20.7. 2015 Ladislav Černý

MAN Lion’s Intercity: Za volantem novinky

 

Zúčastnili jsme se světové premiéry linkového autobusu MAN Lion's Intercity a hned jej v Ankaře vyzkoušeli.

Nebývá to často, aby v rámci světového odhalení byla čerstvá novinka k vyzkoušení. Jelikož se vše událo v Amkaře, kde se nový meziměstský autobus vyrábí, chtěl se výrobce svým produktem pochlubit co nejvíce. Po prvním svezení můžeme dodat, že měl čím.

Ticho

Po výjezdu z areálu továrny jsme si všimli, že motor téměř neslyšíme stejně jako aerodynamický svist například od vnějších zpětných zrcátek. Kratší ze dvou verzí Intercity o délce 12,3 m poháněl osmiválec D08 se vstřikováním common rail a výkonem 231 kW.

Spojení se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Voith jsme před jízdou v duchu příliš kladných bodů nedávali, ale praxe se ukázala v jiném světle. Pod plným plynem autobus s obsaditelností 51+24 velmi slušně zrychloval, ale také díky jen osmi osobám na palubě.

Mile nás překvapila spolupráce motoru s převodovkou, která udržovala otáčky motoru striktně v ekonomickém režimu. Po rozjetí dvojky na plný plyn se motor dostal jen do tempa 1600 min-1., pak došlo k přeřazení a pádu otáček na 1100 min-1. Na příznivou spotřebu paliva mělo vliv automatické vypínání motoru při delším stání. Úsporně pracoval dvojstupňový vzduchový kompresor, když potřeba stlačeného vzduchu byla minimální.

Dobrá konfigurace

Ani při rychlosti 70 km/h, kterou se meziměstské autobusy nejčastěji pohybují, se motor nedostal přes 1400 min-1. Převod hypoidní zadní nápravy 5,67 se tedy ukázal i pro jen čtyřstupňovou převodovku ideálním. Nutno dodat, že jsme se pohybovali po vozovce bez stoupání i klesání, takže podmínky byly ideální. Stejný stálý převod dostala šestistupňová automatická převodovka ZF Ecolife se strategií řazení Topodyn závislou na sklonu vozovky. Základní konfigurace se šestistupňovým přímo řazeným ústrojím ZF 6S 1901 a intardérem používá převody nápravy i = 4,56.

Na místě řidiče jsme poznali přístrojový panel z městského typu, ale nastavitelný byl v souladu s linkovým zaměřením jen volant ale ve velkém rozsahu. Při zastavení na světly řízenými křižovatkami jsme rádi využívali zastávkovou brzdu.

Zaměření na linku a školáky

Středopodlažní autobus, představený ve dvou délkových variantách 12,28 a 13,05 m, se od řady Lion's Regio odlišuje přesným zaměřením pro linkový provoz a přepravu školních dětí. V závislosti na délkové variantě disponuje Lion's Intercity maximálně 55, třináctimetrová verze Intercity C až 59 místy k sezení a zdvihací plošinou pro vozíčkáře.

Mimořádný důraz byl tedy kladen na konstrukci se sníženou hmotností. Největší úsporu přinesly malý šestiválec D08 a klimatizace odlehčená o 65 kg. Výrobce se také zaměřil na nenáročnost při údržbě a opravách, stejně jako na nízkou spotřebu pohonných hmot s 6,87litrovým šestiválcem D08. Cílem bylo dosáhnout co nejnižších celkových nákladů na vlastnictví vozidla při zachování kvality vozidla.

Výměna cestujících

Vozidlo poskytuje pohodlný nástup dvěma pneumaticky ovládanými vně výkyvnými dveřmi s jednoduchým prosklením. Zadní dveře jsou nabízeny kromě normálního provedení i s dvojitou šířkou. Ovládání dveří probíhá prostřednictvím tlačítek, nebo na přání s pomocí dálkového ovládání. Nástup a výstup probíhá po třech schůdcích a je přizpůsoben možnému využití autobusu jako školního. Do schodů v zadních dveřích byla integrovaná zdvihací plošina pro hendikepované.

Kam se zavazadly

Stropní police pro odkládání zavazadel jsou na přání a najdeme je buď s plným, nebo děrovaným materiálem. Dolní zavazadlové prostory včetně odkládacích polic nabízejí objem 5,2, resp. 6,4 m3 podle délky vozidla. Velmi dobrou přístupnost do podlahových zavazadlových prostorů zajišťují tři víka vlevo a dvě vpravo.

Pevnost a bezpečnost

V nově vyvinutém skeletu vozidla je integrováno množství prstencových žeber z vysokopevnostní oceli, takže Intercity splňuje požadavky testu převrácení podle předpisu R 66-02. Všechna sedadla obdržela dvoubodové bezpečnostní pásy.

Model Lion's Intercity nabízí na přání systém nouzového brzdění EBA, který bude pro zájezdové autobusy povinný od listopadu příštího roku. Do sériové výbavy patří elektronický brzdový systém EBS s stabilizační ESP s protiblokovacím systémem ABS, systémem regulace prokluzu ASR a brzdovým asistentem BA. Nechybí ani systém ochrany proti převrácení ROP. Kromě toho se na přání nabízí varovné blikání při nouzovém brzdění a kromě toho systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Co nejjednodušší údržba

Cílem projektu při vývoji Lion's Intercity bylo vyvarovat se vysokých nákladů na opravy a údržbu a snížit doby prostojů vozidel.

Všechny body údržby v autobusu jsou z toho důvodu snadno přístupné a zjednodušují servisní a opravárenské činnosti. Díky třídílné čelní masce i zadnímu nárazníku lze v případě srážky opravit či vyměnit pouze poškozenou část. Dále je pohodlně přístupné i přední osvětlení, což má v každodenním provozu velký bezpečnostní význam.

Řízení Skylineru

V únorovém vydání Autoprofi jsme podrobně popsali dvoupatrový nový autobus Neoplan Skyliner a tentokrát jsme jej vyzkoušeli za volantem. Navzdory velikosti vozidla jsme se přiblížili centru Ankary, abychom napodobili řidiče vezoucího turisty k nejkrásnějším místům turecké metropole. Díky automatizované převodovce jsme neměli starost o pohonný řetězec, pouze v klesání jsme přidávali stupně motorové brzdy a retardéru, abychom ve městě nepřekročili rychlostní limit 70 km/h.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida vykřesala naději

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida…

SOUHRN | Aleš Hemský vstřelil ve čtvrtečním utkání NHL obě branky Dallasu, které podlehlo na ledě Chicaga 2:3 po…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…