reklama


Mercedes-Benz: Budoucnost městské dopravy

Mercedes-Benz: Budoucnost městské dopravy

 
 

Konference organizovaná partnery projektu EBSF se zabývala současnými aktivitami výzkumných a demonstračních projektů budoucnosti městské dopravy.

Konference v Bremerhavenu se zúčastnili partneři projektu EBSF (European Bus System of the Future), zástupci asociace UITP a německého spolku VDV.

Kromě teoretických témat se hovořilo také o již realizovaných řešeních, například o demonstračním vozidle na bázi Mercedes-Benz Citaro a o vizi ergonomicky optimalizovaného evropského pracoviště řidiče.

European Bus System of the Future

EBSF je dosud největší dopravní projekt spjatý se silniční dopravou podporovaný Evropskou komisí. Považuje se za komplexní, vzájemně propojený výzkumný projekt směřující k vytvoření a rozvoji nového kvalitního evropského systému autobusové dopravy budoucnosti.

Cílem EBSF je využít potenciál nové generace městských autobusů se zvláštním zřetelem na integrovaný přístup k systému (vozidlo, infrastruktura, technika, provoz) se zohledněním požadavků cestujících všech věkových struktur. Výsledky a technická řešení projektů budou použity v takzvaných Use Cases (demonstračních projektech) a poté testovány v běžném provozu.

Celkově se plánuje sedm demonstračních projektů v sedmi evropských městech. Jedno demonstrační vozidlo je nasazeno v městském provozu města Bremerhaven a jeden demonstrační projekt, vize ergonomicky optimalizovaného pracoviště řidiče autobusu, je připraven pro virtuální jízdy v drážďanském institutu IVI-Frauenhofer.

Projekt evropského pracoviště řidiče

V projektu ergonomicky optimalizovaného evropského pracoviště řidiče jde o to, poskytnout tomuto lidskému faktoru ve všech evropských městech stejné ergonomické podmínky pro práci, jak tomu je například v Německu v podobě směrnice VDV 234.

Kromě ergonomických hledisek zde hrají roli také osobní potřeby řidiče, bezpečnostní aspekty a dodržování evropských směrnic a ustanovení.

V rámci projektu EBSF se vývoj nově upraveného pracoviště řidiče testuje a vyhodnocuje v drážďanském institutu IVI-Frauenhofer s řidiči z Říma, Drážďan a Göteborgu. V sériích testů vyjíždějí vybraní řidiči pomocí 3D simulátoru na virtuální linky měst Drážďany a Řím.

Výzkumy na jízdních simulátorech probíhaly do konce června 2011. Výsledky by měly říci zda a jaké z vizionářských kabin řidiče bude možné realizovat v rámci standardizovaného evropského pracoviště řidiče.

Projekt informačních systémů pro cestující

Jedno z prvních demonstračních vozidel vychází z kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro. Vozidlo realizuje myšlenky dílčího projektu na téma informační systémy pro cestující.

Od běžných městských autobusů se Citaro upravené pro tento projekt odlišuje barevným provedením exteriéru. Mezi prvky, jejichž účinnost v běžném provozu je zkoumána patří světelné prvky z LED, které usměrňují cestující při nastupování a vystupování.

Zelená znamená: zde můžete nastoupit. Červená: tyto dveře nejsou určeny k nástupu. Vývojáři doufají, že řízeným barevným kódem dveří dosáhnou cíleného a rychlejšího přesunu cestujících. Zabrání se tak tlačenicím v oblasti dveří, k nimž často dochází například při dopravě školní mládeže nebo na silně frekventovaných zastávkách ve špičkách.

Nápadné jsou i jednoduché piktogramy na bočních oknech. Na první pohled lze rozpoznat, s jakými technickými vymoženostmi lze uvnitř počítat: WLAN, GPS a zásuvky 230 V.

Dva LCD monitory s úhlopříčkou 58 cm natočené směrem ven informují cestující u prvních dveří ještě před nástupem o trase linky a jednotlivých zastávkách, stejný úkol pak přebírají i čtyři monitory uvnitř.

Kromě toho zobrazují i navazující spojení, objížďky, dobu čekání v reálném čase a dle jízdního řádu. K dispozici jsou také informace ze světa kultury, politiky a ekonomiky.

Identifikace sedadel a s ní spojené osvětlení nad sedadly by měly v budoucnosti regulovat pohyb cestujících v uličce. Z jakéhokoli místa ve vozidle lze díky tomu ihned rozpoznat, zda jsou v zadní části vozidla ještě volná místa. Zelená signalizuje volné sedadlo, červená naopak sedadlo obsazené. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy.

Ten, kdo musí stát, tak může činit pohodlně: čalouněná místa k opření a kombinované opěrky se nacházejí proti dveřím 2 i dveřím 3.

Účastnická města projektu

Na konci dubna bylo jedno Citaro dodáno dopravnímu podniku města Bremerhaven. Nyní se musí osvědčit v každodenním městském provozu.

Kromě tohoto hanzovního města budou demonstrační vozidla nasazena do provozu také v Madridu, Paříži, Rouanu, Římě, Göteborgu a Budapešti. Projekt, který byl zahájen v roce 2008, doprovází 48 partnerů z oblasti výrobců vozidel, dodavatelů, provozovatelů, úřadů, výzkumných a poradenských firem.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu? Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu?

Spolu s volebním rokem 2017 se vrací do politické diskuze…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama