Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

 
 

Novou generaci motorů Mazda Skyactiv doprovází dvojice nově zkonstruovaných rychlostních skříní.

Spolu s novými motory Skyactiv-G a Skyactiv-D pracuje Mazda i na vývoji dvojice zcela nových šestistupňových převodovek.

První z nich je automatická Skyactiv-Drive, která má být kombinací předností všech typů samočinných převodovek.

Druhou je manuální Skyactiv-MT. Ta má nabídnout lehké a přesné řazení jako převodovka v roadsteru Mazda MX-5.

Mazda Skyactiv-Drive

Při vývoji samočinné převodovky se Mazda zaměřila na nízkou spotřebu paliva, přímou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, hladké změny rychlostních stupňů a příjemnou charakteristiku akcelerace.

Podle Mazdy má Skyactive-Drive kombinovat výhody konvečních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových.

Srdcem šestistupňové převodovky Skyactiv-Drive je nově vyvinutý hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64 % u současné pětistupňové samočinné převodovky Mazda až na 89 % provozní doby vozidla.

Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek.

Pro úspěšnost této konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku Skyactiv-Drive novým mechatronickým modulem.

Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován.

Tento problém řeší nový měnič točivého momentu. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje především ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu.

K přednostem převodovky Skyactiv-Drive podle automobilky patří o 4-7 % nižší spotřeba paliva ve srovnání s konvenční automatickou převodkou, rychlé a přímé řazení jako u manuální převodovky, hladké řazení bez vibrací a plynulá akcelerace.

Převodovka Skyactiv-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 460 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Video

Mazda Skyactiv-MT

Při navrhování přímo řazené převodovky Skyactiv-MT usiloval vývojový tým o dosažení stejných subjektivních charakteristik, jakými se vyznačuje převodovka modelu Mazda MX-5. Cílem vývoje se stalo lehké, přesné a rychlé řazení, kompaktní konstrukce s nízkou hmotností a nižší spotřeba paliva.

Výsledkem je nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka Skyactiv-MT pro modely s předním pohonem. Ta bude stejně jako Skyactiv-Drive vyráběna ve dvou variantách dimenzovaných na točivý moment 270 Nm a 460 Nm.

Převodovku Skyactiv-MT charakterizuje nízká hmotnost a kompaktní konstrukce, která se podílí na efektivnější zástavbě do vozu. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem, společným vstupním hřídelem pro druhý a třetí rychlostní stupeň a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Sekundární hřídel je zkrácen o 20 %.

Podle automobilky se konstruktérům podařilo dosáhnout charakteristiky řazení připomínající převodovku modelu MX-5. K tomu přispělo zkrácení drah řazení. Například při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu 45 mm, zatímco u současných manuálních převodovek ve vozech Mazda je to okolo 50 mm. Nová převodovka se má vyznačovat i lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem.

Kompaktní a lehká konstrukce ve spojení s výrazně sníženým vnitřním třením přispívají i k nižší spotřebě paliva.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 













Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…