12.3. 2015 Jan Mička Jan Mička

Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie (aktualizováno)

 

Pro první jízdní dojmy z nového Lexusu NX 200t jsme vyrazili do okolí Nice. Zcela nový turbomotor se v rámci automobilky objevuje vůbec poprvé.

Důvod pozdějšího uvedení nového turbomotoru je stejně prostý, jako cenová politika, kterou u nás Lexus v případě modelu NX nastolil. Agregát 200t je totiž o rovných 50.000 korun dražší než hybridní verze 300h, která se již v Česku zabydlela v průběhu loňského roku. Hybrid má zkrátka coby alternativa k turbodieselu větší prioritu. Jak se ovšem v rámci mezinárodní prezentace v okolí Nice ukázalo, pravděpodobně bychom sáhli po přeplňované novince.

Všechno začíná u hmotnosti – Lexus NX 200t AWD je totiž o 50 kilogramů lehčí než odpovídající hybrid, což znamená, že si automobilka mohla dovolit měkčí výchozí nastavení nových adaptivních tlumičů s lineárními elektromagnetickými ventily. Přeplňované SUV se po silnici i díky rozdílnému vyvážení karoserie nese ladněji, a přestože se stále neumí s ostrými nerovnostmi poprat bez ztráty kytičky, zlepšení komfortu jízdy bylo znát prakticky okamžitě. Je to také tím, že adaptivní systém AVS pracuje velmi rychle – povrchu vozovky se dokáže přizpůsobit již za 20 milisekund.

Drobnohledu jsme nicméně podrobili hlavně motor, který se svými 175 kilowatty a 350 newtonmetry plně vyrovnává uvedené konkurenci. Pokud si například vzpomeneme na poslední jízdu s dvoulitrem 28i automobilky BMW, nepůsobí japonský protivník tak agresivním dojmem. Na sešlápnutí pedálu plynu odpovídá relaxovaněji, avšak nestydí se vystrčit drápky. Stačí pouze akcelerátor přišlápnout trochu razantněji a zcela nová šestistupňová převodovka s hydrodynamickým měničem v mžiku podřadí o dva stupně a vyžene čtyřválec do otáček, ve kterých se mu poměrně dost líbí. Nemá sice smysl jej „drtit“ u omezovače, překračovat hranici 5.500 min -1 je však povoleno.

Otázkou ale zůstává, jestli takovým stylem s novým Lexusem skutečně chcete jezdit. Zatímco v klidnějším tempu je souhra agregátu a převodovky sametová, bez znatelných přešlapů v podobě cukání či nelogických zásahů, razantní změna stylu jízdy přináší mírné nepohodlí v podobě zbytečně rychlého uzamykání měniče momentu. Dokonce i v různých režimech jízdy (na výběr je Normal, Eco, Sport a Sport+) se převodovka snaží stále udržovat nižší otáčky a podřazování se opakuje.

Pokud jste schopni občas hrubší chování převodovky akceptovat a vydáte se do horských vlásenek, je třeba klást velký důraz na přesnost jízdy. Chaotickým trháním volantem, agresivním zrychlováním a brzděním totiž probudíte stabilizační systém, jehož zásahy mnohdy nejsou zcela očekávané. Nakonec se může stát, že auto ztratí odpich na výjezdu ze zákruty, což je pro sportovní jízdu nežádoucí. Promyšlená, byť stále rychlá jízda nechá řidiči mnohem větší volnost, aby nakonec zjistil, že jsou limity vozu posazeny poměrně daleko.

