Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie (aktualizováno)

Jan Mička
Diskuze (50)
Pro první jízdní dojmy z nového Lexusu NX 200t jsme vyrazili do okolí Nice. Zcela nový turbomotor se v rámci automobilky objevuje vůbec poprvé.

Důvod pozdějšího uvedení nového turbomotoru je stejně prostý, jako cenová politika, kterou u nás Lexus v případě modelu NX nastolil. Agregát 200t je totiž o rovných 50.000 korun dražší než hybridní verze 300h, která se již v Česku zabydlela v průběhu loňského roku. Hybrid má zkrátka coby alternativa k turbodieselu větší prioritu. Jak se ovšem v rámci mezinárodní prezentace v okolí Nice ukázalo, pravděpodobně bychom sáhli po přeplňované novince.

Všechno začíná u hmotnosti – Lexus NX 200t AWD je totiž o 50 kilogramů lehčí než odpovídající hybrid, což znamená, že si automobilka mohla dovolit měkčí výchozí nastavení nových adaptivních tlumičů s lineárními elektromagnetickými ventily. Přeplňované SUV se po silnici i díky rozdílnému vyvážení karoserie nese ladněji, a přestože se stále neumí s ostrými nerovnostmi poprat bez ztráty kytičky, zlepšení komfortu jízdy bylo znát prakticky okamžitě. Je to také tím, že adaptivní systém AVS pracuje velmi rychle – povrchu vozovky se dokáže přizpůsobit již za 20 milisekund.

Drobnohledu jsme nicméně podrobili hlavně motor, který se svými 175 kilowatty a 350 newtonmetry plně vyrovnává uvedené konkurenci. Pokud si například vzpomeneme na poslední jízdu s dvoulitrem 28i automobilky BMW, nepůsobí japonský protivník tak agresivním dojmem. Na sešlápnutí pedálu plynu odpovídá relaxovaněji, avšak nestydí se vystrčit drápky. Stačí pouze akcelerátor přišlápnout trochu razantněji a zcela nová šestistupňová převodovka s hydrodynamickým měničem v mžiku podřadí o dva stupně a vyžene čtyřválec do otáček, ve kterých se mu poměrně dost líbí. Nemá sice smysl jej „drtit“ u omezovače, překračovat hranici 5.500 min -1 je však povoleno.

Otázkou ale zůstává, jestli takovým stylem s novým Lexusem skutečně chcete jezdit. Zatímco v klidnějším tempu je souhra agregátu a převodovky sametová, bez znatelných přešlapů v podobě cukání či nelogických zásahů, razantní změna stylu jízdy přináší mírné nepohodlí v podobě zbytečně rychlého uzamykání měniče momentu. Dokonce i v různých režimech jízdy (na výběr je Normal, Eco, Sport a Sport+) se převodovka snaží stále udržovat nižší otáčky a podřazování se opakuje.

Pokud jste schopni občas hrubší chování převodovky akceptovat a vydáte se do horských vlásenek, je třeba klást velký důraz na přesnost jízdy. Chaotickým trháním volantem, agresivním zrychlováním a brzděním totiž probudíte stabilizační systém, jehož zásahy mnohdy nejsou zcela očekávané. Nakonec se může stát, že auto ztratí odpich na výjezdu ze zákruty, což je pro sportovní jízdu nežádoucí. Promyšlená, byť stále rychlá jízda nechá řidiči mnohem větší volnost, aby nakonec zjistil, že jsou limity vozu posazeny poměrně daleko.

Jízda s Lexusem NX 200t nicméně není o lámání silničních rekordů. Motor je totiž schopen pracovat zhruba od 1500 otáček za minutu (při ustálené rychlosti udržuje ještě o 250 otáček méně, při dálniční stotřicítce je to 2.200 min-1), není prakticky vůbec slyšet a perfektně doplňuje luxusní atmosféru na palubě. Nečekejte sice návykový baryton jako u atmosférického šestiválce z modelu IS, nicméně i turbomotor má své kouzlo a není třeba k němu přistupovat specifickým způsobem jako v případě hybridu. Nakonec se vám odvděčí i spotřebou, byť od tabulkové hodnoty byl výsledek našeho zhruba 250 kilometrů dlouhého putování jihem Francie poměrně vzdálený – vůz zatížený zhruba 200 kilogramy živé váhy v průměru spolykal 9,2 l na 100 km.

