reklama


Mazda 323 DiTD sedan

Mazda 323 DiTD sedan

 
 

Mazda 323 sedan je na českých silnicích stále ještě poměrně neznámé auto. Většina objemu prodeje této typové řady totiž připadá na nadprůměrně prostorný hatchback. Ale i pokud vezmeme za dominantní měřítko prostoru a elegance, nemá se sedan zač stydět.

K testu jsme tentokrát zvolili provedení s turbodieselovým motorem - test je tedy zaměřen především na využitelnost a hospodárnost vozu.

Zvenčí zůstala Mazda i po faceliftu velmi nenápadná, rozložením křivek a hran. Na přední masce, která působí díky rozměrným sdruženým světlometům dojmem větší šířky, zaujmou i velké otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Na víku zavazadlového prostoru se v námi testované verzi usadil příplatkový spoiler, jehož předností je kromě elegantního tvaru i velmi pevné uchycení, což není vždy obvyklé. Při pohledu z boku pak nelze přehlédnout relativně ostrý úhel návaznosti zadního okna a víka zavazadlového prostoru, dávající tušit snahu maximálně využít vnitřní prostor.

Z pohledu řidiče vévodí interiéru Mazdy lacině působící šedý plast, který v parném létě zásobuje kabinu svým odérem. Jisté nepohodlí sice ještě způsobují příliš vlevo dole "utopená" tlačítka ovládání mlhových světel a jejich vyhledání vyžaduje trochu cviku. Ostatní ovládací prvky i ukazatele jsou v pohodlném dosahu. Sedadla jsou sympaticky poddajná, mají ale poměrně krátký sedák, což při delších cestách osoby vyšších postav unavuje. Také boční vedení by mohlo být silnější, zvláště když podvozek umožňuje i sportovnější jízdu. Zvláštností je možnost sklopení sedadla spolujezdce a to až do polohy stolečku.

Na zadní sedadla se díky velkému úhlu otevírání dveří nastupuje celkem pohodlně a ani při maximálním vysunutí předních sedadel vzad zde cestující netrpí nedostatkem místa pro nohy. Naopak místa pro hlavu si vzadu užijí jen lidé s výškou do 175 cm. Příjemným překvapením byla pohodlná zadní sedadla s nastavitelnými opěrkami a třemi tříbodovými bezpečnostními pásy.

Zavazadlový prostor má u Mazdy dva handicapy - mechanismus jeho otevírání zasahuje do jeho obsahu a případné sklopení zadních sedadel vytvoří více místa, ale podlaha není zcela rovná. Naopak nás příjemně překvapil na sedan až překvapivě velký vstupní otvor, navíc s nízkou spodní hranou. Sám základní objem 416 litrů není sice nijak oslnivá hodnota, běžné nároky však uspokojí. Po sklopení zadních opěradel lze převážet i větší předměty a sami jsme se přesvědčili, že do takto vniklého prostoru se vejde i horské kolo. Otvor mezi kabinou a zavazadlovým prostorem je vždy kompromisem mezi požadavkem na tuhost karosérie a využitelností místa, Mazda ale i zde nabízí nadprůměr. Lze říci, že zavazadlový prostor u tohoto modelu je co do praktičnosti a využitelnosti na velmi vysoké úrovni, plně srovnatelný např. s Opelem Astra sedan nebo Seatem Toledo.

Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 74 kW, známý např. z modelu Premacy, se vyznačuje především sytým hlubokým zvukem v nízkých otáčkách a to nejen při studených startech. Po otočení klíčkem v zapalování a sympaticky krátkém žhavení dá motor okamžitě posádce najevo, jakým palivem je poháněn a jakou hmotností vládne. Hluk ani lehké vibrace při volnoběhu ale nejsou nijak nepříjemné a jejich nejcitelnější část zmizí po pár metrech jízdy. Převodovka je odstupňována tak, že celý točivý moment 230Nm, dosažitelný mezi 2000 a 2600 otáčkami se dá využít v širokém rozsahu rychlostí. Charakterem je ale převodovka spíše "pomalá", o to více ale vynikne síla motoru. Zvyknout si je třeba na krátkou řadicí páku s objemným zakončením jejíž dráhy řazení jsou sice krátké, ale i tak dosti "vyviklané". Kladem vozu je samozřejmě spotřeba, která se i při kombinaci dálnice/město nedostala nad sedmilitrovou hranici.

Již dříve zmíněné sportovnější možnosti podvozku se v praxi projevují překvapivě malým bočním náklonem v zatáčkách a pouze mírnou nedotáčivostí. Díky pružnému motoru je možno dosahovat slušných zrychlení v jakékoli situaci. Těžký motor naopak způsobuje, že autu vyloženě nesedí přejíždění příčných nerovností a zejména uliční retardéry jsou pro pohodlí posádky pravou pohromou. Ve vyšších rychlostech je Mazda neutrální, není ani příliš citlivá na boční vítr. Při náhlé změně směru se poctivě snaží jet tam, kam řidič přikáže a pokud nejde zrovna o nepravděpodobný losí test, daří se jí tyto manévry až překvapivě jistě. Hluk uvnitř vozu je spíše aerodynamický a v malých rychlostech jej střídá již zmíněný naftový baryton.

Mazda 323 sedan je v kombinaci s turbodieselem na první pohled fádní ale jinak překvapivě dobře využitelné a praktické auto. K jeho kladům můžeme přičíst také silný a úsporný motor, dlouhé záruky a jisté jízdní vlastnosti. Váhat bychom mohli nad zpracováním některých detailů v interiéru a již zmíněným vnějším vzhledem.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 579 900 Kč Cena v testované výbavě: 630 592 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, přední mlhovky, nárazníky, vnější zrcátka a boční ochranné lišty v barvě vozu, 4x airbag, imobilizér, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné sedadlo spolujezdce, otáčkoměr, ukazatel vnější teploty, el ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, el. stahování oken vpředu a vzadu, dvojité centrální zamykání, manuální klimatizace, tónovaná skla, kožený potah volantu a řadicí páky

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza (+10.980,-), rádio s přehrávačem (+6.990,-) zadní spoiler (+15.000,-) litá kola (+17.812,-)

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného

Západní státy za demokratické Československo přestávaly…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 5.8 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 416
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 550
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4390
b) šířka (mm): 1705
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size

V únoru 2015 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli…

Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě

Mazda 323 - na první pohled skromná popelka, která nemá…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Clooney bude tátou, jeho Amal čeká dvojčata!

Clooney bude tátou, jeho Amal čeká dvojčata!

Nálepky věčného mládence se zbavil už před dvěma a půl lety, když si vzal krásnou právničku Amal Alamuddin (38).…

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně zahání zimu mlsáním

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně…

Čokoláda na milion způsobů. Café Parlor se ve středu 18. ledna proměnilo ve sladký ráj neřestí. Lidé si zde po…

 

iSport.cz

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl dál o náročné rallye?

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl…

Dal si cíl a ten splnil. Těsně před odjezdem na Dakar 2017 se český závodník Martin Macík svěřil, že touží po…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama