Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Ypsilon - Mikroluxus

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Koncern Fiat v současné době drží černého Petra obnovy výrobního programu. Největší aktivitu momentálně jeví v nižší třídě – svém tradičním hřišti. Tak se dostalo i na novou nejmenší Lancii, vyšlechtěnou z Fiatu Punto. Ve jménu tradice, která je pro...

Po modelech Y10 a Y, kterých se od roku 1985 prodalo 1,8 milionu, tedy přichází Ypsilon, opět nejluxusnější a nejstylovější reprezentant segmentu B. Na evropském trhu totiž nikdo jiný srovnatelný vůz nenabízí. Žádný konkurent nebyl postaven od základu jako luxusní zboží, i vyšlechtěné verze konfekčních subkompaktů mají sourozence s černými nárazníky, 13palcovými koly a spartánskými interiéry. Ypsilon je jiný, vychází z premisy, že i bohatí individualisté jezdí občas na nákupy či za zábavou do přeplněných měst. Tohle auto nebude vozit cement na stavbu víkendového domku, jeho místo je na parkovišti před butikem v historickém centru evropské metropole, příp. stylovou restaurací tamtéž. Pětimetrová limuzína jistě reprezentuje lépe, ale poněkud neprakticky se s ní parkuje. Ke kostýmku od Dolce&Gabanny se zase nehodí model, ve kterém vozí chudí celé rodiny.

Karoserie ctí styl rodiny Lancia, vymítající pod vedením studie Dialogos konzumní vkus. Na klidné hladině masové produkce se po Thesisu a Phedře začeřila další vlnka, vše je jinak a nutno podotknout, že krásněji. Překvapivá je především příď, na její minimální rozlohu designéři vměstnali rodinné odznaky a zároveň důstojný dostatek prostoru kolem nich. Šokující chromová maska se tak po chvíli začne jevit patřičněji. Kromě identifikace se současnými Lanciemi staví Ypsilonku po bok starých slavných áček, firemní materiály praví, že za přímý vzor byl zvolen model Ardea. Vševědoucí výraz dává tváři šípová orientace ostatních prvků – přimhouřených reflektorů, kapkovitých mlhovek i smějících se nasávacích otvorů. Neobvykle působí extrémně vysoký nárazník, jeho horní hrana půlí masku i světlomety a přední blatníky dělá titěrnými. Z boku originalita eskaluje, prolíná dva různé profily. První, poněkud geometrický, je narýsován kapotou a prostředkem střechy a tvrdí o Lancii, že je krabicovitá. První pohled je ale zpravidla upoután tím druhým, vedoucím přes téměř ležaté světlomety, dělícím se u paty čelního skla do dvou dynamických čar a znovu se spojujícím pod jemným obloukem koncovek do originálního zadního nárazníku. Pro dosud neuchvácené si Ypsilon schoval další specialitku – dozadu se sbíhající dva hlavní prolisy. Horní díky tomu jakoby klesá, teprve důkladný pohled prozradí, že je rovnoběžný se silnicí a naopak všechny ostatní linie stoupají. Bonusem jsou pak čarovné hry světelných linií na konkávních dveřích a ušlechtile tvarované disky kol. Nikoho pak už nepřekvapí pozadí jako od roadsteru, na které někdo přidal výklopné dveře. Ovšem, že pouze přechodně…

Ze šikma pak malá Lancia ze všeho nejvíc připomíná elegantní dámskou lodičku, zvláště v nostalgické béžové barvě. I ostatní odstíny však Ypsilonce sluší. Jsou vysoce módní a exkluzivitu podtrhují jejich názvy – šedá Botticelli, šedá Palladio, šedá Rossini, světle modrá De Chirico, černá Bodoni, modrá Vivaldi, šedá Cellini, červená Guttuso a zelená Donizetti. Z nemetalických barev byly namíchány červená Paganini a slonová kost Tizian. Automobilka slíbila, že každý rok uvede dva nebo tři nové odstíny a Ypsilon tak zůstane neokoukaný mnohem déle. Jako doplněk je možné standardní 14“ (pro verzi Platino 15“) ocelové disky nahradit originálními 15“ nebo 16“ uměleckými dílky z hliníkové slitiny.

Pravé orgie luxusu se rozehrávají po otevření dveří. Ty můžou být pouze v páru, pětidveřový Ypsilon existovat nebude. Prvním vaším dojmem by se měla stát vzdušnost. Italové vždy učili zbytek světa využívat vnitřní prostor v miniautech, takže i při celkové délce necelých 3,8 m bude místa k životu jistě dostatek. Denní světlo proniká kromě velkorysého prosklení i střešním oknem SkyDome.

Interiér ve třech základních provedeních Ypsilon, Argento a Platino, kombinovaných s dvoubarevnou kůží, Alcantarou, jemným sametem, nebo kombinací samet/látka, se podílí na ohromujícím čísle možných provedení – 555. Pravděpodobnost, že ve vaší čtvrti potkáte stejný Ypsilon jako je ten váš, je tak velmi řídká.