V rámci mezinárodní prezentace jsme měli k dispozici pouze exempláře s nestálým pohonem všech kol, jehož hlavním členem je mezinápravová spojka. Příplatek 50.000 Kč oproti běžné verzi se přitom vyplatí – díky výchozímu poměru hnacích sil 100:0 ve prospěch přední nápravy totiž není tabulková spotřeba o tolik vyšší (rozdíl činí 0,2 litru) a v krajních mezích, kdy jde na zadní kola až 50 % točivého momentu, se můžete spolehnout na neutrální a velmi čitelné chování. Za to vůz obecně vděčí přednímu zavěšení McPherson, dvojitým lichoběžníkům vzadu a tužším stabilizátorům omezujícím náklony karoserie v zatáčkách, znatelnou zpětnou vazbu řízení ovšem nečekejte.

Vyplatí se turbomotor?

Tuto otázku jsme si během testování několikrát položili a pokaždé došli k názoru, že rozhodně ano. Lexus NX je s novým čtyřválcem živější, komfortnější, předvídatelnější, a nevyžaduje specifický přístup jako hybridní verze, u které v první řadě hraje roli práce s pedálem plynu (razantní sešlápnutí vyžene spalovací motor do otáček, roste spotřeba a hlučnost v kabině). Zároveň je ale třeba mít na paměti, že i když řídíte (jako v našem případě) verzi F Sport, není vůz ani přes přítomnost tužšího výchozího nastavení tlumičů sportovní. Jistě, vypadá fantasticky, 175 kW výkonu však považujme jako plně dostačující proto, abyste mohli bez problémů předjíždět i v místech, kde si například se 145kilowattovým hybridem netroufnete.

Lexus NX - srovnání motorů 200t a 300h
Motor 200t 300h
Zdvihový objem [cm3] 1998 2494
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 175/4800-5600 145/5700
Točivý moment [N.m/min] 350/1650-4000 210/4200-4400
Převodovka 6A e-CVT
Pohon AWD AWD
Maximální rychlost [km/h] 200 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7.1 9.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7.9 5.4
Pohotovostní hmotnost [kg] 1735 1785
Cena [Kč] 1.129.000 1.079.000


Dřívější text:

Jistě si sami vzpomenete, jak velký rozruch udělalo na předloňské představení konceptu Lexus LF-NX na autosalonu ve Frankfurtu. Futuristické SUV velikosti Mercedes-Benzu GLK se v produkční podobě trochu zjemnilo, přesto se ale jedná o jednoho z největších exotů na českých silnicích. Inu, v kurzu je nový designový směr značky, kterému se v současnosti podrobily všechny nové modely luxusního brandu Toyoty.

My se však do Francie primárně nepřesouváme proto, abychom hodnotili design, kvality interiéru, prostornost nebo pohodlí, ale za novým čtyřválcovým turbomotorem. Dosud byl totiž Lexus NX na našem trhu nabízen pouze jako hybrid s pohonem předních, nebo všech kol. Srdce takového modelu tvoří spojení zážehového atmosférického čtyřválce o objemu 2,5 litru (114 kW a 210 N.m), elektromotoru (105 kW a 270 N.m), a dalšího elektromotoru u zadní nápravy (50 kW a 139 N.m) v případě, že se jedná o exemplář s pohonem AWD. Celek generuje 145 kW, 210 N.m, a podle technických údajů by si kombinovaně neměl říci o více než 5,4 l/100 km.

Ne každý dokáže hybridy preferovat, vzhledem k silně „protinaftové“ filozofii Lexusu vám ale zkrátka nic nezbylo. Tedy až do teď. Nový dvoulitrový turbomotor 200t s typovým označením 8AR-FTS si Lexus vyvíjel sám a v budoucnu se s ním potkáme také v kupé RC, případně sedanu IS jako náhrada za fantastický, leč trochu ospalý šestiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 153 kW. Kubaturou se s ním sice nový dvoulitr srovnávat nemůže, ostatními parametry jej však překonává – má 175 kW v rozmezí 4800-5600 otáček za minutu a točivý moment 350 N.m (1600-4000 min-1 ).

To by ale nebyl Lexus, kdyby nedodal zajímavé technické inovace. Nový turbomotor například kombinuje přímé (ve vysokých otáčkách) a nepřímé (v nízkých otáčkách) vstřikování paliva, je vybaven moderním variabilním časováním ventilů (na sací straně je VVT-iW s přesuvníkem poháněným elektromotorem, výfuková strana má klasické VVT-i) a pracuje v Millerově cyklu (sací ventily zůstávají otevřeny do části taktu komprese, motor nestlačuje takové množství vzduchu). Výsledkem by měla být větší účinnost a menší spotřeba paliva, která alespoň podle našeho tabulkového srovnání v podstatě odpovídá většině vybraných konkurentů. Největší libůstku však představuje kombinace kapalinou chlazené hlavy válců, výfukových svodů začleněných do hlavy válců (sbíhají se ze čtyř do dvou) a dvoukomorového turbodmychadla. S ohledem na evropskou legislativu je samozřejmostí kompatibilita s emisní normou Euro 6.

