5.4. 2016 Jan Mička Jan Mička

Laserové světlomety Audi R8 svítí až 600 metrů daleko. Fungují tak i v praxi?

 

Supersportovní R8 je prvním modelem Audi s laserovými dálkovými světlomety. V rámci redakčního testu jsme je vyzkoušeli na veřejných silnicích.

Vidět a být vidět – toť jedno ze základních pravidel a předpokladů pro bezpečnou jízdu automobilem. Zatímco ještě relativně nedávno byly známkou luxusu xenonové a bixenonové světlomety, v dnešní době nejvíce „frčí“ energeticky úsporné diody, které mají také znatelný estetický přínos. Je tady ale ještě jedna kategorie, kterou nemá řada automobilek ještě řádně probádanou, nebo ji alespoň zatím neuvedla do sériové výroby. Řeč je o laserových světlometech, které v dálkovém režimu zvětšují dohlednou vzdálenost na dvojnásobek.

V minulosti probíhal nelítostný souboj mezi automobilkami Audi a BMW o prvenství v uvedení laserových světel. Zatímco Audi uvedlo jako první omezenou sérii supersportu R8 LMX, který tímto systémem disponoval, BMW jako první dodalo sériový exemplář modelu i8 zákazníkovi. Tato „pře" má několik úhlů pohledu a ty tady teď nebudeme rozebírat. Raději se podíváme, jak laserové světlomety fungují v praxi na veřejných silnicích.

Minulý týden dorazil do redakční garáže opravdový skvost – nová generace Audi R8 V10 plus. Jde o nejsilnější, nejrychlejší a zároveň jedno z nejlehčích Audi celé nabídky, které je vedle řady zajímavých prvků a technických inovací vybaveno také laserovými světlomety. Systém se jmenuje jednoduše Audi Laserlight, stojí 96.900 Kč a je nadstavbou sériově dodávaných diodových světlometů. Na první pohled je poznáte podle modře zbarvené svislé příčky v každém modulu.

BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na vlastní oči

V každém světlometu je vedle sedmatřiceti elektroluminiscenčních také čtveřice čtyř laserových diod (BMW i8 má tři) o průměru pouze 300 mikrometrů, které vytvářejí laserové světlo s vlnovou délkou 450 nanometrů. Světlo z těchto diod je přes speciální čočku usměrňováno na fluorescenční fosforovou vrstvu, která přeměňuje modré laserové světlo na bílé s barevnou teplotou 5500 kelvinů (jasné polední světlo má teplotu 6000 kelvinů, 5500 lze přirovnat k fotografickým bleskům). Účelem je poskytnou řidiči podobný pocit z jízdy jako za běžného denního světla a vedle toho také prodloužit dosvit samotných světlometů až na dvojnásobek oproti běžnému dálkovému režimu (teoretický dosvit je 600 metrů).

Video

Pro funkci laserových světlometů je nutná kamera automatického přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem, která reaguje stejně jako u běžných diodových světlometů (jinými slovy musíte nechat ovladač světel v poloze Auto). Lasery se aktivují po překročení rychlosti 60 km/h a vypínají se, když rychlost spadne k padesátce, ve městě je však díly spolupráci s mapovými podklady navigace nezapnete vůbec, a kdybyste chtěli na silnici někoho lidově řečeno probliknout, vždycky tak uděláte prostřednictvím standardních diod pro dálkový režim.

Tolik teorie, nyní praxe. Světlomety jsem zkoušel zhruba na pětikilometrovém úseku mezi vesnicemi ve Středočeském kraji, silnice byla téměř v absolutní tmě a rovné úseky měly prokázat delší dosvit. V ideálním případě až zmíněných šest set metrů. Přepínání mezi dálkovým a potkávacím režimem jsem nechal na automatice a místy bylo znát, že se nejdříve zapnuly pouze dálkové diody, a ve vteřině poté i lasery. Jak je vidno z obrázků a přiloženého videa, za každých okolností funguje dálkový režim pomocí standardních diod, ve kterém sice máte dohlednou vzdálenost "pouze" okolo tří set metrů, ale také mnohem širší záběr a tím pádem i lepší viditelnost do stran. Až kamera uzná, že je to bezpečné, přidá do procesu také laserové diody s užším světelným kuželem, ale dvojnásobným dosvitem.

Z pohledu řidiče hodnotím systém veskrze kladně, přestože přepínání mezi potkávacím a dálkovým režimem mnohdy trvalo déle, než jsem si původně představoval. Světlo je tak intenzivní, že by se v prostoru před autem dalo s trochou nadsázky i opalovat, v okolí jsem však nenašel tak rovný kus silnice, díky kterému by se světelný kužel „nebořil“ i do miniaturních horizontů kdesi v dálce (je to dáno také tuhým, řekl bych až motokárovým charakterem podvozku Audi R8). Standardní kamera detekující ostatní automobily je navíc poměrně opatrná a donutí systém vypnout lasery už ve chvíli, kdy se světelný kužel pouze "dotkne" vozu před vámi. Ve srovnání s běžnými "dálkami" je však rozdíl značný, byť jej pocítíte především na rovné noční dálnici.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 
 

Přidat názorDiskuse: Laserové světlomety Audi R8 svítí až 600…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5… Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5…

Když na pit lane stojí několik zaparkovaných R8, ještě…

Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Audi si pro letošní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…