20.7. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

MAN Lion’s Intercity: Za volantem novinky

 

Zúčastnili jsme se světové premiéry linkového autobusu MAN Lion's Intercity a hned jej v Ankaře vyzkoušeli.

Nebývá to často, aby v rámci světového odhalení byla čerstvá novinka k vyzkoušení. Jelikož se vše událo v Amkaře, kde se nový meziměstský autobus vyrábí, chtěl se výrobce svým produktem pochlubit co nejvíce. Po prvním svezení můžeme dodat, že měl čím.

Ticho

Po výjezdu z areálu továrny jsme si všimli, že motor téměř neslyšíme stejně jako aerodynamický svist například od vnějších zpětných zrcátek. Kratší ze dvou verzí Intercity o délce 12,3 m poháněl osmiválec D08 se vstřikováním common rail a výkonem 231 kW.

Spojení se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Voith jsme před jízdou v duchu příliš kladných bodů nedávali, ale praxe se ukázala v jiném světle. Pod plným plynem autobus s obsaditelností 51+24 velmi slušně zrychloval, ale také díky jen osmi osobám na palubě.

Mile nás překvapila spolupráce motoru s převodovkou, která udržovala otáčky motoru striktně v ekonomickém režimu. Po rozjetí dvojky na plný plyn se motor dostal jen do tempa 1600 min-1., pak došlo k přeřazení a pádu otáček na 1100 min-1. Na příznivou spotřebu paliva mělo vliv automatické vypínání motoru při delším stání. Úsporně pracoval dvojstupňový vzduchový kompresor, když potřeba stlačeného vzduchu byla minimální.

Dobrá konfigurace

Ani při rychlosti 70 km/h, kterou se meziměstské autobusy nejčastěji pohybují, se motor nedostal přes 1400 min-1. Převod hypoidní zadní nápravy 5,67 se tedy ukázal i pro jen čtyřstupňovou převodovku ideálním. Nutno dodat, že jsme se pohybovali po vozovce bez stoupání i klesání, takže podmínky byly ideální. Stejný stálý převod dostala šestistupňová automatická převodovka ZF Ecolife se strategií řazení Topodyn závislou na sklonu vozovky. Základní konfigurace se šestistupňovým přímo řazeným ústrojím ZF 6S 1901 a intardérem používá převody nápravy i = 4,56.

Na místě řidiče jsme poznali přístrojový panel z městského typu, ale nastavitelný byl v souladu s linkovým zaměřením jen volant ale ve velkém rozsahu. Při zastavení na světly řízenými křižovatkami jsme rádi využívali zastávkovou brzdu.

Zaměření na linku a školáky

Středopodlažní autobus, představený ve dvou délkových variantách 12,28 a 13,05 m, se od řady Lion's Regio odlišuje přesným zaměřením pro linkový provoz a přepravu školních dětí. V závislosti na délkové variantě disponuje Lion's Intercity maximálně 55, třináctimetrová verze Intercity C až 59 místy k sezení a zdvihací plošinou pro vozíčkáře.

Mimořádný důraz byl tedy kladen na konstrukci se sníženou hmotností. Největší úsporu přinesly malý šestiválec D08 a klimatizace odlehčená o 65 kg. Výrobce se také zaměřil na nenáročnost při údržbě a opravách, stejně jako na nízkou spotřebu pohonných hmot s 6,87litrovým šestiválcem D08. Cílem bylo dosáhnout co nejnižších celkových nákladů na vlastnictví vozidla při zachování kvality vozidla.

Výměna cestujících

Vozidlo poskytuje pohodlný nástup dvěma pneumaticky ovládanými vně výkyvnými dveřmi s jednoduchým prosklením. Zadní dveře jsou nabízeny kromě normálního provedení i s dvojitou šířkou. Ovládání dveří probíhá prostřednictvím tlačítek, nebo na přání s pomocí dálkového ovládání. Nástup a výstup probíhá po třech schůdcích a je přizpůsoben možnému využití autobusu jako školního. Do schodů v zadních dveřích byla integrovaná zdvihací plošina pro hendikepované.

Kam se zavazadly

Stropní police pro odkládání zavazadel jsou na přání a najdeme je buď s plným, nebo děrovaným materiálem. Dolní zavazadlové prostory včetně odkládacích polic nabízejí objem 5,2, resp. 6,4 m3 podle délky vozidla. Velmi dobrou přístupnost do podlahových zavazadlových prostorů zajišťují tři víka vlevo a dvě vpravo.

Pevnost a bezpečnost

V nově vyvinutém skeletu vozidla je integrováno množství prstencových žeber z vysokopevnostní oceli, takže Intercity splňuje požadavky testu převrácení podle předpisu R 66-02. Všechna sedadla obdržela dvoubodové bezpečnostní pásy.

Model Lion's Intercity nabízí na přání systém nouzového brzdění EBA, který bude pro zájezdové autobusy povinný od listopadu příštího roku. Do sériové výbavy patří elektronický brzdový systém EBS s stabilizační ESP s protiblokovacím systémem ABS, systémem regulace prokluzu ASR a brzdovým asistentem BA. Nechybí ani systém ochrany proti převrácení ROP. Kromě toho se na přání nabízí varovné blikání při nouzovém brzdění a kromě toho systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Co nejjednodušší údržba

Cílem projektu při vývoji Lion's Intercity bylo vyvarovat se vysokých nákladů na opravy a údržbu a snížit doby prostojů vozidel.

Všechny body údržby v autobusu jsou z toho důvodu snadno přístupné a zjednodušují servisní a opravárenské činnosti. Díky třídílné čelní masce i zadnímu nárazníku lze v případě srážky opravit či vyměnit pouze poškozenou část. Dále je pohodlně přístupné i přední osvětlení, což má v každodenním provozu velký bezpečnostní význam.

Řízení Skylineru

V únorovém vydání Autoprofi jsme podrobně popsali dvoupatrový nový autobus Neoplan Skyliner a tentokrát jsme jej vyzkoušeli za volantem. Navzdory velikosti vozidla jsme se přiblížili centru Ankary, abychom napodobili řidiče vezoucího turisty k nejkrásnějším místům turecké metropole. Díky automatizované převodovce jsme neměli starost o pohonný řetězec, pouze v klesání jsme přidávali stupně motorové brzdy a retardéru, abychom ve městě nepřekročili rychlostní limit 70 km/h.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 

Štítky MAN Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…