Lexus NX 200t AWD - srovnání s vybranou konkurencí
Model Lexus NX Audi Q5 BMW X3 Mercedes-Benz GLK
Motor 200t 2.0 TFSI xDrive28i 250
Zdvihový objem [cm3] 1998 1984 1997 1991
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 175/4800-5600 165/4500-6200 180/5000-6500 155/5500
Točivý moment [N.m/min] 350/1650-4000 350/1500-4500 350/1250-4800 350/1200-4000
Převodovka 6A 8A 8A 7A
Pohon AWD quattro xDrive 4Matic
Maximální rychlost [km/h] 200 222 230 215
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7.1 7.1 6.5 7.8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7.9 7.9 7.7 7.0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1735 1830 1845 1765
Cena [Kč] 1.129.000 1.150.900 1.294.800 1.165.230

Lexus NX 200t je již v tuto chvíli dostupný na českém trhu, a to jak s pohonem předních, tak všech kol. Základní cena „předokolky“ s výbavou Comfort byla stanovena 1.079.000 Kč, přičemž za pohon AWD připlácíte 50.000 Kč. Na vrcholu nabídky je špičková verze F-Sport AWD za 1.399.000 Kč, která se odlišuje vnějšími i vnitřními desénovými prvky nebo například tužším podvozkem. Výkon 137 kW i zrychlení z 0-100 km/h za 7,1 sekundy odpovídají běžné verzi s pohonem všech kol, kombinovaná spotřeba však vzrostla o dvě deci na 8,1 l na 100 km.

Během testovacího dne bychom měli postupně vyzkoušet Lexus NX 200t s pohonem předních a všech kol. Jízdní dojmy vám přineseme v průběhu dnešního večera.


Jan Mička
Diskuze (50)
Avatar - Hammunasakra
14. 3. 2015 18:00
Re: Toyota
Hej ;-)
A tenhle náskok díky technice znáš [odkaz] ? >:-[]
Avatar - AUDIRS6
14. 3. 2015 17:53
Re: Toyota
Zdielanie platforiem je stara znama vec. Tak si asi lahko odpovies, co bolo skor na pozdlznej platforme, ci A4 / A6, alebo Passat. ;-)
A neide o to, ze sa im to v Ingolstadte nepacilo, ale ze vo Wolfsburgu prisli na to, ze na PQ-cku ich to vyjde menej a zaroven pri rovnakom razvore bude priestrannejsi vnutri.
Toto su zname fakty, proti ktorym nic nemam.
No a Bentley / VW a ten z A8...to je smutna historia o akej sme sa zrovna my dvaja uz bavili... :-!
Avatar - Hammunasakra
14. 3. 2015 17:36
Re: Toyota
No ten starej Sup Passat a A4 sou všechny stejný žejo :-)
A protože se to zákazníkum audi hodně nelíbilo tak toho v další generaci nechali. Phaeton a Bentley bylo to samý tam má My_Myself_and_I taky pravdu. A že první generace fakt nebyla to pravý vořechový víš sám ;-)
Avatar - AUDIRS6
14. 3. 2015 17:23
Re: Toyota
ako sorry, ale nastuduj si to este raz a potom sa mozeme bavit.
Z coho vychadzaju vsetky A4 a vyssie ideologicky a technicky je nespochybnitelna vec.
A z Passatu to nikdy nebolo a ani nebude. :-!
A ten Sup-I na zaver, tak to ma dostalo uplne >:D
Alebo nespravne chapes, na co som ja reagoval. No a ja na to, ze MMI pisal nieco o preznackovanych VW na Audi, kde som ja nereagoval autami postavenymi na MQB, resp. PQ ( kde je technicky zaklad spoluvyvinuty s VW ) ale autami na MLB-cku, plus R8 ako taky bonus. ;-) Takze sa este raz zamysli, ci je tvoja reakcia vhodna... ;-)
Avatar - Hammunasakra
14. 3. 2015 16:13
Re: Toyota
Ty zas tak velkej znalec koncernový techniky nebudeš ;-)