reklama


5.4. 2016 Jan Mička Jan Mička

Laserové světlomety Audi R8 svítí až 600 metrů daleko. Fungují tak i v praxi?

 

Supersportovní R8 je prvním modelem Audi s laserovými dálkovými světlomety. V rámci redakčního testu jsme je vyzkoušeli na veřejných silnicích.

Vidět a být vidět – toť jedno ze základních pravidel a předpokladů pro bezpečnou jízdu automobilem. Zatímco ještě relativně nedávno byly známkou luxusu xenonové a bixenonové světlomety, v dnešní době nejvíce „frčí“ energeticky úsporné diody, které mají také znatelný estetický přínos. Je tady ale ještě jedna kategorie, kterou nemá řada automobilek ještě řádně probádanou, nebo ji alespoň zatím neuvedla do sériové výroby. Řeč je o laserových světlometech, které v dálkovém režimu zvětšují dohlednou vzdálenost na dvojnásobek.

V minulosti probíhal nelítostný souboj mezi automobilkami Audi a BMW o prvenství v uvedení laserových světel. Zatímco Audi uvedlo jako první omezenou sérii supersportu R8 LMX, který tímto systémem disponoval, BMW jako první dodalo sériový exemplář modelu i8 zákazníkovi. Tato „pře" má několik úhlů pohledu a ty tady teď nebudeme rozebírat. Raději se podíváme, jak laserové světlomety fungují v praxi na veřejných silnicích.

Minulý týden dorazil do redakční garáže opravdový skvost – nová generace Audi R8 V10 plus. Jde o nejsilnější, nejrychlejší a zároveň jedno z nejlehčích Audi celé nabídky, které je vedle řady zajímavých prvků a technických inovací vybaveno také laserovými světlomety. Systém se jmenuje jednoduše Audi Laserlight, stojí 96.900 Kč a je nadstavbou sériově dodávaných diodových světlometů. Na první pohled je poznáte podle modře zbarvené svislé příčky v každém modulu.

BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na vlastní oči

V každém světlometu je vedle sedmatřiceti elektroluminiscenčních také čtveřice čtyř laserových diod (BMW i8 má tři) o průměru pouze 300 mikrometrů, které vytvářejí laserové světlo s vlnovou délkou 450 nanometrů. Světlo z těchto diod je přes speciální čočku usměrňováno na fluorescenční fosforovou vrstvu, která přeměňuje modré laserové světlo na bílé s barevnou teplotou 5500 kelvinů (jasné polední světlo má teplotu 6000 kelvinů, 5500 lze přirovnat k fotografickým bleskům). Účelem je poskytnou řidiči podobný pocit z jízdy jako za běžného denního světla a vedle toho také prodloužit dosvit samotných světlometů až na dvojnásobek oproti běžnému dálkovému režimu (teoretický dosvit je 600 metrů).

Video

Pro funkci laserových světlometů je nutná kamera automatického přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem, která reaguje stejně jako u běžných diodových světlometů (jinými slovy musíte nechat ovladač světel v poloze Auto). Lasery se aktivují po překročení rychlosti 60 km/h a vypínají se, když rychlost spadne k padesátce, ve městě je však díly spolupráci s mapovými podklady navigace nezapnete vůbec, a kdybyste chtěli na silnici někoho lidově řečeno probliknout, vždycky tak uděláte prostřednictvím standardních diod pro dálkový režim.

Tolik teorie, nyní praxe. Světlomety jsem zkoušel zhruba na pětikilometrovém úseku mezi vesnicemi ve Středočeském kraji, silnice byla téměř v absolutní tmě a rovné úseky měly prokázat delší dosvit. V ideálním případě až zmíněných šest set metrů. Přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem jsem nechal na automatice a místy bylo znát, že se nejdříve zapnuly pouze dálkové diody, a ve vteřině poté i lasery. Jak je vidno z obrázků a přiloženého videa, za každých okolností funguje dálkový režim pomocí standardních diod, ve kterém sice máte dohlednou vzdálenost "pouze" okolo tří set metrů, ale také mnohem širší záběr a tím pádem i lepší viditelnost do stran. Až kamera uzná, že je to bezpečné, přidá do procesu také laserové diody s užším světelným kuželem, ale dvojnásobným dosvitem.

Z pohledu řidiče hodnotím systém veskrze kladně, přestože přepínání mezi potkávacím a dálkovým režimem mnohdy trvalo déle, než jsem si původně představoval. Světlo je tak intenzivní, že by se v prostoru před autem dalo s trochou nadsázky i opalovat, v okolí jsem však nenašel tak rovný kus silnice, díky kterému by se světelný kužel „nebořil“ i do miniaturních horizontů kdesi v dálce (je to dáno také tuhým, řekl bych až motokárovým charakterem podvozku Audi R8). Standardní kamera detekující ostatní automobily je navíc poměrně opatrná a donutí systém vypnout lasery už ve chvíli, kdy se světelný kužel pouze "dotkne" vozu před vámi. Ve srovnání s běžnými "dálkami" je však rozdíl značný, byť jej pocítíte především na rovné noční dálnici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Farmaceutický byznys si chce v Česku nechat platit jen za léky, co skutečně zabírají Farmaceutický byznys si chce v Česku nechat platit jen za léky, co skutečně zabírají

Do Česka se dostává evropský trend, který umožňuje…

Giganti se domluvili na podpoře vodíku, patří mezi ně BMW či Shell Giganti se domluvili na podpoře vodíku, patří mezi ně BMW či Shell

Během Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu…

Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Laserové světlomety Audi R8 svítí až 600…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve? Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve?

Karoserie je první věc, které si při pohledu na vůz…

 




Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok... Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok...

Na českých silnicích jsem vyzkoušel dvě nejlepší auta od…

Jízdní dojmy: Audi R8 Spyder. Proč nechtít střechu? Jízdní dojmy: Audi R8 Spyder. Proč nechtít střechu?

Nové Audi R8 je lepší, než jsem si myslel. Verzi Spyder…

 



 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Včera

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Ženy verbují mladé muže k teroru. Jourová popsala novou taktiku džihádistů

Ženy verbují mladé muže k teroru. Jourová popsala…

Teroristé častěji využívají ženy k tomu, aby oslovovaly mladé a nespokojené Evropany a přetahovaly je…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetany (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v nastavení Lewandowski

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v…

17. KOLO | Kanonýr Robert Lewandowski zařídil Bayernu Mnichov dvěma góly úspěšný vstup do letošní části německé…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Vyhladím islámský terorismus z povrchu světa! Pusťte si Trumpův první projev s českými titulky

Vyhladím islámský terorismus z povrchu světa! Pusťte…

Opět slíbil práci a pracovní místa všem Američanům. Zdůraznil ostrahu hranic i bezpečnost ve městech. Spolu…

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal to, co jsme slyšeli mnohokrát. A to je málo

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal…

Chvílemi se zdálo, že Donald Trump si při páteční inauguraci při prvním prezidentském projevu popletl místo a…

 
 
reklama