Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

 
 

Novou generaci motorů Mazda Skyactiv doprovází dvojice nově zkonstruovaných rychlostních skříní.

Spolu s novými motory Skyactiv-G a Skyactiv-D pracuje Mazda i na vývoji dvojice zcela nových šestistupňových převodovek.

První z nich je automatická Skyactiv-Drive, která má být kombinací předností všech typů samočinných převodovek.

Druhou je manuální Skyactiv-MT. Ta má nabídnout lehké a přesné řazení jako převodovka v roadsteru Mazda MX-5.

Mazda Skyactiv-Drive

Při vývoji samočinné převodovky se Mazda zaměřila na nízkou spotřebu paliva, přímou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, hladké změny rychlostních stupňů a příjemnou charakteristiku akcelerace.

Podle Mazdy má Skyactive-Drive kombinovat výhody konvečních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových.

Srdcem šestistupňové převodovky Skyactiv-Drive je nově vyvinutý hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64 % u současné pětistupňové samočinné převodovky Mazda až na 89 % provozní doby vozidla.

Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek.

Pro úspěšnost této konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku Skyactiv-Drive novým mechatronickým modulem.

Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován.

Tento problém řeší nový měnič točivého momentu. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje především ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu.

K přednostem převodovky Skyactiv-Drive podle automobilky patří o 4-7 % nižší spotřeba paliva ve srovnání s konvenční automatickou převodkou, rychlé a přímé řazení jako u manuální převodovky, hladké řazení bez vibrací a plynulá akcelerace.

Převodovka Skyactiv-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 460 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Video

Mazda Skyactiv-MT

Při navrhování přímo řazené převodovky Skyactiv-MT usiloval vývojový tým o dosažení stejných subjektivních charakteristik, jakými se vyznačuje převodovka modelu Mazda MX-5. Cílem vývoje se stalo lehké, přesné a rychlé řazení, kompaktní konstrukce s nízkou hmotností a nižší spotřeba paliva.

Výsledkem je nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka Skyactiv-MT pro modely s předním pohonem. Ta bude stejně jako Skyactiv-Drive vyráběna ve dvou variantách dimenzovaných na točivý moment 270 Nm a 460 Nm.

Převodovku Skyactiv-MT charakterizuje nízká hmotnost a kompaktní konstrukce, která se podílí na efektivnější zástavbě do vozu. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem, společným vstupním hřídelem pro druhý a třetí rychlostní stupeň a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Sekundární hřídel je zkrácen o 20 %.

Podle automobilky se konstruktérům podařilo dosáhnout charakteristiky řazení připomínající převodovku modelu MX-5. K tomu přispělo zkrácení drah řazení. Například při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu 45 mm, zatímco u současných manuálních převodovek ve vozech Mazda je to okolo 50 mm. Nová převodovka se má vyznačovat i lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem.

Kompaktní a lehká konstrukce ve spojení s výrazně sníženým vnitřním třením přispívají i k nižší spotřebě paliva.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo

Do České republiky v posledních týdnech oznámily expanzi…

Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli

Ve chvíli, kdy záchranáři dosud pokračují v prohledávání…

Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

 

Štítky Mazda Technika

 












Blesk.cz

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek astronomického podzimu však proprší

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek…

Začátek astronomického podzimu proprší. V týdnu se ale počasí zlepší a lidé, kteří plánují prodloužený víkend,…

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

 

iSport.cz

PŘÍMÉ PŘENOSY: Olomouc vede nad Duklou. Bohemians - Jablonec 0:1

PŘÍMÉ PŘENOSY: Olomouc vede nad Duklou. Bohemians -…

Osmé kolo HET ligy nabídne od 17 hodin hned několik zajímavých zápasů. Překvapení ročníku, nováček z Olomouce,…

Barinka míří do Komety a vysvětluje:  Na Spartě mi zabouchli vrata

Barinka míří do Komety a vysvětluje: Na Spartě mi…

Ukončil pracovní poměr na Spartě a o den později už se obránce Michal Barinka hlásil na pátečním tréninku…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…