Citroën SM – francouzské Maserati

Citroën SM – francouzské Maserati

 
 

Výsledkem dočasného spojení automobilek Citroën a Maserati se stalo luxusní čtyřmístné kupé třídy GT s předním pohonem, nazvané SM. Do podvozku vycházejícího z typu DS (včetně hydropneumatického odpružení) byl namontován italský vidlicový šestiválec.

Projekt reprezentačního vozu Gran Turismo (GT) zahájil v roce 1966 vývojový tým Citroënu, který vedl Jacques Né. Cílem tohoto projektu bylo vyvinout rychlejší a luxusnější verzi úspěšného modelu DS a vytvořit francouzský prestižní automobil, schopný snadno překročit dvěstěkilometrovou hranici. Citroën tehdy neměl k dispozici vlastní dostatečně výkonný motor a musel se poohlédnout u jiných výrobců. Shodou okolností probíhala ve stejné době jednání o spolupráci mezi Citroënem a italskou továrnou Maserati, zmítající se ve finančních potížích. Na začátku roku 1968 převzal Citroën většinový podíl a koupí zbývajících akcií od rodiny Orsi v roce 1971 se stal stoprocentním vlastníkem Maserati.

Italský V6

Automobilka Maserati měla k dispozici vidlicové osmiválce s objemem 4,1 a 4,7 litru. Ty ale byly příliš velké a jejich objem byl navíc ve Francii zatížen vysokým zdaněním. Toto zdanění bylo zvlášť citelné u vozidel s motory o objemu nad 2,8 litru, což odpovídalo daňové kategorii 15 CV. Geniální konstruktér Maserati Giulio Alfieri dostal za úkol zmenšit velikost i objem motoru V8. V krátké době se mu podařilo postavit 3,1 litrový vidlicový šestiválec s rozvodem DOHC, jehož objem byl pak ještě snížen na konečných 2670 cm3. Celohliníkový motor C 114-1 měl maximální výkon 125 kW (170 k) při 5500 min-1 a největší točivý moment při 6500 min-1. Do nového Citroënu byl montován otočený o 180 stupňů, takže nová pětirychlostní převodovka byla vpředu. Tento motor byl také používán ve sportovních vozech Maserati Merak a Ligier JS2.

Ženevská senzace

Citroën SM se poprvé ukázal veřejnosti na Ženevském autosalonu 1970, kde svými tvary a vyspělou technikou vyvolal opravdovou senzaci. Jednoduché označení SM má zřejmě původ v názvu projektu sportovní varianty modelu DS (S) a značce Maserati (M). Existuje však i druhá verze, odvozující název od Sa Majesté, což ve francouzštině znamená jeho veličenstvo.

Kromě již zmíněného motoru Maserati dostal Citroën SM, stejně jako předchůdce DS, hydropneumatické odpružení s automatickým nastavováním světlé výšky podvozku. Ovládání vozu usnadňoval posilovač řízení s účinkem regulovaným podle rychlosti jízdy. Po zastavení vozidla srovnal posilovač přední kola do střední polohy. K dobrým jízdním vlastnostem přispívaly dvouokruhové kotoučové brzdy na všech kolech a nezávislé zavěšení všech kol, vpředu s příčnými rameny a vzadu s vlečenými rameny.

obrázek [555 x 372]  

Velké čtyřmístné kupé s rozměry 4895 x 1835 x 1325 mm a rozvorem 2950 mm šokovalo neobvyklými tvary, navrženými ve vlastním stylistickém středisku Citroënu ve Vélizy na předměstí Paříže, které tehdy vedl Robert Opron. Zvláštnosti designu, nezapírající příbuznost s modelem DS, začínaly už na přídi, kde byla šestice jódových světlometů skryta pod průhledným krytem, protaženým v celé šíři vozu a skrývajícím ve středu umístěnou poznávací značku. Světlomety se automaticky seřizovaly podle nastavené výšky vozidla nad zemí a dálkové světlomety se navíc natáčely ve směru jízdy. Modely určené k exportu do USA měly čtyři světlomety bez průhledných krytů.

Ještě zajímavější byl Citroën SM zboku, kde si nebylo možné nevšimnout elegantních splývajících linií, svědčících o vynikající aerodynamice vozu. Ta se dlouho ověřovala ve větrném tunelu a výsledkem byl součinitel odporu vzduchu o 25 % lepším než u modelu DS (udává se neuvěřitelná hodnota 0,26). Typickým stylistickým prvkem byl šípový tvar bočních oken za dveřmi. Velké okno ve splývavé zádi se vyklápělo nahoru a usnadňovalo přístup do zavazadlového prostoru s objemem 0,488 m3. Boky vozu doplňovaly štítky s názvem vozu. Zadní koncové svítilny zdánlivě procházely celou šíří vozu (uprostřed byly spojeny panelem z červeného plexiskla) a byly bohatě orámované chromovaným zakončením zadních blatníků.

