reklama


12.3. 2015 Jan Mička Jan Mička

Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie (aktualizováno)

 

Pro první jízdní dojmy z nového Lexusu NX 200t jsme vyrazili do okolí Nice. Zcela nový turbomotor se v rámci automobilky objevuje vůbec poprvé.

Důvod pozdějšího uvedení nového turbomotoru je stejně prostý, jako cenová politika, kterou u nás Lexus v případě modelu NX nastolil. Agregát 200t je totiž o rovných 50.000 korun dražší než hybridní verze 300h, která se již v Česku zabydlela v průběhu loňského roku. Hybrid má zkrátka coby alternativa k turbodieselu větší prioritu. Jak se ovšem v rámci mezinárodní prezentace v okolí Nice ukázalo, pravděpodobně bychom sáhli po přeplňované novince.

Všechno začíná u hmotnosti – Lexus NX 200t AWD je totiž o 50 kilogramů lehčí než odpovídající hybrid, což znamená, že si automobilka mohla dovolit měkčí výchozí nastavení nových adaptivních tlumičů s lineárními elektromagnetickými ventily. Přeplňované SUV se po silnici i díky rozdílnému vyvážení karoserie nese ladněji, a přestože se stále neumí s ostrými nerovnostmi poprat bez ztráty kytičky, zlepšení komfortu jízdy bylo znát prakticky okamžitě. Je to také tím, že adaptivní systém AVS pracuje velmi rychle – povrchu vozovky se dokáže přizpůsobit již za 20 milisekund.

Drobnohledu jsme nicméně podrobili hlavně motor, který se svými 175 kilowatty a 350 newtonmetry plně vyrovnává uvedené konkurenci. Pokud si například vzpomeneme na poslední jízdu s dvoulitrem 28i automobilky BMW, nepůsobí japonský protivník tak agresivním dojmem. Na sešlápnutí pedálu plynu odpovídá relaxovaněji, avšak nestydí se vystrčit drápky. Stačí pouze akcelerátor přišlápnout trochu razantněji a zcela nová šestistupňová převodovka s hydrodynamickým měničem v mžiku podřadí o dva stupně a vyžene čtyřválec do otáček, ve kterých se mu poměrně dost líbí. Nemá sice smysl jej „drtit“ u omezovače, překračovat hranici 5.500 min -1 je však povoleno.

Otázkou ale zůstává, jestli takovým stylem s novým Lexusem skutečně chcete jezdit. Zatímco v klidnějším tempu je souhra agregátu a převodovky sametová, bez znatelných přešlapů v podobě cukání či nelogických zásahů, razantní změna stylu jízdy přináší mírné nepohodlí v podobě zbytečně rychlého uzamykání měniče momentu. Dokonce i v různých režimech jízdy (na výběr je Normal, Eco, Sport a Sport+) se převodovka snaží stále udržovat nižší otáčky a podřazování se opakuje.

Pokud jste schopni občas hrubší chování převodovky akceptovat a vydáte se do horských vlásenek, je třeba klást velký důraz na přesnost jízdy. Chaotickým trháním volantem, agresivním zrychlováním a brzděním totiž probudíte stabilizační systém, jehož zásahy mnohdy nejsou zcela očekávané. Nakonec se může stát, že auto ztratí odpich na výjezdu ze zákruty, což je pro sportovní jízdu nežádoucí. Promyšlená, byť stále rychlá jízda nechá řidiči mnohem větší volnost, aby nakonec zjistil, že jsou limity vozu posazeny poměrně daleko.

