Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda5 2.0 MZR-CD (105 kW) - síla zabalená v sametu

Ondřej Láník
Kombinace sportovního sedmimístného minivanu a moderního vznětového čtyřválce nemá v podání Mazdy mnoho chyb. Jaký byl týden s nejdražší Mazdou5, jež se prodává na českém trhu?

Kombinace sportovního sedmimístného minivanu a moderního vznětového čtyřválce nemá v podání Mazdy mnoho chyb. Jaký byl týden s nejdražší Mazdou5, jež se prodává na českém trhu?

Od uvedení Mazdy5 na český trh již uběhl nějaký ten pátek a s tím jak plynul čas a mezi velkoprostorové vozy přicházeli další konkurenti, postupně zřejmě všichni zapomínají, jak dobrá pětka skutečně je.

Mazdy už dávno nejsou nenápadnými automobily, alespoň co se vnějšího vzhledu týká. Přístup Zoom-zoom naprosto změnil modelovou řadu a to jednoznačně k lepšímu, tam kde ji všichni příznivci Mazdy chtěli vždy vidět. Přesto se nám zdá, že jde stále o nedoceněné automobily. Kvalita vozů japonských výrobců je všeobecně známá a jízdním vlastnostem této platformy dělají už odpočatou reklamu Fordy Focus, považované za etalon již několik let. Co tedy ještě neznáme a měli bychom?

mazda testy mpv mazda testy mpv Již při uvedení Mazdy5 jsme ji podrobně popsali, krátce se s ní svezli při mezinárodní prezentaci a nakonec minulý rok v létě absolvovala pravidelný test levnější čtyřválcová Mazda5 se zážehovým motorem 1.8i (85 kW). Neznámými dosud zůstávají stále populárnější vznětové motory. Ty má Mazda v nabídce hned dva. Ze stejného zdvihového objemu 1998 cm3 jsou vytvořeny dva výkonové stupně. Ten nižší s nejvyšší hodnotou 81 kW a vyšší s výkonem 105 kW, vždy dosahovaným již ve 3500 ot./min. Dnes již nejde o nijak z průměru vybočující parametry, ale to neznamená, že by Mazda5 s modelovým označením 2.0 MZR-CD nevynikala nad tradiční dieselovou konkurencí.

Tichý a klidný společník

Tím, co Mazdu5 se vznětovým motorem pod kapotou odlišuje, je kultivovanost jízdy za všech okolností. Ani nízké teploty okolního vzduchu a promrzlý agregát nedovolí posádce okusit hluk a vibrace, tak typické pro vynález pana Rudolfa Diesela.

V naší testované výkonnější verzi byla pod pedálem akcelerátoru k dispozici parabolicky tvarovaná vnější momentová charakteristika, bez dnes běžného pásma konstantního točivého momentu. Místo toho je zde relativně úzké pásmo otáček mezi momentovým maximem 360 Nm při 2500 ot./min a výkonovým maximem 105 kW při 3500 ot/min. To, co na papíře, či na obrazovce vašeho monitoru, vypadá jako v praxi obtížně využitelná kombinace, je ve skutečnosti celkem příjemným partnerem jak ve městě tak na silnicích a dálnicích mimo aglomerace. Kdykoli mezi 1500 a 3800 ot./min je k dispozici minimálně 250 ale spíše více Newtonmetrů, takže i přes vyšší hmotnost vozu je automobil značně živý.

Naše ostřejší verze čtyřválce MZR-CD je, stejně jako ta méně výkonná, vybavena vstřikováním common-rail druhé generace. Oba motory jsou také standardně dodávány s bezaditivovým filtrem pevných částic a šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou.

