Mazda 323 DiTD sedan

Mazda 323 DiTD sedan

 
 

Mazda 323 sedan je na českých silnicích stále ještě poměrně neznámé auto. Většina objemu prodeje této typové řady totiž připadá na nadprůměrně prostorný hatchback. Ale i pokud vezmeme za dominantní měřítko prostoru a elegance, nemá se sedan zač stydět.

K testu jsme tentokrát zvolili provedení s turbodieselovým motorem - test je tedy zaměřen především na využitelnost a hospodárnost vozu.

Zvenčí zůstala Mazda i po faceliftu velmi nenápadná, rozložením křivek a hran. Na přední masce, která působí díky rozměrným sdruženým světlometům dojmem větší šířky, zaujmou i velké otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Na víku zavazadlového prostoru se v námi testované verzi usadil příplatkový spoiler, jehož předností je kromě elegantního tvaru i velmi pevné uchycení, což není vždy obvyklé. Při pohledu z boku pak nelze přehlédnout relativně ostrý úhel návaznosti zadního okna a víka zavazadlového prostoru, dávající tušit snahu maximálně využít vnitřní prostor.

Z pohledu řidiče vévodí interiéru Mazdy lacině působící šedý plast, který v parném létě zásobuje kabinu svým odérem. Jisté nepohodlí sice ještě způsobují příliš vlevo dole "utopená" tlačítka ovládání mlhových světel a jejich vyhledání vyžaduje trochu cviku. Ostatní ovládací prvky i ukazatele jsou v pohodlném dosahu. Sedadla jsou sympaticky poddajná, mají ale poměrně krátký sedák, což při delších cestách osoby vyšších postav unavuje. Také boční vedení by mohlo být silnější, zvláště když podvozek umožňuje i sportovnější jízdu. Zvláštností je možnost sklopení sedadla spolujezdce a to až do polohy stolečku.

Na zadní sedadla se díky velkému úhlu otevírání dveří nastupuje celkem pohodlně a ani při maximálním vysunutí předních sedadel vzad zde cestující netrpí nedostatkem místa pro nohy. Naopak místa pro hlavu si vzadu užijí jen lidé s výškou do 175 cm. Příjemným překvapením byla pohodlná zadní sedadla s nastavitelnými opěrkami a třemi tříbodovými bezpečnostními pásy.

Zavazadlový prostor má u Mazdy dva handicapy - mechanismus jeho otevírání zasahuje do jeho obsahu a případné sklopení zadních sedadel vytvoří více místa, ale podlaha není zcela rovná. Naopak nás příjemně překvapil na sedan až překvapivě velký vstupní otvor, navíc s nízkou spodní hranou. Sám základní objem 416 litrů není sice nijak oslnivá hodnota, běžné nároky však uspokojí. Po sklopení zadních opěradel lze převážet i větší předměty a sami jsme se přesvědčili, že do takto vniklého prostoru se vejde i horské kolo. Otvor mezi kabinou a zavazadlovým prostorem je vždy kompromisem mezi požadavkem na tuhost karosérie a využitelností místa, Mazda ale i zde nabízí nadprůměr. Lze říci, že zavazadlový prostor u tohoto modelu je co do praktičnosti a využitelnosti na velmi vysoké úrovni, plně srovnatelný např. s Opelem Astra sedan nebo Seatem Toledo.

Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 74 kW, známý např. z modelu Premacy, se vyznačuje především sytým hlubokým zvukem v nízkých otáčkách a to nejen při studených startech. Po otočení klíčkem v zapalování a sympaticky krátkém žhavení dá motor okamžitě posádce najevo, jakým palivem je poháněn a jakou hmotností vládne. Hluk ani lehké vibrace při volnoběhu ale nejsou nijak nepříjemné a jejich nejcitelnější část zmizí po pár metrech jízdy. Převodovka je odstupňována tak, že celý točivý moment 230Nm, dosažitelný mezi 2000 a 2600 otáčkami se dá využít v širokém rozsahu rychlostí. Charakterem je ale převodovka spíše "pomalá", o to více ale vynikne síla motoru. Zvyknout si je třeba na krátkou řadicí páku s objemným zakončením jejíž dráhy řazení jsou sice krátké, ale i tak dosti "vyviklané". Kladem vozu je samozřejmě spotřeba, která se i při kombinaci dálnice/město nedostala nad sedmilitrovou hranici.

