reklama


Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

Mazda: Převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv-MT

 
 

Novou generaci motorů Mazda Skyactiv doprovází dvojice nově zkonstruovaných rychlostních skříní.

Spolu s novými motory Skyactiv-G a Skyactiv-D pracuje Mazda i na vývoji dvojice zcela nových šestistupňových převodovek.

První z nich je automatická Skyactiv-Drive, která má být kombinací předností všech typů samočinných převodovek.

Druhou je manuální Skyactiv-MT. Ta má nabídnout lehké a přesné řazení jako převodovka v roadsteru Mazda MX-5.

Mazda Skyactiv-Drive

Při vývoji samočinné převodovky se Mazda zaměřila na nízkou spotřebu paliva, přímou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, hladké změny rychlostních stupňů a příjemnou charakteristiku akcelerace.

Podle Mazdy má Skyactive-Drive kombinovat výhody konvečních automatických převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT) i převodovek dvouspojkových.

Srdcem šestistupňové převodovky Skyactiv-Drive je nově vyvinutý hydrodynamický měnič točivého momentu s mimořádně širokým rozsahem přemostění na všech šest rychlostních stupňů. Rozsah přemostění měniče byl zvýšen z 64 % u současné pětistupňové samočinné převodovky Mazda až na 89 % provozní doby vozidla.

Včasné sepnutí spojky přemostění měniče, která mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou, zabraňuje typické ztrátě síly při akceleraci a poskytuje pocit přímého propojení motoru s koly tak, jako je tomu u přímo řazených převodovek.

Pro úspěšnost této konstrukce je nezbytná vysoce přesná hydraulická soustava. Aby bylo možné modulovat tlak hydraulické kapaliny s požadovanou rychlostí a přesností, osadila Mazda převodovku Skyactiv-Drive novým mechatronickým modulem.

Zatímco široký rozsah přemostění měniče zlepšuje pocit z jízdy a přispívá k nižší spotřebě, zároveň také zvyšuje hluk a vibrace, jelikož rozdíl v otáčkách motoru a převodovky není ničím zachycován.

Tento problém řeší nový měnič točivého momentu. Díky širokému rozsahu blokování se měnič uplatňuje především ve velmi nízkých rychlostech, proto může být jeho vnější plášť menší. Konstruktéři tak získali prostor pro instalaci dokonalejšího tlumiče rázů, stejně jako vícelamelové blokovací spojky a jejího pístu.

K přednostem převodovky Skyactiv-Drive podle automobilky patří o 4-7 % nižší spotřeba paliva ve srovnání s konvenční automatickou převodkou, rychlé a přímé řazení jako u manuální převodovky, hladké řazení bez vibrací a plynulá akcelerace.

Převodovka Skyactiv-Drive bude vyráběna ve dvou variantách, dimenzovaných na točivý moment 270 Nm, respektive 460 Nm, aby ji bylo možné kombinovat se zážehovými i vznětovými motory.

Video

Mazda Skyactiv-MT

Při navrhování přímo řazené převodovky Skyactiv-MT usiloval vývojový tým o dosažení stejných subjektivních charakteristik, jakými se vyznačuje převodovka modelu Mazda MX-5. Cílem vývoje se stalo lehké, přesné a rychlé řazení, kompaktní konstrukce s nízkou hmotností a nižší spotřeba paliva.

Výsledkem je nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka Skyactiv-MT pro modely s předním pohonem. Ta bude stejně jako Skyactiv-Drive vyráběna ve dvou variantách dimenzovaných na točivý moment 270 Nm a 460 Nm.

Převodovku Skyactiv-MT charakterizuje nízká hmotnost a kompaktní konstrukce, která se podílí na efektivnější zástavbě do vozu. Nová architektura se vyznačuje zkráceným předlohovým hřídelem, společným vstupním hřídelem pro druhý a třetí rychlostní stupeň a absencí samostatného hřídele pro zpětný chod ve větší z obou verzí. Sekundární hřídel je zkrácen o 20 %.

Podle automobilky se konstruktérům podařilo dosáhnout charakteristiky řazení připomínající převodovku modelu MX-5. K tomu přispělo zkrácení drah řazení. Například při přesunu z neutrálu na třetí či čtvrtý rychlostní stupeň urazí hlavice řadicí páky dráhu 45 mm, zatímco u současných manuálních převodovek ve vozech Mazda je to okolo 50 mm. Nová převodovka se má vyznačovat i lehčím a plynulejším chodem řadicí páky s menším odporem.

Kompaktní a lehká konstrukce ve spojení s výrazně sníženým vnitřním třením přispívají i k nižší spotřebě paliva.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama