Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic – Milionové SUV

Diskuze (52)
Nejlevnější Mercedes-Benz GLK stojí méně než 950.000 korun, za 4Matic s 2,2litrovým turbodieselem díky výhodné základní verzi Entry zaplatíte 999.000 korun.

Stále platí – kdo chce SUV od Mercedes-Benzu, musí být „milionář“. Pokud má GLK zabírat všemi čtyřmi, nejlevnější cestou je osvědčený turbodiesel 220 CDI, spojený se systémem 4Matic a standardně dodávanou samočinnou převodovkou 7G-Tronic. Díky vstupnímu modelu Entry se u něj v ceníku objevuje kulantní částka 999.000 Kč, což představuje více než stotisícové zvýhodnění proti běžné ceně. Zároveň je čtyřkolka o dva tisíce korun levnější než GLK 220 CDI s pohonem zadních kol a manuální převodovkou. Výbava automobilu přitom není nijak ošizená: standardem je dvouzónová klimatizace, tempomat nebo litá kola – nic důležitého na palubě nechybí...

Facelift třídy GLK jsme popsali již loni v testu varianty 250 Bluetec 4Matic, ozdobené AMG paketem, mohutnými chromy, bixenonovými světlomety a litými 19” koly. Dnes před námi stojí civilnější verze – má základní dvouparabolová halogenová světla, disky s průměrem 17 palců a karoserii bez jakýchkoliv příplatkových příkras.

Interiéru modernizace prospěla snad ještě více než vnějšímu vzhledu. S novým volantem z luxusnější třídy CLS a zcela jinými výdechy klimatizace vypadá GLK uvnitř podstatně lépe než dříve. Multimediální systém i palubní počítač jsou kompletně v češtině, ostatně GLK byl vůbec první vůz značky Mercedes-Benz, který s touto novinkou loni přišel. Pro zajímavost: češtinu vyvinulo tuzemské zastoupení, které ji následně poskytlo centrále – obvykle je tomu naopak.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Z mnoha prvků sériové výbavy vyzdvihujeme bluetooth, které většinu konkurenčních hands-free spolehlivě deklasuje nejen neuvěřitelně snadnou a rychlou obsluhou, ale také samotným bezproblémovým spárováním nejrůznějších typů telefonů. Kdo často jezdí v noci, měl by také popřemýšlet nad výkonnými adaptivními xenony Intelligent Light System.

Turbodiesel 220 CDI z konstrukční řady OM 651 jsme v testech na Auto.cz představili již mnohokrát – a to dokonce i v předfaceliftovém GLK. Modernizace přinesla snížení kombinované spotřeby z 6,8 na 6,1 l na 100 km, která je výsledkem mnoha změn. Základem je pochopitelně funkce start/stop, k ní ale výrobce přibalil celé spektrum technických vylepšení. Automatická převodovka 7G-Tronic Plus má menší vnitřní ztráty a dočkala se delšího zpřevodování, nápravové diferenciály se vyznačují nižšími ztrátami, k tomu se přidává elektro-mechanický posilovač řízení, standardem jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem... A součinitel aerodynamického odporu klesl z 0,36 na 0,34.

V současnosti bývá zvykem, že přes veškerou snahu konstruktérů jsou úspory paliva v praxi stěží zaznamenatelné. To ovšem není případ Mercedes-Benzu GLK, který je schopen dlouhodobě jezdit za 6,5 l na 100 km – ano, je to SUV, čtyřkolka a automat! Spotřeba na dálnici je ještě překvapivější, při 130 km/h na tempomat čtyřválec točí jenom 2100 min-1 a díky tomu si vystačí s šesti litry nafty na ujetých 100 km.

Dvojitě přeplňovaný motor se může pochlubit výbornými parametry 125 kW při 3200 až 4200 min-1 a 400 N.m při 1400 až 2800 min-1. Místo ohromujících špičkových hodnot spoléhá na okamžitou dostupnost výkonu bez ohledu na aktuální otáčky – a rozhodně nezklame. Mechanické kultivovanosti nově pomáhá dvouhmotový setrvačník, běžně používaný u turbodieselů s manuální převodovkou. Zde v automatu kompenzuje nižší tlumící účinek hydrodynamického měniče – převodovka si totiž v zájmu snížení reálné spotřeby paliva dovolí jen malé prokluzy.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Podvozek využívá tlumičů Agility Control s mechanicky variabilní tuhostí. Přestože mezi kompaktními SUV nabízí bezpochyby nejlepší komfort tlumení nerovností, na městské dlažbě by mohl být ještě o kousek pohodlnější. Svůj vliv ovšem sehrávají také úsporné pneumatiky, které pomáhají šetřit palivo, s velmi tvrdou směsí gumy ale tlumičům práci neusnadní. Rovněž jsou jediným limitem v oblasti ovladatelnosti – vůz, který obratně mění směr a v zatáčkách se naklání jenom nepatrně, kvůli nim při prudkých manévrech na chvíli odhalí nedotáčivost. Jakýkoliv náznak problémů ale hbitě a důrazně řeší ESP.

Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic - srovnání cen s konkurencí
Model Mercedes GLK Audi Q5 BMW X1 BMW X3 RR Evoque
Motor 220 CDI Entry 2.0 TDI quattro xDrive20d xDrive20d TD4 Pure
Výkon [kW]/toč. mom.[N.m] 125/400 130/380 135/380 135/380 110/400
Základní cena [Kč] 999.000,- 1.065.000,- 837.500,- 1.060.000,- 928.554,-
Automatická převodovka S 56.900,- 53.375,- 55.200,- 57.112,-
Bluetooth S 8.372,- 7.625,- 5.400,- 14.278,-
Klimatizace automatická S S 15.500,- S S
Kožený multifunkční volant S S 3.825,- S S
Litá kola R 17 S S S S S
Metalický lak 23.784,- 26.900,- 16.775,- 21.575,- 18.997,-
Parkovací senzory vpředu 21.954,- 10.620,- 7.625,- 20.275,- 10.285,-
Parkovací senzory vzadu S 11.450,- S
Tempomat S 7.552,- 8.650,- 12.575,- S
Vyhřívání předních sedadel 9.910,- jen s kůží 8.400,- 9.500,- 10.143,-
Cena při shodné výbavě [Kč] 1.054.648,- 1.175.344,- 970.725,- 1.184.525,- 1.039.369,-

I po pěti letech na trhu obstojí Mercedes-Benz GLK jako kvalitní a mimořádně propracovaný automobil. V prémiovém segmentu navíc dokáže zaujmout vynikajícím poměrem cena/výbava, což se týká především testované verze Entry (levnější je jedině výrazně menší BMW X1). Za vynikající a dynamikou působivý silnější čtyřválec GLK 250 Bluetec 4Matic si totiž stuttgartská automobilka řekne 1,2 milionu korun a to je proti „milionovému“ GLK 220 CDI 4Matic dost velký rozdíl. Už s nejslabší čtyřkolkou ale nešlápnete vedle, Mercedes-Benz má ve standardu techniku, o které se mainstreamové konkurenci ani nesní.

Video se připravuje ...

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

První cena vozu 946.220 Kč (GLK 200 CDI)
První cena vozu s testovanou motorizací 999.000 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry)
Základní cena testovaného vozu 999.000 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.035.438 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry)

Plusy

  • Výjimečně nízká spotřeba paliva
  • Příjemné odstupňování převodovky
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie a přehlednost
  • Řidičský a uživatelský komfort
  • Pohodlná sedadla, výhled všemi směry

Minusy

  • Kvůli „ekologickým“ pneumatikám horší adheze
  • Vyšší cena některých příplatků
  • Delší převod řízení

Foto: Michael Kolář

Diskuze (52)
Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic
Cena základní sestavy 999 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, dvouzónová samočinná klimatizace, autorádio Audio 20, elektrické stahování oken, komfortní multifunkční volant potažený kůží Nappa, palubní počítač, Agility Control – podvozek se selektivními tlumiči, litá 17” kola, ESP, tempomat, automatická převodovka atd. Kč
Cena testované sestavy 1 035 438 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívání předních sedadel (+9.910,-), parkovací čidla vpředu a vzadu Parktronic (+21.954,-), dojezdová rezerva (+4.574,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.5 / 6.1
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1880 / 575
Rozměr pneu: 235/60 R 17
Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4536
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1669
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1012
k) šířka vpředu (mm): 1442
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 506
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Delfin2
30. 9. 2013 15:16
Re: Kdo si koupí do SUV benzín?
Jazdil som 220 CDI automat 4x4 luxusne vozenie, ale ja by som si kúpil do toho jednoznačné benzín,naftu nemusím a môj ročný nájazd nieje viac ako 15tis. km takže jednoznačné benzin >:-[]
3. 9. 2013 10:00
Re: Za ty peníze?
no hlavně tu brzdu, závodníku Ádo ! >:D >:D >:D >:D
Avatar - Ada je zase tady
3. 9. 2013 00:03
Re: Za ty peníze?
Za ty peníze raději manualní převodovku v kombinaci s 4x4. A xenony v základu. A ruční brzdu... :no:
30. 8. 2013 17:45
Re: Touareg nomad
Hele, děti se taky rozčilujou, když jim někdo bere hračku - ale velký kluci už to nedělaj. Můžeš dupat nožičkama jak chceš, s motorama z Rendlíku nebo hlučnými čtyřválci vlastní produkce neuděláš vůbec nic ;-)
Avatar - Kolouš
29. 8. 2013 01:27
Re: Touareg nomad
Odane, ja s tebou ale nediskutuju. Ja jen s ohledem na tve dlouhodobe prispivani pouze konstatuju, ze jsi pitomec.