Mercedes-Benz 240 D 3.0 W115: Pětiválcový diesel slaví 40 let

 

Mercedes-Benz si v červenci 1974 připsal na své konto jedno z mnoha technických prvenství – pod kapotu sériově vyráběného osobního automobilu si poprvé v historii našel cestu pětiválcový diesel.

Mercedes-Benz je ve vznětových motorech vůbec průkopníkem, vždyť prvním sériovým osobním autem s tímto druhem pohonu byl předválečný typ 260 D (1935-1940). Ale exempláře typové řady W138 byly vybaveny čtyřválcem 2,6 l/33 kW. Po druhém světovém krvavém konfliktu vývoj pokračoval dále a objevily se i menší jednotky, ale pětiválec přišel na řadu až před čtyřiceti lety. Do té doby se naftové agregáty této koncepce používaly pouze v nákladních vozech a rovněž jako stacionární zařízení k pohonu jiných strojů.

V červenci 1974 trojcípá hvězda představila model 240 D 3.0 série W115. „Strich-Achter“ , „Stroke/8“ či česky „žralok“ měl za sebou tehdy už poměrně úspěšnou kariéru, ale nástupce W123 se tehdy ještě vyvíjel, takže volba zástavby do tohoto předchůdce dnešní třídy E byla logická. Typ OM 617 představoval klasickou předkomůrkovou pohonnou jednotku, první dvě písmena znamenají „Ölmotor“ a v Untertürkheimu je ostatně používají dodnes. Z třílitrového objemu (přesně 3005 cm3) dával jen 59 kW/4000 min-1. Hodnota největšího točivého momentu 172 N.m ve 2400 otáčkách je v současném měřítku vzhledem k velikosti „srdce“ také možná úsměvná, ale uvědomme si, že se psala polovina sedmdesátých let a turbodmychadlo bylo hudbou budoucnosti. Diesely žily v době atmosférické, rovněž časy elektronických přímých vstřiků byly ještě v nedohlednu. A proč pětiválec? Inženýři Mercedesu byli přesvědčeni, že čtyřválce už dosáhly své vývojové hranice a na šestiválce nebylo pod kapotami „žraloků“ dost místa, nehledě k jejich vysoké hmotnosti a samozřejmě také ceně. Testy prototypů tyto domněnky ostatně prokázaly.

Varianta řady W115 s tímto trochu kompromisním motorem dokázala zrychlit z klidu na stovku za 19,9 s a po německých dálnicích mohla uhánět až 148 km/h. Provedení se samočinnou převodovkou trval sprint o 0,9 s déle a maximálně se rozjelo na 143 km/h. Na světě tehdy nebylo rychlejšího osobního auta s dieselem než toho s trojcípou hvězdou. 240 D 3.0 byl tedy opravdovým králem a ve vývoji znamenal obrovský skok, nemuseli se jej bát ani dosavadní odpůrci nafty v osobních vozech. I tady platilo okřídlené rčení W. O. Bentleye „Objem ničím nenahradíš“. Novinka konstrukčně vycházela ze slabšího čtyřválcového dieselu OM 616 objemu 2,4 l. Dostala také nové bezúdržbové vstřikovací čerpadlo Bosch připojené na olejový okruh, regulátor byl pro změnu mechanický místo pneumatického.

Motor bylo konečně možno vypínat (naopak pneumaticky) klíčkem zapalování, což byla pro uživatele příjemná novinka, která zlepšovala už tak vysoký komfort a usnadňovala obsluhu vozu. Klíček sloužil i ke startování. Po jeho vsunutí do zapalovací skříňky a otočení se následně se rozsvítila kontrolka žhavení, a když zhasla, bylo jej možné spustit. Nic překvapivého, že? Dříve ovšem musel řidič nejdříve zatáhnout za páku, až poté mohl být agregát nastartován. Tento nový systém převzali od Mercedesu později i ostatní výrobci. V porovnání s jinými konkurenčními dieselovými motory vynikal popisovaný pětiválcový třílitr svým tichým a doslova hebkým chodem. Průměrná spotřeba 10,8 litru nafty na 100 km byla více než slušná. Série W114/115 se už od počátku mimochodem chlubila i novou zadní úhlovou nápravou odpruženou vinutými pružinami s pomocnými pryžovými bloky a příčným zkrutným stabilizátorem. Poskytovala lepší jízdní vlastnosti bez ztráty komfortu. Kód W114 nesly zážehové šestiválce s hrubší celoplošnou maskou chladiče, W115 patřil čtyřválcům a také tedy právě vzpomínanému jubilantovi. Modelu 240 D 3.0 vzniklo v letech 1974-1976 53.690 kusů, všech vznětových verzí modelové řady W115 se rozjelo do světa mnohem vyšších 945.206 exemplářů.

