Citroën SM – francouzské Maserati

Citroën SM – francouzské Maserati

 
 

Výsledkem dočasného spojení automobilek Citroën a Maserati se stalo luxusní čtyřmístné kupé třídy GT s předním pohonem, nazvané SM. Do podvozku vycházejícího z typu DS (včetně hydropneumatického odpružení) byl namontován italský vidlicový šestiválec.

Projekt reprezentačního vozu Gran Turismo (GT) zahájil v roce 1966 vývojový tým Citroënu, který vedl Jacques Né. Cílem tohoto projektu bylo vyvinout rychlejší a luxusnější verzi úspěšného modelu DS a vytvořit francouzský prestižní automobil, schopný snadno překročit dvěstěkilometrovou hranici. Citroën tehdy neměl k dispozici vlastní dostatečně výkonný motor a musel se poohlédnout u jiných výrobců. Shodou okolností probíhala ve stejné době jednání o spolupráci mezi Citroënem a italskou továrnou Maserati, zmítající se ve finančních potížích. Na začátku roku 1968 převzal Citroën většinový podíl a koupí zbývajících akcií od rodiny Orsi v roce 1971 se stal stoprocentním vlastníkem Maserati.

Italský V6

Automobilka Maserati měla k dispozici vidlicové osmiválce s objemem 4,1 a 4,7 litru. Ty ale byly příliš velké a jejich objem byl navíc ve Francii zatížen vysokým zdaněním. Toto zdanění bylo zvlášť citelné u vozidel s motory o objemu nad 2,8 litru, což odpovídalo daňové kategorii 15 CV. Geniální konstruktér Maserati Giulio Alfieri dostal za úkol zmenšit velikost i objem motoru V8. V krátké době se mu podařilo postavit 3,1 litrový vidlicový šestiválec s rozvodem DOHC, jehož objem byl pak ještě snížen na konečných 2670 cm3. Celohliníkový motor C 114-1 měl maximální výkon 125 kW (170 k) při 5500 min-1 a největší točivý moment při 6500 min-1. Do nového Citroënu byl montován otočený o 180 stupňů, takže nová pětirychlostní převodovka byla vpředu. Tento motor byl také používán ve sportovních vozech Maserati Merak a Ligier JS2.

Ženevská senzace

Citroën SM se poprvé ukázal veřejnosti na Ženevském autosalonu 1970, kde svými tvary a vyspělou technikou vyvolal opravdovou senzaci. Jednoduché označení SM má zřejmě původ v názvu projektu sportovní varianty modelu DS (S) a značce Maserati (M). Existuje však i druhá verze, odvozující název od Sa Majesté, což ve francouzštině znamená jeho veličenstvo.

Kromě již zmíněného motoru Maserati dostal Citroën SM, stejně jako předchůdce DS, hydropneumatické odpružení s automatickým nastavováním světlé výšky podvozku. Ovládání vozu usnadňoval posilovač řízení s účinkem regulovaným podle rychlosti jízdy. Po zastavení vozidla srovnal posilovač přední kola do střední polohy. K dobrým jízdním vlastnostem přispívaly dvouokruhové kotoučové brzdy na všech kolech a nezávislé zavěšení všech kol, vpředu s příčnými rameny a vzadu s vlečenými rameny.

obrázek [555 x 372]  

Velké čtyřmístné kupé s rozměry 4895 x 1835 x 1325 mm a rozvorem 2950 mm šokovalo neobvyklými tvary, navrženými ve vlastním stylistickém středisku Citroënu ve Vélizy na předměstí Paříže, které tehdy vedl Robert Opron. Zvláštnosti designu, nezapírající příbuznost s modelem DS, začínaly už na přídi, kde byla šestice jódových světlometů skryta pod průhledným krytem, protaženým v celé šíři vozu a skrývajícím ve středu umístěnou poznávací značku. Světlomety se automaticky seřizovaly podle nastavené výšky vozidla nad zemí a dálkové světlomety se navíc natáčely ve směru jízdy. Modely určené k exportu do USA měly čtyři světlomety bez průhledných krytů.

Ještě zajímavější byl Citroën SM zboku, kde si nebylo možné nevšimnout elegantních splývajících linií, svědčících o vynikající aerodynamice vozu. Ta se dlouho ověřovala ve větrném tunelu a výsledkem byl součinitel odporu vzduchu o 25 % lepším než u modelu DS (udává se neuvěřitelná hodnota 0,26). Typickým stylistickým prvkem byl šípový tvar bočních oken za dveřmi. Velké okno ve splývavé zádi se vyklápělo nahoru a usnadňovalo přístup do zavazadlového prostoru s objemem 0,488 m3. Boky vozu doplňovaly štítky s názvem vozu. Zadní koncové svítilny zdánlivě procházely celou šíří vozu (uprostřed byly spojeny panelem z červeného plexiskla) a byly bohatě orámované chromovaným zakončením zadních blatníků.

obrázek [555 x 249]  

Krátký život

První sériově vyrobené vozy se dostaly k majitelům na podzim 1970 a v následujícím roce se již prodalo kolem pěti tisíc těchto futuristických vozů. Přes svoje nesporné kvality však Citroën SM nedosáhl velkého komerčního úspěchu. Příčinou byla jednak první ropná krize v roce 1973, která nepřála vozům s vyšší spotřebou a na prodejních číslech se také nepříznivě podepsaly technické nedostatky vozu, včetně motoru, a z nich vyplývající nespolehlivost. Časté návštěvy servisu notně vyprazdňovaly peněženky majitelů těchto vozidel.

