Maserati Bora a Merak – dvojčata z Modeny

Maserati Bora a Merak – dvojčata z Modeny

 
 

Italská značka Maserati se proslavila svými vidlicovými osmiválci, montovanými do závodních i cestovních vozů. Prvním sériově vyráběným Maserati s motorem V8 před zadní nápravou byla Bora. O rok mladšímu dvojčeti Merak stačilo o dva válce méně.

Na začátku roku 1968 získal francouzský Citroën většinový podíl v italské automobilce Maserati. Prvním výsledkem tohoto neobvyklého spojení bylo v roce 1970 luxusní čtyřmístné kupé Citroën SM, s předním pohonem a motorem Maserati V6. U Maserati se spolupráce s techniky Citroënu projevila na konstrukci některých podvozkových skupin sportovních vozů s motorem uprostřed – modelu Bora (V8) a spřízněného modelu Merak (V6).

Rychlý jako vítr

Krátce poté, kdy Citroën převzal vládu nad Maserati, přišel francouzský správce Guy Malleret s nápadem vyrábět pod značkou Maserati dvousedadlový sportovní vůz s motorem uprostřed. Podobně řešené vozy už nabízely konkurenční firmy Lamgorghini (Miura) a De Tomaso (Mangusta) a bylo známo, že Ferrari vyvíjí Berlinettu Boxer stejné koncepce. Inženýr Giulio Alfieri, šéfkonstruktér Maserati, tuto myšlenku vřele přivítal, neboť již dlouho o takovém voze uvažoval.

Nový vůz se začal vyvíjet pod továrním označením Tipo 117 v říjnu 1968 a už v létě 1969 se po italských silnicích proháněl prototyp. V konečném provedení a pod názvem Bora (jméno větru měl také dřívější model Ghibli) se vůz poprvé představil na ženevském autosalonu v březnu 1971 a koncem tohoto roku se dostal k prvním zákazníkům.

K pohonu vozu Maserati Bora byl určen vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC, známý už z modelu Ghibli, tentokrát umístěný podélně před zadní nápravou. Při objemu válců 4719 cm3 (vrtání/zdvih 93,9/85 mm), se čtyřmi dvojitými spádovými karburátory Weber 42 DCNF a elektronickým zapalováním Bosch měl motor maximální výkon 230 kW (310 k) při 6000 min-1. S pohotovostní hmotností 1425 kg dosahovala Bora rychlost až 280 km/h. Velká pozornost byla věnována snížení hluku a vibrací. Motorový prostor byl obložen těžkým kobercem a přepážka, oddělující motor od prostoru pro cestující měla dvojité sklo.

Bora dostala do vínku kombinovanou konstrukci se skořepinovým podvozkem a samonosnou karoserií, doplněnou vzadu pomocným rámem z ocelových trubek, ve kterém byl pružně uložený motor a pětistupňová převodovka ZF. Poprvé u cestovního vozu Maserati měla Bora nezávislé zavěšení všech kol s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Pokročilá vysokotlaká hydraulika Citroënu byla využita k ovládání odvětrávaných kotoučových brzd, spojky, plynu a také k vyklápění jódových světlometů a ovládání výšky a sklonu sedadla řidiče. 15palcová kola Campagnolo z lehkých slitin byla obuta do pneumatik Michelin XWX, což byla v 70. letech prakticky jediná volba pro sportovní vozy schopné jízdy rychlostí nad 200 km/h.

Karoserie Ital Design

Po úspěchu modelu Ghibli byl návrhem Bory opět pověřen Giorgetto Giugiaro, který už nepracoval ve studiu Ghia, ale založil vlastní návrhářské studio Ital Design. Aerodynamická karoserie vycházela tvarově z modelu Maserati Ghibli. Měla rozvor náprav 2600 mm a vnější rozměry 4335 x 1730 x 1134 mm. K zajímavým stylistickým prvkům patřila leštěná nerezová střecha, z nerezu byly také přední sloupky střechy. Velké zadní okno ve splývající zádi doplňovala podlouhlá boční okénka, usnadňující pohled na motor. Celá zadní část vozu byla výklopná dozadu a usnadňovala tak přístup k motoru. V přídi byl pod víkem vyklápěným dopředu umístěn zavazadlový prostor s objemem 0,3 m3. Pro export do USA dostala Bora nevzhledné černé bezpečnostní nárazníky, trčící dopředu jako čertovské rohy. Malé gumové bloky dostal i zadní nárazník. Ocelové panely karoserie se vyráběly v modenské firmě Officine Padane.

obrázek [555 x 294]  

Kůží potažený interiér měl dvě sportovní sedadla s dlouhými sedáky a opěrkami hlavy. Standardně se dodávalo elektrické ovládání dveřních oken a většina vozů měla klimatizaci. Před tříramenným volantem byla umístěna bohatě vybavená přístrojová deska přecházející do středového panelu. Poprvé u sériového vozu měla Bora nožní pedály hydraulicky nastavitelné v rozmezí 76 mm.

