Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz C: Vyšší aktivní bezpečnost díky systémům z třídy E a S

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benz C nedávno změnil nejen tvář, ale i elektronickou bezpečnostní výbavu.

Modernizovaný Mercedes-Benz C do prémiové střední třídy přináší nové asistenční systémy, které byly doposud vyhrazeny modelům vyšších tříd. Některé z asistenčních systémů, které jsou v současnosti nabízeny pro třídu C, měly premiéru v loňském roce při uvedení modernizovaného kupé CL.

Řada systémů v třídě C využívá nové multifunkční kamery pod čelním sklem a radaru v předním nárazníku.

Attention Assist varující řidiče při ztrátě pozornosti způsobené únavou debutoval loni v třídě E. Tento systém na základě 70 různých údajů vyhodnocuje nepřímo míru únavy řidiče.

Mikrospánek je velkým rizikem pro bezpečnost provozu, a proto se Mercedes zaměřil na jeho rozpoznání a zásah ještě dříve, než se naplno projeví. V případě zvýšeného rizika vydává systém zvukový signál a zobrazuje varovný nápis na přístrojovém štítu. V činnosti je Attention Assist v rozsahu rychlostí 80 až 180 km/h.

Podobný účel mají Active Blind Spot Assist a Active Lane Keeping Assist. Přibrzděním kol korigují směr jízdy auta, aby předešly kolizi s objekty v mrtvém úhlu, resp. zabránily neúmyslnému opuštění jízdního pruhu. Oba systémy jsme podrobně představili v článku Mercedes-Benz CL: Blind Spot Assist a Lane Keeping Assist, nové aktivní asistenční systémy.

Pokud vůz není vybaven touto dvojicí aktivních systémů, může mít novou verzi Blind Spot Assist a Lane Keeping Assist, které nezasahují do směru jízdy a řidiče pouze upozorní na hrozící nebezpečí.

Adaptive Highbeam Assist v praxi eliminuje rozdíl mezi potkávacími a dálkovými světly – rozsah plochy osvětlené bi-xenonovými světlomety mění dynamicky podle světlených podmínek.

Dále je k dispozici adaptivní tempomat, který Mercedes-Benz nabízí pod názvem Distronic Plus. Ten udržuje v rozsahu 0 až 200 km/h nastavenou rychlost a bezpečný odstup od vpředu jedoucího auta. Radar v předním nárazníku má dosah 200 metrů a kromě toho má senzory, které umožňují pokrýt úhel 60° na vzdálenost 60 metrů a 80° na vzdálenost 30 metrů. Tento radar je propojený s Distronic Plus a dvěma dalšími systémy – Brake Assist Plus a Pre-Safe Brake.

Brake Assist Plus využívá informací z radaru umístěného na přídi, který sleduje pohybující se objekty před vozidlem. Jakmile se vpředu jedoucí vozidla přiblíží na nebezpečnou vzdálenost, je řidič varován a automobil se preventivně připravuje na nejhorší. Propočítá potřebný brzdný účinek a připravuje brzdový asistent, takže v okamžiku, kdy se řidič dotkne pedálu brzdy, je již k dispozici plný brzdný účinek.

Speed Limit Assist dokáže s pomocí integrované kamery určit rychlostní omezení dopravních značek a zobrazit maximální povolenou rychlost na středové obrazovce. Systém rovněž porovnává zobrazenou povolenou rychlost s údaji uloženými v navigačním systému. To snižuje nebezpečí přehlédnutí maximální povolené rychlosti, zejména na silničních úsecích, na nichž se často mění dopravní značení nebo podél cest, kde se provádějí práce na silnici.

Pre-Safe Brake varuje řidiče asi 2,6 s před možným nárazem o nebezpečné situaci a vyzývá jej tak, aby začal konat. 1,6 s před nárazem se ozve trojité varování a brzdový systém začíná aplikovat částečné brzdění (zpomalení asi 4 m/s2), když řidiče dělí od nárazu jen 0,6 s využije systém maximální brzdnou sílu.

Zároveň systém Pre-Safe spustí preventivní opatření (aktivace předpínačů bezpečnostních pásů a airbagů), která mají zmírnit následky nehody.

Parktronic s parkovacím asistentem Parking Guidance sleduje pomocí deseti snímačů přední a zadní část vozu při parkování a varuje řidiče, pokud detekuje možné riziko kolize. Pokud systém zjistí překážku, vydá vizuální varovný signál. Jakmile vzdálenost činí méně než 35 cm, ozve se krátké zvukové výstražné znamení. Pokud se vůz přiblíží ještě na kratší vzdálenost (méně něž 25 cm) ozve se nepřerušovaný signál.

Parkovací asistent nepomáhá řidiči jen při parkování, ale i při hledání místa k zaparkování, protože ultrazvukové snímače automaticky měří délku parkovací místa vedle vozu při rychlosti 30 km/h a menší. Je-li nalezeno vhodné místo, parkovací asistent udá přesné pokyny, pokud jde o správný úhel volantu a jeho otáčení při zajíždění na místo.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)