23.4. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

McLaren P1: Nástupce F1 v detailech

 

Britský hypersport chce být nejlepším autem světa zaměřeným na řidiče. Klíčem k tomu je hybridní pohon a špičková aerodynamika.

Letošní ženevský autosalon byl místem premiéry dvou přímých konkurentů na poli hypersportů – Ferrari LaFerrari a Mclarenu P1. Oba navazují na výrazné předchůdce – první na Ferrari Enzo, druhé na někdejší nejrychlejší sériové auto světa McLaren F1.

P1 se k odkazu slavné F1 hrdě hlásí. Tak jako on chce posunout hranice hypersportů. Vždyť F1 kdysi tuto třídu zakládalo, pole supersportů bylo tomuto automobilu prostě malé.

Konstruktéři při vývoji P1 měli neskromný cíl, postavit to nejlepší řidičské auto světa na silnici i na závodním okruhu. Díky tomuto úkolu vůz dostal silný motor a špičkovou aerodynamiku.

Pohonné ústrojí

V útrobách P1 pracuje 3,8litrová V8 twin-turbo, vylepšená verze motoru z modelu MP4-12C. Osmiválec je spolu s elektromotorem uložen uprostřed za zády posádky. Celkový výkon tohoto ústrojí je úctyhodných 674 kW (916 koní), točivý moment vrcholí hodnotou 900 N.m.

Samotný spalovací motor dává 542 kW v 7500 min-1 a 720 N.m při 4000 min-1. Elektrický motor produkuje 132 kW a 130 N.m.

McLaren P1 – srovnání s konkurenty
ModelMcLaren F1Ferrari LaFerrariPagani Huayra
Motor3,8 V8 twin-turbo
+ elektromotor
6,3 V12
+ 2 elektromotory
6,0 V12 twin-turbo
Převodovka7DS7DS7S
Největší výkon [kW/min-1]674708539
Největší toč. mom. [N.m/min-1]9008981000
Max. rychlost [km/h]350350+372
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,03,03,3
Zrychlení 0-300 km/h [s]17,015,0?
Suchá hmotnost [kg]139512551350

Benzinový agregát spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, poháněná jsou samozřejmě zadní kola.

Do vývoje auta promluvily i emisní normy, zejména kvůli nim je P1 hybridem. Vypouštěné emise oxidu uhličitého se pohybují pod hodnotou 200 gramů na kilometr, což znamená, že vůz patrně nedostane nějakou cenu za ochranu životního prostředí. Spotřebu paliva pomáhá snížit i start-stop systém.

Turbodmychadla pracují při tlaku 2,4 bar, motor má mazání se suchou skříní, což snižuje těžiště auta. Elektromotor vyvinula divize McLaren Electronics.

Baterie umožňují autu ujet pouze na elektrický pohon asi 10 kilometrů v kombinovaném evropském cyklu. Dobíjeny jsou pomocí rekuperace brzdné energie, případně spalovacím motorem, který může fungovat jako generátor. Možností dobíjení akumulátoru je samozřejmě i zásuvka. Baterie jsou umístěny mezi kabinou a motorovým prostorem pro co nejlepší rozložení hmotnosti.

Jízdní režimy

Řidič může přepínat mezi různými jízdními režimy. E-mode je ten nejúspornější, ve kterém automobil jede pouze na elektrickou energii, pokud je to možné. V případě, že jsou baterie vybité, zapne se spalovací motor, který je začne dobíjet. Auto v tomto módu samo řadí, nastavení odpružení je v režimu Normal.

Módy, během kterých pracují oba motory P1, jsou čtyři – Normal, Sport, Track a Race. Vedle toho tu je ještě tlačítko IPAS, které po stisknutí aktivuje veškerý výkon a točivý moment. Nutné je však mít sešlápnutý plynový pedál až k podlaze.

Nastavit lze také zavěšení, a to v módech Normal, Sport, Track a Race. Přepnutí do režimu Race trvá asi 40 sekund, během té doby se auto přiblíží o 50 mm k vozovce, přenastaví se i zavěšení, zadní spoiler se pak vysune o 30 centimetrů.

Aerodynamika

P1 se chlubí také špičkovou aerodynamikou. Všechny panely karoserie a otvory byly navrženy pro co nejlepší proudění vzduchu. I díky tomu je auto tak kompaktní. Součinitel aerodynamického odporu činí 0,34.

Přítlak činí až 600 kilogramů (při rychlosti 257 km/h), což je podle McLarenu nejvíce ze všech současných sériových vozů.

Nepřehlédnutelnou součástí P1 je aktivní spoiler na zádi. Ten se může vysunout až o 30 centimetrů, dále se mění i jeho úhel. Spoiler funguje také jako vzduchová brzda.

Konstrukce

Základem P1 je stejný karbonový monokok jako v případě MP4-12C, který váží jen 90 kilogramů. Konstruktéři se snažili o co nejnižší váhu, výsledkem je suchá hmotnost 1.395 kilogramů.

Klíčem k nízké váze nejsou jen chybějící koberečky a zvuková izolace, ale především lehké komponenty. Například elektromotor váží 26 kilogramů, baterie 96 kg a výfuk 17 kilogramů, a to i díky tomu, že vede co nejpřímější cestou od motoru k zádi vozu. Lehké je i čelní sklo, které je tlusté jen 2,4 milimetrů.

O zastavení se starají brzdy Akebono. S touto firmou spolupracuje McLaren i ve Formuli 1. Automobil využívá karbon-keramické kotouče doplněné o vrstvu bohatou na karbid křemíku. I díky tomu mají být odolnější k vysokým teplotám než konvenční karbon-keramické disky. Kotouče P1 mají vpředu 390 mm a vzadu 380 mm.

Výroba a cena

Automobil bude vyráběn po boku ostatních modelů značky v továrně McLarenu ve Wokingu. Výrobní série bude limitována na 375 exemplářů. To McLaren F1 vznikl dohromady ve 106 kusech.

Cena automobilu startuje na částce 866.000 liber bez daně, což je v přepočtu asi 26,2 milionu korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Výkladní skříň inovací a technologií: McLaren P1 slaví pět let existence Výkladní skříň inovací a technologií: McLaren P1 slaví pět let existence

Britské hyperauto s označením P1 debutovalo v roce 2012.…

Mini Stig začíná testovat elektrický McLaren P1 (+video) Mini Stig začíná testovat elektrický McLaren P1 (+video)

Slavný ochočený závodník Stig z pořadu Top Gear televize…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči. Bojí se nemravných žen

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči.…

Nejnovější příklad podivného chování motivovaného náboženstvím zachytil uživatel internetového fóra Reddit…