Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mahindra Scorpio: Drsný indický štír po modernizaci

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Indická Mahindra Scorpio prošla za dvanáct let výroby už druhou radikální modernizací. Stále se však s pohonem 4x4 nebojí ani těžšího terénu.

Indická Mahindra chrlí kromě jednostopé produkce, autobusů, nákladních a užitkových aut (včetně malých tříkolek) i velkou řadu terénních vozů a SUV. Určitě jste také zaregistrovali závodní stroje v MS silničních motorek kategorie Moto3 a stáj elektrické formule E. Vlastní výrobce elektromobilů REVA a z velké části i jihokorejský SsangYong, který zachránila před úpadkem. Momentálně má zájem i o švédský Saab, respektive jeho vlastníka NEVS. U nás málo známý a stále ještě dosti exotický megakoncern si takový luxus může dovolit...

Mahindra své vozy prodává i v Evropě, dokonce na Slovensku a v Maďarsku, Francii, Itálii, dále na Balkáně a Pyrenejském poloostrově. Aktuální novinkou, zatím pouze pro Indii, je radikálně modernizované SUV Scorpio. Bylo odhaleno 25. září, a to rovnou i s cenami. Na starém kontinentu neslo jeho dosavadní provedení jméno Goa, „štíra“ má totiž stále registrovaného Ford... Výrobce samozřejmě hovoří o nové, v pořadí již třetí generaci, ale ve skutečnosti se jedná o druhý radikální facelift, ten první proběhl začátkem roku 2006.

Základem motorové nabídky je i nadále čtyřválcový turbodiesel 2,52 l s výkonem pouhých 55 kW/3200 min-1 a točivým momentem 200 N.m/1400 min-1. Takto motorizované Scorpio je spíše opravdu jen SUV, protože postrádá čtyřkolku. Ale klasický rám, na němž spočívá karoserie, byl ve všech případech náležitě zesílen. Modernější čtyřválec mHawk 2,18 l nabídne výrazně lepších 88 kW/4400 min-1, 280 N.m v 1800 min-1 a tuto verzi už lze objednat i s pohonem obou náprav. Převodovky jsou pouze pětistupňové manuální, s automaty, stejně jako s výkonnější verzí mHawku (103 kW) se počítá v budoucnosti. Nezapomínejme ovšem, že auta s hranatou karoserií mohou vážit přes 2,5 tuny, protože se do nich vejde 7-9 pasažérů... A to na délku měří jen 4456 mm.

Interiér nejnovější řady rozhodně nevypadá nemoderně. Palubní deska je zcela přepracovaná, černobílá kombinace momentálně v Indii letí. Volant si Scorpio vypůjčilo z extravagantního a globálního XUV 500. Může mít i palubní počítač, plně integrované audio s informačním systémem a samočinnou klimatizaci. ABS či airbag řidiče však v základu rozhodně nehledejte, až ve vyšších specifikacích. Naprosté holátko však obsahuje alespoň elektrická okna a klimatizaci manuální, volant je však pevný stejně jako řidičovo sedadlo. V pěti luxusnějších výbavách najdeme kupříkladu sedmnáctipalcová ocelová nebo litá kola, lakované kliky a zrcátka, audio, dálkový centrál, mlhovky, parkovací asistent, tempomat, kontrolu tlaku v pneumatikách a další prvky.

Přední reflektory jakoby svým tvarem vypadly z oka modernizovaným Ssangyongům a mohou mít i diody pro denní svícení, dosavadní kulaté „oči“ jsou historií. Auto nevypadá zas tak zle. Přední maska dostala chromovaný rámeček a šest svislých lamel, jakož i nový nárazník. Z boku se toho za dvanáct sezón moc nezměnilo, stejně jako na veskrze praktické zvýšené střeše, celkový design ovšem odkazuje spíše na 90. léta. Jen přední blatníky mají výraznější lemy, boční okna jsou však nadále sympaticky velká. Koncová světla mají zajímavé tvary písmen D nad sebou. Celá zadní stěna s příplatkovým spoilerem působí vůbec velmi zvláštně.

Mahindra Scorpio se v zemi svého vzniku prodává za 840.000 - 1.305.000 rupií, tedy v přepočtu na naši měnu jen od 297 do 461 tisíc korun. Nám tyto částky vzbuzují na tváři úsměv, pro většinu Indů je to i tak neuvěřitelně hodně peněz.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)