Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-AMG GT R: Zelená bestie má 430 kW a umí 318 km/h (+video)

Jan Mička
Diskuze (0)
Dny čekání jsou za námi. Mercedes odhalil hardcore verzi sporťáku AMG GT, kterému vzrostl výkon i agresivita a zároveň klesla hmotnost.

Automobilka Mercedes-Benz nás na odlehčený sporťák AMG GT R lákala už v polovině června s příslibem odhalení vozu na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Jak slíbila, tak i splnila, a vypustila do světa pořádnou fotogalerii a technická data čtyřlitrového zážehového osmiválce. Světová premiéra se odehrála v Brookland a bylo možné ji sledovat online na YouTube a media stránkách Daimleru. Pokud chcete také nasát slavnostní atmosféru, pusťte si přiložené video. Prodej vozu v Evropě odstartuje v březnu příštího roku.

Vůz má namířeno zejména na závodní okruh, může však i do běžného provozu a na mušce má třeba Porsche 911 GT3 RS nebo Audi R8 V10. Podle mercedesu jde doslova o Bestii ze Zeleného pekla (odkaz na slavnou Severní smyčku, odkud pochází první upoutávka ve formě videa), která nabrala v bocích, dostala novou masku chladiče inspirovanou závodním speciálem GT3 a spoustu nových aerodynamických vylepšení včetně aktivních prvků.

Kupříkladu v režimu Race se při překročení osmdesátky o 40 milimetrů nakloní malý, pouze dva kilogramy vážící uhlíkový splitter, čímž se zlepší proudění vzduchu a přední náprava má lepší přítlak. Střecha je karbonová a zadní difuzor se středem vedenými koncovkami výfuku (nový výfuk je o téměř šest kilogramů lehčí) už snad nemohou být větší. Pokud někomu šlo o „zastrašení“ konkurence hned z voleje, zřejmě se to povedlo.

Pár změn proběhlo také v interiéru, nová sedadla a kontrastní švy na přístrojové desce samy o sobě lepší dynamiku nezařídí. Motor 4.0 V8 s dvojicí turbodmychadel svíranými samotnými válci má nově 430 kW a 700 N.m, což je o 55 kW a 50 N.m více, než s čím disponuje sériová verze AMG-GT S, navíc také kvůli tomu přibyly na přídi otvory pro přísun čerstvého vzduchu.

Sedmistupňová dvouspojková převodovka má nyní delší jedničku a kratší sedmičku, i díky tomu je vůz při zrychlení z 0-100 km/h o 0,2 sekundy rychlejší než GT S a dosáhne vyšší maximální rychlosti. V řeči čísel to znamená, že stovku zvládne za 3,6 sekundy a může uhánět rychlostí 318 km/h. To rozhodně není málo, 1420 kilogramů vážící 911 GT3 RS je však i s „pouhými“ 368 kilowatty o 0,3 sekundy, respektive 2 km/h rychlejší.

Ještě k té hmotnosti – AMG GT R váží 1555 kilogramů, přičemž hmotnost lze dále snížit keramicko-karbonovými brzdami. Vůz stojí na kovaných kolech (275/35 ZR 19 vpředu a 325/30 ZR 20 vzadu) s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup schválených pro běžný provoz, které však zároveň vydrží déle kroužit po závodní dráze.

Jistotu v zatáčkách dodá také standardně dodávaný elektronicky řízený zadní diferenciál a řízení s variabilním převodem. Snad největší novinkou je aktivní natáčení zadních kol, které se v závislosti na rychlost (hraniční rychlost je 100 km/h) stará o lepší ovladatelnost (zadní kola se natáčejí proti smyslu předních) a stabilitu (kola přední a zadní nápravy se natáčí ve stejném smyslu).

Mercedes-AMG GT R - technické údaje
Zdvihový objem [cm3]3982
Válce/ventily8/4
Největší výkon [kW/min]430/6250
Točivý moment [N.m/min]700/1900-5500
Převodovka7A
Maximální rychlost [km/h]318
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]11,4

Jan Mička
Diskuze (0)