Leden 2019 na Veterán.auto.cz: Kontrasty z Evropy a Ameriky

Leden 2019 na Veterán.auto.cz: Kontrasty z Evropy a Ameriky

V úvodním měsíci letopočtu 2019 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie dvou lidových vozů z leteckých továren, jednoho velkého sporťáku a dvou pořádných „amerik“.

Ne všechny letecké továrny musely změnit obor po druhé světové válce, Aero doktora Kabeše k tomu bylo přinuceno poklesem poptávky už koncem 20. let. Dalším vývojem Enky Břetislava Novotného vznikl první automobil této značky, jednoválcový typ 500. Přezdívku „cililink“ získal podle charakteristického cinkání při spouštění motoru. Brzy jej vystřídaly výkonnější 662 a dvouválcové „tisícovky“. Uspěly i při náročných dálkových jízdách po Evropě a Africe, a to nejen na čas. Aerovky prvních tří modelových řad jsou dodnes velmi oblíbené mezi veteránisty, původním majitelům většinou sloužily dlouhá léta, vždyť šlo o nejlevnější auta předválečného československého trhu a přežilo jich poměrně dost.

Chevrolet Biscayne byl původně konceptem pro výstavu Motorama 1955. Sériové full-size sedany ročníku 1958 s ním neměly kromě zeměpisného jména nic společného. První generace představovala americkou klasiku s řadovými šestiválci 3,9 l a V8 4,6 a 5,7 l. Během krátkého života se dočkala levnějších verzí včetně dvoudveřové užitkové i prodloužení rozvoru. Modely 1959 dostaly kapkovité koncové reflektory. Kromě USA a Kanady se Biscayne vyráběl (respektive montoval) i v Austrálii. Na úvodní řadu navázaly další tři stejného jména, ta poslední skončila v polovině 70. let.

Mercedes-Benz SL generace R129 nebyl typickým sportovním vozem, na to vážil příliš mnoho. Šlo o luxusní vůz na rychlé překonávání dlouhých vzdáleností, i když měl stahovací plátěnou střechu nebo fešácký hliníkový hardtop. Dovnitř se s veškerým komfortem vešli jen dva, zadní nouzový prostor sloužil spíše zavazadlům. V roce 1989 zaujala „žehlička“, jak se jí říkalo, vystřelovacím ochranným obloukem. Pod kapotou se postupně dostaly řadové i vidlicové šestiválce a V8 objemů 2,8-7,3 l. Prošla dvěma decentními omlazovacími kůrami. Patřičně se na ní „vyřádili“ ladiči včetně AMG, které Daimler-Benz ještě nevlastnil, postupně ho skupoval. Série R129 vydržela ve výrobě dlouhých dvanáct let, což je na auto z 90. let minulého věku a západní Evropy unikátní.

Nejen General Motors, ale i Ford měl slabost pro jména amerických měst a letovisek. Samostatná řada Monterey luxusní divize Mercury debutovala v roce 1952 a dočkala se do sezóny 1974 sedmi generací. První tři postupně narůstaly (z 5,14 na 5,36 m), měnily se rovněž jejich tvary v souvislosti s rychlým vývojem módy amerických silničních křižníků. Zatímco baculatou první poháněl vidlicový osmiválec 4,2 l, u třetí s ploutvemi byl vrcholem sedmilitr. Karosářské varianty zahrnovaly sedany, hardtopy bez středních sloupků, kabriolety, ale zpočátku i kombi. Ve „full-size“ řadě tedy bylo na výběr.

Německý Messerschmitt byl právě jednou z těch firem, která musela hledat po krvavém druhoválečném konfliktu náhradní výrobní program. Našel jej v „bublinách“, minivozítkách. Tříkolky prosluly tandemovým uspořádáním sedadel za sebou, odklopným krytem kabiny a ovládáním řídítky, později „kniplem“. První jednoválcové modely KR175 neměly zpátečku, startovaly se lankem a jediný pedál ovládal brzdy. Vystřídaly je silnější dvoustovky. Konstruktér Fritz Fend v polovině 50. let celou továrnu koupil a vozítka vyráběl dále jako FMR. Vrcholem nabídky byl čtyřkolový dvouválcový Tg500, po protestech firmy Krupp musela změnit firma logo i název tohoto modelu, původně se jmenoval Tiger.

Aero 500, 662 a 1000: Cililink má 90

Před devadesáti lety se v pražských Vysočanech začal vyrábět malý lidový automobil Aero 500, poháněný jednoválcovým dvoutaktním motorem. V letech 1931 až 1934 vznikaly výkonnější dvouválcové modely 662 a 1000. Jen několik měsíců po vzniku Československé republiky, 11. ledna 1919, založili pánové Merta, Kouřil a JUDr. Kabeš továrnu na výrobu letadel. K prostorách na starém výstavišti v Praze-Holešovicích přidali bývalý...

