Mercedes-Benz: Budoucnost městské dopravy

Mercedes-Benz: Budoucnost městské dopravy

 
 

Konference organizovaná partnery projektu EBSF se zabývala současnými aktivitami výzkumných a demonstračních projektů budoucnosti městské dopravy.

Konference v Bremerhavenu se zúčastnili partneři projektu EBSF (European Bus System of the Future), zástupci asociace UITP a německého spolku VDV.

Kromě teoretických témat se hovořilo také o již realizovaných řešeních, například o demonstračním vozidle na bázi Mercedes-Benz Citaro a o vizi ergonomicky optimalizovaného evropského pracoviště řidiče.

European Bus System of the Future

EBSF je dosud největší dopravní projekt spjatý se silniční dopravou podporovaný Evropskou komisí. Považuje se za komplexní, vzájemně propojený výzkumný projekt směřující k vytvoření a rozvoji nového kvalitního evropského systému autobusové dopravy budoucnosti.

Cílem EBSF je využít potenciál nové generace městských autobusů se zvláštním zřetelem na integrovaný přístup k systému (vozidlo, infrastruktura, technika, provoz) se zohledněním požadavků cestujících všech věkových struktur. Výsledky a technická řešení projektů budou použity v takzvaných Use Cases (demonstračních projektech) a poté testovány v běžném provozu.

Celkově se plánuje sedm demonstračních projektů v sedmi evropských městech. Jedno demonstrační vozidlo je nasazeno v městském provozu města Bremerhaven a jeden demonstrační projekt, vize ergonomicky optimalizovaného pracoviště řidiče autobusu, je připraven pro virtuální jízdy v drážďanském institutu IVI-Frauenhofer.

Projekt evropského pracoviště řidiče

V projektu ergonomicky optimalizovaného evropského pracoviště řidiče jde o to, poskytnout tomuto lidskému faktoru ve všech evropských městech stejné ergonomické podmínky pro práci, jak tomu je například v Německu v podobě směrnice VDV 234.

Kromě ergonomických hledisek zde hrají roli také osobní potřeby řidiče, bezpečnostní aspekty a dodržování evropských směrnic a ustanovení.

V rámci projektu EBSF se vývoj nově upraveného pracoviště řidiče testuje a vyhodnocuje v drážďanském institutu IVI-Frauenhofer s řidiči z Říma, Drážďan a Göteborgu. V sériích testů vyjíždějí vybraní řidiči pomocí 3D simulátoru na virtuální linky měst Drážďany a Řím.

Výzkumy na jízdních simulátorech probíhaly do konce června 2011. Výsledky by měly říci zda a jaké z vizionářských kabin řidiče bude možné realizovat v rámci standardizovaného evropského pracoviště řidiče.

Projekt informačních systémů pro cestující

Jedno z prvních demonstračních vozidel vychází z kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro. Vozidlo realizuje myšlenky dílčího projektu na téma informační systémy pro cestující.

Od běžných městských autobusů se Citaro upravené pro tento projekt odlišuje barevným provedením exteriéru. Mezi prvky, jejichž účinnost v běžném provozu je zkoumána patří světelné prvky z LED, které usměrňují cestující při nastupování a vystupování.

Zelená znamená: zde můžete nastoupit. Červená: tyto dveře nejsou určeny k nástupu. Vývojáři doufají, že řízeným barevným kódem dveří dosáhnou cíleného a rychlejšího přesunu cestujících. Zabrání se tak tlačenicím v oblasti dveří, k nimž často dochází například při dopravě školní mládeže nebo na silně frekventovaných zastávkách ve špičkách.

Nápadné jsou i jednoduché piktogramy na bočních oknech. Na první pohled lze rozpoznat, s jakými technickými vymoženostmi lze uvnitř počítat: WLAN, GPS a zásuvky 230 V.

Dva LCD monitory s úhlopříčkou 58 cm natočené směrem ven informují cestující u prvních dveří ještě před nástupem o trase linky a jednotlivých zastávkách, stejný úkol pak přebírají i čtyři monitory uvnitř.

Kromě toho zobrazují i navazující spojení, objížďky, dobu čekání v reálném čase a dle jízdního řádu. K dispozici jsou také informace ze světa kultury, politiky a ekonomiky.

Identifikace sedadel a s ní spojené osvětlení nad sedadly by měly v budoucnosti regulovat pohyb cestujících v uličce. Z jakéhokoli místa ve vozidle lze díky tomu ihned rozpoznat, zda jsou v zadní části vozidla ještě volná místa. Zelená signalizuje volné sedadlo, červená naopak sedadlo obsazené. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy.

Ten, kdo musí stát, tak může činit pohodlně: čalouněná místa k opření a kombinované opěrky se nacházejí proti dveřím 2 i dveřím 3.

Účastnická města projektu

Na konci dubna bylo jedno Citaro dodáno dopravnímu podniku města Bremerhaven. Nyní se musí osvědčit v každodenním městském provozu.

Kromě tohoto hanzovního města budou demonstrační vozidla nasazena do provozu také v Madridu, Paříži, Rouanu, Římě, Göteborgu a Budapešti. Projekt, který byl zahájen v roce 2008, doprovází 48 partnerů z oblasti výrobců vozidel, dodavatelů, provozovatelů, úřadů, výzkumných a poradenských firem.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…