Mercedes-Benz Arocs: Nekonečné variace

 

Mercedes-Benz představil v prostředí Bavorských filmových studií novou řadu stavebních vozidel Arocs.

Místem premiéry nového Arocsu se stala jedna z velkých hal Bavorských filmových studií. Místo věrných kulis navozujících představu staveniště svěřil Mercedes-Benz hlavní roli rovnou stavební technice zastoupené historickými i současnými stroji s hvězdou. V čele se nacházel Arocs, po jehož odhalení následovala podrobná prezentace technických aspektů stuttgartské novinky.

Nespočet verzí

Mercedes-Benz Arocs dává již svalnatým a robustním designem jasně najevo, co lze od něj očekávat. Aby byl výkon na staveništi co nejefektivnější, připravil výrobce mimořádně širokou nabídku verzí včetně speciálních vozidel dodávaných přímo z výroby.

Rám, nápravy, odpružení, brzdy, kabiny, motory – to vše je k dispozici v mnoha variantách, z nichž si klient může sestavit Arocs na míru svých potřeb. Motorů je nabízeno šestnáct ve výkonových stupních od 175 do 460 kW (1000 až 3000 N.m). K tomu sedm kabin ve čtrnácti variantách a dvě řady speciálních modelů Loader a Grounder, koncipovaných pro maximální zatížení, respektive maximální průchodnost terénem.

Speciální provedení z výroby

Sklápěče, domíchávače betonu, tahače návěsů a podvozky pro nejrůznější nástavby mohou mít celkovou hmotnost 18 až 41 tun, dvě, tři nebo čtyři nápravy (včetně standardně vyráběných variant s jednou přední a třemi zadními). Následují různé druhy pohonu, mezi nimiž vyniká nový přídavný hydraulický pohon v nábojích kol, který šetří palivo a hmotnost, protože je v porovnání s trvalým pohonem všech kol o půl tuny lehčí.

Arocs není převlečeným Actrosem ani v případě modelů pro silniční aplikace, nýbrž speciální konstrukcí, která se odlišuje rámem, jeho výškou a převisy. Dvounápravový tahač Arocs se díky tomu nabízí jako standardní vozidlo 4x2 s ocelovým nebo vzduchovým odpružením, odlehčený Arocs Loader 4x2, ale i automobil s pohonem 4x4 s celkovou hmotností 20 t nebo v ještě robustnější verzi Grounder.

Turbokompound okamžitě

Co se inovací týče, Arocs je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným standardně automatizovanou převodovkou Mercedes PowerShift 3. Prvenství v celém sektoru užitkových vozidel patří Arocsu za použití elektrohydraulického posilovače řízení. Další premiérou je nový řadový šestiválec 15,6 l (OM 473) vybavený za turbodmychadlem umístěnou turbínou, jejíž točivý moment je mechanickými převody a hydraulickou spojkou přenášen na klikový hřídel. Turbokompoudní jednotka, dodávaná pro Arocs s výkonem 380 až 460 kW (2600 až 3000 N.m), je nově k dispozici i pro řadu Actros, stejně jako všechny ostatní motory nové generace BlueEfficiency Power dodávané pro Arocs (OM 936, OM 470, OM 471). Samozřejmě plní budoucí emisní normu Euro 6.

2500 N.m těsně nad volnoběhem

Výrobce udává, že největší řadový šestiválec z rodiny BlueEfficiency Power nabízí ve všech variantách již mírně nad volnoběžnými otáčkami minimálně 2500 N.m. V praktickém provozu se může řidič spolehnout na maximální zátah v rozpětí otáček od 900 do 1400 min-1. Turbokompoundní technika zvyšuje výkon cca o 50 kW a zároveň při vysokém zatížení snižuje spotřebu přibližně o dvě procenta.

Mercedes-Benz slibuje, že nové šestiválce 15,6 litru spotřebují v praxi o 0,5 až 1,5 % paliva méně než dosavadní vidlicový osmiválec OM 502. Výkon třístupňové dekompresní motorové brzdy činí až 460 kW.

Powershift standardem

Automatizovaná převodovka Powershift 3 může mít osm, dvanáct, nebo na přání dokonce šestnáct převodových stupňů. Firma uvádí, že doba řazení byla zkrácena až o pětinu v porovnání s převodovkou Powershift 2 a až o polovinu oproti automatizovanému řazení Telligent.

Nad správnou volbou převodových stupňů bdí citlivé senzory a důmyslná elektronika. K dispozici jsou různé jízdní režimy a doplňkové funkce pro rozmanité jízdní situace.

Alternativou na přání jsou konvenční devítistupňové nebo šestnáctistupňové převodovky s manuálním pneumatickým řazením. Nová generace spojek s údajně dvojnásobnou životností se dodává v jednokotoučovém provedení pro motory s točivým momentem až 2600 N.m.

Vozidla s více poháněnými nápravami a točivým momentem až 3000 N.m jsou vybavena dvoukotoučovou spojkou, kterou lze získat na přání i pro vozidla s jednou poháněnou nápravou.

Nová stavební vozidla Mercedes- Benz Arocs lze již objednávat, výroba bude zahájena v květnu.

Autor: Petr Olivík

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Plzeňští hráči vstřebávají příděl: Štve nás to, nebudeme se  vymlouvat

Plzeňští hráči vstřebávají příděl: Štve nás to,…

Ve fázi tvrdých tréninků a nabírání objemů nejsou výsledky zas tolik důležité. Jenže sobotní prohra 0:5 v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…