Jízda s Lexusem NX 200t nicméně není o lámání silničních rekordů. Motor je totiž schopen pracovat zhruba od 1500 otáček za minutu (při ustálené rychlosti udržuje ještě o 250 otáček méně, při dálniční stotřicítce je to 2.200 min-1), není prakticky vůbec slyšet a perfektně doplňuje luxusní atmosféru na palubě. Nečekejte sice návykový baryton jako u atmosférického šestiválce z modelu IS, nicméně i turbomotor má své kouzlo a není třeba k němu přistupovat specifickým způsobem jako v případě hybridu. Nakonec se vám odvděčí i spotřebou, byť od tabulkové hodnoty byl výsledek našeho zhruba 250 kilometrů dlouhého putování jihem Francie poměrně vzdálený – vůz zatížený zhruba 200 kilogramy živé váhy v průměru spolykal 9,2 l na 100 km.

V rámci mezinárodní prezentace jsme měli k dispozici pouze exempláře s nestálým pohonem všech kol, jehož hlavním členem je mezinápravová spojka. Příplatek 50.000 Kč oproti běžné verzi se přitom vyplatí – díky výchozímu poměru hnacích sil 100:0 ve prospěch přední nápravy totiž není tabulková spotřeba o tolik vyšší (rozdíl činí 0,2 litru) a v krajních mezích, kdy jde na zadní kola až 50 % točivého momentu, se můžete spolehnout na neutrální a velmi čitelné chování. Za to vůz obecně vděčí přednímu zavěšení McPherson, dvojitým lichoběžníkům vzadu a tužším stabilizátorům omezujícím náklony karoserie v zatáčkách, znatelnou zpětnou vazbu řízení ovšem nečekejte.

Vyplatí se turbomotor?

Tuto otázku jsme si během testování několikrát položili a pokaždé došli k názoru, že rozhodně ano. Lexus NX je s novým čtyřválcem živější, komfortnější, předvídatelnější, a nevyžaduje specifický přístup jako hybridní verze, u které v první řadě hraje roli práce s pedálem plynu (razantní sešlápnutí vyžene spalovací motor do otáček, roste spotřeba a hlučnost v kabině). Zároveň je ale třeba mít na paměti, že i když řídíte (jako v našem případě) verzi F Sport, není vůz ani přes přítomnost tužšího výchozího nastavení tlumičů sportovní. Jistě, vypadá fantasticky, 175 kW výkonu však považujme jako plně dostačující proto, abyste mohli bez problémů předjíždět i v místech, kde si například se 145kilowattovým hybridem netroufnete.

Lexus NX - srovnání motorů 200t a 300h
Motor200t300h
Zdvihový objem [cm3]19982494
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]175/4800-5600145/5700
Točivý moment [N.m/min]350/1650-4000210/4200-4400
Převodovka6Ae-CVT
PohonAWDAWD
Maximální rychlost [km/h]200180
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.19.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7.95.4
Pohotovostní hmotnost [kg]17351785
Cena [Kč]1.129.0001.079.000


Dřívější text:

Jistě si sami vzpomenete, jak velký rozruch udělalo na předloňské představení konceptu Lexus LF-NX na autosalonu ve Frankfurtu. Futuristické SUV velikosti Mercedes-Benzu GLK se v produkční podobě trochu zjemnilo, přesto se ale jedná o jednoho z největších exotů na českých silnicích. Inu, v kurzu je nový designový směr značky, kterému se v současnosti podrobily všechny nové modely luxusního brandu Toyoty.

My se však do Francie primárně nepřesouváme proto, abychom hodnotili design, kvality interiéru, prostornost nebo pohodlí, ale za novým čtyřválcovým turbomotorem. Dosud byl totiž Lexus NX na našem trhu nabízen pouze jako hybrid s pohonem předních, nebo všech kol. Srdce takového modelu tvoří spojení zážehového atmosférického čtyřválce o objemu 2,5 litru (114 kW a 210 N.m), elektromotoru (105 kW a 270 N.m), a dalšího elektromotoru u zadní nápravy (50 kW a 139 N.m) v případě, že se jedná o exemplář s pohonem AWD. Celek generuje 145 kW, 210 N.m, a podle technických údajů by si kombinovaně neměl říci o více než 5,4 l/100 km.

