Fiat Punto 1,2 Sporting Speedgear

Fiat Punto 1,2 Sporting Speedgear

 
 

Test Fiatu Punto s motorem 1,2 jsme vám již dříve . Šlo o pětidveřovou variantu s motorem 1,2 o výkonu 44 kW. Tentokrát jde sice opět o Punto, ale změny jsou výrazné. První změnou je pouze třídveřová karosérie, kterou u Fiatu oproti 5D výrazně pozměnili v zadní části. Dále má motor díky čtyřventilové technice výkon zvýšený na slušných 59 kW a je přenášen...

Test Fiatu Punto s motorem 1,2 jsme vám již dříve představili. Šlo o pětidveřovou variantu s motorem 1,2 o výkonu 44 kW. Tentokrát jde sice opět o Punto, ale změny jsou výrazné. První změnou je pouze třídveřová karosérie, kterou u Fiatu oproti 5D výrazně pozměnili v zadní části. Dále má motor díky čtyřventilové technice výkon zvýšený na slušných 59 kW a je přenášen přes "plynulou" CVT převodovku. Dále není možné nezmínit pozměněné nárazníky, krásná litá kola a další detaily v designu verze Sporting. Všechny tyto změny dělají z jinak běžného vozu zajímavý sporťáček.

Motor 1,2 s šestnácitventilovou technikou podává nejvyšší výkon 59 kW při pěti tisících otáčkách. Nejvyšší hodnota točivého momentu je 114 Nm. Je však dosahována až ve čtyřech tisících otáčkách, takže se zdá, že tento motor je určen spíše pro milovníky vyšších otáček. V praxi to však není tak zlé ani v nižších otáčkách není problém "jezdit". Hlavní zajímavostí tohoto Punta však je automatická převodovka CVT s možností manuální volby sedmi (!) pevně daných pseudostup®ĺů.

Nejprve se pokusím krátce osvětlit funkci bezestup®ĺové převodovky typu CVT (Continuously Variable Transmission). CVT převodovky využívají pro svou činnost jednoduchého principu dvojice kuželových řemenic s proměnným průměrem, které jsou navzájem propojeny ocelovým pásem z velmi přesných článků. Elektronika ve spolupráci s hydraulikou se jejich vzdalováním, a na druhém disku přibližováním, stará o plynulou změnu převodového poměru. Pro správné pochopení principu je lepší si navíc prohlédnout kresbu CVT převodovky. O plynulé rozjezdy se stará hydrodynamický měnič, který podobně jako u klasických automatů způsobuje klasické pomalé plížení.

Pokud je zařazen automatický režim "D", elektronika automatiky sama volí jaký převodový poměr nastaví. Při prudké akceleraci se řemenice převodovky asi během sekundy přestaví do takové polohy, že motor dosahuje otáček s nejvyšším výkonem. Po dosáhnutí těchto otáček se převodový poměr plynule mění - vozidlo zrychluje a otáčky jsou stále na hodnotě přibližně 5300 ot/min. Toto je typická ukázka funkce CVT převodovky. Může také docházet k naprosté zvláštnosti, kdy otáčky motoru klesají a vůz zrychluje. CVT převodovka v Puntu má navíc ekonomické tlačítko "e", které omezí nejvyšší možné otáčky motoru na cca 4300 otáček. Tohoto lze velmi dobře využívat, protože v těchto otáčkách je již vůz dostatečně čiperný, ale hluk od motoru je na nízké úrovni. V "e" režimu jsou otáčky motoru ve všech režimech jízdy nižší a pro běžnou jízdu se dá doporučit. Spotřeba se během testu pohybovala v rozmezí 6,5 - 8 l/100 km podle zatížení motoru.

Nyní přichází na řadu lahůdka v podobě možnosti manuálního řazení sedmi (!) imaginárních rychlostních stup®ĺů. Imaginárních protože nejde přímo o jednotlivé "rychlosti" jako u běžné převodovky, ale pouze o nastavení přesných převodových poměrů CVT převodovky. Po přesunutí voliče převodovky do polohy pro sekvenční řazení je možné si "zařádit" řazením sedmi rychlostí. Efekt řazení však není tak zajímavý jako u klasických převodovek, protože řazení postrádá jakékoliv rázy a je "příliš" plynulé, takže sportovní dojem se jaksi nedostavuje. Navíc sedm stup®ĺů je pole mě moc a často jsem řadil ob dva stupně dvojitým "zařazením". Šest stup®ĺů jako u běžné verze (sedm má jen verze Sporting) by bylo plně dostačující. Závěrem komentáře k CVT v Puntu by se dalo říci, že tato převodovka je naprosto špičková pro méně zkušené řidiče díky jednoduchému ovládání, ale manuální převodovku pro sportovní svezení nenahradí.

