Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Novou generaci motorů Mazda Skyactiv doprovází dvojice nově zkonstruovaných rychlostních skříní.

Spolu s novými motory Skyactiv-G a Skyactiv-D pracuje Mazda i na vývoji dvojice zcela nových šestistupňových převodovek.

První z nich je automatická Skyactiv-Drive, která má být kombinací předností všech typů samočinných převodovek.

Druhou je manuální Skyactiv-MT. Ta má nabídnout lehké a přesné řazení jako převodovka v roadsteru Mazda MX-5.

Mazda Skyactiv-Drive

Při vývoji samočinné převodovky se Mazda zaměřila na nízkou spotřebu paliva, přímou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, hladké změny rychlostních stupňů a příjemnou charakteristiku akcelerace.

Podle Mazdy má Skyactive-Drive kombinovat výhody konvečních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových.

Srdcem šestistupňové převodovky Skyactiv-Drive je nově vyvinutý hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64 % u současné pětistupňové samočinné převodovky Mazda až na 89 % provozní doby vozidla.

Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek.

Pro úspěšnost této konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku Skyactiv-Drive novým mechatronickým modulem.

Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován.

Tento problém řeší nový měnič točivého momentu. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje především ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu.

K přednostem převodovky Skyactiv-Drive podle automobilky patří o 4-7 % nižší spotřeba paliva ve srovnání s konvenční automatickou převodkou, rychlé a přímé řazení jako u manuální převodovky, hladké řazení bez vibrací a plynulá akcelerace.

Převodovka Skyactiv-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 460 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Mazda Skyactiv-MT

Při navrhování přímo řazené převodovky Skyactiv-MT usiloval vývojový tým o dosažení stejných subjektivních charakteristik, jakými se vyznačuje převodovka modelu Mazda MX-5.

Cílem vývoje se stalo lehké, přesné a rychlé řazení, kompaktní konstrukce s nízkou hmotností a nižší spotřeba paliva.

Výsledkem je nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka Skyactiv-MT pro modely s předním pohonem. Ta bude stejně jako Skyactiv-Drive vyráběna ve dvou variantách dimenzovaných na točivý moment 270 Nm a 460 Nm.

Převodovku Skyactiv-MT charakterizuje nízká hmotnost a kompaktní konstrukce, která se podílí na efektivnější zástavbě do vozu. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem, společným vstupním hřídelem pro druhý a třetí rychlostní stupeň a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Sekundární hřídel je zkrácen o 20 %.

Podle automobilky se konstruktérům podařilo dosáhnout charakteristiky řazení připomínající převodovku modelu MX-5. K tomu přispělo zkrácení drah řazení. Například při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu 45 mm, zatímco u současných manuálních převodovek ve vozech Mazda je to okolo 50 mm. Nová převodovka se má vyznačovat i lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem.

Kompaktní a lehká konstrukce ve spojení s výrazně sníženým vnitřním třením přispívají i k nižší spotřebě paliva.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
30. 7. 2011 18:18
Re: Na papíře fajň
No ja bych dvoulitr se spotrebou 8 litru nechtel (kdyz ted jezdim s dvoulitrem stredni tridy kolem 7,5 :-) ) Predpokladam, ze 2,0 Sky-G bude mit na papire neco kolem 6-6,2 litru (kdyz ma byt o 15% uspornejsi a dnes ma 2,0 MZR v papirech 6,9 litru). Tezko rict, jak tezko bude tato papirova hodnota dosazitelna, ale obecne s atmosferickymi benziny nemam problem jezdit na urovni nebo lehce pod urovni techto hodnot. Jo, jezdit s 2,0 Sky-G treba za 5,8, to by se mi hodne libilo :-) Ale nepredpokladam, ze by to nejak obecne slo. Sam jsem hodne zvedav.
30. 7. 2011 16:30
Re: Na papíře fajň
asi zalezi co ocakavate; tento system vyzera byt skrizenim klasiky a 1 spojky => vyhody oboch => nebude mat rychlost 2spojky, ale ani problemy suchych a mokrych spojek pri pohynani sa a parkovani...
30. 7. 2011 16:27
blby clanok, dobre video
Po precitani clanku som absolutne nechapal co ti JP urobili...

Zbytocne citat, ak rozumiete po AJ, pozrite si video a nemusite patrat po suvislostich v pisanom texte.
30. 7. 2011 13:33
Re: Na papíře fajň
No tak podla predtym uverejnenych udajov by mal mat 2.0 Sky G nejakych 165 koni a 210 Nm. Realna spotreba je velka neznama.
Avatar - KANKUNEN
30. 7. 2011 12:37
Na papíře fajň
Uvidíme v reálu, ale že se to vyrovná dvojspojce nevěřím.

Co ukáže v praxi sky benzín na to jsem hodně zvědavý. Jesli bude mít 250 Nm a reálnou spotřebu 8 litrů není důvod chtít diesla co mi bude brát 7.
Současnému 2,0i se bez podřazování do kopců moc zrychlovat nechce.