Celý článek: Aero 500, 662 a 1000: Cililink má 90

Chevrolet Biscayne (1958–60): První generace

Velké sedany Biscayne, levnější verze modelů Bel Air a Impala, vyráběl Chevrolet ve čtyřech generacích od roku 1958. Poháněly je řadové šestiválce a motory V8. „Full-size“ modely produkované od roku 1958 dostaly jméno podle konceptu postaveného v roce 1955 pro putovní výstavu Motorama. Zajímavou čtyřdveřovou studii se střechou bez středových sloupků (hardtop) poháněl nový vidlicový osmiválec Chevrolet 265...

Celý článek: Chevrolet Biscayne (1958–60): První generace

Mercedes-Benz SL (R129): Roadster princezny Diany

Před třiceti lety potěšila německá automobilka Daimler-Benz zájemce o sportovní roadstery třídy SL (Sport Leicht) už čtvrtou generací. SL-Klasse založil legendární šestiválcový „Gullwing“ 300 SL, vyráběný v letech 1954–57 jako kupé s křídlovými dveřmi (W194) a v období 1957–63 jako roadster (W198). Druhou generací byla známá „pagoda“ 230–280 SL (1963–1971), kterou na dlouhý čas (1971 až 1989) vystřídaly roadstery SL (R107)...

Celý článek: Mercedes-Benz SL (R129): Roadster princezny Diany

Mercury Monterey (1952–1958): První tři generace

Mercury Monterey byl „full-size“ automobil s pohonem zadních kol motory V8, který vyplňoval mezeru mezi levnými vozy Ford a luxusními modely Lincoln. Automobilku Mercury založil v roce 1938 Edsel Ford, jediný syn Henryho Forda, jako součást divize Lincoln-Mercury koncernu s modrým oválem ve znaku. Značka měla za úkol překlenout cenovou mezeru mezi levnými fordy a luxusními lincolny. Od roku 1952 začala nabízet dva...

Celý článek: Mercury Monterey (1952–1958): První tři generace

Messerschmitt KR175 a KR200: Kabinenroller

Dvoumístná vozítka KR175 s bublinovou kabinou vyráběl Messerschmitt od roku 1953. V roce 1955 je nahradil KR200 se silnějším dvoutaktním jednoválcem. Po skončení druhé světové války naráželo obnovení produkce osobních automobilů na řadu překážek. V Německu, které bylo válkou nejvíce poškozeno, se hledalo nouzové řešení v podobě malých vozidel, poskytujících lepší ochranu cestujících a větší pohodlí než motocykl...

Celý článek: Messerschmitt KR175 a KR200: Kabinenroller

Psali jsme: Prosinec 2018 na Veterán.auto.cz: Britští sportovci a velká auta

Spolupracujeme s TipCars.com
Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř

Dopravní zácpy jsou pohromou pro řidiče po celém světě.…

Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu

Elon Musk to s dobýváním vesmíru myslí vážně. Jeho…

 
Zdroj: archiv, Veterán.auto.cz, Wiki

Štítky Ford Chevrolet Mercedes-Benz GM

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd

Malá elektrická auta budou možná řešením budoucnosti, už…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 





 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

Menzel (80) tvrdě

Menzel (80) tvrdě "natřel" Vorlíčka (†88): Padlo i…

Umělecký svět i fanoušci jeho pohádek a komedií stále oplakávají smrt Václava Vorlíčka (†88), režiséra Třech…

 

iSport.cz

Sparta po trestu zabrala. Noční dril? Zasloužili jsme si to, uznal Smejkal

Sparta po trestu zabrala. Noční dril? Zasloužili…

Hráli jste jen dvacet minut, zbytek si odjezdíte! Taková slova slyšeli od trenéra Uweho Kruppa sparťani po…

Dilema Slavie před nedělním šlágrem. Škoda proti Plzni? Nebo jiná možnost?

Dilema Slavie před nedělním šlágrem. Škoda proti…

Sestava Slavie je v úvodu jarní části sezony ustálená, poměrně předvídatelná. Hlavní rébus pro trenéra Jindřicha…

 

Reflex.cz

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Na první pohled se zdá 69. ročník filmového Berlinale až překvapivě komformní a klidný - oproti dřívějšku ubylo…

Jak se rodí žirafa? Video v pražské zoo zachytilo samici Elišku při porodu

Jak se rodí žirafa? Video v pražské zoo zachytilo…

Další radostná událost potkala pražskou zoologickou zahradu. Ve středu přišlo na svět žirafí mláďátko – letos je…