Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Arocs: Nekonečné variace

AutoProfi
Diskuze (0)
Mercedes-Benz představil v prostředí Bavorských filmových studií novou řadu stavebních vozidel Arocs.

Místem premiéry nového Arocsu se stala jedna z velkých hal Bavorských filmových studií. Místo věrných kulis navozujících představu staveniště svěřil Mercedes-Benz hlavní roli rovnou stavební technice zastoupené historickými i současnými stroji s hvězdou. V čele se nacházel Arocs, po jehož odhalení následovala podrobná prezentace technických aspektů stuttgartské novinky.

Nespočet verzí

Mercedes-Benz Arocs dává již svalnatým a robustním designem jasně najevo, co lze od něj očekávat. Aby byl výkon na staveništi co nejefektivnější, připravil výrobce mimořádně širokou nabídku verzí včetně speciálních vozidel dodávaných přímo z výroby.

Rám, nápravy, odpružení, brzdy, kabiny, motory – to vše je k dispozici v mnoha variantách, z nichž si klient může sestavit Arocs na míru svých potřeb. Motorů je nabízeno šestnáct ve výkonových stupních od 175 do 460 kW (1000 až 3000 N.m). K tomu sedm kabin ve čtrnácti variantách a dvě řady speciálních modelů Loader a Grounder, koncipovaných pro maximální zatížení, respektive maximální průchodnost terénem.

Speciální provedení z výroby

Sklápěče, domíchávače betonu, tahače návěsů a podvozky pro nejrůznější nástavby mohou mít celkovou hmotnost 18 až 41 tun, dvě, tři nebo čtyři nápravy (včetně standardně vyráběných variant s jednou přední a třemi zadními). Následují různé druhy pohonu, mezi nimiž vyniká nový přídavný hydraulický pohon v nábojích kol, který šetří palivo a hmotnost, protože je v porovnání s trvalým pohonem všech kol o půl tuny lehčí.

Arocs není převlečeným Actrosem ani v případě modelů pro silniční aplikace, nýbrž speciální konstrukcí, která se odlišuje rámem, jeho výškou a převisy. Dvounápravový tahač Arocs se díky tomu nabízí jako standardní vozidlo 4x2 s ocelovým nebo vzduchovým odpružením, odlehčený Arocs Loader 4x2, ale i automobil s pohonem 4x4 s celkovou hmotností 20 t nebo v ještě robustnější verzi Grounder.

Turbokompound okamžitě

Co se inovací týče, Arocs je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným standardně automatizovanou převodovkou Mercedes PowerShift 3. Prvenství v celém sektoru užitkových vozidel patří Arocsu za použití elektrohydraulického posilovače řízení. Další premiérou je nový řadový šestiválec 15,6 l (OM 473) vybavený za turbodmychadlem umístěnou turbínou, jejíž točivý moment je mechanickými převody a hydraulickou spojkou přenášen na klikový hřídel. Turbokompoudní jednotka, dodávaná pro Arocs s výkonem 380 až 460 kW (2600 až 3000 N.m), je nově k dispozici i pro řadu Actros, stejně jako všechny ostatní motory nové generace BlueEfficiency Power dodávané pro Arocs (OM 936, OM 470, OM 471). Samozřejmě plní budoucí emisní normu Euro 6.

2500 N.m těsně nad volnoběhem

Výrobce udává, že největší řadový šestiválec z rodiny BlueEfficiency Power nabízí ve všech variantách již mírně nad volnoběžnými otáčkami minimálně 2500 N.m. V praktickém provozu se může řidič spolehnout na maximální zátah v rozpětí otáček od 900 do 1400 min-1. Turbokompoundní technika zvyšuje výkon cca o 50 kW a zároveň při vysokém zatížení snižuje spotřebu přibližně o dvě procenta.

Mercedes-Benz slibuje, že nové šestiválce 15,6 litru spotřebují v praxi o 0,5 až 1,5 % paliva méně než dosavadní vidlicový osmiválec OM 502. Výkon třístupňové dekompresní motorové brzdy činí až 460 kW.

Powershift standardem

Automatizovaná převodovka Powershift 3 může mít osm, dvanáct, nebo na přání dokonce šestnáct převodových stupňů. Firma uvádí, že doba řazení byla zkrácena až o pětinu v porovnání s převodovkou Powershift 2 a až o polovinu oproti automatizovanému řazení Telligent.

Nad správnou volbou převodových stupňů bdí citlivé senzory a důmyslná elektronika. K dispozici jsou různé jízdní režimy a doplňkové funkce pro rozmanité jízdní situace.

Alternativou na přání jsou konvenční devítistupňové nebo šestnáctistupňové převodovky s manuálním pneumatickým řazením. Nová generace spojek s údajně dvojnásobnou životností se dodává v jednokotoučovém provedení pro motory s točivým momentem až 2600 N.m.

Vozidla s více poháněnými nápravami a točivým momentem až 3000 N.m jsou vybavena dvoukotoučovou spojkou, kterou lze získat na přání i pro vozidla s jednou poháněnou nápravou.

Nová stavební vozidla Mercedes- Benz Arocs lze již objednávat, výroba bude zahájena v květnu.

Autor: Petr Olivík

AutoProfi
Diskuze (0)