Lotus na prodej? Bahar údajně shání kupce
Také jste měli pocit, že přebudování výrobního programu v pětiletém horizontu je nad síly malé automobilky, byť s vývojovým centrem, které má spoustu zakázek odjinud? Ano, je to tak. Lotus potřebuje půl miliardy liber na další investice. A tak jeho výkonný ředitel Dany Bahar shání investora. Spíše ovšem kupce.
Automobilka Proton koupila Lotus v roce 1996 od Romana Artioliho. Ano, od toho Artioliho, který se předtím pokusil (bohužel) neúspěšně vzkřísit Bugatti. A ten slavného britského výrobce pro změnu získal od General Motors. Ale to bychom zabředli příliš do historie, takže se vraťme do žhavé současnosti.
I samotný Proton totiž změnil majitele. Novým vlastníkem se stal malajský konglomerát a distributor automobilových dílů DRB-Hicom, který v lednu 2012 koupil vládní podíl ve společnosti. A ten nemá o další vydržování Lotusu vůbec žádný zájem, neboť Protonu nepřinášel zisk. Mateřská automobilka prosperovala, byť kromě jihovýchodní Asie prakticky jinde neprodává a z Evropy se vyjma Británie stáhla již dávno. Protony se ve druhé polovině 90. let prodávaly i v České republice.
Zmíněných 500 milionů liber (15 miliard korun) potřebuje Bahar na vývoj nových modelů Elan, Elise, Esprit a Eterne, o vlastním vidlicovém osmiválci nemluvě. Elan a Esprit měly přijít už v roce 2013, zbylé dva o dva roky později. Ale s největší pravděpodobností se zdrží, pokud vůbec přijdou.
O zájemcích se zatím spekuluje. Nejvýznamnějším, o kterém se mluví, je Genii Capital. Současný vlastník a sponzor týmu Lotus Renault GP ve formuli 1 by tak všechny své aktivity ohledně značky spojil do jedné včetně výroby silničních aut. O slovo se také hlásí Číňané, konkrétněji dvě společnosti z Říše středu. Jejich jména ale zůstávají v utajení.
Budoucnost proslulého výrobce sportovních a formulových vozů z Hethelu je tak v tuto chvíli nejistá. Proton už se prý chtěl zbavit Lotusu loni v létě a Bahar údajně jednal s Toyotou, která Britům dodává motory. K dohodě ovšem nedošlo.