11.2. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Mercedes-Benz 280 W114: „Kraťas“ na videu od Petrolicious

Mercedesy ze začátku 70. let minulého věku jsou bezesporu elegantní auta, mají své kouzlo. A také neuvěřitelné spolehlivá. I když se někdy znovu narodí.

Kód W114 dostal v roce 1968 „Strich-Achter“, nástupce „křídláku“ W110 se šestiválcovými motory, čtyřválce ve stejné karoserii z pera Paula Bracqa nesly interní označení W115. A tehdejší Daimler-Benz se snažil napravit svou pověst, neboť u předchůdce si klientela stěžovala na poddimenzované motory a s nimi související jízdní výkony. Atraktivní a stále hezká auta se dnes většinou přesunula do soukromých sbírek, vždyť i tovární muzeum má jeden kousek modrobílého taxíku 240 D se čtyřválcovým dieselem, který najel 4,6 milionu kilometrů. Více nikdy doložitelně žádný jiný mercedes (ani benz) nedokázal! Svou nelehkou službu absolvoval na Balkáně, tam se dají v běžném provozu potkat i dnes. A v ještě hojné míře. Protože jejich karoserie nepoznaly, co je to posypová sůl...

My se však v novém videu od Petrolicious nepodíváme na jihovýchod Evropy, ani na diesel, který mohl být později dokonce poprvé v sériové produkci i pětiválcový. Typ 280 měl pod kapotou klasický řadový zážehový šestiválec M110 2,75 l ještě s karburátorem, který dával 118, případně ve verzi s nižší kompresí 107 kW, obojí při 5500 otáčkách. Tato řada motorů byla vyvinuta jako zbrusu nová. Jeden takto poháněný noblesní vůz vlastní Němec Bernard Bredehorn. Jeho prarodiče měli větší řadu W116, on ve své touze vlastnit starší trojcípou hvězdu sáhl po tomto. A samozřejmě i z nostalgie a díky osobním vzpomínkám, protože v luxusní limuzíně 280 SE babičky a dědečka si hrával vzadu, přestože oba žili dost daleko.

Exemplář z roku 1972, jeden z prvních, stál spoustu let v dílně jeho kamaráda, bohužel zaházený hromadou určitě velmi potřebného harampádí. To se na něm samozřejmě podepsalo. Bernard jej koupil, doslova exhumoval z hrobu a vydoloval z jeho vězení. Následně kompletně zrenovoval a zprovoznil i přes zimní podmínky a příchod potomka. Také hořčicová žlutá pochází z tehdejšího vzorníku untertürkheimského výrobce, byla velmi módní a on samotný takto nalakovaná auta rád nechával zvěčnit na firemních fotografiích.

V letech 1968-1976 se vyrobilo skoro 1,92 milionu kusů celé série. Popisovaná „dvěstěosmdesátka“ je ale docela vzácná, byť nikoli jako úhledné kupé, kterých bylo postaveno za celou dobu jen 67 tisíc. Ale přišla na trh právě až ve dvaasedmdesátém a do faceliftu jich do světa vyjelo pouze 19.537. Pro původní modely se u nás vžila přezdívka „kraťas“, těm novějším se říká „žralok“, klasické rovné plochy, typickou velkou masku i svislá hlavní světla si zachovaly všechny. Od modernizace z roku 1973 měly však kromě decentních úprav přídě vroubkovaná ta koncová.

Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (4. díl – řada W114/115 – Stroke-8)








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…