Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus na prodej? Bahar údajně shání kupce

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V Paříži 2010 nás Lotus doslova bombardoval novinkami a zhmotnělými představami o své budoucnosti. Ze svých plánů neslevil, ale vyskytly se značné komplikace.

Také jste měli pocit, že přebudování výrobního programu v pětiletém horizontu je nad síly malé automobilky, byť s vývojovým centrem, které má spoustu zakázek odjinud? Ano, je to tak. Lotus potřebuje půl miliardy liber na další investice. A tak jeho výkonný ředitel Dany Bahar shání investora. Spíše ovšem kupce.

Automobilka Proton koupila Lotus v roce 1996 od Romana Artioliho. Ano, od toho Artioliho, který se předtím pokusil (bohužel) neúspěšně vzkřísit Bugatti. A ten slavného britského výrobce pro změnu získal od General Motors. Ale to bychom zabředli příliš do historie, takže se vraťme do žhavé současnosti.

I samotný Proton totiž změnil majitele. Novým vlastníkem se stal malajský konglomerát a distributor automobilových dílů DRB-Hicom, který v lednu 2012 koupil vládní podíl ve společnosti. A ten nemá o další vydržování Lotusu vůbec žádný zájem, neboť Protonu nepřinášel zisk. Mateřská automobilka prosperovala, byť kromě jihovýchodní Asie prakticky jinde neprodává a z Evropy se vyjma Británie stáhla již dávno. Protony se ve druhé polovině 90. let prodávaly i v České republice.

Zmíněných 500 milionů liber (15 miliard korun) potřebuje Bahar na vývoj nových modelů Elan, Elise, Esprit a Eterne, o vlastním vidlicovém osmiválci nemluvě. Elan a Esprit měly přijít už v roce 2013, zbylé dva o dva roky později. Ale s největší pravděpodobností se zdrží, pokud vůbec přijdou.

O zájemcích se zatím spekuluje. Nejvýznamnějším, o kterém se mluví, je Genii Capital. Současný vlastník a sponzor týmu Lotus Renault GP ve formuli 1 by tak všechny své aktivity ohledně značky spojil do jedné včetně výroby silničních aut. O slovo se také hlásí Číňané, konkrétněji dvě společnosti z Říše středu. Jejich jména ale zůstávají v utajení.

Budoucnost proslulého výrobce sportovních a formulových vozů z Hethelu je tak v tuto chvíli nejistá. Proton už se prý chtěl zbavit Lotusu loni v létě a Bahar údajně jednal s Toyotou, která Britům dodává motory. K dohodě ovšem nedošlo.


Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Astene
6. 2. 2012 21:24
Re: Ono to stejne nema zadny smysl...
Osobně nejsem zrovna nadšený z vozů, co by chtěli v nejbližších letech vyrábět. Nedrží se už Chapmanovy filosofie co nejnižší hmotnosti.
Na druhou stranu jejich současný Lotus Evora se třeba stal Autem roku 2009 britského časopisu EVO, kde je hlavní hodnotící kritérium zábavnost jízdy. Až za ním zůstali třeba několikanásobně dražší Lambo Murci SV, Aston V12 nebo 911 GT3. V minulém roce se zase do první pětky vešel Elise CR. To se třeba technologické špičce dneška, Lambu Aventador, nepodařilo.
Nejsem si proto jistý, jestli je u sportovního auta technologická vyspělost to nejdůležitější. Pro závody Formule 1 určitě. Ale jinak? Jinak by už musel třeba takový Caterham dávno krachnout. Btw. Lotus už poměrně dlouho používá hliníkové rámy karoserie. K tomu se třeba ještě legendární Porsche 911 nedopracovalo...
6. 2. 2012 13:43
Ono to stejne nema zadny smysl...
Chapman zemrel v roce 1982, jestli ty nove modely budou pod GM, nebo pod Protonem ... nebo pod Cinanama, to je fuk.
Lotus Exige s motorem od Toyoty je technologicky 20let zastaraly dinosaurus, vdyt se to prodava od roku 2000.
A s nevalnym uspechem.
Na budoucnost tehle znacky bych nevsadil vubec nic.
Jeste tak pro ty Cinany dobre.. uz abychom si pomalu zvykali, Chevrolety z Koreje a Lotusy z Ciny ;-)