Jízda s Lexusem NX 200t nicméně není o lámání silničních rekordů. Motor je totiž schopen pracovat zhruba od 1500 otáček za minutu (při ustálené rychlosti udržuje ještě o 250 otáček méně, při dálniční stotřicítce je to 2.200 min-1), není prakticky vůbec slyšet a perfektně doplňuje luxusní atmosféru na palubě. Nečekejte sice návykový baryton jako u atmosférického šestiválce z modelu IS, nicméně i turbomotor má své kouzlo a není třeba k němu přistupovat specifickým způsobem jako v případě hybridu. Nakonec se vám odvděčí i spotřebou, byť od tabulkové hodnoty byl výsledek našeho zhruba 250 kilometrů dlouhého putování jihem Francie poměrně vzdálený – vůz zatížený zhruba 200 kilogramy živé váhy v průměru spolykal 9,2 l na 100 km.

V rámci mezinárodní prezentace jsme měli k dispozici pouze exempláře s nestálým pohonem všech kol, jehož hlavním členem je mezinápravová spojka. Příplatek 50.000 Kč oproti běžné verzi se přitom vyplatí – díky výchozímu poměru hnacích sil 100:0 ve prospěch přední nápravy totiž není tabulková spotřeba o tolik vyšší (rozdíl činí 0,2 litru) a v krajních mezích, kdy jde na zadní kola až 50 % točivého momentu, se můžete spolehnout na neutrální a velmi čitelné chování. Za to vůz obecně vděčí přednímu zavěšení McPherson, dvojitým lichoběžníkům vzadu a tužším stabilizátorům omezujícím náklony karoserie v zatáčkách, znatelnou zpětnou vazbu řízení ovšem nečekejte.

Vyplatí se turbomotor?

Tuto otázku jsme si během testování několikrát položili a pokaždé došli k názoru, že rozhodně ano. Lexus NX je s novým čtyřválcem živější, komfortnější, předvídatelnější, a nevyžaduje specifický přístup jako hybridní verze, u které v první řadě hraje roli práce s pedálem plynu (razantní sešlápnutí vyžene spalovací motor do otáček, roste spotřeba a hlučnost v kabině). Zároveň je ale třeba mít na paměti, že i když řídíte (jako v našem případě) verzi F Sport, není vůz ani přes přítomnost tužšího výchozího nastavení tlumičů sportovní. Jistě, vypadá fantasticky, 175 kW výkonu však považujme jako plně dostačující proto, abyste mohli bez problémů předjíždět i v místech, kde si například se 145kilowattovým hybridem netroufnete.

Lexus NX - srovnání motorů 200t a 300h
Motor200t300h
Zdvihový objem [cm3]19982494
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]175/4800-5600145/5700
Točivý moment [N.m/min]350/1650-4000210/4200-4400
Převodovka6Ae-CVT
PohonAWDAWD
Maximální rychlost [km/h]200180
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.19.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7.95.4
Pohotovostní hmotnost [kg]17351785
Cena [Kč]1.129.0001.079.000


Dřívější text:

Jistě si sami vzpomenete, jak velký rozruch udělalo na předloňské představení konceptu Lexus LF-NX na autosalonu ve Frankfurtu. Futuristické SUV velikosti Mercedes-Benzu GLK se v produkční podobě trochu zjemnilo, přesto se ale jedná o jednoho z největších exotů na českých silnicích. Inu, v kurzu je nový designový směr značky, kterému se v současnosti podrobily všechny nové modely luxusního brandu Toyoty.

My se však do Francie primárně nepřesouváme proto, abychom hodnotili design, kvality interiéru, prostornost nebo pohodlí, ale za novým čtyřválcovým turbomotorem. Dosud byl totiž Lexus NX na našem trhu nabízen pouze jako hybrid s pohonem předních, nebo všech kol. Srdce takového modelu tvoří spojení zážehového atmosférického čtyřválce o objemu 2,5 litru (114 kW a 210 N.m), elektromotoru (105 kW a 270 N.m), a dalšího elektromotoru u zadní nápravy (50 kW a 139 N.m) v případě, že se jedná o exemplář s pohonem AWD. Celek generuje 145 kW, 210 N.m, a podle technických údajů by si kombinovaně neměl říci o více než 5,4 l/100 km.