TEST 2014: Lexus NX 300h – Paralelní vesmír

Ne každý dokáže hybridy preferovat, vzhledem k silně „protinaftové“ filozofii Lexusu vám ale zkrátka nic nezbylo. Tedy až do teď. Nový dvoulitrový turbomotor 200t s typovým označením 8AR-FTS si Lexus vyvíjel sám a v budoucnu se s ním potkáme také v kupé RC, případně sedanu IS jako náhrada za fantastický, leč trochu ospalý šestiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 153 kW. Kubaturou se s ním sice nový dvoulitr srovnávat nemůže, ostatními parametry jej však překonává – má 175 kW v rozmezí 4800-5600 otáček za minutu a točivý moment 350 N.m (1600-4000 min-1 ).

To by ale nebyl Lexus, kdyby nedodal zajímavé technické inovace. Nový turbomotor například kombinuje přímé (ve vysokých otáčkách) a nepřímé (v nízkých otáčkách) vstřikování paliva, je vybaven moderním variabilním časováním ventilů (na sací straně je VVT-iW s přesuvníkem poháněným elektromotorem, výfuková strana má klasické VVT-i) a pracuje v Millerově cyklu (sací ventily zůstávají otevřeny do části taktu komprese, motor nestlačuje takové množství vzduchu). Výsledkem by měla být větší účinnost a menší spotřeba paliva, která alespoň podle našeho tabulkového srovnání v podstatě odpovídá většině vybraných konkurentů. Největší libůstku však představuje kombinace kapalinou chlazené hlavy válců, výfukových svodů začleněných do hlavy válců (sbíhají se ze čtyř do dvou) a dvoukomorového turbodmychadla. S ohledem na evropskou legislativu je samozřejmostí kompatibilita s emisní normou Euro 6.

Lexus NX 200t AWD - srovnání s vybranou konkurencí
ModelLexus NXAudi Q5BMW X3Mercedes-Benz GLK
Motor200t2.0 TFSIxDrive28i250
Zdvihový objem [cm3]1998198419971991
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]175/4800-5600165/4500-6200180/5000-6500155/5500
Točivý moment [N.m/min]350/1650-4000350/1500-4500350/1250-4800350/1200-4000
Převodovka6A8A8A7A
PohonAWDquattroxDrive4Matic
Maximální rychlost [km/h]200222230215
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.17.16.57.8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7.97.97.77.0
Pohotovostní hmotnost [kg]1735183018451765
Cena [Kč]1.129.0001.150.9001.294.8001.165.230

Lexus NX 200t je již v tuto chvíli dostupný na českém trhu, a to jak s pohonem předních, tak všech kol. Základní cena „předokolky“ s výbavou Comfort byla stanovena 1.079.000 Kč, přičemž za pohon AWD připlácíte 50.000 Kč. Na vrcholu nabídky je špičková verze F-Sport AWD za 1.399.000 Kč, která se odlišuje vnějšími i vnitřními desénovými prvky nebo například tužším podvozkem. Výkon 137 kW i zrychlení z 0-100 km/h za 7,1 sekundy odpovídají běžné verzi s pohonem všech kol, kombinovaná spotřeba však vzrostla o dvě deci na 8,1 l na 100 km.

Během testovacího dne bychom měli postupně vyzkoušet Lexus NX 200t s pohonem předních a všech kol. Jízdní dojmy vám přineseme v průběhu dnešního večera.


Lexus NX 200t
 

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Crossover Lexus NX dostal ledová kola (video) Crossover Lexus NX dostal ledová kola (video)

Lexus propaguje svá auta nevšedními metodami. Agilní je…

Lexus NX: S dvoulitrovým turbomotorem již na jaře Lexus NX: S dvoulitrovým turbomotorem již na jaře

Lexus rozšíří nabídku motorů pro nejnovější crossover NX.…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…