Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda bude do aut montovat crossover. V čem je nový motor Skyactiv-X revoluční?

Tomáš Dusil
Diskuze (20)
Mazda poslední dobou chrlí jednu inovaci zážehového motoru za druhou. Po agregátu HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) tady máme motor se spalováním SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). Základní myšlenku ukazuje přiložené video.

Video se připravuje ...

Ačkoliv se občas objevují hlasy, že spalovací motory již nebudou v horizontu několika desítek let nabízeny, některé automobilky je stále podrobují dalšímu vývoji. Mezi nejaktivnější patří japonská Mazda, která již nějaký čas mluví o motoru spalujícím směs benzinu se vzduchem nové generace SkyActiv-X. Jeho hlavní inovací má být revoluční koncept spalování, dosud nevídaný u benzinového motoru.

Nejprve se objevil benzinový motor HCCI, který dle vyjádření automobilky nepotřebuje zapalovací svíčky. Zápalná směs má být zapálena vysokou teplotou, vzniklou extrémním stlačením zápalné směsi. Tedy podobně jako u dieselu. Otazníky však stále visí nad různými režimy motoru, třeba studený start při okolních teplotách hodně pod bodem mrazu a jiné.

V takových případech je otázka, zda by dosažená teplota byla natolik vysoká, aby došlo ke vznícení směsi benzinu a vzduchu, aniž by se tomu muselo pomoci nějakým externím zařízením. Ať už pomocnou zapalovací či žhavicí svíčkou, jakou známe z dieselů. Navíc, aby se to povedlo, musí být směs u motoru HCCI v maximálně možné míře homogenní.

Nyní Mazda přichází z další variantou spalování u nového motoru SkyActiv-X. Pod označením SPCCI se ukrývá spalovací prostor, který kombinuje zapalování svíčku a současně vysokou teplotu, vzniklou extrémním stlačením zápalné směsi ve válci. Z hlediska bohatosti směsi jde o přesný opak motoru HCCI. V tomto případě by směs měla být extrémně chudá.

Jak je patrné z videa a dostupných materiálů, klasická expanze vytvořená zážehem od svíčky by se měla nacházet pouze v okolí svíčky a tedy uprostřed spalovacího prostoru. Naopak v okrajích spalovacího prostoru by se měla k zapálení směsi využít vysoká teplota vzniklá kompresí.

Co se týče spalování chudých směsí zapalovaných svíčkou, tak tento koncept měly původní přímovstřikové zážehové motory, pracující ve dvou režimech – s homogenní směsí při zátěži a chudou směsí v režimu částečného zatížení. Od toho si konstruktéři slibovali zvýšení účinnosti benzinového motoru na dohled dieselu.

V praxi však kolem spalování chudé směsi benzinu vznikla celá řada otazníků od velmi vysokého podílu oxidů dusíku, přes karbonování spalovacího prostoru motoru až po mdlou dynamiku takto vybavených pohonných jednotek. Jistě, v 90. letech byly automobilové benzíny na nižší úrovni než dnes, přesto je to otázka. O dalším vývoji motorů HCCI a SPCCI vás budeme průběžně informovat.

Tomáš Dusil
Diskuze (20)
31. 10. 2017 22:07
Re: Zbytečnej článek
Možná neuveřejnili video, ale novinářům SPCCI vysvětlili a dali jim k tomu podklady. A bylo to myslím týden nebo dva před autosalonem (Mazda má u Frankfurtu vývojové středisko). Novináři měli i možnost se projet prototypem.
31. 10. 2017 13:36
Re: Zbytečnej článek
Prezentácia konceptov bola na autosalone, ale video vysvetľujúce princíp SPPCI bolo uverejnené pred šiestimi dňami.
30. 10. 2017 19:23
Re: Zbytečnej článek
Pár dní? Mazda měla prezentaci před pomalu dvěma měsíci.
30. 10. 2017 18:16
Re: Zbytečnej článek
Tak, pokiaľ ide o to sa niečo dozvedieť, konkurencia to vysvetlila lepšie a o pár dní skôr:
[odkaz]

Tunajší autor to riadne odflákol.
30. 10. 2017 12:56
Re: Chápu to dobře, že Mazda jako jediná
Co tě k této myšlence vede? Tahle vylepšení se točí kolem částečné zátěže, protože tam mají zážehové motory výraznou slabinu a tam tráví spoustu času. Z toho, co jsem o tom motoru četl, nebylo úplně jasné, v jakém režimu běží pod plnou parou. Zdá se, že by to mohl být Millerův cyklus. Jen vím, že je tam kompresor (ne turbodmychadlo), který má udržet směs chudší i při vyšší zátěži. To ve mne vyvolává trochu drbání se za uchem. Ale věřím, že to mají spočítané a otestované.

Zarazilo mě také to, že si s pevnými částicemi, které tenhle proces produkuje (značná slabina vrstvení směsi), poradili vyšším tlakem (klasické řešení u přímého vstřikování, které vede k produkci jemnějších částic) místo filtrem (což by dnes člověk čekal).