Příliš nepomohl ani motor s elektronickým vstřikováním paliva (1972), rozšíření nabídky o model SM Automatic s automatickou převodovkou, ani zvětšení objemu motoru na 2965 cm3 (1973), takže v květnu 1975 byla výroba tohoto mimořádného automobilu zastavena. Poslední kusy Citroënu SM byly kompletovány v továrně Ligier ve Vichy. Celkem bylo vyrobeno 12920 vozů, z nichž bylo 60% vyvezeno. Jen do Spojených států se vyvezlo kolem 2400 kusů a dost jich tam dodnes jezdí. Přestože neexistovala verze s pravostranným řízením, vyvážel se SM od roku 1972 i do Velké Británie. Roli vlajkové lodi Citroënu převzal model CX, jehož výroba začala v roce 1974. Finanční situace Citroënu se nakonec ukázala být tak kritická, že nezbylo než se spojit s kapitálově silnějším Peugeotem. V roce 1974 získal Peugeot 38% akcií Citroënu a o dva roky později, když Peugeot získal zbývající akcie, vznikl koncern PSA (Peugeot Société Anonyme, později PSA Peugeot Citroën).

Na rallye i na přehlídky

Citroën SM nebyl vysloveně sportovním vozem, přesto to zkusil i v rallye. Poprvé se zúčastnil Marocké rallye v roce 1971 a hned úspěšně. Posádka Deschaseaux – Plassard vyhrála skupinu 4 a Consten – Motte byla třetí. Za volantem soutěžního SM se objevil i slavný závodník Björn Waldegård. V roce 1972 byly Citroëny SM dokonce přihlášeny do závodu 24 hodin Le Mans, ale na poslední chvíli byla účast odvolána. Pro mimořádně obtížnou Rallye Bandama, která se jezdila v Pobřeží slonoviny na západním břehu Afriky, připravil Citroën v roce 1973 prototyp SM se zkráceným rozvorem a hranatou useknutou zádí.

obrázek [555 x 296]  

Prestižní francouzský karosář Henri Chapron, sídlící na pařížském předměstí Levallois-Perret, postavil v roce 1972 na podvozku SM dva téměř pětimetrové čtyřdveřové otevřené prezidentské vozy, určené pro oficiální příležitosti francouzské vlády a prezidenta Georgese Pompidoua. Poprvé byly využity při návštěvě britské královny Alžběty II ve Francii, svezli se v nich papež Jan Pavel II, mnohokrát první socialistický prezident Francois Mitterand a při své inauguraci na francouzského prezidenta v roce 1995 rovněž Jacques Chirac. Chapron vyráběl v omezeném množství také dvoudveřové kabriolety SM Mylord a sedany SM Opéra. V roce 1971 vyrobila další francouzská karosárna Heuliez 2 kusy otevřených vozů se střechou targa SM Espace.

obrázek [555 x 225]  

Citroën SM se dočkal ocenění u evropských motoristických novinářů, když se v roce 1971 umístil v soutěži o evropský vůz roku na třetím místě (pro zajímavost, tehdy vyhrál Citroën GS). Určitě právem, neboť přispěl do bohaté automobilové historie jako vůz, který se pokusil skloubit sportovní výkony s futuristickými tvary a komfortem.

Citroën SM v číslech
Výroba v letech1970 - 1975
Počet vyrobených kusů12920
Motor 2,7 V6 a 3,0 V6
Výkon [kW]125 - 132
Pohotovostní hmotnost [kg]1415
Rozvor [mm]2950
Délka [mm]4895
Šířka [mm]1835
Výška [mm]1325
Max. rychlost [km/h]220-225
Zrychlení z 0 na 100 km [s]asi 9
Spotřeba paliva [l/100 km]asi 12,5
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky PSA Citroën

 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën CX (1975): Poslední opravdový Citroën! Seriál: Evropské Automobily roku. Citroën CX (1975): Poslední opravdový Citroën!

Žádný model auta nelze vyrábět věčně, a tak se i…

Legendy na Moje.auto.cz: Citroën CX Legendy na Moje.auto.cz: Citroën CX

Co může nabídnut evropské Auto roku 1975 v jednadvacátém…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…