Mercedes-Benz A124: Éčko s plátěnou střechou debutovalo před 25 lety

 

Mercedes-Benz vyráběl kabriolety už před druhou světovou válkou, hned po spojení obou firem. A to jak velké, tak i menší. V roce 1991 se k těm druhým vrátil.

Trojcípá hvězda spíše proslula luxusně-sportovními roadstery a supersporty než sériovými kabriolety, ale přesto jich v minulosti měla ve výrobním programu hodně. A nebyly to jen ty velké, které by svým zařazením odpovídaly dnešní třídě S. V úvodu 90. let minulého věku vznikly dva prototypy otevřeného „Baby-Benzu“ 190 (W201). Ty se sice do sériové výroby neprotlačily, ale připravily živnou půdu pro větší kabriolet na základě série W124 a během vývoje posloužily coby pojízdná testovací laboratoř.

Větší sourozenec debutoval překvapivě na podzim, v září, ale sezóna 1991 byla lichým rokem a tehdy se koná IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Doplnil sedany, kombi s tradičním písmenkem S, kupé C a dlouhé limuzíny, které mají před továrním kódem místo dvojitého W jednoduché. Eleganci mu mohou dnešní produkty automobilky z Untertürkheimu jen závidět. Měl ještě klasickou plátěnou střechu a nikoli pevnou, móda kupé-kabrioletů měla teprve přijít... Do nabídky německého výrobce se čtyřmístný otevřený model vrátil po dvacetileté přestávce, produkce luxusnějších W111 skončila v roce 1971.

Odvozen z kupé

Otevřený, 4,67 m dlouhý, 1,74 m široký a 1,39 m vysoký A124 vycházel logicky z kupé včetně podvozku se zkráceným rozvorem 2715 mm. Nestačilo ovšem pouze uříznout pevnou střechu, karoserie musela být dodatečně vyztužena, aby se kroutila co možná nejméně. Uplatnila se ve velké míře ocel včetně té vysokopevnostní a ač to na první pohled nevypadalo, konstruktéři změnili více než tisícovku komponentů. Použili i tlumiče potlačující nežádoucí vibrace (v předním zavěšení, střešním rámu a víku zavazadelníku) a diagonální vzpěry z „žehličky“ SL R129. Bezpečnost byla prvořadá, a to nejen ta při čelních, bočních i zadních nárazech, ale i při případném převrácení. Kabriolet tak dostal zesílené A-sloupky s přivařenou robustní jednotkou. Střední a zadní samozřejmě postrádal.

Vystřelovací ochranný oblouk, jaký měl roadster, u kabrioletu chyběl, jeho funkci suplovaly dva tuhé segmenty, které zároveň sloužily jako opěrky hlavy pro zadní cestující. Pokud elektronika vyhodnotila, že dojde k převržení vozu, tyto „opěrky“ se aktivovaly automaticky během pouhých 0,3 s. Případně je mohl řidič sám uvést v činnost tlačítkem.

Vývojáři absencí střechy uspořili 28 kilogramů hmotnosti, ta zatahovací sama o sobě vážila 43 kg. Dodatečné zpevnění si však vyžádalo celkový nárůst váhy vozů o 130 kg. Konstrukce se skládala ze 27 dílů a 34 spojovacích kloubů, ovšem ve složeném stavu zabírala pouhých 80 litrů zavazadlového prostoru. Zadní okno, samozřejmě menší než u kupé, bylo vyrobeno z bezpečnostního skla a nepostrádalo vyhřívání. Střechu musel majitel natahovat ručně, pokud si nepřiplatil za elektrohydraulické ovládání.

S uvedením na trh čekal Daimler-Benz logicky až na jaro 1992, konkrétně do března. V portfoliu bychom našli zpočátku pouze jediný model 300 CE-24 se zážehovým třílitrovým šestiválcem, číslo udávalo celkový počet ventilů. Ten poskytoval výkon 162 kW (220 k) při 6400 otáčkách.

Třída E

V červnu 1993 prošla kompletní řada „čtyřky“, jak se sérii 124 u nás díky koncovému číslu továrního kódu přezdívá, druhým faceliftem, v záři reflektorů debutovala na IAA. Nezůstalo jen u změněných světel, které daly sbohem oranžovým směrovkám. V rámci změn byl mercedes vyšší střední třídy přejmenován na třídu E. Zajímavé je, že toto písmeno původně značilo vstřikování paliva (Einspritzung).

Elektrohydraulické ovládání střechy se stalo součástí standardní výbavy, o posílení její tepelné a zvukové izolace nemluvě. Rozrostla se také škála nabízených modelů. Základem byl čtyřválcový E 200 (100 kW), který se zpočátku pouze vyvážel, ten doplnil výkonnější E 220 se 110 kW. Šestiválce zastupovala verze E 320, která dávala 162 kW, ale to nebylo vše. Vlajkovou lodí a pomyslnou třešničkou na dortu se stal E 36 s legendárními písmenky AMG a 200 kW. Číselná označení tehdy ještě odpovídala skutečným zaokrouhleným objemům motorů...

