Mercedes-Benz Arocs: Nekonečné variace

 

Mercedes-Benz představil v prostředí Bavorských filmových studií novou řadu stavebních vozidel Arocs.

Místem premiéry nového Arocsu se stala jedna z velkých hal Bavorských filmových studií. Místo věrných kulis navozujících představu staveniště svěřil Mercedes-Benz hlavní roli rovnou stavební technice zastoupené historickými i současnými stroji s hvězdou. V čele se nacházel Arocs, po jehož odhalení následovala podrobná prezentace technických aspektů stuttgartské novinky.

Nespočet verzí

Mercedes-Benz Arocs dává již svalnatým a robustním designem jasně najevo, co lze od něj očekávat. Aby byl výkon na staveništi co nejefektivnější, připravil výrobce mimořádně širokou nabídku verzí včetně speciálních vozidel dodávaných přímo z výroby.

Rám, nápravy, odpružení, brzdy, kabiny, motory – to vše je k dispozici v mnoha variantách, z nichž si klient může sestavit Arocs na míru svých potřeb. Motorů je nabízeno šestnáct ve výkonových stupních od 175 do 460 kW (1000 až 3000 N.m). K tomu sedm kabin ve čtrnácti variantách a dvě řady speciálních modelů Loader a Grounder, koncipovaných pro maximální zatížení, respektive maximální průchodnost terénem.

Speciální provedení z výroby

Sklápěče, domíchávače betonu, tahače návěsů a podvozky pro nejrůznější nástavby mohou mít celkovou hmotnost 18 až 41 tun, dvě, tři nebo čtyři nápravy (včetně standardně vyráběných variant s jednou přední a třemi zadními). Následují různé druhy pohonu, mezi nimiž vyniká nový přídavný hydraulický pohon v nábojích kol, který šetří palivo a hmotnost, protože je v porovnání s trvalým pohonem všech kol o půl tuny lehčí.

Arocs není převlečeným Actrosem ani v případě modelů pro silniční aplikace, nýbrž speciální konstrukcí, která se odlišuje rámem, jeho výškou a převisy. Dvounápravový tahač Arocs se díky tomu nabízí jako standardní vozidlo 4x2 s ocelovým nebo vzduchovým odpružením, odlehčený Arocs Loader 4x2, ale i automobil s pohonem 4x4 s celkovou hmotností 20 t nebo v ještě robustnější verzi Grounder.

Turbokompound okamžitě

Co se inovací týče, Arocs je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným standardně automatizovanou převodovkou Mercedes PowerShift 3. Prvenství v celém sektoru užitkových vozidel patří Arocsu za použití elektrohydraulického posilovače řízení. Další premiérou je nový řadový šestiválec 15,6 l (OM 473) vybavený za turbodmychadlem umístěnou turbínou, jejíž točivý moment je mechanickými převody a hydraulickou spojkou přenášen na klikový hřídel. Turbokompoudní jednotka, dodávaná pro Arocs s výkonem 380 až 460 kW (2600 až 3000 N.m), je nově k dispozici i pro řadu Actros, stejně jako všechny ostatní motory nové generace BlueEfficiency Power dodávané pro Arocs (OM 936, OM 470, OM 471). Samozřejmě plní budoucí emisní normu Euro 6.

2500 N.m těsně nad volnoběhem

Výrobce udává, že největší řadový šestiválec z rodiny BlueEfficiency Power nabízí ve všech variantách již mírně nad volnoběžnými otáčkami minimálně 2500 N.m. V praktickém provozu se může řidič spolehnout na maximální zátah v rozpětí otáček od 900 do 1400 min-1. Turbokompoundní technika zvyšuje výkon cca o 50 kW a zároveň při vysokém zatížení snižuje spotřebu přibližně o dvě procenta.

Mercedes-Benz slibuje, že nové šestiválce 15,6 litru spotřebují v praxi o 0,5 až 1,5 % paliva méně než dosavadní vidlicový osmiválec OM 502. Výkon třístupňové dekompresní motorové brzdy činí až 460 kW.

Powershift standardem

Automatizovaná převodovka Powershift 3 může mít osm, dvanáct, nebo na přání dokonce šestnáct převodových stupňů. Firma uvádí, že doba řazení byla zkrácena až o pětinu v porovnání s převodovkou Powershift 2 a až o polovinu oproti automatizovanému řazení Telligent.

Nad správnou volbou převodových stupňů bdí citlivé senzory a důmyslná elektronika. K dispozici jsou různé jízdní režimy a doplňkové funkce pro rozmanité jízdní situace.

Alternativou na přání jsou konvenční devítistupňové nebo šestnáctistupňové převodovky s manuálním pneumatickým řazením. Nová generace spojek s údajně dvojnásobnou životností se dodává v jednokotoučovém provedení pro motory s točivým momentem až 2600 N.m.

Vozidla s více poháněnými nápravami a točivým momentem až 3000 N.m jsou vybavena dvoukotoučovou spojkou, kterou lze získat na přání i pro vozidla s jednou poháněnou nápravou.

Nová stavební vozidla Mercedes- Benz Arocs lze již objednávat, výroba bude zahájena v květnu.

Autor: Petr Olivík

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…