Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

 
 

Novou generaci motorů Mazda Skyactiv doprovází dvojice nově zkonstruovaných rychlostních skříní.

Spolu s novými motory Skyactiv-G a Skyactiv-D pracuje Mazda i na vývoji dvojice zcela nových šestistupňových převodovek.

První z nich je automatická Skyactiv-Drive, která má být kombinací předností všech typů samočinných převodovek.

Druhou je manuální Skyactiv-MT. Ta má nabídnout lehké a přesné řazení jako převodovka v roadsteru Mazda MX-5.

Mazda Skyactiv-Drive

Při vývoji samočinné převodovky se Mazda zaměřila na nízkou spotřebu paliva, přímou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, hladké změny rychlostních stupňů a příjemnou charakteristiku akcelerace.

Podle Mazdy má Skyactive-Drive kombinovat výhody konvečních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových.

Srdcem šestistupňové převodovky Skyactiv-Drive je nově vyvinutý hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64 % u současné pětistupňové samočinné převodovky Mazda až na 89 % provozní doby vozidla.

Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek.

Pro úspěšnost této konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku Skyactiv-Drive novým mechatronickým modulem.

Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován.

Tento problém řeší nový měnič točivého momentu. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje především ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu.

K přednostem převodovky Skyactiv-Drive podle automobilky patří o 4-7 % nižší spotřeba paliva ve srovnání s konvenční automatickou převodkou, rychlé a přímé řazení jako u manuální převodovky, hladké řazení bez vibrací a plynulá akcelerace.

Převodovka Skyactiv-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 460 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Video

Mazda Skyactiv-MT

Při navrhování přímo řazené převodovky Skyactiv-MT usiloval vývojový tým o dosažení stejných subjektivních charakteristik, jakými se vyznačuje převodovka modelu Mazda MX-5. Cílem vývoje se stalo lehké, přesné a rychlé řazení, kompaktní konstrukce s nízkou hmotností a nižší spotřeba paliva.

Výsledkem je nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka Skyactiv-MT pro modely s předním pohonem. Ta bude stejně jako Skyactiv-Drive vyráběna ve dvou variantách dimenzovaných na točivý moment 270 Nm a 460 Nm.

Převodovku Skyactiv-MT charakterizuje nízká hmotnost a kompaktní konstrukce, která se podílí na efektivnější zástavbě do vozu. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem, společným vstupním hřídelem pro druhý a třetí rychlostní stupeň a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Sekundární hřídel je zkrácen o 20 %.

Podle automobilky se konstruktérům podařilo dosáhnout charakteristiky řazení připomínající převodovku modelu MX-5. K tomu přispělo zkrácení drah řazení. Například při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu 45 mm, zatímco u současných manuálních převodovek ve vozech Mazda je to okolo 50 mm. Nová převodovka se má vyznačovat i lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem.

Kompaktní a lehká konstrukce ve spojení s výrazně sníženým vnitřním třením přispívají i k nižší spotřebě paliva.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě

Češi letos v červnu zaplatili za oběd v průměru 108,20…

Zatemněná a pro Židy zakázaná. Podívejte se, jak jezdila tramvaj za protektorátu Zatemněná a pro Židy zakázaná. Podívejte se, jak jezdila tramvaj za protektorátu

Tramvaj č.2294 byla běžnou součástí pražské veřejné…

Američané do Číny začnou dovážet rýži, jedná se o známku zlepšování vzájemných vztahů Američané do Číny začnou dovážet rýži, jedná se o známku zlepšování vzájemných vztahů

Čína poprvé povolila dovoz americké rýže. Oznámil to dnes…

 

Štítky Mazda Technika

 












Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…