Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda5 - první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (41)
Tak především – zapomeňte na Premacy. Mazda5 popolezla vnitřním prostorem, délkou a třeba i posuvnými dveřmi opět blíže k velkým MPV. Jak se jezdí s autem, u kterého výrobce označuje obsaditelnost vzorcem 6+1?

Tak především – zapomeňte na Premacy. Mazda5 popolezla vnitřním prostorem, délkou a třeba i posuvnými dveřmi opět blíže k velkým MPV. Jak se jezdí s autem, u kterého výrobce označuje obsaditelnost vzorcem 6+1?

And now for something completely different – napadne pozorovatele při srovnání s Premacy. Tohoto vozu se na světě prodalo od roku 1999 přes 300 tisíc, v Evropě samotné 140 tisíc. Na délku přibylo neuvěřitelných dvacet centimetrů, zadní pár dveří se vysouvá těsně podél boků karoserie a pohled zepředu i zezadu je také blíže MPV než čemukoli jinému.

Na předních sedadlech je dostatek prostoru pro nohy i pro hlavu, přičemž ani nejzazší podloha sedadla mi nezabrání v pohodlném sezení v druhé řadě. O interiéru nejlépe vypovídají fotografie, z novinek stojí za pozornost audiosystém s pevným diskem 20GB, na který lze umístit cca 3000 skladeb, za příplatek bude také zadní barevná parkovací kamera. Palubní desce vévodí výklopný barevný displej, pro druhou a třetí řadu sedadel lze pořídit stropní konzoli s výklopným LCD displejem a přehrávačem DVD. Ke startování lze použít buď klasický klíč nebo otočný spínač v kombinaci s bezkontaktní vstupní a startovací kartou. Ve voze je 45 odkládacích prostor včetně celkem 10 držáků na nápoje. Ve standardní výbavě najdeme oba čelní, přední boční a průběžné okenní airbagy.

Po odsunutí zadního páru dveří vznikne 70 cm široký otvor, umožňující pohodlný nástup na druhou řadu sedadel a při troše šikovnosti i solidní přístup ke třetí řadě. Vůz je osazen systémem sklápění sedadel Karakuri, jehož využití známe už z modelů Mazda6 a Mazda3.

V základní konfiguraci jsou ve druhé řadě dvě samostatná a velmi pohodlná sedadla se šířkou cca 50 cm. Z pod pravého sedáku lze vyklopit 30cm široký mezidíl, který utvoří předěl mezi sedadly a umožní přepravu tří osob. Z pod pravého sedáku lze naopak vyklopit středový díl s držáky na nápoje a síťkou na drobnosti a při dvoumístném uspořádání zadní řady tak zvětšit počet odkládacích prostor. Zadní sedačky lze posouvat podélně v kolejničkách na podlaze, jejich překlopením dopředu vznikne rovná plocha prodlužující dno zavazadelníku. Z jeho podlahy lze navíc vyklopit dvě samostatné sedačky a zvětšit tak přepravní kapacitu na teoretických sedm osob. Na sedadlech druhé řady lze sedět pohodlně, ve třetí řadě je pohodlno spíše pro osoby malého vzrůstu. Tříbodové pásy najdeme pochopitelně na všech sedmi pozicích, úchyty ISOFIX jsou jen dva ve druhé řadě. Hned při prezentaci zástupce Mazda Europe připustil, že Mazda5 má třetí řadu sedadel jen pro přepravu na krátké vzdálenosti.

V pětimístné konfiguraci má prostor pro zavazadla objem 426 litrů (po linii oken) případně 720 litrů (po strop), po sklopení druhé řady sedadel pak 1566 litrů. Kapacitu v sedmimístné konfiguraci výrobce udává hodnotou 112 litrů.

Zážehový motor 1.8/85 kW charakterizuje v praxi hlad po vyšších otáčkách a vcelku rozumná průměrná spotřeba 7,9 l/100 km. Méně dynamickému motoristovi bude tento motor vyhovovat také relativně nízkou hlučností. Dvoulitr s maximem 107 kW má naopak zřetelně více síly ve středních otáčkách a lze s ním jezdit velmi dynamicky – udávaná kombinovaná spotřeba 8,2l /100 km odpovídá našim praktickým zkušenostem. Oba tyto motory jsou dodávány s pětistupňovými manuálními převodovkami – s automatem se pro Evropu nepočítá.

Oba vznětové motory mají shodný objem 2 litry, mají standardně montován filtr pevných částic a jsou dodávány s šestistupňovými převodovkami. Verze Standard dosahuje výkonu 81 kW a kroutícího momentu 310 Nm, verze High Power pak výkonu 105 kW a krouticího momentu 360 Nm. Obě verze mají spotřebu paliva shodně 6,3l /100 km a v České republice budou k dispozici v září.

Kombinace tuhého skeletu, zavěšení McPherson vepředu a víceprvkového vzadu poskytuje vozu při jízdě dost stability, kterou si budou pochvalovat především příznivci dynamické jízdy. Mazda5 se nenaklání, brzdí s dostatečnou rezervou a nedotáčivý smyk je třeba vyvolávat uměle. Odpružení by možná mohlo být komfortnější, nerovnosti na silnicích ale zvládalo bez protestů a negativních vlivů na posádku.

Objednávky v České republice berou dealeři Mazda již nyní vozy budou k dispozici počátkem července. Na český trh se počítá pouze s dodávkami sedmimístné verze. zato se můžeme těšit i na provedení N1 s se zcela demontovanými sedadly 3. řady. Vzhledem k uspořádání vozu i hmotnostním poměrům ale není jasné, zda bude N1 schválena jako čtyř- nebo pětimístná verze. Letos chce dovozce prodat v České republice 150 aut.

Ondřej Šuch
Diskuze (41)