Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren MP4-12C Can-Am Edition jako koncept závodního stroje

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
McLaren plně využívá svého aktuálního modelu MP4-12C a vedle silničních a závodních verzí nabízí individuální stavby a představuje i studie na jeho základech.

Na letošním Pebble Beach Concours d'Elegance v kalifornském Monterey se sice stal hlavní hvězdou značky McLaren na zakázku postavený model X-1, ale kromě něj zde slavil svou světovou premiéru i koncept MP4-12C Can-Am Edition.

Základem kupé v kombinaci oranžové a černé barvy na počest zakladatele společnosti Bruce McLarena je samozřejmě sériový model, resp. jeho závodní derivát GT3. Za vznikem konceptu stojí divize McLaren GT, která byla založena v roce 2011 a kombinuje poznatky divizí McLaren Automotive, McLaren Racing, McLaren Electronic Systems, McLaren Applied Technologies a CRS Racing.

Prvním dílem divize McLaren GT je již zmiňovaný MP4-12C GT3. Tohoto závodního modelu bylo vyrobeno doposud celkem 25 kusů a využívají jej soukromé závodní týmy v Evropě.

Koncept McLaren MP4-12C Can-Am Edition má představovat dokonalý závodní automobil, který neomezují předpisy pro žádnou kategorii závodních vozů. Od výchozího GT3 se koncept liší přepracovanou aerodynamikou s novými spoilery na přídi i zádi. Výsledkem je zvýšení aerodynamického přítlaku o 30 %.

Před zadní nápravou konceptu pracuje přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3,8 litru s upravenou řídící jednotkou a novým chladícím systémem. Díky těmto úpravám má výkon 463 kW (630 k), zatímco GT3 má díky předpisům výkon 373 kW (500 k) a sériový MP4-12C disponuje výkonem 441 kW (600 k).

Suchá hmotnost McLarenu MP4-12C Can-Am Edition je 1200 kg. Ke zkrocení závodního stroje slouží brzdový systém vyvinutý i Akebono, jehož brzdové kotouče se ukrývají za kovanými koly obutými do závodních slicků značky Pirelli.

K snížení hmotnosti o více než 100 kg ve srovnání se silničním MP4-12C v odlehčené verzi přispělo kromě hojného využití kompozitních materiálů v konstrukci skeletu a na povrchové panely karoserie i provedení interiéru. Ten odhaluje určení vozu k čistě závodnímu využití a prakticky celý jej tvoří panely z uhlíkových vláken, které doplňuje dvojice anatomických sedadel, volant i přístrojový štít z modelu GT3 a ochranná klec. K mírnému zvýšení komfortu posádky slouží klimatizace, která je nyní stále častěji povinná v různých závodních sériích.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)