Maserati Bora se vyráběla bez větších změn až do roku 1978 a celkem vyjelo z továrny v Modeně 524 kusů. Vozy se úspěšně vyvážely také do Spojených států, od roku 1973 s motorem V8 4,9 litru, vyhovujícím přísným americkým emisním předpisům, ale s výkonem sníženým na 210 kW. V posledních třech letech výroby již měly tento motor všechny Bory.

Dvojče Merak

Už rok po své premiéře dostala Bora bratříčka v podobě modelu Maserati Merak. Do prakticky identické karoserie (jedinou viditelnou změnou byla absence bočních oken za dveřmi a zadního skla) se montoval menší motor V6 s objemem válců 2965 cm3 a výkonem 140 kW (190 k). Šlo o stejný motor, jaký poháněl vozy Citroën SM a Ligier LS2. Kratší motor dovoloval vytvořit prostor za předními sedadly pro dvě nouzová (dětská) sedadla, takže Merak bylo kupé 2+2. Proti typu Bora byl Merak levnější, lehčí a měl lepší rozložení hmotnosti.

obrázek [555 x 349]  

Stejně jako Maserati Bora vznikl Merak v období, kdy tuto značku vlastnil francouzský Citroën (1968 – 1975). Kromě hydrauliky dostal od Citroënu navíc přístrojovou desku z modelu SM. V roce 1975 se stal vlastníkem Maserati Argentinec Alejandro de Tomaso a z tohoto období pochází výkonnější a lehčí Merak SS. Výkon jeho motoru stoupl na 164 kW (220 k) a současně o něco klesla hmotnost vozu. Výsledkem bylo zvýšení rychlosti z 240 na 245 km/h. Zvenku se lišil jen větším předním bezpečnostním nárazníkem. Od roku 1977 se hlavně pro italský trh vyráběl Maserati Merak 2000 s dvoulitrovým motorem V6 (127 kW/170 k). Výroba kupé Merak skončila v roce 1982 a dosáhla počtu 1466 kusů.

Bohaté zkušenosti se stavbou závodních automobilů a vynikající italský design se spojily, aby vytvořily jedinečnou dvojici sportovních kupé Maserati Bora a Merak, které patřily v sedmdesátých letech minulého století k nejlepším vozům třídy GT. Přehled jejich technických údajů je uveden v následující tabulce.

Technické údaje vozů Maserati Bora a Maserati Merak
ModelMaserati BoraMaserati Merak
Výroba v letech1971 - 19801972 - 1982
Motorvidlicový, zážehový, DOHCvidlicový, zážehový, DOHC
Válce/ventily8/26/2
Zdvihový objem [cm3]4719, 49302965, 1999
Nejvyšší výkon [kW/min-1]230-210/6000127-164/5000
Pohotovostní hmotnost [kg]14251160 - 1320
Rozvor [mm]26002600
Délka [mm]43354335
Šířka [mm]17301768
Výška [mm]11341134
Max. rychlost [km/h]280240 - 245
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,77,0 - 7,3
Prům. spotřeba [l/100 km]16-2115
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Omluva za Babiše Zápisník Pavla Otta: Omluva za Babiše

Exministr financí Andrej Babiš byl v boji proti údajně…

Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

 

Štítky Design Bosch ZF Maserati

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů

TEST: Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů

Dnes 08:00

Kombíky nižší střední třídy jsou nejprodávanějšími auty na českém trhu. Postavili jsme proti sobě ten vůbec nejprodávanější a evropské Auto roku 2014.




Blesk.cz

Zemětřesení v Mexiku má už téměř tři stovky obětí. Záchranáři se nevzdávají

Zemětřesení v Mexiku má už téměř tři stovky obětí.…

Počet obětí zemětřesení v Mexiku vzrostl na 273, z toho 137 v metropoli Mexiku. Informoval o tom ve čtvrtek v…

Začíná astronomický podzim: Sychravé počasí přeje houbám!

Začíná astronomický podzim: Sychravé počasí přeje houbám!

Je to tady! Období sychravého počasí, kdy se dny krátí a noci prodlužují, dnes začíná. Přesně ve 22:01 hodin…

 

iSport.cz

Tvrdík: Nezmara chci jako ředitele, s Delim bychom byli v Lize mistrů

Tvrdík: Nezmara chci jako ředitele, s Delim bychom…

Budoucí sportovní ředitel Slavie? Předseda představenstva Jaroslav Tvrdík by pro tuto funkci nejraději přetáhl…

Svačina: Marcinka máme za příklad, před bránu se musíme rvát všichni

Svačina: Marcinka máme za příklad, před bránu se…

V minulé sezoně výrazně pomohl Bílým Tygrům Liberec ke stříbrným medailím. Útočník Vladimír Svačina (30) se po…

 

Reflex.cz

V účtenkové loterii nejspíš nic nevyhrajete, stát však zadarmo získá spoustu cenných údajů

V účtenkové loterii nejspíš nic nevyhrajete, stát…

Již za necelé dva týdny v České republice odstartuje účtenková loterie. Stát si od ní slibuje omezení šedé…

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…