Později se pětiválec objevil i v dalších mercedesech včetně dodávek. Palivová krize si v roce 1978 vynutila jeho instalaci do luxusní třídy S řady W116. Model 300 SD byl ovšem určen jen pro severoamerický trh. Zde už k největšímu výkonu 82 kW při 4200 min-1.pomáhalo turbodmychadlo. Síly tohoto agregátu využíval i experimentální prototyp C 111-II D, který se už v červnu 1976 proháněl po italském vysokorychlostním oválu Nardò. Díky chladiči plnicího vzduchu se z něj podařilo vydolovat impozantních 140 kW. Čtveřice jezdců kroužila po zkušební dráze rychlostí vyšší než 250 km/h plných 60 hodin a překonala 16 světových rekordů, 13 pro vozidla s naftovým motorem a tři bez rozdílu typu pohonné jednotky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko dává do zdravotnictví méně peněz než vyspělé státy Česko dává do zdravotnictví méně peněz než vyspělé státy

Česko vydává na zdravotní péči menší podíl hrubého…

Praha koupí za 1,4 milionu korun pozemky pro stavbu cyklostezky Praha koupí za 1,4 milionu korun pozemky pro stavbu cyklostezky

Praha nakoupí pozemky nutné pro vybudování cyklostezky z…

Alza.cz bude prodávat elektromobily přes internet Alza.cz bude prodávat elektromobily přes internet

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz začne v…

Fotbalová asociace může i přes obvinění čerpat dotace Fotbalová asociace může i přes obvinění čerpat dotace

Fotbalová asociace české Republiky se může i přes…

 
Zdroj: Daimler, WorldCarFans

Štítky Mercedes-Benz Diesely Vyšší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz 240 D 3.0 W115: Pětiválcový…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Mercedes E kupé má české ceny. Připravte si 1,3 milionu Kč a ranec na příplatky Mercedes E kupé má české ceny. Připravte si 1,3 milionu Kč a ranec na příplatky

České zastoupení značky Mercedes-Benz zveřejnilo ceny…

Mercedes-Benz E Cabriolet 2018: Poprvé i jako čtyřkolka Mercedes-Benz E Cabriolet 2018: Poprvé i jako čtyřkolka

Nový éčkový kabriolet se představil v předstihu před…

 



 
Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Dnes 12:56

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě kompaktních MPV. Zapomeňte na první generaci. Ta třetí je zcela současným autem, a pokud zvolíte správný motor, může i s léty fungovat vcelku bez problémů.




Blesk.cz

Díra v orloji Staroměstské radnice: Dělníci z něj sundali kalendárium

Díra v orloji Staroměstské radnice: Dělníci z něj…

Dělníci ze Staroměstské radnice sundali kalendárium orloje. V rámci právě probíhající rozsáhlé rekonstrukce…

Repasovaný Samsung Galaxy Note 7 dostane přídomek FE

Repasovaný Samsung Galaxy Note 7 dostane přídomek FE

Samsung na vybrané trhy již brzy uvede repasovanou verzi Galaxy Note 7, která se bude lišit zejména baterií s…

 

iSport.cz

Schick je hit! Snad mu to nezamotá hlavu a brzy to vyřeší, řekl Jarolím

Schick je hit! Snad mu to nezamotá hlavu a brzy to…

Za jedinou sezonu vystřelil svou kariéru vstříc velmi zajímavé budoucnosti. Patrik Schick se z nadějného hráče…

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně Schicka, dorazí i Dočkal

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně…

V nominaci fotbalové reprezentace na přípravný duel v Belgii a kvalifikační zápas v Norsku není žádný nováček.…

 

Reflex.cz

Daňový poradce Rambousek: Finanční správa likviduje podnikatele a nerespektuje soud

Daňový poradce Rambousek: Finanční správa likviduje…

Jan Rambousek má případ, ve kterém se s finanční správou soudí už 15 let. Mluví o něm v rozhovoru v novém…

Samburové: Romantika africké divočiny i ženská obřízka

Samburové: Romantika africké divočiny i ženská obřízka

Řeka Ewaso Ngiro líně plyne severokeňskou krajinou. Břehy, které ještě nedávno skrývala nahnědlá voda plná…