Jen 34 tisíc

Produkce kabrioletů A124 skončila v Sindelfingenu u Stuttgartu až v červenci 1997, takřka dva roky po základních sedanech, s konečným účtem 33.952. kusů. 18.572 aut bylo poháněno šestiválcovými motory, 6.343 z nich připadalo na původní 300 CE-24. Zbylých 15.380 zákazníků pak zvolilo čtyřválce. Mnoho se jich vyvezlo, klientela mimo Německo si obzvláště oblíbila verzi E 320, na kterou připadaly plné tři čtvrtiny exportu. „Poslední opravdový mercedes“ se pomalu, ale jistě stává youngtimerem a otevřené modely jsou opravdu extrémně vzácné...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Miloše Vávry: Brexit jako dokonalý chaos Glosa Miloše Vávry: Brexit jako dokonalý chaos

Na britské politické scéně neexistuje jednota v dalším…

Britové neměli jasno, co od brexitu chtějí, říká analytik Havelka Britové neměli jasno, co od brexitu chtějí, říká analytik Havelka

Dolní sněmovna britského parlamentu odmítla brexitovou…

ONLINE: Brexitová dohoda tvrdě narazila, padnout může i vláda Mayové ONLINE: Brexitová dohoda tvrdě narazila, padnout může i vláda Mayové

Britští poslanci podle očekávání odmítli dohodu o…

Komentář Lukáše Kovandy: Dohoda o brexitu je v podstatě mrtvá. Bohužel pro Česko Komentář Lukáše Kovandy: Dohoda o brexitu je v podstatě mrtvá. Bohužel pro Česko

Britská premiérka Theresa Mayová utrpěla v úterý večer…

 
Zdroj: Daimler, Svět motorů

Štítky Mercedes-Benz Vyšší střední třída Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol? Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018.…

Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane

Pátá generace legendárního sportovního vozu je konečně…

 



Taxík Mercedes-Benz 200 D ujel 1,3 milionu kilometrů. Ve šrotu určitě neskončí Taxík Mercedes-Benz 200 D ujel 1,3 milionu kilometrů. Ve šrotu určitě neskončí

Koupili byste si ojetinu s více než milionem kilometrů?…

Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D? Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D?

Starší mercedesy jsou schopné ujet velké vzdálenosti.…

 



 
Toyota Supra vs. BMW Z4: Prozkoumejte sourozence s totožnou technikou bok po boku

Toyota Supra vs. BMW Z4: Prozkoumejte sourozence s totožnou technikou bok po boku

Včera

Po letní premiéře BMW Z4 se včera světu oficiálně představila také nová Toyota Supra.




Blesk.cz

Spider-Man: Daleko od domova trailer – Peter Parker se spojí s Nickem Furym

Spider-Man: Daleko od domova trailer – Peter Parker…

Fanoušci pavoučího muže se dočkali. Světlo světa spatřil první trailer k druhému dílu jeho dobrodružství, který…

Geniální debilita! Earth Defense Force 5 je parádní řežba ve stylu béčkových sci-fi

Geniální debilita! Earth Defense Force 5 je parádní…

Už jsou tady zas! Řeč není o nikom jiném než o mimozemšťanech, kteří chtějí opět vyhladit lidstvo a získat Zemi…

 

iSport.cz

Kolaps v závěru. Nymburk padl v Antverpách a v LM ztratil osmifinále

Kolaps v závěru. Nymburk padl v Antverpách a v LM…

Basketbalisté Nymburku v jedenáctém kole Ligy mistrů po kolapsu ve čtvrté čtvrtině prohráli 72:85 v Antverpách a…

Ve své době byl nejlepší. Ale úraz hlavy mu ublížil, říká Koller o Čechovi

Ve své době byl nejlepší. Ale úraz hlavy mu ublížil,…

Sedm let spolu táhli národní tým, a to včetně památného EURO 2004 v Portugalsku. „Fantastický gólman a…

 

Reflex.cz

Hrdinný Zemanův soudruh Vodička, iniciativní Zemanův kancléř Mynář a Zemanovi nejmenovaní profesoři

Hrdinný Zemanův soudruh Vodička, iniciativní Zemanův…

Jako vody Žluté řeky, jejíž dravý proud se chystá při další návštěvě Číny prezident Zeman po vzoru Velkého…

10 nejpříjemnějších zemí světa podle turistů: Česko je mezi nimi a vedlo si skvěle

10 nejpříjemnějších zemí světa podle turistů: Česko…

Česká republika není proslavena právě nejlepšími službami na světě, ale zahraniční turisté, kteří sem…