23.4. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

McLaren P1: Nástupce F1 v detailech

 

Britský hypersport chce být nejlepším autem světa zaměřeným na řidiče. Klíčem k tomu je hybridní pohon a špičková aerodynamika.

Letošní ženevský autosalon byl místem premiéry dvou přímých konkurentů na poli hypersportů – Ferrari LaFerrari a Mclarenu P1. Oba navazují na výrazné předchůdce – první na Ferrari Enzo, druhé na někdejší nejrychlejší sériové auto světa McLaren F1.

P1 se k odkazu slavné F1 hrdě hlásí. Tak jako on chce posunout hranice hypersportů. Vždyť F1 kdysi tuto třídu zakládalo, pole supersportů bylo tomuto automobilu prostě malé.

Konstruktéři při vývoji P1 měli neskromný cíl, postavit to nejlepší řidičské auto světa na silnici i na závodním okruhu. Díky tomuto úkolu vůz dostal silný motor a špičkovou aerodynamiku.

Pohonné ústrojí

V útrobách P1 pracuje 3,8litrová V8 twin-turbo, vylepšená verze motoru z modelu MP4-12C. Osmiválec je spolu s elektromotorem uložen uprostřed za zády posádky. Celkový výkon tohoto ústrojí je úctyhodných 674 kW (916 koní), točivý moment vrcholí hodnotou 900 N.m.

Samotný spalovací motor dává 542 kW v 7500 min-1 a 720 N.m při 4000 min-1. Elektrický motor produkuje 132 kW a 130 N.m.

McLaren P1 – srovnání s konkurenty
ModelMcLaren F1Ferrari LaFerrariPagani Huayra
Motor3,8 V8 twin-turbo
+ elektromotor
6,3 V12
+ 2 elektromotory
6,0 V12 twin-turbo
Převodovka7DS7DS7S
Největší výkon [kW/min-1]674708539
Největší toč. mom. [N.m/min-1]9008981000
Max. rychlost [km/h]350350+372
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,03,03,3
Zrychlení 0-300 km/h [s]17,015,0?
Suchá hmotnost [kg]139512551350

Benzinový agregát spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, poháněná jsou samozřejmě zadní kola.

Do vývoje auta promluvily i emisní normy, zejména kvůli nim je P1 hybridem. Vypouštěné emise oxidu uhličitého se pohybují pod hodnotou 200 gramů na kilometr, což znamená, že vůz patrně nedostane nějakou cenu za ochranu životního prostředí. Spotřebu paliva pomáhá snížit i start-stop systém.

Turbodmychadla pracují při tlaku 2,4 bar, motor má mazání se suchou skříní, což snižuje těžiště auta. Elektromotor vyvinula divize McLaren Electronics.

Baterie umožňují autu ujet pouze na elektrický pohon asi 10 kilometrů v kombinovaném evropském cyklu. Dobíjeny jsou pomocí rekuperace brzdné energie, případně spalovacím motorem, který může fungovat jako generátor. Možností dobíjení akumulátoru je samozřejmě i zásuvka. Baterie jsou umístěny mezi kabinou a motorovým prostorem pro co nejlepší rozložení hmotnosti.

Jízdní režimy

Řidič může přepínat mezi různými jízdními režimy. E-mode je ten nejúspornější, ve kterém automobil jede pouze na elektrickou energii, pokud je to možné. V případě, že jsou baterie vybité, zapne se spalovací motor, který je začne dobíjet. Auto v tomto módu samo řadí, nastavení odpružení je v režimu Normal.

Módy, během kterých pracují oba motory P1, jsou čtyři – Normal, Sport, Track a Race. Vedle toho tu je ještě tlačítko IPAS, které po stisknutí aktivuje veškerý výkon a točivý moment. Nutné je však mít sešlápnutý plynový pedál až k podlaze.

Nastavit lze také zavěšení, a to v módech Normal, Sport, Track a Race. Přepnutí do režimu Race trvá asi 40 sekund, během té doby se auto přiblíží o 50 mm k vozovce, přenastaví se i zavěšení, zadní spoiler se pak vysune o 30 centimetrů.

Aerodynamika

P1 se chlubí také špičkovou aerodynamikou. Všechny panely karoserie a otvory byly navrženy pro co nejlepší proudění vzduchu. I díky tomu je auto tak kompaktní. Součinitel aerodynamického odporu činí 0,34.

Přítlak činí až 600 kilogramů (při rychlosti 257 km/h), což je podle McLarenu nejvíce ze všech současných sériových vozů.

Nepřehlédnutelnou součástí P1 je aktivní spoiler na zádi. Ten se může vysunout až o 30 centimetrů, dále se mění i jeho úhel. Spoiler funguje také jako vzduchová brzda.

Konstrukce

Základem P1 je stejný karbonový monokok jako v případě MP4-12C, který váží jen 90 kilogramů. Konstruktéři se snažili o co nejnižší váhu, výsledkem je suchá hmotnost 1.395 kilogramů.

Klíčem k nízké váze nejsou jen chybějící koberečky a zvuková izolace, ale především lehké komponenty. Například elektromotor váží 26 kilogramů, baterie 96 kg a výfuk 17 kilogramů, a to i díky tomu, že vede co nejpřímější cestou od motoru k zádi vozu. Lehké je i čelní sklo, které je tlusté jen 2,4 milimetrů.

O zastavení se starají brzdy Akebono. S touto firmou spolupracuje McLaren i ve Formuli 1. Automobil využívá karbon-keramické kotouče doplněné o vrstvu bohatou na karbid křemíku. I díky tomu mají být odolnější k vysokým teplotám než konvenční karbon-keramické disky. Kotouče P1 mají vpředu 390 mm a vzadu 380 mm.

Výroba a cena

Automobil bude vyráběn po boku ostatních modelů značky v továrně McLarenu ve Wokingu. Výrobní série bude limitována na 375 exemplářů. To McLaren F1 vznikl dohromady ve 106 kusech.

Cena automobilu startuje na částce 866.000 liber bez daně, což je v přepočtu asi 26,2 milionu korun.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

Tento konkrétní kousek patřil mezi nejznámější vozy…

Výkladní skříň inovací a technologií: McLaren P1 slaví pět let existence Výkladní skříň inovací a technologií: McLaren P1 slaví pět let existence

Britské hyperauto s označením P1 debutovalo v roce 2012.…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…