Při našich cestách jsme oceňovali výborně odstupňovanou převodovku, jejíž bezproblémové řazení stimuluje řidiče k maximálně efektivní volbě převodu za každé situace. Velký momentový přebytek v úzkém pásmu otáček standardních šest rychlostních stupňů optimálně využije. Tak lze například při rychlosti 130 km/h zvolit následující kombinace: 3. rychlostní stupeň odpovídá 4600 ot./min, 4. rychlostní stupeň odpovídá 3400 ot./min, 5. rychlostní stupeň pak 2750 ot./min a na nejvyšší rychlostní stupeň jsme odečetli 2250 ot./min z otáčkoměru. To naznačuje značné rezervy vozu jak pro pružné zrychlování, tak pro udržování vysokých rychlostních průměrů na dlouhých vzdálenostech.

mazda testy mpv mazda testy mpv Spotřeba paliva je do jisté míry závislá na cestovní rychlosti a režimu, ve kterém automobil provozujete, ale v každém případě ji považujeme za velmi nízkou. Celkový průměr spotřeby nafty za celý test s mírnou převahou městských jízd se pohyboval kolem 7 l/100 km. Mimo město se při konstantní jízdě rychlostí 130 km/h dočkáte příjemné hodnoty 6 l/100 km a při vyloženě úsporné jízdě rychlostí 100 km/h lze dosáhnout i hodnot pod 5 l/100 km. Velmi cenné jsou tyto hodnoty zejména v kombinaci s velmi dobře utlumeným projevem vznětového motoru, na který si rychle zvyknete. Takový komfort standardem třídy zkrátka stále ještě není.

Mazda5 Active7: pohodlí pro sedm?

Bohužel, tak jednoduché to není. Sedm míst ve čtyřapůlmetrové karosérii vskutku naleznete, ale jde spíše o rozšíření potenciální než té reálné využitelnosti vozu. K dobru je Mazdě potřeba připsat plusové body za stále ojedinělé posuvné boční posuvné dveře, které řeší mnoho prostorových rébusů ve městě, ale na druhou stranu zdražují konstrukci. Ve druhé řadě sedadel, tvořené dvěma plnohodnotnými sedadly a jedním neplnohodnotným, je přebytek místa, který lze posunutím sedadel v podélném směru redistribuovat mezi další dvě řady. Prostřední sedadlo je sice vtipně variabilní (viz popis ve starších článcích, odkazy na ně na konci článku), ale vtipkování vás přejde, jakmile na něm bude muset sedět déle - není totiž ani rozměrné ani moc pohodlné. Snad kvůli němu označuje Mazda uspořádání interiéru jako 6+1. To však vypadá, že vzadu ve třetí řadě by měla být dvojice míst standardních rozměrů. Skutečnost je trochu jiná. Naše měření ukázala, že na zadní řadu lze dospělého průměrných rozměrů posadit jen v případě, že ti před ním se přizpůsobí posunutím sedadel. Podélný prostor ve třetí řadě se tak pohybuje v rozmezí 580 a 800 mm, vnitřní šířka ve výši loktů činí jen 1300 mm, ještě horší je to s výškou nad sedákem, která dosahuje jen 880 mm a krátký sedák (420 mm), který vůbec nepodpírá stehna pasažérů, také komfortu ve třetí řadě právě neprospěje. Pohybujeme se zkrátka na tenkém ledě velkoprostorových vozů postavených na bázi modelů nižší střední třídy. Uvážíme-li, že i v plnohodnotných MPV je ve třetí řadě místa poskrovnu, je nakonec výsledek sedmimístné Mazdy5 s výrazně nižší cenou, vlastně dobrý.

mazda testy mpv mazda testy mpv Dobré známky si Mazda odnáší za možnost zanořit zadní sedadlo do podlahy, variabilita druhé řady nabízí proměnu ze třímístné na dvoumístnou konfiguraci, nastavování sklonu opěradel nebo jejich postupné sklopení a prodloužení rovné ložné plochy..

Design vrcholné výbavy

Naše Mazda5 je nejen nejrychlejším modelem (zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 10,4 s, nejvyšší rychlost 197 km/h), ale také nejdražším zástupcem pětkových MPV. Od dříve testovaného provedení Comfort7 se liší sportovněji tvarovaným nárazníkem a maskou chladiče, prahovými spojlery, sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin a také bohatou výbavou. Již v základní ceně tak dostáváte plejádu elektronických systémů jízdní stability (ABS, EBD, EBA, DSC, TCS), šest airbagů, systém bezklíčového odemykání a startování, automatické spínání světlometů a stěračů. Příplatky se v podstatě omezují na metalické laky a komponenty modulárního audiosystému. Automatická klimatizace je standardem všech verzí Mazdy5, takže co víc chtít?

