Lexus GS 450h – Městský proud

Lexus GS 450h – Městský proud

 
 

Jaký impuls potřebuje zájemce, aby si za stejné peníze nekoupil osmiválec, ale šestiválec s elektromotorem? Týden zkušeností říká: Kdo nejezdí po městě, hybrid nevyužije.

Cenová politika Lexusu postavila u modelu GS na roveň motorizace 450h a 460. Zákazník tak volí mezi zážehovým osmiválcem 4,6 l s výkonem 255 kW a šestiválcem 3,5 l s výkonem 218 kW spřaženým s elektromotorem o výkonu 147 kW. U něj se výkony pochopitelně nesčítají, takže na zadní kola je přenášeno maximálně 254 kW. Papírové šance hybridu tedy co do výkonu vyrovnávají osmiválec. Jak je na tom ale praxe?

Ani šestistupňový automat s lahůdkovými dvěma vstupy výkonu neubírá soustrojí na živosti a dynamické parametry tomu odpovídají. Sprint na stokilometrovou rychlost zvládne hybrid za 5,9 s a subjektivně se pocit zrychlení téměř vyrovná osmiválci. Zvuk a plynulost nejsou sice tak lahodné, ale dynamika do hodnoty dálničního rychlostního limitu je velmi uspokojivá. Nevýhodou je poměrně „dálkové“ řízení a při rychlejších zatáčkách poměrně časté zásahy ESP.

obrázek [555 x 343]
 

Naopak ve městě a zvláště v pomalém, kolonovém, úzkouličkovém a neplynulém městě zažívá hybrid pravou míru slávy, u kterých je jedinou nevýhodou tichost agregátu, nebezpečná hlavně na přechodech pro chodce. Elektromotor je sice schopen ujet na kapacitu baterií bez zapnutí šestiválce jen asi dva kilometry, v praxi je ovšem v permanenci neustále a není to jen kvůli náhlým požadavkům na brutální starty z křižovatek. Pomalé proudy aut, parkovací manévry, tam všude si posádka užívá příjemného a okolí udivujícího ticha. Při čekání na zelenou funguje systém podobně jako stop+go u vypínatelných spalovacích motorů: start se ovládá jen plynem.

Proč to všechno píšeme, když jde o klasický popis fungování a využití hybridního pohonu? Protože jen v městském režimu je podle našeho názoru provoz hybridního pohonu této kategorie smysluplný. Zatímco v dálničním provozu rozdíl ve spotřebě 10,6 oproti osmiválcovým 13 litrů může být vykládán jen jako rozdíl v objemu zážehových motorů, ve městě stojí proti 16 litrům u osmiválce hodnota 10,3 u námi testovaného hybridu.

obrázek [300 x 369] Kabina zůstala přehlídkou komfortu, ke kterému najdeme v základní výbavě vše, co se ve třídě sluší. Zpracování plastů i čalounění je na jedničku, stále ale žehráme na výklopný panel „málo používaných“ ovladačů vlevo pod volantem. Nejenže v otevřené poloze zasahuje řidičovo koleno, ale vzhledem k umístění na něj není vidět a bezpečné ovládání je možné jen u stojícího vozu. Ovládání důležitých funkcí velkými tlačítky a dotykovým barevným displejem sice mnozí kritizují, nám však přišlo pohodlné. Zvláštností je nahrazení otáčkoměru ukazatelem aktuálně produkovaného výkonu – i to může přimět řidiče k úsporám.

Nevýhodou, a na delších cestách poměrně nepříjemnou, je zmenšený zavazadlový prostor hybridního modelu, daný instalací sady akumulátorů. Výsledných 280 litrů není pro teoreticky čtyřčlennou posádku nijak mnoho a i když Lexus nabízí sadu značkových zavazadel na míru, jde na delších cestách o poměrně významný handicap.

obrázek [555 x 351]
 

A když už jsme zmínili akumulátory – ty jsou stále ještě niklmetalhydridové a jejich nová sada stojí téměř 200 tisíc Kč. Automobilka sice dává na celé hybridní ústrojí záruku 5 let/100 000 km, ale trvanlivost, respektive prodejní cena pozáručního vozu už bude nejistá.

Značce je nicméně potřeba přiznat technologicky vytříbenou a nijak ošizenou snahu. Pro zájemce, který chce zkombinovat častý městský provoz z málopočetnou posádkou s touhou po limuzíně vyšší střední třídy, je GS 450h určeno asi nejvíce. Lexus také chválíme za to, že oba podobně výkonné modely postavil na stejnou cenovou úroveň a nezamlčuje nevýhody žádného z nich. Průzkum skutečných zákaznických preferencí se nedal udělat přímočařeji.

Plusy

  • Spotřeba resp. emise CO2
  • Tichý a „čistý“ provoz ve městě
  • Výkonný pohon s možností využití pouze elektrického motoru
  • Výborná aerodynamika
  • Špičková technika
  • Poměr ceny a výbavy

Minusy

  • Cena náhradních akumulátorů
  • Malý zavazadlový prostor
  • Méně místa nad hlavou vzadu
  • Odezva řízení
První cena vozu 1.224.000,- (GS 300)
První cena vozu s testovanou motorizací1.614.000,- (GS 450h)
Základní cena testovaného vozu1.614.000,- (GS 450h)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.914.000,- (GS 450h)
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Lexus GS 450h

Cena v základní výbavě: 1 614 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 914 000 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy, boční airbagy, přední hlavové airbagy, kolenní airbag, předpínače bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla, ABS, BA (brzdový asistent), TRC (protiprokluzový systém), EBD (elektronická distribuce brzdné síly), VSC (řízení stability vozidla), TPSW (kontrola tlaku v pneumatikách), ECB (elektronicky řízený brzdový systém), VDIM (integrované řízení dynamicky vozidla), VGRS (řízení s variabilním převodem), sedadla s koženými potahy, elektricky nastavitelná přední sedadla v osmi směrech, hlavice řadicí páky a volant v kůži, dřevěné obložení, bezklíčový vstup, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách, multifunkční 7palcová dotyková obrazovka, ovládání audiosystému a telefonu tlačítky na volantu, audiosystém s 10reproduktory a CD přehrávačem, měnič na šest disků, automatická klimatizace, aktivní filtr, tempomat, elektricky ovládaná okna, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, xenonové světlomety s ostřikovači, zadní brzdová světla z LED diod, AVS, 18palcová kola s pneumatikami 245/40 R18.

Výbava testovaného vozu:Paket Executive – dešťový senzor, parkovací asistent, sedadla s potahy z perforované kůže, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, paměť nastavení předních sedadel, vnějších zpětných zrcátek a volantu, zadní boční airbagy a zadní spoiler (+140.000,-), Paket Multimediální a navigační systém – Navigační systém s DVD a DRG, parkovací kamera, hlasové ovládání, audiosystém Mark Levinson, měnič na šest disků (+130.000,-), Metalický lak (+ 30.000,-)

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
Technické údaje
Motor Lexus GS 450h
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 218 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 368 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 7.1 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / -
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1940 / 425
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4835
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Lexus GS 450h 2010 na českém trhu: GS 450h od 1,494 milionu Kč Lexus GS 450h 2010 na českém trhu: GS 450h od 1,494 milionu Kč

Lexus od ledna nabízí modernizované provedení řady GS.…

Lexus GS (2008) na českém trhu: nové motory, nová výbava, ceny GS 460 a GS 450 h jsou shodné Lexus GS (2008) na českém trhu: nové motory, nová výbava, ceny GS 460 a GS 450 h jsou shodné

Polovinu prodeje řady GS tvoří na českém trhu hybridy a…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Zeman se nahého útoku nebojí, volit půjde na stejné místo. Přitvrdí ochranka?

Zeman se nahého útoku nebojí, volit půjde na stejné…

Po 14 dnech od střetu tváří v tvář s polonahou aktivistkou hnutí Femen vyrazí prezident Miloš Zeman opět volit.…

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má své věrné. Komu fandí známé tváře?

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má…

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš získávají před druhým kolem volby silné podporovatele. Do voleb…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují prostor a neukazují nic zásadního

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují…

Nedělní debata Miloše Zemana před druhým kolem prezidentských voleb na TV Nova nebyla žádnou debatou. Jeho…

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…