Řidiči maximálně zpříjemňuje jeho úděl modulární palubní deska, která kromě důsledné ergonomičnosti potěší i zrak. Zejména centrální, čalouněná část je vytržením pro znuděný vkus. Přístrojový panel se ve snesitelné míře vzhlédl v retrostylu a to i svým umístěním v kapličce uprostřed. Nenarušuje tak souměrnost a podle posledních průzkumů ani čitelnost, ostřící rovina je totiž blíže silnici a ose zorného úhlu, což snižuje únavu očí. Nepopiratelně značkový volant s ovládáním tempomatu se také pěkně hodí do celku, což se bohužel už nedá říct o strohém a „přetlačítkovaném“ středním panelu. Naopak vysoko vyvedená chromovaná řadicí páka je přesně taková, jaká má být.

Sedadla jsou pohodlná už od pohledu, na jejich provedení je znát i úspěšná snaha o krásu. Vyjímečná je možnost volby mezi pěti- a čtyřmístným provedením, kdy je zadní lavice nahrazena samostatnými křesly, neméně pohodlnými, než jsou ta přední. V obou případech je celý modul podélně posuvný a umožňuje zvětšit základní objem zavazadelníku z nevalných 215 až na rekordních 290 litrů, kam už se vejde skutečně hodně papírových tašek se značkovým oblečením. Všem pasažérům zpříjemňuje cestování vynikající audioaparatura BOSE, standardně pro špičkové provedení Platino, k ostatním je k mání za příplatek.

Technika je předurčena spřízněností s Fiatem Punto. Podlahová plošina je shodná, jen pro zdůraznění luxusního charakteru byly zvoleny měkčí charakteristiky odpružení, jinak se při pohledu zespodu jedná o totožné vozy. Více není třeba dodávat, nejedná se o žádnou horkou novinku a o Puntu již bylo napsáno více než dost.

I paleta pohonných jednotek se překrývá s malým Fiatem, ačkoliv v ní chybí dvě nejobjemnější, ačkoliv je Ypsilon o poznání hmotnější. Začíná u osmiventilové jednovačkové dvanáctistovky (44 kW, 102 Nm), s jejímiž vlastnostmi jsme vás podrobně seznámili v testu Fiatu Punto. Ta svým plynulým charakterem dokonale vyhoví zejména nevzrušivým řidičům. Nejvyšší rychlost činí 153 km/h, akcelerační schopnosti vyjadřuje hodnota 16,8 s a průměrná spotřeba dosahuje 6 l/100 km. Středem nabídky je její vitálnější (165 km/h, 13,2 s, 6 l/100 km) šestnáctiventilová dvouvačková varianta (59 kW, 114 Nm), o které si můžete přečíst zde. Další dvě položky v seznamu tvoří dvě horké novinky. První z nich je další člen rodiny Fire, příbuzný s prvními dvěma, ale s objemem zvětšeným na 1.4. Jeho velice dobrý výkon (70 kW, 128 Nm) jistě přinese Ypsilonce, ale i Puntu a dalším koncernovým modelům uspokojivou dynamiku. V Lancii na sebe bere roli high-endu (175 km/h, 10,9 s, 6,6 l/100 km) na rozdíl od Punta, kde nabídka končí až u ostré stotřicetikoňové osmnáctistovky.

Nejzajímavější nakonec, i Ypsilon totiž dostane vznětový hit 1.3 16v Multijet, tedy čtyřventilový Common-Rail druhé generace o zdvihovém objemu 1251 ccm, schopný rozdělit jeden vstřikovací cyklus až do šesti (!) jednotlivých mikrovstřiků, proto Multijet. Tento extrémně kompaktní a lehký agregát je ekonomický po všech stránkách. Počínaje vynikající hospodárností (pro Ypsilon je udána průměrná spotřeba 4,5 - 4,6 l/100 km dle typu převodovky), přes prodloužený interval výměny oleje (20-30 tisíc km) až po plánovanou životnost 250.000 km, po kterou není nutné měnit žádnou mechanickou část. Pro některé trhy je také zajímavý nízký zdvihový objem, přinášející zvýhodnění na poplatcích. Pozoruhodné jsou i výkony – 51 kW/4000 ot. a 180 Nm/1750 ot. Lancie s ním dosáhne 165 km/h. Silnější JTD 1.9 byl shledán pro Ypsilon zbytečným.

Kromě standardní pětistupňové převodovky bude možné turbodiesel zkombinovat i se sekvenčním ústrojím D.FN (Dual FuNction), zvládajícím manuální i automatický režim a v něm ještě ekonomický nebo sportovní mód. Kromě komfortu zlepšuje i dynamické parametry (zrychlení na sto zkrátí o pěkných 0,9 sekundy) a spotřebu (o desetinu litru na 100 km).

Bezpečnost zajišťují kromě standardních čtyř airbagů i volitelné hlavové, ABS s EBD, ESP s hill-holderem a brzdovým asistentem. Aktivně pohodlí pomáhá i dvouzónová klimatizace se senzorem slunečního záření, světelný a dešťový senzor a svým dílem i parkovací senzory. Ano, stále čtete seznam výbavy ve voze třídy Škody Fabie.

Cena novinky začíná pod hranicí 11.000 —, turbodiesel je o dva tisíce dražší. Ceny nás ale nemusí moc zajímat, protože Ypsilon, stejně jako ostatní Lancie, je určen pro jiné trhy, než je náš. Pokud jste se rozhodli tento vůz mít za každou cenu, doporučujeme počkat několik měsíců na náš vstup do evropské unie, kdy si jej budete moci bez dalších formalit koupit např. v Německu, ovšem za garančním servisem pak budete jezdit docela daleko.



Ladislav Čermák
Diskuze (0)