Již dříve zmíněné sportovnější možnosti podvozku se v praxi projevují překvapivě malým bočním náklonem v zatáčkách a pouze mírnou nedotáčivostí. Díky pružnému motoru je možno dosahovat slušných zrychlení v jakékoli situaci. Těžký motor naopak způsobuje, že autu vyloženě nesedí přejíždění příčných nerovností a zejména uliční retardéry jsou pro pohodlí posádky pravou pohromou. Ve vyšších rychlostech je Mazda neutrální, není ani příliš citlivá na boční vítr. Při náhlé změně směru se poctivě snaží jet tam, kam řidič přikáže a pokud nejde zrovna o nepravděpodobný losí test, daří se jí tyto manévry až překvapivě jistě. Hluk uvnitř vozu je spíše aerodynamický a v malých rychlostech jej střídá již zmíněný naftový baryton.

Mazda 323 sedan je v kombinaci s turbodieselem na první pohled fádní ale jinak překvapivě dobře využitelné a praktické auto. K jeho kladům můžeme přičíst také silný a úsporný motor, dlouhé záruky a jisté jízdní vlastnosti. Váhat bychom mohli nad zpracováním některých detailů v interiéru a již zmíněným vnějším vzhledem.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 579 900 Kč Cena v testované výbavě: 630 592 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, přední mlhovky, nárazníky, vnější zrcátka a boční ochranné lišty v barvě vozu, 4x airbag, imobilizér, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné sedadlo spolujezdce, otáčkoměr, ukazatel vnější teploty, el ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, el. stahování oken vpředu a vzadu, dvojité centrální zamykání, manuální klimatizace, tónovaná skla, kožený potah volantu a řadicí páky

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza (+10.980,-), rádio s přehrávačem (+6.990,-) zadní spoiler (+15.000,-) litá kola (+17.812,-)

Zásoby ropy ve Spojených státech se snižují rychleji, než se očekávalo Zásoby ropy ve Spojených státech se snižují rychleji, než se očekávalo

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) bude na své…

Trump: Důsledky stažení z Afghánistánu by byly nepřijatelné Trump: Důsledky stažení z Afghánistánu by byly nepřijatelné

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v…

Minimální mzda se zvýšila o rekordní částku. Zaměstnavatelům však uškodí Minimální mzda se zvýšila o rekordní částku. Zaměstnavatelům však uškodí

Česko má velice vysokou odvodovou zátěž, připomněli…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 5.8 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 416
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 550
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4390
b) šířka (mm): 1705
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 



Ojetá Mazda 323F (BA): Tak kdysi vypadala budoucnost! Ojetá Mazda 323F (BA): Tak kdysi vypadala budoucnost!

Z mnoha generací a modelů s označením 323 si lidé nejvíce…

Zapomenuté koncepty: Mazda MX-81 Aria (1981) - Co má společného s Favoritem? Zapomenuté koncepty: Mazda MX-81 Aria (1981) - Co má společného s Favoritem?

Mazda MX-81 zaujala na počátku 80. let bohatým prosklením…

 



 
XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

Dnes 08:00

Zkratky či pojmy, jimiž se to hemží snad v každém testu současného auta. Všechny mají vylepšovat jízdní vlastnosti vozidla v zatáčkách, ale každý na to jde jinak.




Blesk.cz

Miliony Američanů sledovaly zatmění Slunce. Hlavu kvůli němu zaklonil i Trump

Miliony Američanů sledovaly zatmění Slunce. Hlavu…

Davy Američanů vybavených dalekohledy, fotoaparáty a speciálními ochrannými brýlemi dnes pozorovaly úplné…

Královský trapas dánského prince Frederika: V Austrálii ho nechtěli pustit do baru

Královský trapas dánského prince Frederika: V…

Dánského korunního prince Frederika nechtěli na návštěvě Austrálie vpustit do baru, protože u sebe neměl doklad…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: City vydřeli o deseti bod. Chelsea vykradla Spurs, slaví United

SESTŘIHY: City vydřeli o deseti bod. Chelsea…

Fotbalisté Manchesteru United zvítězili v druhém kole anglické ligy na hřišti Swansea vysoko 4:0 a zopakovali…

Brance Plzně předcházel Bakošův faul! Spartě gól vzali, Slavii sudí nepomohl

Brance Plzně předcházel Bakošův faul! Spartě gól…

Komise rozhodčích FAČR musela po 4. kole HET ligy pitvat hned několik sporných momentů. Nejvíce emocí vzbudil…

 

Reflex.cz

Somálské peklo: Teroristé z aš-Šabábu dělají z dětí vojáky. A polovina Somálců živoří v táborech

Somálské peklo: Teroristé z aš-Šabábu dělají z dětí…

„Aš-Šabáb je tady všude. Nemůžete vědět, jestli s ním nespolupracuje třeba váš soused. Mají špehy dokonce i ve…

Budeme legalizovat znásilnění a sadistické sexuální mučení?

Budeme legalizovat znásilnění a sadistické sexuální mučení?

Minulý týden se ve veřejném prostoru objevil požadavek na legalizaci pedofilie a zrovnoprávnění, osvobození…