Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda MX-Crossport: studie sportovního SUV

Libor Zezulka
Diskuze (9)
Mazda se činí. Po studii MX-Flexa, jež nakonec přerostla v Mazdu4, si připravila na detroitský autosalon studii MX-Crossport, která naznačuje, jak může vypadat nové sportovní SUV.

Koncepce modelu MX-Crossport, jejíž první představení veřejnosti je naplánováno na rok 2005 na mezinárodním autosalonu v Severní Americe, reprezentuje nový směr značky Mazda, který je orientován na rozšíření modelové řady výrobků nové generace. Model MX-Crossport byl navržen v hlavním designérském studiu společnosti Mazda v Hirošimě. Jedná se o vůz zasahující do všech kategorií, skutečný crossover značky Mazda.

Design ve stylu Zoom Zoom

Design je významným aspektem všech výrobků společnosti Mazda a stejně tak i MX-Crossport je zejména koncepčním designem. Vedoucí designér pan Koizumi, mezi jehož dřívější počiny patří i úspěšná Mazda6, nazývá tuto koncepci „progresivní průkopník“, což znamená koncepci spojující rychlou a atletickou image nejlepších sportovních vozů značky Mazda s odolností a praktickou využitelností vozů typu SUV.

„Naším cílem bylo vytvořit design, který přesahuje stávající kategorie třídy SUV a vozů typu „crossover“ a zasahuje do oblasti sportovních vozů. Chceme lidem zprostředkovat zážitek ze světa sportovních vozů pokaždé, když usednou za volant,“ dodal pan Koizumi.

Svým odvážným vnějším designem vzbuzuje model MX-Crossport dojem pohybu a rychlosti. Svým sportovním vzhledem představuje ducha společnosti Mazda ve stylu Zoom-Zoom a zároveň přináší mnoho inovativních prvků i komfortní atmosféru s hojností prostoru pro čtyři dospělé cestující. Atletická image vozu se odráží na jeho celkové velikosti.

Se svou délkou 4 630 mm je MX-Crossport ve srovnání s ostatními výrobky vznikajícího segmentu vozidel typu „crossover“ kompaktním, agilním a relativně malým modelem. Šířka dosahuje 1 930 mm, výška potom 1 630 mm je MX-Crossport oproti konstrukci tradičních vozů typu SUV, jako je například vlastní model značky Mazda Tribute, poměrně malý, a přesto si zachovává agresivní vzhled.

Atletický a futuristický interiér

Při pohledu zvenčí je kabina malá a kompaktní. Byla však přijata speciální konstrukční opatření vedoucí k vytvoření vnitřního prostoru, který je při dané velikosti dostatečně prostorný a má moderní vzhled. Klíčem k zajištění pocitu prostornosti jsou „plovoucí“ sedadla. Každé sedadlo je k podlaze připevněno prostřednictvím jediné středové stojny a jeho polohu lze upravovat pomocí systému „jedné kolejnice“ instalované na podlaze vozu.

Z místa řidiče je pohled naprosto identický jako v Mazdě RX-8 - se sdruženým přístrojem sestávajícím ze třech měřicích přístrojů a se silným tříramenným volantem. Prostor řidiče, připomínající kokpit pilota, je definován malou kapličkou přístrojů, která je umístěna přímo před velkou „střechou“, jež podél spodního okraje čelního okna prochází přes celou přístrojovou desku – zvaná „dvojitá střecha“. Ta má za úkol sjednotit přední část kabiny.

Téměř celá střecha MX-Crossport je tvořena sklem, které interiéru dodává dojem otevřeného a vzdušného prostoru. Tuto mohutnou skleněnou střechu s proměnlivým zamlžením lze měnit od čiré až po průsvitně mléčnou a nazpět. Lze tak upravit množství světla pronikajícího do interiéru vozidla.

Tři displeje pro lepší požitek z jízdy

MX-Crossport využívá víceúčelový informační displej a zábavní systém, který byl navržen tak, aby byl intuitivní a snadno využitelný. Systém trojice displejů sestává ze sférického monitoru, který může být využíván jako dotykový panel (zvaný „ovládací panel“) instalovaný nad středovou konzolou vpravo od volantu, a z druhého „stavového monitoru“ instalovaného výše vpravo a ze třetího „zábavního monitoru“ instalovaného přímo před předním spolujezdcem.

Systém trojice displejů indikuje četné funkce pro podporu řízení, jako například diagnostika vozidla při startování motoru, bezpečnostní pokyny, monitorování mrtvých bodů, systému signalizace při parkování, satelitní navigační systém a informace pro případ nouze. Tento systém navíc obsahuje hlavní ovládací prvky audio-systému a klimatizace a lze jej využívat pro odesílání a příjem e-mailů a připojení k internetu.

Třetím prvkem systému trojice displejů je zábavní monitor, který je určen k tomu, aby umožnil podělit se s předním spolujezdcem o požitek ze řízení vozu tím, že zajišťuje „virtuální náhled“ ze sedadla řidiče a zvenčí vozu. Díky využití unikátní velikosti LCD obrazovky 365 mm x 80 mm (šířky 15“) a pěti kamer nabízí zábavní monitor čtveřici jedinečných pohledů na vozovku. Jednotlivé pohledy jsou: pohled očima řidiče, pohled od předních kol, pohled nízko nad zemí a pohled od zadních kol vozu.

Například pohled očima řidiče nabízí v reálném čase pohled na trojici měřicích přístrojů sdruženého přístroje ze sedadla řidiče. Pohled od předních kol naopak nabízí tři zobrazení vozovky před vozidlem (z pohledu řidiče, a to prostřednictvím kamer instalovaných na obou vnějších zpětných zrcátkách. Zábavní monitor lze přepnout do režimu DVD.

Předzvěst nového modelu?

Společnost Mazda dosud oficiálně nepotvrdila výrobu modelu vycházejícího z koncepce MX-Crossport, nicméně jasně prohlásila, že hodlá rozšířit svou řadu výrobků Zoom-Zoom nové generace na trhu v Severní Americe i mimo něj. Koncepce MX-Crossport je v tomto procesu významným krokem.

Zdroj: tisková zpráva Mazdy

Libor Zezulka
Diskuze (9)