
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10701070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980980
k) šířka vpředu (mm): 14701470
l) šířka vzadu (mm): 14401440
délka sedáku vpředu (mm): 510510
délka sedáku vzadu (mm): 530530
výška opěradla vpředu (mm): 640640
výška opěradla vzadu (mm): 570570
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Lancia Musa 1,4 16V (70 kW) Lancia Musa 1,3 Multijet (66 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 8
Odkládací plochy: 7 7
Dojem z řízení: 7 7
Výhled vpřed: 7 7
Výhled vzad: 7 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 8
Tah v nižších otáčkách: 6 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7 7
Spotřeba: 7 8
Odstupňování převodovky: 10 8
Snadnost řazení: 7 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8 6
Účinnost brzd: 8 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69 7,50
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Lancia Musa: Premiéra systému Start & Stop na IAA Lancia Musa: Premiéra systému Start & Stop na IAA

Italská automobilka Lancia si pro letošní IAA ve…

Lancia Musa: Výrazné zlevnění malého MPV (o 41 až 85 tisíc Kč) Lancia Musa: Výrazné zlevnění malého MPV (o 41 až 85 tisíc Kč)

Poté, co před lety z české nabídky Fiatu zmizel model…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…