Maserati Bora a Merak – dvojčata z Modeny

Maserati Bora a Merak – dvojčata z Modeny

 
 
5.10. 2009 Karel Haas

Italská značka Maserati se proslavila svými vidlicovými osmiválci, montovanými do závodních i cestovních vozů. Prvním sériově vyráběným Maserati s motorem V8 před zadní nápravou byla Bora. O rok mladšímu dvojčeti Merak stačilo o dva válce méně.

Na začátku roku 1968 získal francouzský Citroën většinový podíl v italské automobilce Maserati. Prvním výsledkem tohoto neobvyklého spojení bylo v roce 1970 luxusní čtyřmístné kupé Citroën SM, s předním pohonem a motorem Maserati V6. U Maserati se spolupráce s techniky Citroënu projevila na konstrukci některých podvozkových skupin sportovních vozů s motorem uprostřed – modelu Bora (V8) a spřízněného modelu Merak (V6).

Rychlý jako vítr

Krátce poté, kdy Citroën převzal vládu nad Maserati, přišel francouzský správce Guy Malleret s nápadem vyrábět pod značkou Maserati dvousedadlový sportovní vůz s motorem uprostřed. Podobně řešené vozy už nabízely konkurenční firmy Lamgorghini (Miura) a De Tomaso (Mangusta) a bylo známo, že Ferrari vyvíjí Berlinettu Boxer stejné koncepce. Inženýr Giulio Alfieri, šéfkonstruktér Maserati, tuto myšlenku vřele přivítal, neboť již dlouho o takovém voze uvažoval.

Nový vůz se začal vyvíjet pod továrním označením Tipo 117 v říjnu 1968 a už v létě 1969 se po italských silnicích proháněl prototyp. V konečném provedení a pod názvem Bora (jméno větru měl také dřívější model Ghibli) se vůz poprvé představil na ženevském autosalonu v březnu 1971 a koncem tohoto roku se dostal k prvním zákazníkům.

K pohonu vozu Maserati Bora byl určen vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC, známý už z modelu Ghibli, tentokrát umístěný podélně před zadní nápravou. Při objemu válců 4719 cm3 (vrtání/zdvih 93,9/85 mm), se čtyřmi dvojitými spádovými karburátory Weber 42 DCNF a elektronickým zapalováním Bosch měl motor maximální výkon 230 kW (310 k) při 6000 min-1. S pohotovostní hmotností 1425 kg dosahovala Bora rychlost až 280 km/h. Velká pozornost byla věnována snížení hluku a vibrací. Motorový prostor byl obložen těžkým kobercem a přepážka, oddělující motor od prostoru pro cestující měla dvojité sklo.

Bora dostala do vínku kombinovanou konstrukci se skořepinovým podvozkem a samonosnou karoserií, doplněnou vzadu pomocným rámem z ocelových trubek, ve kterém byl pružně uložený motor a pětistupňová převodovka ZF. Poprvé u cestovního vozu Maserati měla Bora nezávislé zavěšení všech kol s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Pokročilá vysokotlaká hydraulika Citroënu byla využita k ovládání odvětrávaných kotoučových brzd, spojky, plynu a také k vyklápění jódových světlometů a ovládání výšky a sklonu sedadla řidiče. 15palcová kola Campagnolo z lehkých slitin byla obuta do pneumatik Michelin XWX, což byla v 70. letech prakticky jediná volba pro sportovní vozy schopné jízdy rychlostí nad 200 km/h.

Karoserie Ital Design

Po úspěchu modelu Ghibli byl návrhem Bory opět pověřen Giorgetto Giugiaro, který už nepracoval ve studiu Ghia, ale založil vlastní návrhářské studio Ital Design. Aerodynamická karoserie vycházela tvarově z modelu Maserati Ghibli. Měla rozvor náprav 2600 mm a vnější rozměry 4335 x 1730 x 1134 mm. K zajímavým stylistickým prvkům patřila leštěná nerezová střecha, z nerezu byly také přední sloupky střechy. Velké zadní okno ve splývající zádi doplňovala podlouhlá boční okénka, usnadňující pohled na motor. Celá zadní část vozu byla výklopná dozadu a usnadňovala tak přístup k motoru. V přídi byl pod víkem vyklápěným dopředu umístěn zavazadlový prostor s objemem 0,3 m3. Pro export do USA dostala Bora nevzhledné černé bezpečnostní nárazníky, trčící dopředu jako čertovské rohy. Malé gumové bloky dostal i zadní nárazník. Ocelové panely karoserie se vyráběly v modenské firmě Officine Padane.

obrázek [555 x 294]  

Kůží potažený interiér měl dvě sportovní sedadla s dlouhými sedáky a opěrkami hlavy. Standardně se dodávalo elektrické ovládání dveřních oken a většina vozů měla klimatizaci. Před tříramenným volantem byla umístěna bohatě vybavená přístrojová deska přecházející do středového panelu. Poprvé u sériového vozu měla Bora nožní pedály hydraulicky nastavitelné v rozmezí 76 mm.

Maserati Bora se vyráběla bez větších změn až do roku 1978 a celkem vyjelo z továrny v Modeně 524 kusů. Vozy se úspěšně vyvážely také do Spojených států, od roku 1973 s motorem V8 4,9 litru, vyhovujícím přísným americkým emisním předpisům, ale s výkonem sníženým na 210 kW. V posledních třech letech výroby již měly tento motor všechny Bory.

Dvojče Merak

Už rok po své premiéře dostala Bora bratříčka v podobě modelu Maserati Merak. Do prakticky identické karoserie (jedinou viditelnou změnou byla absence bočních oken za dveřmi a zadního skla) se montoval menší motor V6 s objemem válců 2965 cm3 a výkonem 140 kW (190 k). Šlo o stejný motor, jaký poháněl vozy Citroën SM a Ligier LS2. Kratší motor dovoloval vytvořit prostor za předními sedadly pro dvě nouzová (dětská) sedadla, takže Merak bylo kupé 2+2. Proti typu Bora byl Merak levnější, lehčí a měl lepší rozložení hmotnosti.

obrázek [555 x 349]  

Stejně jako Maserati Bora vznikl Merak v období, kdy tuto značku vlastnil francouzský Citroën (1968 – 1975). Kromě hydrauliky dostal od Citroënu navíc přístrojovou desku z modelu SM. V roce 1975 se stal vlastníkem Maserati Argentinec Alejandro de Tomaso a z tohoto období pochází výkonnější a lehčí Merak SS. Výkon jeho motoru stoupl na 164 kW (220 k) a současně o něco klesla hmotnost vozu. Výsledkem bylo zvýšení rychlosti z 240 na 245 km/h. Zvenku se lišil jen větším předním bezpečnostním nárazníkem. Od roku 1977 se hlavně pro italský trh vyráběl Maserati Merak 2000 s dvoulitrovým motorem V6 (127 kW/170 k). Výroba kupé Merak skončila v roce 1982 a dosáhla počtu 1466 kusů.

Bohaté zkušenosti se stavbou závodních automobilů a vynikající italský design se spojily, aby vytvořily jedinečnou dvojici sportovních kupé Maserati Bora a Merak, které patřily v sedmdesátých letech minulého století k nejlepším vozům třídy GT. Přehled jejich technických údajů je uveden v následující tabulce.

Technické údaje vozů Maserati Bora a Maserati Merak
ModelMaserati BoraMaserati Merak
Výroba v letech1971 - 19801972 - 1982
Motorvidlicový, zážehový, DOHCvidlicový, zážehový, DOHC
Válce/ventily8/26/2
Zdvihový objem [cm3]4719, 49302965, 1999
Nejvyšší výkon [kW/min-1]230-210/6000127-164/5000
Pohotovostní hmotnost [kg]14251160 - 1320
Rozvor [mm]26002600
Délka [mm]43354335
Šířka [mm]17301768
Výška [mm]11341134
Max. rychlost [km/h]280240 - 245
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,77,0 - 7,3
Prům. spotřeba [l/100 km]16-2115
Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 

Štítky Design Bosch ZF Maserati

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Prohlédněte si populární obytný Volkswagen California ve všech jeho podobách!

Dnes 08:00

Volkswagen California, který je nejúspěšnějším kempovacím vozem své třídy, v letošním roce oslavuje 30 let od představení. Podívejte se na všechny jeho generace ve velké galerii.




Blesk.cz

Češka v Brně našla kabelku plnou peněz: Slovenská majitelka si jí převzala bez poděkování a odměny

Češka v Brně našla kabelku plnou peněz: Slovenská…

Tomu se tedy říká „vděk.“ Slovenka, která dostala zpět svou kabelku s doklady, platebními kartami a 7 tisíci…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

První po 29 letech! Američan Koepka obhájil titul na golfovém US Open

První po 29 letech! Američan Koepka obhájil titul na…

Americký golfista Brooks Koepka dokázal jako první hráč po 29 letech obhájit titul na US Open. Turnaj kategorie…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Když žít, tak naplno. To znamená v Benátkách

Když žít, tak naplno. To znamená v Benátkách

Jaké jsou dnešní Benátky? Navzdory všem řečem je to stále město, kde se dá prožít tisíc radostí, poznat tisíc…

JXD je šnek! Podívejte se na vysvětlení toho, jak ezoterici a léčitelé lžou, aby mohli krást

JXD je šnek! Podívejte se na vysvětlení toho, jak…

Předesílám: Nezbláznil jsem se, nepsal jsem text pod vlivem LSD, nedělám si ze čtenářů srandu a nemyslím si, že…