Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lister Motor Company Limited se vrací

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mezi plně funkční malosériové výrobce se po téměř desetileté přestávce vrací britská značka Lister, jejíž jméno zní libozvučně především fanouškům okruhových a vytrvalostních závodů.

Historie vozů značky Lister se začala psát v roce 1954, když její zakladatel Brian Lister představil svůj první vlastní závodní vůz. Základem tohoto stroje byl prostorový trubkový rám, inspirovaný tehdejšími Coopery a k jeho pohonu sloužil upravený motor MG.

Následovaly vozy s motory Bristol, Maserati a Coventry-Climax, ale největší slávy a závodních úspěchů ve druhé polovině padesátých a první polovině šedesátých let dočkaly Listery vybavené šestiválci z Jaguarů D-Type a osmiválci z Chevroletu Corvette.

Po desetiletí intenzivní závodní činnosti se Lister odebral do ústranní, ale v roce 1986 se vrátila společnost Lister Cars a pod vedením inženýra Laurence Pearce se nejprve pustila do úprav Jaguaru XJS.

Zpočátku nenápadné změny v technice a designu XJS se postupně proměnily v důkladné přestavby tohoto kupé a nakonec jeho technika posloužila v devadesátých letech pro vznik vlastního modelu Lister Storm se sedmilitrovým dvanáctiválcem. Od tohoto vozu bylo odvozeno několik závodních verzí nasazovaných úspěšně v letech 1995 až 2004.

V současnosti se rozjíždí nejnovější kapitola historie malé britské značky v podobě Lister Motor Company Limited, spolupracující i s původním zakladatelem firmy Brianem Listerem.

Na rozdíl od Lister Cars z osmdesátých let se současná firma nehodlá věnovat úpravám Jaguarů nebo vývoji vlastního zcela nového modelu, ale vrací se do minulosti a do své nabídky zařadila dvojici nejúspěšnějších Listerů z konce padesátých let.

Originální Listery v současnosti patří k vyhledávaným klasikům a jejich ceny na aukcích stoupají do závratných výšek. Následně tyto vozy místo na závody historiků míří často do dobře střežených sbírek.

Lister Motor Company Limited tedy hodlá uspokojit zájemce o závodní vůz z konce padesátých let, kteří s ním skutečně hodlají vyrazit na trať a nabízí modely Lister Jaguar a Lister Chevrolet V8, které odpovídají továrním vozům z roku 1958 a lze se s nimi účastnit závodů historických vozů podle řádů FIA.

Nově vyrobený Lister Jaguar je stejně jako ten původní vybaven řadovým šestiválcem Jaguar D-Type o objemu 3,8 litru s trojicí karburátorů Weber DCO3 a výkonem 221 kW (300 k) při 6500 min-1. Při hmotnosti okolo 800 kg je tento stroj schopen akcelerovat z 0 na 96,5 km/h za 4,3 s a dosáhnout maximální rychlosti 291 km/h.

Lister Chevrolet V8 má ve své přídi uložen 4,6litrový osmiválec, u nějž lze volit mezi karburátory Holley nebo vstřikováním paliva Rochester. Výkon tohoto motoru se pohybuje okolo 213 kW (290 k). Hmotnost je zhruba 870 kg. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,9 s a dosáhne rychlosti přes 270 km/h.

Neoficiální zdroje uvádějí, že ceny nových Listerů mají v případě závodních provedení začínat na 409.000 amerických dolarů (okolo 8.345.000 Kč) a u verzí schválených pro běžný silniční provoz na 425.000 amerických dolarů (zhruba 8.670.000 Kč), což je údajně výrazně méně než za kolik se dnes prodávají vozy z padesátých a šedesátých let. Na výši ceny má velký podíl maximální použití originálních dílů shodných s komponenty původních Listerů a také téměř výhradně ruční práce.

Lister Motor Company Limited navíc nehodlá zaplavit trh levnými replikami vozů své vlastní značky, ale nabídnout movitým nadšencům kvalitní klasický stroj. První nově vyrobené Listery budou jejich majitelům předány letos na jaře.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)