Mercedes-Benz 240 D 3.0 W115: Pětiválcový diesel slaví 40 let

 

Mercedes-Benz si v červenci 1974 připsal na své konto jedno z mnoha technických prvenství – pod kapotu sériově vyráběného osobního automobilu si poprvé v historii našel cestu pětiválcový diesel.

Mercedes-Benz je ve vznětových motorech vůbec průkopníkem, vždyť prvním sériovým osobním autem s tímto druhem pohonu byl předválečný typ 260 D (1935-1940). Ale exempláře typové řady W138 byly vybaveny čtyřválcem 2,6 l/33 kW. Po druhém světovém krvavém konfliktu vývoj pokračoval dále a objevily se i menší jednotky, ale pětiválec přišel na řadu až před čtyřiceti lety. Do té doby se naftové agregáty této koncepce používaly pouze v nákladních vozech a rovněž jako stacionární zařízení k pohonu jiných strojů.

V červenci 1974 trojcípá hvězda představila model 240 D 3.0 série W115. „Strich-Achter“ , „Stroke/8“ či česky „žralok“ měl za sebou tehdy už poměrně úspěšnou kariéru, ale nástupce W123 se tehdy ještě vyvíjel, takže volba zástavby do tohoto předchůdce dnešní třídy E byla logická. Typ OM 617 představoval klasickou předkomůrkovou pohonnou jednotku, první dvě písmena znamenají „Ölmotor“ a v Untertürkheimu je ostatně používají dodnes. Z třílitrového objemu (přesně 3005 cm3) dával jen 59 kW/4000 min-1. Hodnota největšího točivého momentu 172 N.m ve 2400 otáčkách je v současném měřítku vzhledem k velikosti „srdce“ také možná úsměvná, ale uvědomme si, že se psala polovina sedmdesátých let a turbodmychadlo bylo hudbou budoucnosti. Diesely žily v době atmosférické, rovněž časy elektronických přímých vstřiků byly ještě v nedohlednu. A proč pětiválec? Inženýři Mercedesu byli přesvědčeni, že čtyřválce už dosáhly své vývojové hranice a na šestiválce nebylo pod kapotami „žraloků“ dost místa, nehledě k jejich vysoké hmotnosti a samozřejmě také ceně. Testy prototypů tyto domněnky ostatně prokázaly.

Varianta řady W115 s tímto trochu kompromisním motorem dokázala zrychlit z klidu na stovku za 19,9 s a po německých dálnicích mohla uhánět až 148 km/h. Provedení se samočinnou převodovkou trval sprint o 0,9 s déle a maximálně se rozjelo na 143 km/h. Na světě tehdy nebylo rychlejšího osobního auta s dieselem než toho s trojcípou hvězdou. 240 D 3.0 byl tedy opravdovým králem a ve vývoji znamenal obrovský skok, nemuseli se jej bát ani dosavadní odpůrci nafty v osobních vozech. I tady platilo okřídlené rčení W. O. Bentleye „Objem ničím nenahradíš“. Novinka konstrukčně vycházela ze slabšího čtyřválcového dieselu OM 616 objemu 2,4 l. Dostala také nové bezúdržbové vstřikovací čerpadlo Bosch připojené na olejový okruh, regulátor byl pro změnu mechanický místo pneumatického.

Motor bylo konečně možno vypínat (naopak pneumaticky) klíčkem zapalování, což byla pro uživatele příjemná novinka, která zlepšovala už tak vysoký komfort a usnadňovala obsluhu vozu. Klíček sloužil i ke startování. Po jeho vsunutí do zapalovací skříňky a otočení se následně se rozsvítila kontrolka žhavení, a když zhasla, bylo jej možné spustit. Nic překvapivého, že? Dříve ovšem musel řidič nejdříve zatáhnout za páku, až poté mohl být agregát nastartován. Tento nový systém převzali od Mercedesu později i ostatní výrobci. V porovnání s jinými konkurenčními dieselovými motory vynikal popisovaný pětiválcový třílitr svým tichým a doslova hebkým chodem. Průměrná spotřeba 10,8 litru nafty na 100 km byla více než slušná. Série W114/115 se už od počátku mimochodem chlubila i novou zadní úhlovou nápravou odpruženou vinutými pružinami s pomocnými pryžovými bloky a příčným zkrutným stabilizátorem. Poskytovala lepší jízdní vlastnosti bez ztráty komfortu. Kód W114 nesly zážehové šestiválce s hrubší celoplošnou maskou chladiče, W115 patřil čtyřválcům a také tedy právě vzpomínanému jubilantovi. Modelu 240 D 3.0 vzniklo v letech 1974-1976 53.690 kusů, všech vznětových verzí modelové řady W115 se rozjelo do světa mnohem vyšších 945.206 exemplářů.

Později se pětiválec objevil i v dalších mercedesech včetně dodávek. Palivová krize si v roce 1978 vynutila jeho instalaci do luxusní třídy S řady W116. Model 300 SD byl ovšem určen jen pro severoamerický trh. Zde už k největšímu výkonu 82 kW při 4200 min-1.pomáhalo turbodmychadlo. Síly tohoto agregátu využíval i experimentální prototyp C 111-II D, který se už v červnu 1976 proháněl po italském vysokorychlostním oválu Nardò. Díky chladiči plnicího vzduchu se z něj podařilo vydolovat impozantních 140 kW. Čtveřice jezdců kroužila po zkušební dráze rychlostí vyšší než 250 km/h plných 60 hodin a překonala 16 světových rekordů, 13 pro vozidla s naftovým motorem a tři bez rozdílu typu pohonné jednotky.

Spolupracujeme s TipCars.com
PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

 
Zdroj: Daimler, WorldCarFans
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz 240 D 3.0 W115: Pětiválcový…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Mercedes E kupé má české ceny. Připravte si 1,3 milionu Kč a ranec na příplatky Mercedes E kupé má české ceny. Připravte si 1,3 milionu Kč a ranec na příplatky

České zastoupení značky Mercedes-Benz zveřejnilo ceny…

Mercedes-Benz E Cabriolet 2018: Poprvé i jako čtyřkolka Mercedes-Benz E Cabriolet 2018: Poprvé i jako čtyřkolka

Nový éčkový kabriolet se představil v předstihu před…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a viníci utekli

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a…

Violet-Grace Youens (†4) z anglického St Helens šla se svou babičkou ze školy, když obě přejel vůz Ford Focus.…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si NHL uškodí, hrozí Fasel

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si…

Apokalypsa ještě nenastala. Ale poslední vyjádření bosse NHL Garyho Bettmana ji připomněla. „Ze současného stavu…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…