O prostornosti a dobrých jízdních vlastnostech nového Punta se již napsalo mnoho, takže pouze konstatuji, že i třídveřová verze tyto parametry spl®ĺuje, snad kromě místa nad hlavou vzadu. Brzdová soustava je také dobře dimenzována a stará se o bezproblémové zpomalení vozu.

Interiér Punta Sporting byl vybaven díky příplatkové výbavě sportovními sedákys dobrým bočním vedením. Navíc byly v opěradlech zabudovány boční airbagy. Zvláštností elektrického posilovače řízení je možnost zapnutí režimu "city" tlačítkem na přístrojové desce. Po jeho aktivování se dá volantem otáčet velmi snadno, což je výhodné například při častém parkování ve městě.

Základní cena třídveřového Punta 1,2 Sporting Speedgear je 394.900 Kč a testovaný kus byl díky příplatkové výbavě již na hranici čtyřistapadesátitisíc korun. Přesto věřím, že si díky atraktivnímu designu, dobrým jízdním vlastnostem a zajímavé CVT převodovce kupce najde.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 394 900 Kč Cena v testované výbavě: 447 800 Kč

Základní výbava:mlhovky, litá kola, nárazníky v barvě vozu, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče, zadní dělené sedadlo, dálkové ovl. centrálního zamykání, příprava pro rádio + autorádio s RDS, posilovač řízení, imobilizér, el. ovládání předních oken, airbag řidiče a spolujezdce

Výbava testovaného vozu:základní + ABS (+ 25.000,-), boční airbagy (+ 9.900,-), pack Sporting (+ 18.000,-)

Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov

Ve Formanově filmu Amadeus je scéna, která se skvěle hodí…

Konečné výsledky ve Francii: Macron zvítězil jen těsně Konečné výsledky ve Francii: Macron zvítězil jen těsně

V nedělním prvním kole prezidentských voleb ve Francii…

ODS cílí na podnikatele a učitele, chce zrušit zákaz kouření ODS cílí na podnikatele a učitele, chce zrušit zákaz kouření

Strana představila 190 programových návrhů, které budou…

Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

 

Štítky Fiat Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 114 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6.5 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 264 / 264
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 960 / 465
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3800
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1410
f) rozchod vzadu (mm): 1399
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Fiat Punto Classic: nová cena od 219.900,-Kč Fiat Punto Classic: nová cena od 219.900,-Kč

Třídveřové Punto se dvěma airbagy, ABS+EBD, posilovačem…

Fiat Punto: dvouapůltá generace Fiat Punto: dvouapůltá generace

První Fiat Punto představený v létě 1993, jako nástupce…

 



 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Včera

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

„Naše fasáda také nemočí na Vašeho psa!“ Lidé bojují proti pejskařům

„Naše fasáda také nemočí na Vašeho psa!“ Lidé bojují…

Lidé stále častěji přicházejí s originálními cedulemi, kterými bojují proti čůrajícím a kakajícím psům. Po Praze…

Volby ve Francii ovládla Le Penová a Macron: Ona chce změnu, on stmelit zemi

Volby ve Francii ovládla Le Penová a Macron: Ona…

V prvním kole francouzských prezidentských voleb se ve vedení usadila Marine Le Penová a Emmanuel Macron.…

 

iSport.cz

Rada: Vyhrál jsem pro pochybovače. Chválil Bičíka, klanil se Vatajeluovi

Rada: Vyhrál jsem pro pochybovače. Chválil Bičíka,…

Pod vedením Petra Rady velké zápasy fotbalistům Sparty jdou. V nedělním šlágru 25. kola ePojisteni.cz ligy doma…

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral spáchal sebevraždu

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral…

Fotbalový svět zasáhla tragická událost. František Rajtoral spáchal sebevraždu. Bývalý český reprezentant a hráč…

 

Reflex.cz

Z prvního kola postupují Macron a Le Penová, shodují se odhady

Z prvního kola postupují Macron a Le Penová, shodují…

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil centristický kandidát Emmanuel Macron, do druhého kola…

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…