Elektronická servisní knížka: Mazda5 je mezi prvními

mazda testy mpv mazda testy mpv Pokud jste již kupovali ojetý automobil, určitě jste se zajímali o historii vozu, který kupujete. Bohužel zatím není běžné, že informace které od prodávajícího dostáváte, jsou úplné a v mnoha případech nejsou ani pravdivé. Takovým sporům předejde elektronická servisní knížka, kterou Mazda zavádí poprvé u řady 5. Zákazník se tedy již nestará o záznamy v servisní knížce, protože ty jsou zaneseny do počítačového systému Mazdy a uchovávány jako životopis konkrétního modelu, bez ohledu na aktuálního majitele. Budete-li kupovat ojetou Mazdu5, bude snadné prověřit, zda konkrétní exemplář pravidelně absolvoval všechny předepsané servisní úkony.

Dobrá, velmi dobrá

Hledání chyb ve vlastnostech a konstrukci Mazdy5 je dost problematický úkol. Design, který podléhá subjektivním vlivům, se asi okouká rychleji, stejně jako se do něj všichni rychle zamilovali. Z několika málo výtek, které jsme vyjmenovali již v  prvním testu, se nám velmi rychle připomnělo nežádoucí vypnutí klimatizace při řazení třetího převodového stupně, díky nevhodně umístěnému tlačítku v blízkosti řadící páky. Relativně vyšší cena verze Active7 je vysvětlena pohledem na sáhodlouhý seznam standardní výbavy. Toto sedmimístné balení výkonného vznětového motoru, který se v praxi projevuje po všech stránkách excelentně, je jednou z nejzajímavějších nabídek, jaké dnes v této třídě jsou.

Související články:

První cena vozu 589.000,-Kč (1.8 MZR, Comfort7)
První cena vozu s testovanou motorizací 689.900,-Kč (2.0 MZR-CD, Touring7)
Základní cena testovaného vozu 759.900,-Kč (2.0 MZR-CD, Active7)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 776.010,-Kč (2.0 MZR-CD, Active7)

Plusy:

  • kultivovaný a výkonný vznětový motor
  • nízká spotřeba paliva
  • bohatá výbava a odpovídající cena

Minusy

  • nevhodně umístěný ovladač klimatizace (kolize s dráhou řadící páky)
  • symbolické rozměry prostředního sedadla ve druhé řadě
  • málo místa do výšky ve třetí řadě sedadel, malá sedadla
Ondřej Láník
Mazda5 2.0 MZR-CD (105 kW)
Cena základní sestavy 759 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS,elektronické rozdělení brzdné síly EBD, aktivní brzdový asistent EBA, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, xenonové světlomety s ostřikovačem, přední mlhové světlomety, třetí brzdové světlo, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy (vpředu), okenní airbagy (vpředu a vzadu), tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předpínače bezpečnostních pásů, uchycení dětské sedačky ISOFIX, imobilizér, dvojité zamykání, boční ochranné lišty v barvě vozu, zatmavená boční a zadní okna, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, termoreflexní tónovaná skla, vyhřívané zadní okno, střešní spoiler, sportovní nárazník vpředu, boční prahové spoilery, podélný střešní nosič, 17“ disky kol z lehkých slitin 205/50, kůží obšitý volant a hlavice řadící páky, výškově a podélně stavitelný volant, látkové čalounění BLACK, výškově stavitelné sedadlo řidiče, schránka před spolujezdcem, úložná schránka na stropě, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, inteligentní ovládání zamykání a startování SMART, digitální hodiny, ukazatel vnější teploty, plně automatická klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, multifunkční palubní počítač, elektrické ovládání oken vpředu, elektrické ovládání oken vzadu, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, světelný senzor potkávacích světel, dešťový senzor a variabilní cyklovač stěračů, provedení interiéru Karakuri 6+1, modulární audio systém Mazda (AM/FM), sada 6 reproduktorů, ovládání audio systému na volantu Kč
Cena testované sestavy 776 010 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 13.420,-), koberce (+2.690,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.7 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 112 / 1566
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1728 / 502
Rozměr pneu: 205/50 R17
Mazda5 2.0 MZR-CD (105 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4505
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1665
d) rozvor (mm): 27250
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 140
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano