Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz: Budoucnost městské dopravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Konference organizovaná partnery projektu EBSF se zabývala současnými aktivitami výzkumných a demonstračních projektů budoucnosti městské dopravy.

Konference v Bremerhavenu se zúčastnili partneři projektu EBSF (European Bus System of the Future), zástupci asociace UITP a německého spolku VDV.

Kromě teoretických témat se hovořilo také o již realizovaných řešeních, například o demonstračním vozidle na bázi Mercedes-Benz Citaro a o vizi ergonomicky optimalizovaného evropského pracoviště řidiče.

European Bus System of the Future

EBSF je dosud největší dopravní projekt spjatý se silniční dopravou podporovaný Evropskou komisí. Považuje se za komplexní, vzájemně propojený výzkumný projekt směřující k vytvoření a rozvoji nového kvalitního evropského systému autobusové dopravy budoucnosti.

Cílem EBSF je využít potenciál nové generace městských autobusů se zvláštním zřetelem na integrovaný přístup k systému (vozidlo, infrastruktura, technika, provoz) se zohledněním požadavků cestujících všech věkových struktur. Výsledky a technická řešení projektů budou použity v takzvaných Use Cases (demonstračních projektech) a poté testovány v běžném provozu.

Celkově se plánuje sedm demonstračních projektů v sedmi evropských městech. Jedno demonstrační vozidlo je nasazeno v městském provozu města Bremerhaven a jeden demonstrační projekt, vize ergonomicky optimalizovaného pracoviště řidiče autobusu, je připraven pro virtuální jízdy v drážďanském institutu IVI-Frauenhofer.

Projekt evropského pracoviště řidiče

V projektu ergonomicky optimalizovaného evropského pracoviště řidiče jde o to, poskytnout tomuto lidskému faktoru ve všech evropských městech stejné ergonomické podmínky pro práci, jak tomu je například v Německu v podobě směrnice VDV 234.

Kromě ergonomických hledisek zde hrají roli také osobní potřeby řidiče, bezpečnostní aspekty a dodržování evropských směrnic a ustanovení.

V rámci projektu EBSF se vývoj nově upraveného pracoviště řidiče testuje a vyhodnocuje v drážďanském institutu IVI-Frauenhofer s řidiči z Říma, Drážďan a Göteborgu. V sériích testů vyjíždějí vybraní řidiči pomocí 3D simulátoru na virtuální linky měst Drážďany a Řím.

Výzkumy na jízdních simulátorech probíhaly do konce června 2011. Výsledky by měly říci zda a jaké z vizionářských kabin řidiče bude možné realizovat v rámci standardizovaného evropského pracoviště řidiče.

Projekt informačních systémů pro cestující

Jedno z prvních demonstračních vozidel vychází z kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro. Vozidlo realizuje myšlenky dílčího projektu na téma informační systémy pro cestující.

Od běžných městských autobusů se Citaro upravené pro tento projekt odlišuje barevným provedením exteriéru. Mezi prvky, jejichž účinnost v běžném provozu je zkoumána patří světelné prvky z LED, které usměrňují cestující při nastupování a vystupování.

Zelená znamená: zde můžete nastoupit. Červená: tyto dveře nejsou určeny k nástupu. Vývojáři doufají, že řízeným barevným kódem dveří dosáhnou cíleného a rychlejšího přesunu cestujících. Zabrání se tak tlačenicím v oblasti dveří, k nimž často dochází například při dopravě školní mládeže nebo na silně frekventovaných zastávkách ve špičkách.

Nápadné jsou i jednoduché piktogramy na bočních oknech. Na první pohled lze rozpoznat, s jakými technickými vymoženostmi lze uvnitř počítat: WLAN, GPS a zásuvky 230 V.

Dva LCD monitory s úhlopříčkou 58 cm natočené směrem ven informují cestující u prvních dveří ještě před nástupem o trase linky a jednotlivých zastávkách, stejný úkol pak přebírají i čtyři monitory uvnitř.

Kromě toho zobrazují i navazující spojení, objížďky, dobu čekání v reálném čase a dle jízdního řádu. K dispozici jsou také informace ze světa kultury, politiky a ekonomiky.

Identifikace sedadel a s ní spojené osvětlení nad sedadly by měly v budoucnosti regulovat pohyb cestujících v uličce. Z jakéhokoli místa ve vozidle lze díky tomu ihned rozpoznat, zda jsou v zadní části vozidla ještě volná místa. Zelená signalizuje volné sedadlo, červená naopak sedadlo obsazené. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy.

Ten, kdo musí stát, tak může činit pohodlně: čalouněná místa k opření a kombinované opěrky se nacházejí proti dveřím 2 i dveřím 3.

Účastnická města projektu

Na konci dubna bylo jedno Citaro dodáno dopravnímu podniku města Bremerhaven. Nyní se musí osvědčit v každodenním městském provozu.

Kromě tohoto hanzovního města budou demonstrační vozidla nasazena do provozu také v Madridu, Paříži, Rouanu, Římě, Göteborgu a Budapešti. Projekt, který byl zahájen v roce 2008, doprovází 48 partnerů z oblasti výrobců vozidel, dodavatelů, provozovatelů, úřadů, výzkumných a poradenských firem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)