Mercedes-Benz Atego: Truck of the Year 2011

Mercedes-Benz Atego: Truck of the Year 2011

 
 

Nové Atego tak navázalo na úspěch první generace z roku 1998, která je držitelem titulu Truck of the Year 1999.

Titul udělila společnosti Mercedes-Benz Trucks porota, složená z odborných motoristických novinářů třiadvaceti evropských zemí, na výstavě užitkových vozidel IAA v Hannoveru. Všichni členové zohledňují při výběru nejlepšího nákladního automobilu ekonomiku provozu, dopad na životní prostředí, bezpečnost a v neposlední řadě i pohodlí řidičů na jejich dlouhých cestách.

Letošním vítězem se stal nový 12tunový Mercedes-Benz Atego, který získal celkem 127 bodů, zatímco Volvo FM/FMX na druhém místě mělo 82 bodů.

Odborná porota ocenila všestrannost Atega, ideální i pro použití na krátké vzdálenosti a také sériový Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid, který podle poroty razí cestu alternativním pohonným systémům.

Mercedes-Benz Atego je nabízen v řadě verzí, které spojuje rámový podvozek s přední i zadní tuhou nápravou, vpředu podélně uložený vznětový motor pohánějící zadní kola a trambusová budka. Výrobce nabídku rozděluje na rozvážková provedení a vozy pro stavebnictví. Jednoduchý systém rozdělení nabízí i dělení podle hmotnosti. Lehké Atego má celkovou hmotnost 6,7 tuny, střední 12 tun a těžké do 16 tun.

Zákazníci si mohou vybírat ze čtyřválcových a tří šestiválcových vznětových motorů. Čtyřválec o objemu 4,25 litru nabízí výkony od 95 kW přes 115 kW až po 130 kW. Nejvyššího výkonu je u všech tří verzí dosahováno při 2200 min-1. Točivý moment nabízí hodnoty 500 Nm, 610 Nm a 675 Nm dostupné vždy od 1200 do 1600 min-1. Následuje čtyřválec o objemu 4,8 litru s výkonem 160 kW a točivým momentem 810 Nm. Těchto hodnot je dosahováno při stejných otáčkách jako u menšího čtyřválce.

Řadové šestiválce o objemu 6,37 litru disponují výkony 175 kW, 188kW a 210 kW. Ty jsou k dispozici při 2200 min-1. Maximální točivý moment 850 Nm, 970 Nm a 1120 Nm je dostupný stejně jako u čtyřválců od 1200 do 1600 min-1.

Hlavní pozornost byla na IAA ovšem věnována Ategu 1222 L EEV BlueTec Hybrid. To má podle oficiálních informací automobilky při jízdě na krátké vzdálenosti spotřebu paliva a emise CO2 o 10 – 15 % nižší než vozy s konvenčními motory.

Mercedes-Benz Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid je vybaven čtyřválcovým motorem OM 924 LA o objemu 4,8 litru. Tento agregát disponuje výkonem 160 kW a točivým momentem 810 Nm. Za dieselem je mezi spojkou a šestistupňovou automatickou převodovkou Mercedes-Benz G 85-6 umístěn třífázový vodou chlazený elektromotor s permanentními magnety o výkonu 44 kW a točivém momentu 420 Nm. Elektromotor může pracovat nezávisle na vznětovém motoru a v případě potřeby mohou oba motory spolupracovat.

Elektrickou energii elektromotoru dodávají lithium-iontové akumulátory umístěné na levé straně šasi před zadním kolem. Elektromotor při brzdění pracuje jako generátor a dobíjí akumulátory. Součásti výbavy hybridního Atega je i start/stop systém, který přispívá k snížení spotřeby paliva především v městském provozu.

Díky zájmu zákazníků bylo na konci loňského roku v Německu prodáno prvních 50 vozů s hybridním pohonem. Mercedes-Benz očekává, že zájem o nákladní automobily s hybridním pohonem bude v Evropě nadále vzrůstat.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Dnes 11:24

Švédský závodník je (nejen) úřadujícím mistrem světa v rallyekrosu.




Blesk.cz

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po maturitě jde do basy!

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po…

Za smrt malého chlapečka 16 měsíců za mřížemi! Vratislav (19), který loni v září smetl babičku s vnoučaty a…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner: Nechtěli nám připravit oslavná trička

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner:…

Jde z nich respekt. První vám neuhne, ani když proti němu běžíte s míčem a nataženou rukou, ti dva zase mají…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…