Mazda 626 (1992-1997) – kulaté štěstí

Mazda 626 (1992-1997) – kulaté štěstí

 
 

Manažerský automobil porevoluční doby. I tak bychom mohli stručně charakterizovat Mazdu 626 čtvrté generace. Ta v roce 1992 nahradila předchůdce stejného jména a byla vysněným automobilem mnoha manažerů v postkomunistickém Československu. Kupodivu ve své době úspěšně dobývala srdce zákazníků, kteří o pár let později přesedlali na mnohem dražší značky.

Náš trh vnímal extrémně zaoblený automobil jako „lepší“ auto, i když vlastně všechno mimo východní Evropu bylo tehdy „in“.V západní Evropě pocítili zákazníci s příchodem 4. generace výrazný skok vzhůru a to se týkalo také ceny, která byla u předchůdce nastavena velmi příznivě. Mnoho těch, kteří kupovali Mazdu pro její vysokou užitnou hodnotu za dobré peníze, přešli ke konkurenci. Řada z nich toho později litovala, protože Mazda 626 byla dobrou koupí a to platí i pro auto z druhé ruky.

Generační výměna byla provázena markantní obměnou stylingu. Z pontonové karosérie, klasických resp. evropských tvarů třetí generace Mazdy 626, nezůstalo u nové 626 zachováno prakticky nic. První variantou byl pětidveřový hatchback, který ohromil svým designem nejvíce. Na autě člověk nenajde snad jedinou hranu. Standardem se staly nárazníky v barvě vozu, které nenápadně dotvářejí dosud moderní tvář tohoto vozu. Zajímavě byla zpracována záď. Koncové světlomety byly zakomponované do mohutného červeného pásu, ve výklopné stěně je integrován spoiler, který ale v bočním pohledu vůbec nenarušuje velkoryse střiženou siluetu. Velkorysé byly také rozměry Mazdy 626. Rozvor 2610 mm se stal předpokladem rozměrného interiéru. Délka 4695 mm, šířka 1750 mm a výška 1390 mm snesly srovnání s vozy o třídu výše (např. BMW řady 5).V zádi Mazdy je dobře přístupný 455 litrů velký zavazadlový prostor. Nouzově jej lze zvětšit sklopením zadních opěradel, ale ta pak netvoří rovnou plochu.

K hatchbacku přibyl čtyřdveřový model, který byl jakýmsi derivátem futuristické karosérie hatchbacku. Designéři výrazně zaoblili také tento sedan, který ale není tak originální, ani tak praktický jako pětidveřová varianta. V nabídce bylo také kombi, ale v této karosářské verzi Mazda sebevědomě nabízela předchozí model 626 (z 80. let) až do roku 1995. Původní zůstaly také motory 1.8 (66 kW) a 2.2 (85 kW).

Interiér je na dnešní dobu příliš „plastový“, ale uvědomíme-li si, že od vzniku této Mazdy uplynulo celé desetiletí, je nutno před konstruktéry smeknout. Originálně a funkčně tvarovaná přístrojová deska by mohla být dobrou alternativou interiérům některých dnešních vozů, pokud by došlo k obměně použitých materiálů. Pravda je, že desetiletá Mazda bude z útrob přístrojové desky vydávat různé pazvuky a volant většího průměru se drží špatně kvůli tenkému věnci, ale to jsou z koncepčního pohledu jen detaily. Zpracování interiéru by mohlo být lepší, ale v rámci japonského průměru je velmi dobré. Měkčí sedadla ukazují na záměr konstruktérů navrhnout pohodlný automobil, dnes by se ke stejnému cíli šlo asi jinou cestou.

Mazda 626 se prodávala nejčastěji se zážehovými čtyřválci 1.8i (77 kW) a 2.0i (85 kW). První z nich můžeme označit za nejlepší volbu u ojetého auta. Dvoulitr není o mnoho silnější a má vyšší spotřebu. Od japonského dvoulitru se už v době uvedení očekávalo více. Ale pozor, základní jedna-osmička byla často jednodušeji vybavena. Větší a reprezentativnější karosérie si říkala o silnější pohonnou jednotku. Mazda 626 dostala také šestiválec 2,5 V6 (121 kW), který má vše co k takovému motoru patří. Vrcholná verze jela až 220 km/h, stovku zvládala za 8,5 sekundy. Tichý však nebyl jen šestiválec. Možná si pamatujete na televizní reklamu jejíž protagonisté končili udivenými slovy „…neslyším motor…“ - něco na tom dodnes je. Klidný však rozhodně nebyl vznětový motor 2.0 D Comprex, který měl sice neobvyklé přeplňování tlakovými vlnami, ale pouze průměrný výkon 55 kW a točivý moment 169 Nm při 2000 ot./min, což 1250 kg těžké Mazdě rozhodně k dynamické jízdě nestačí.

Jízdní vlastnosti Mazdy jsou jisté, ale ne sportovní. Také zde je komfort na prvním místě. Mazdy 626 měly kotoučové brzdy na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením), což je předpokladem pro dobré brzdné vlastnosti vozu, ale bohužel opak je pravdou. Brzdy Mazd 626 nejsou příliš účinné a je to jedna z mála slabých stránek povedeného vozu.

Mazdy 626 jsou proslulé svým spolehlivým provozem. V žebříčku poruchovosti německého TÜV pro rok 2003, jsou Mazdy vždy nad průměrem dané věkové skupiny. Konkrétně ve třídě 10 až 11 let starých automobilů je Mazda 626 na 24. místě s 21,4% vadných aut, mezi 8 až 9letými je na 21.pozici (16,2% vadných vozů), obklopena BMW 7 a Volvem 940/960. 6 až 7 let stará Mazda je na tom také velmi dobře - 13. pozice (10,4% aut se závadou).

Když už se porucha vyskytne, jde o problémy s propálenými těsněními pod hlavou motoru nebo klasická problémová oblast starších vozů - elektroinstalace. Zlobí také rychle korodující brzdová potrubí, nebo příliš křehký lak, který je snadno na čelních partiích Mazdy poškozen odskakujícími kamínky. Naopak hnací ústrojí je na rozdíl od mnoha konkurentů i po letech těsné, olejové loužičky pod Mazdou nenajdete. Netěsnosti se vyskytují v chladící soustavě, což někdy přivedlo řidiče Mazdy až k přehřátí motoru, jindy došlo k již zmíněnému defektu těsnění pod hlavou válců. Mechanicky jsou motor i převodovka vyřešeny bez výhrad (výjimečně může být u prvních vozů problém se synchronizací 1. a 2. převodového stupně). Rozměrná a těžká zadní výklopná stěna dělá velké problémy plynovým vzpěrám, takže je po letech provozu mnohdy nutná jejich výměna. Nepříjemnou závadou může být netěsnící pryžové těsnění dveří, které ve vyšších rychlostech hvízdá, ale co je horší, je-li deštivo, může do Mazdy zatékat.

Pro zajímavost uvádíme ceny Mazd 626 z roku 1994. Nejlevnější 4dveřový model s motorem 1.8i se prodával za 584.000,- Kč, hatchback 2.0i ve výbavě GLX byl za 699.000,- Kč, šestiválec 2.5i stál 839.000,- Kč. Aktuální tabulkové ceny ojetých vozidel (z prosince 2003) najdete níže.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • dlouhá životnost, nízká poruchovost
  • elegantní a originální karosérie i po 10 letech
  • prostorný interiér
  • příznivá cena
  • bohatá výbava (mimo základní model)

Nedostatky

  • nižší výkonové parametry motorů
  • levné materiály v interiéru, měkká sedadla
  • slabé brzdy
  • málo odolný lak

Nejčastější závady

  • netěsnosti chladící soustavy, přehřátí motoru
  • propálená těsnění pod hlavou motoru
  • koroze brzdových potrubí, výfuku
  • nefunkční plynové vzpěry, zvedající zadní výklopnou stěnu
  • parkovací brzda s nesouměrným účinkem
  • opotřebované dveřní těsnění
Vůz/r.v.199719961995199419931992
626 5dveř. 2.0 GLX17900016000014200012200010700095000
626 5dveř. 2.0 D GLX Comprex173000155000137000118000103000 -
626 4dveř. 1.8 LX1420001260001080009500084000 -
Rallye Dakar 2018
Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata online: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata online: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman…

LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 

Štítky Mazda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

 



Speciální nabídka vozů Mazda Speciální nabídka vozů Mazda

Pokud v současnosti uvažujete o koupi nějakého automobilu…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

Budeme platit zálohu i na PET lahve? Výrobce: V zahraničí se to osvědčilo

Budeme platit zálohu i na PET lahve? Výrobce: V…

Společnost Karlovarské minerální vody zvažuje, že zavede zálohy na PET lahve. Chce tím dosáhnout jejich většího…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Jašek si užívá formu a cení dorážky: Konečně dáváme špinavé góly

Jašek si užívá formu a cení dorážky: Konečně dáváme…

Forma libereckých mladíků je famózní. Trenér Filip Pešán poskládal dohromady formaci Dominik Lakatoš, Lukáš…

 

Reflex.cz

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…