Mazda odkládá diesely pro USA
Mazda vyvinula dokonce závodní šestku pro kategorii GX šampionátu Grand Am, své záměry oznámila už na autosalonu v Los Angeles v listopadu 2012. Sériový Agregát 2.2 Skyactiv-D měl problémy se splněním emisních norem, takže k jeho uvedení na trh ve druhé polovině letopočtu 2013 nedošlo. Automobilka se tedy pustila do úprav, jenže generální ředitel Mazda North America Jim O'Sullivan se obával poškození pověsti značky a nedoufal, že splní očekávání zákazníků... Vadil mu nedostatečný výkon, evropská specifikace má 110 kW a 380 N.m, data té pro USA nebyla dosud oficiálně zveřejněna.
Diesely pro osobní auta nedosahují za mořem takové image, ve větší míře se objevily pod kapotami dokonce i amerických automobilů na přelomu 70. a 80. let minulého věku. Neuspěly. Druhou invazi začal Volkswagen v závěru předchozí dekády a všichni víme, jak dopadl. Nafta přitom už není výrazně dražší než benzin, v současnosti činí cenový rozdíl zhruba 12 %. Galon (3,79 l) aktuálně stojí v průměru 2,498 dolaru, zatímco u rozšířenějšího paliva je to 2,228 dolaru. V přepočtu na litr tak Američané platí 16,26 koruny za litr nafty a 14,46 Kč za litr benzinu. Nám se o takových cenách může jen zdát, jenže stát má v USA z každého galonu na daních pouze 20 procent...
U Mazdy a nafty to však vypadá, že dojde k dalšímu odkladu. Šéf výzkumu a vývoje Mazdy Kiyoshi Fujiwara řekl agentuře Reuters na Tokyo Motor Show: „Zvýšená revize dieselových motorů v souvislosti se skandálem Volkswagenu způsobí zpoždění v plánech pro všechny, kteří chtějí taková auta prodávat na americkém trhu. Testy budou nyní tvrdší a regulátoři v současnosti výrobcům nevěří, takže je nehodlají informovat předem o nových zkušebních postupech. Jsme stále odhodláni zahájit prodej naftových modelů v USA, ale nemůžeme poskytnout v tomto bodě žádný časový rámec. S největší pravděpodobností dojde ke zpoždění, my ale nevíme, jak velké bude.“ Zvěsti o tom, že Mazda své vznětové automobily Američanům nakonec vůbec nenabídne, tak dementoval. Nedočkají se jich však ani příští rok.
Je samozřejmé, že v souvislosti s aférou Dieselgate by nebyl „nedostatečný výkon“, o kterém mluvil O'Sullivan loni v únoru, takovým prohřeškem. Značku by možná bolel, ale VW poškodil image turbodieselů za Atlantikem mnohem více. Jejich osud je však díky stále se zpřísňujícím emisím nejasný i v Evropě, kde jde o tradiční pohon. Šéfové i dalších velkých automobilek nicméně stále pevně doufají v obrat.
„Nikdo nemůže s jistotou odhadnout, co se bude dít," řekl dle Automotive News Europe generální ředitel společnosti Nissan Motor Co. Carlos Ghosn novinářům ve středu na autosalonu v Tokiu a logicky dodal: „Tento skandál rozhodně nebude mít pozitivní vliv na popularitu dieselů ve Spojených státech ani v Japonsku.“ „Diesel má své přednosti," tvrdí prezident Toyota Motor Corporation Akio Toyoda a pokračoval: „Bylo by špatné, pokud probíhající skandál povede ke globálnímu konci používání nafty v osobních vozech."