obrázek [555 x 249]  

Krátký život

První sériově vyrobené vozy se dostaly k majitelům na podzim 1970 a v následujícím roce se již prodalo kolem pěti tisíc těchto futuristických vozů. Přes svoje nesporné kvality však Citroën SM nedosáhl velkého komerčního úspěchu. Příčinou byla jednak první ropná krize v roce 1973, která nepřála vozům s vyšší spotřebou a na prodejních číslech se také nepříznivě podepsaly technické nedostatky vozu, včetně motoru, a z nich vyplývající nespolehlivost. Časté návštěvy servisu notně vyprazdňovaly peněženky majitelů těchto vozidel.

Příliš nepomohl ani motor s elektronickým vstřikováním paliva (1972), rozšíření nabídky o model SM Automatic s automatickou převodovkou, ani zvětšení objemu motoru na 2965 cm3 (1973), takže v květnu 1975 byla výroba tohoto mimořádného automobilu zastavena. Poslední kusy Citroënu SM byly kompletovány v továrně Ligier ve Vichy. Celkem bylo vyrobeno 12920 vozů, z nichž bylo 60% vyvezeno. Jen do Spojených států se vyvezlo kolem 2400 kusů a dost jich tam dodnes jezdí. Přestože neexistovala verze s pravostranným řízením, vyvážel se SM od roku 1972 i do Velké Británie. Roli vlajkové lodi Citroënu převzal model CX, jehož výroba začala v roce 1974. Finanční situace Citroënu se nakonec ukázala být tak kritická, že nezbylo než se spojit s kapitálově silnějším Peugeotem. V roce 1974 získal Peugeot 38% akcií Citroënu a o dva roky později, když Peugeot získal zbývající akcie, vznikl koncern PSA (Peugeot Société Anonyme, později PSA Peugeot Citroën).

Na rallye i na přehlídky

Citroën SM nebyl vysloveně sportovním vozem, přesto to zkusil i v rallye. Poprvé se zúčastnil Marocké rallye v roce 1971 a hned úspěšně. Posádka Deschaseaux – Plassard vyhrála skupinu 4 a Consten – Motte byla třetí. Za volantem soutěžního SM se objevil i slavný závodník Björn Waldegård. V roce 1972 byly Citroëny SM dokonce přihlášeny do závodu 24 hodin Le Mans, ale na poslední chvíli byla účast odvolána. Pro mimořádně obtížnou Rallye Bandama, která se jezdila v Pobřeží slonoviny na západním břehu Afriky, připravil Citroën v roce 1973 prototyp SM se zkráceným rozvorem a hranatou useknutou zádí.

obrázek [555 x 296]  

Prestižní francouzský karosář Henri Chapron, sídlící na pařížském předměstí Levallois-Perret, postavil v roce 1972 na podvozku SM dva téměř pětimetrové čtyřdveřové otevřené prezidentské vozy, určené pro oficiální příležitosti francouzské vlády a prezidenta Georgese Pompidoua. Poprvé byly využity při návštěvě britské královny Alžběty II ve Francii, svezli se v nich papež Jan Pavel II, mnohokrát první socialistický prezident Francois Mitterand a při své inauguraci na francouzského prezidenta v roce 1995 rovněž Jacques Chirac. Chapron vyráběl v omezeném množství také dvoudveřové kabriolety SM Mylord a sedany SM Opéra. V roce 1971 vyrobila další francouzská karosárna Heuliez 2 kusy otevřených vozů se střechou targa SM Espace.

obrázek [555 x 225]  

Citroën SM se dočkal ocenění u evropských motoristických novinářů, když se v roce 1971 umístil v soutěži o evropský vůz roku na třetím místě (pro zajímavost, tehdy vyhrál Citroën GS). Určitě právem, neboť přispěl do bohaté automobilové historie jako vůz, který se pokusil skloubit sportovní výkony s futuristickými tvary a komfortem.

Citroën SM v číslech
Výroba v letech1970 - 1975
Počet vyrobených kusů12920
Motor 2,7 V6 a 3,0 V6
Výkon [kW]125 - 132
Pohotovostní hmotnost [kg]1415
Rozvor [mm]2950
Délka [mm]4895
Šířka [mm]1835
Výška [mm]1325
Max. rychlost [km/h]220-225
Zrychlení z 0 na 100 km [s]asi 9
Spotřeba paliva [l/100 km]asi 12,5
Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën CX (1975): Poslední opravdový Citroën! Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën CX (1975): Poslední opravdový Citroën!

Žádný model auta nelze vyrábět věčně, a tak se i…

Legendy na Moje.auto.cz: Citroën CX Legendy na Moje.auto.cz: Citroën CX

Co může nabídnut evropské Auto roku 1975 v jednadvacátém…

 



 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…