Mercedes-AMG GT: Motor V8 4.0 Biturbo podrobně
S koncem výroby sporťáku SLS AMG končí ve stuttgartském topmodelu také osmiválec 6,2 l, nepřímý nástupce v podobě kupé AMG GT dostane dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor V8 4,0 l s kódovým označením M178, jenž nám nyní inženýři z Affalterbachu v plné parádě představují. Jak se na turbomotor sluší, je nadčtvercový s vrtáním 83 mm a zdvihem 92 mm (což je stejně jako u dvoulitru v A 45 AMG), což nám dává celkový objem 3982 cm3.
Motor má kompresní poměr 10,5:1 a AMG se chlubí tím, že se suchou váhou 209 kg jde o nejlehčí jednotku svého druhu v současné produkci. Véosmička má výkon 510 k (375 kW) už při 6250 otáčkách, motor lze ale vytočit až do 7200/min. Maximální točivý moment pak činí 650 N.m v rozmezí 1750-4750 otáček. To znamená, že má tento V8 litrový výkon 128 koní a točivý moment 163,2 N.m na litr objemu.
Válce navzájem svírají úhel 90 stupňů a mazání zajišťuje kvůli zajištění lubrikace i při intenzivním příčném zrychlení suchá kliková skříň, což současně umožnilo snížit polohu motoru v autě o 55 mm oproti srovnatelnému motoru s klasickou olejovou vanou a pomohlo snížit těžiště vozu. V "dry sump" systému cirkuluje 9 litrů oleje a čerpadlo je zvládne prohnat okruhem tempem 250 l/min.
Motor má hliníkový blok, válce využívají technologii Nanoslide a písty jsou kované, zatímco hlava je zhotovena ze slitiny hliníku a zirkonia. Palivo je vstřikováno přímo do válců piezovstřikovači pod tlakem 100-200 barů. Obě výfuková turbodmychadla jsou umístěna v prostoru mezi válci, což motoru zajistí kompaktní rozměry a "hot inside V" uspořádání zajišťuje také lepší přívod chladného vzduchu do válců. Turba ženou do válců vzduch maximálním tlakem 1,2 baru, díky čemž se dostane dovnitř 2,3krát více kyslíku, než u atmosférického plnění. Turba se mimochodem točí rychlostí až 186.000/min.
Na druhé straně motoru najdete sportovní výfukové potrubí s variabilními klapkami, dávající řidiči možnost volby různých režimů "zvučnosti", jadrný projev zajistí progresivní otevírání klapek, které plynům zkrátí cestu, která jinak vede delší cestou přes další tlumič. Zvuk motoru má prý být i díky tomu v duchu nejlepších tradic AMG a současně odlišný od projevu motorů konkurence. Stále platí, že každý osmiválec montuje pouze jediný technik, jehož jméno se pak objeví na plaketě pod kapotou.
Jsou tu ovšem i méně sympatické "highlighty", jako je dvouhmotový setrvačník nebo systém start/stop, ale bez nich už se dnes asi neobejdeme. AMG zatím nezveřejnilo informace o spotřebě, ale ta beztak zajímá jen euroúředníky. Osmiválec je pochopitelně Euro 6 kompatibilní a splňuje i požadavky na emise pevných částic, které přijdou v platnost v roce 2016.