Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 160 CDI - tentokrát CDI

Aféra s převrácením při tzv. losím testu je již dávno zažehnána, noví majitelé áčka z toho profitují bezplatně dodávaným systémem ESP (elektronický program stability - původně za příplatek 1500 marek). Díky mnoha úpravám na podvozku (snížení těžiště,...

Aféra s převrácením při tzv. losím testu je již dávno zažehnána, noví majitelé áčka z toho profitují bezplatně dodávaným systémem ESP (elektronický program stability - původně za příplatek 1500 marek). Díky mnoha úpravám na podvozku (snížení těžiště, silnější skrutné stabilizátory, nízkoprofilové pneumatiky, 15" ráfky) jsou dnes jízdní vlastnosti áčka mimořádně dobré. Ani "drsné" projíždění zatáček na hranici adheze nezpůsobuje přílišné naklánění nebo směrovou nestabilitu. Na běžné silnici se mi ESP nikdy nepodařilo spustit. Přesto je pocit, že nad případnou chybou řidiče drží ochrannou ruku ESP, až nebezpečný. Při opravdu nevybíravém kroužení po testovací dráze se ESP občas spustí a zásahem do brzdové soustavy eliminuje přicházející smyk. Brzdy mají dostatečný a neslábnoucí účinek. Navíc jsou vybaveny systémem BAS (urychlovač brzdného účinku při náhlém brždění). Jinak řečeno, úpravy na podvozku se podařily.

Horší je to však s odpružením vozu. Díky všem úpravám, které hledí jen a jen na bezpečnost, se bohužel asi trošku pozapomnělo na pohodlí posádky. Vzhledem k tomu, že naše silniční síť je dnes dosti zubožená a stav se spíše zhoršuje, je u nás velmi tvrdé "naladění" podvozku problém. Při překonání prakticky každé nerovnosti na silnici áčko bez výrazného tlumení přenese otřes na posádku. Delší jízda, kterou je áčko schopno bez problémů absolvovat, může být na našich nekvalitních silnicích problém.

Testovaný vůz byl osazen zcela novým vznětovým agregátem s přímým vstřikováním paliva a čtyřmi ventily na válec. Vyrábějí se dvě výkonové varianty 44 a 66 kW, přičemž objem 1689 cm3 je stejný. Slabší testovaná varianta má název 160 CDI, silnější 170 CDI.

Motor testovaného 160 CDI měl relativně nízký výkon 44 kW dosahovaný při pouhých 3600 ot/min, který je částečně kompenzován točivým momentem 160 Nm, který je k dispozici již při 1500 ot/min. Z těchto parametrů je zřejmé, že nízké otáčky jsou doménou tohoto motoru. Toho si byli dobře vědomi konstruktéři Mercedesu. Převodovka je "udělaná" tak, že například při 100 km/h točí motor na pátý převodový stupeň pouze 1950 ot/min! Pro srovnání, Passat 1,8 T se silným motorem (110 kW) točí 2600 ot/min a Octavia 1,8 20V (92 kW) 3000 ot/min. Zdá se to neuvěřitelné, ale funguje to, a zdá se, že jiné zpřevodování by asi ani lepší nebylo, jelikož nad 3500 ot/min již CDI ztrácí elán. Přestože áčko je na délku velmi krátké (3575 mm), na hmotnosti se to moc neprojevilo (1145 kg). Také díky tomuto nebyla spotřeba nijak extrémně nízká. Během našeho týdenního testu spotřebovalo áčko v průměru 7,2 l nafty na 100 km. Odhlučnění motoru je průměrné, subjektivně srovnatelné s Octavií TDI.

Interiér áčka je solidně zpracován, příjemně působí vyšší posaz posádky. Prostor na předních i zadních sedadlech je vzhledem k malé délce vozu opravdu slušný. Porovnáme-li naměřené hodnoty z áčka například s Mazdou 323, zjistíme, že: prostor vzadu se pohybuje podle posunutí předního sedadla od 570 mm (323 - 630 mm) do 830 mm (323 - 870 mm). Rozdíl je tedy jen cca 50-60 mm ve prospěch podstatně delší Mazdy.

A cena? Ta je zvláště u nás asi hlavním problémem, proč se áčko u nás nestane prodejním hitem. A 160 CDI je sice velmi dobře vybaveno (imobilizér s plovoucím kódem, ukazatel vnější teploty, 4x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, BAS, ESP, mechanická klimatizace, el. stahování okem vpředu, autorádio), přesto je celková cena 690.000 Kč dosti vysoká.

Doporučuji: vyzkoušejte si porovnání cen v našem aut / detailní výběr.

Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 690 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1689
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 390 / 1740
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 385
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3575
b) šířka (mm): 1719
c) výška (mm): 1575
d) rozvor (mm): 2423
e) rozchod vpředu (mm): 1523
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1400
místo vzadu pod předním sedadlem: ano