TEST 2014: Lexus NX 300h – Paralelní vesmír

Ne každý dokáže hybridy preferovat, vzhledem k silně „protinaftové“ filozofii Lexusu vám ale zkrátka nic nezbylo. Tedy až do teď. Nový dvoulitrový turbomotor 200t s typovým označením 8AR-FTS si Lexus vyvíjel sám a v budoucnu se s ním potkáme také v kupé RC, případně sedanu IS jako náhrada za fantastický, leč trochu ospalý šestiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 153 kW. Kubaturou se s ním sice nový dvoulitr srovnávat nemůže, ostatními parametry jej však překonává – má 175 kW v rozmezí 4800-5600 otáček za minutu a točivý moment 350 N.m (1600-4000 min-1 ).

To by ale nebyl Lexus, kdyby nedodal zajímavé technické inovace. Nový turbomotor například kombinuje přímé (ve vysokých otáčkách) a nepřímé (v nízkých otáčkách) vstřikování paliva, je vybaven moderním variabilním časováním ventilů (na sací straně je VVT-iW s přesuvníkem poháněným elektromotorem, výfuková strana má klasické VVT-i) a pracuje v Millerově cyklu (sací ventily zůstávají otevřeny do části taktu komprese, motor nestlačuje takové množství vzduchu). Výsledkem by měla být větší účinnost a menší spotřeba paliva, která alespoň podle našeho tabulkového srovnání v podstatě odpovídá většině vybraných konkurentů. Největší libůstku však představuje kombinace kapalinou chlazené hlavy válců, výfukových svodů začleněných do hlavy válců (sbíhají se ze čtyř do dvou) a dvoukomorového turbodmychadla. S ohledem na evropskou legislativu je samozřejmostí kompatibilita s emisní normou Euro 6.

Lexus NX 200t AWD - srovnání s vybranou konkurencí
ModelLexus NXAudi Q5BMW X3Mercedes-Benz GLK
Motor200t2.0 TFSIxDrive28i250
Zdvihový objem [cm3]1998198419971991
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]175/4800-5600165/4500-6200180/5000-6500155/5500
Točivý moment [N.m/min]350/1650-4000350/1500-4500350/1250-4800350/1200-4000
Převodovka6A8A8A7A
PohonAWDquattroxDrive4Matic
Maximální rychlost [km/h]200222230215
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.17.16.57.8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7.97.97.77.0
Pohotovostní hmotnost [kg]1735183018451765
Cena [Kč]1.129.0001.150.9001.294.8001.165.230

Lexus NX 200t je již v tuto chvíli dostupný na českém trhu, a to jak s pohonem předních, tak všech kol. Základní cena „předokolky“ s výbavou Comfort byla stanovena 1.079.000 Kč, přičemž za pohon AWD připlácíte 50.000 Kč. Na vrcholu nabídky je špičková verze F-Sport AWD za 1.399.000 Kč, která se odlišuje vnějšími i vnitřními desénovými prvky nebo například tužším podvozkem. Výkon 137 kW i zrychlení z 0-100 km/h za 7,1 sekundy odpovídají běžné verzi s pohonem všech kol, kombinovaná spotřeba však vzrostla o dvě deci na 8,1 l na 100 km.

Během testovacího dne bychom měli postupně vyzkoušet Lexus NX 200t s pohonem předních a všech kol. Jízdní dojmy vám přineseme v průběhu dnešního večera.


Lexus NX 200t
 

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Crossover Lexus NX dostal ledová kola (video) Crossover Lexus NX dostal ledová kola (video)

Lexus propaguje svá auta nevšedními metodami. Agilní je…

Lexus NX: S dvoulitrovým turbomotorem již na jaře Lexus NX: S dvoulitrovým turbomotorem již na jaře

Lexus rozšíří nabídku motorů pro nejnovější crossover NX.…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal domácí hvězdu

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal…

Tenhle borec nenudí. Na kurtech i ve svých 38 letech předvádí Radek Štěpánek skvělý tenis, i mimo něj dokáže…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama