Retrotest: Mercedes-Benz S 320 CDI (W220) - Motýlek

Retrotest: Mercedes-Benz S 320 CDI (W220) - Motýlek

 
 

Mercedes-Benz S 320 CDI je jedním z průkopníků dieselových motorů v luxusním segmentu. Jaký je s odstupem deseti let?

Rozhodli jsme se vrátit k autu, které už nějaký ten rok není v prodeji, ale na českých silnicích na něj stále můžeme narazit. Mercedes-Benz S 320 CDI z počátku tisíciletí je prvním testem v nové rubrice.

Předchozí generace Mercedesu třídy S, řada W220 přezdívaná motýlek, se mezi širokou veřejností velké oblibě netěší, z majitelů si na ni ale stěžuje málokdo. Ovšem za předpokladu, že se jedná o kus v dobrém stavu, který netrápí finančně fatální závady – jako ten, který jsme měli možnost vyzkoušet.

Minulé eSko přišlo ve zvláštní době, kdy Mercedesu nechyběla odvaha experimentovat. Ačkoliv dnes víme, že rozhodnutí přiblížit vrcholnou třídu masám nebylo šťastné, tehdy nepochybně dávalo smysl. Po extrémním mamutovi (typ W140) přišel model, který vsadil na civilnější projev a méně nákladnou výrobu. Zároveň však nepolevil v zavádění technických inovací.

Testovaný vůz je ryzí ukázkou dané modelové řady. Motor 320 CDI (řadový šestiválec) s výkonem 145 kW a točivým momentem 470 Nm patří k průkopníkům vstřikování common-rail (ač již v generaci CDI II). Tehdejší technologický pokrok symbolizuje i vzduchové odpružení Airmatic, ale také například parkovací senzory ve všech rozích karoserie. Auto má navíc typicky německé zbarvení: kovový odstín karoserie doplňuje šedá kůže v interiéru.

Tento test vznikl ve spolupráci s redakcí Světa motorů, vůz z roku 2001 pochází z nabídky bazaru AAA Auto. Jeho recenzi, včetně výčtu obvyklých závad, najdete v aktuálním čísle Světa motorů 32/2011, které vychází v pondělí 8. srpna.

Oblý design se už dnes (zase) nenosí, modelu W220 ale nelze upřít nadčasovost. Karoserie se navíc vyznačuje několika zvláštnostmi – dlouhá a mohutná záď kontrastuje s nízkou přídí, rámy dveří překrývají A sloupky a zasahují až do střechy (mimochodem dobré řešení pro snížení aerodynamického hluku) a zadní světla mají charakteristický trojúhelníkový tvar. Přední zvláštně tvarovaná světla dnes za přitažlivý designový počin označit nemůžeme, zajímavostí jsou ale integrované mlhovky, které tak nezabírají místo v nárazníku.

Interiér dává zapomenout na předchůdce. Některá řešení potkáváme v nejvyšší třídě dodnes, například uspořádání přístrojového štítu. Sedadla jsou pohodlná, avšak vyznačují se neúměrně vysokým ukotvením. Pokud jste menší postavy, budete při řízení drhnout koleny o palubní desku, vyšší řidiči by zase rádi seděli níž, aby se necítili jako na kozlíku. Vzadu je místa do všech směrů dostatek, umíme si představit ale i štědřejší porci prostoru.

Motor OM613 je představitelem modulární rodiny zahrnující čtyř- až šestiválce o výkonu od 60 do 145 kW. Jedná se o předposlední generaci řadového šestiválce ze Stuttgartu a stojí přirozeně na vrcholu konstrukční rodiny.

Uspořádání válců v řadě je základem mimořádné kultivovanosti, kterou mohou i mnohé moderní agregáty jen hlučně závidět. Po akustické stránce zaslouží tento turbodiesel i dnes nejvyšší hodnocení. Vlastně jediné, co může posádku obtěžovat, je zápach nafty při stání na místě. U zkoušeného vozu se totiž projevovala typická vada raných common-railů – prosakování paliva z trubiček v motorovém prostoru.

Případné prodlevy turbodmychadla spolehlivě eliminuje klasická automatická převodovka, která akceleraci pečlivě vyhlazuje prokluzem měniče. Ze stejného důvodu se můžeme těšit hladkým změnám pětice převodů. S komfortním pojetím auta koresponduje neustálá snaha elektroniky o pohodovou jízdu okolo 2000 min-1, prakticky na vrcholu křivky točivého momentu.

Dojem z řízení je veskrze konvenční. Model W220 se ovládáním podobá běžnému sedanu, což nakonec bylo úmyslem jeho konstruktérů. Čistě komfortně naladěné řízení je přesné, ovládání auta ulehčuje přehledný tvar karoserie s dobře čitelnou šířkou.

Vzduchové odpružení Airmatic najdeme ve většině vyrobených aut, ne v každém ale funguje tak bezproblémově jako v testovaném voze. V běžném provozu navíc vzduchový podvozek nepředstavuje takovou výhodu, jak by se mohlo zdát – své přednosti naplno ukáže až ve vysokých rychlostech. Stejným přínosem ke komfortu jsou balónové pneumatiky 225/60 R16.

Technická data Mercedes-Benz S (W220) - dieselové motory
ModelS 320 CDIS 320 CDIS 400 CDIS 400 CDI
Rok výroby1998–20022002–20051999–20032003–2005
Válce
6 v řadě, turbo
V8, biturbo
Typ motoruOM613OM648
OM628
Zdvihový objem [cm3]3222322239963996
Vrtání x zdvih [mm]88,0 x 88,388,0 x 88,386,0 x 86,086,0 x 86,0
Největší výkon [kW/min-1]145/4200150/4200184/4000191/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]470/1800500/1800560/1800-2600560/1700
Převodovka
5A
Max. rychlost [km/h]230235250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,58,27,87,0
Komb. spotřeba [l/100 km]8,07,99,69,6
Hmotnost [kg]1905190519701990

Ve své době představoval šestiválcový turbodiesel rozumnou volbu a platí to i dnes, kdy lze pořídit už jedině ojeté auto. K jeho přednostem patří jednociferná spotřeba paliva a relativní spolehlivost – dieselový osmiválec nedokázal nabídnout ani jedno už jako nový, natož pak dnes.

Kromě toho je na výběr řada zážehových verzí od šesti válců a 165 kW až po dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec s 368 kW.

Technická data Mercedes-Benz S (W220) - benzinové motory
ModelS 320S 350S 430S 500S 600S 600
Rok výroby1998–20022002–20051998–20051998–20051998–20022002–2005
Válce
V6
V8
V12V12 biturbo
Typ motoru
M112
M113
M137M275
Zdvihový objem [cm3]319937244266496657685513
Vrtání x zdvih [mm]89,9 x 84,097,0 x 84,089,9 x 84,197,0 x 84,184,0 x 87,082,0 x 87,0
Největší výkon [kW/min-1]165/5600180/5750205/5750225/5500270/5500368/5000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]315/3000344/3000400/3000460/3000530/4000800/1800
Převodovka
5A
5A (od 2003 7A)
5A
Max. rychlost [km/h]240246250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,27,67,3/7,16,5/6,36,34,8
Komb. spotřeba [l/100 km]11,511,112,312,5/11,413,414,8
Hmotnost [kg]177018101855185520352135

Pro úplnost přidáváme i přehled verzí AMG. V České republice na ně narazíme jen vzácně a i v sousedním Německu se jedná o výjimečný úkaz – obzvlášť dvanáctiválcové verze, a především atmosférické S 63 AMG jsou skutečnou raritou.

Technická data Mercedes-Benz S (W220) - verze AMG
ModelS 55 AMGS 55 AMGS 63 AMGS 65 AMG
Rok výroby1998–20022002–200520022004–2005
VálceV8V8 kompresorV12V12 biturbo
Typ motoruM113M113M137M275
Zdvihový objem [cm3]5439543962585980
Vrtání x zdvih [mm]97,0 x 92,097,0 x 92,084,5 x 93,082,6 x 93,0
Největší výkon [kW/min-1]264/5500368/6100326/5500450/4800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]530/3000700/2750620/40001000/2000
Převodovka
5A
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,74,85,74,4
Komb. spotřeba [l/100 km]13,0--14,9
Hmotnost [kg]1900--2220
Spolupracujeme s TipCars.com
Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média

Senátoři ČSSD se razantně vymezili proti případné vládní…

Schillerová: Pro zrušení superhrubé mzdy zatím není podpora, znovu ho navrhnu až příští rok Schillerová: Pro zrušení superhrubé mzdy zatím není podpora, znovu ho navrhnu až příští rok

Vláda navrhne zrušení superhrubé mzdy až za rok, nemá pro…

Komerční banka vyplatí na dividendách téměř devět miliard Komerční banka vyplatí na dividendách téměř devět miliard

Valná hromada Komerční banky dnes schválila návrh…

 
 

Přidat názorDiskuse: Retrotest: Mercedes-Benz S 320 CDI (W220)…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny

Jako nový přišel tento mercedes na 200.000 amerických…

Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok

Od září Mercedes-Benz prodává novou třídu S. Zákazníci se…

 



 
Volkswagen uvádí novou generaci svého nejdůležitějšího modelu pro Čínu

Volkswagen uvádí novou generaci svého nejdůležitějšího modelu pro Čínu

Dnes 17:48

Volkswagen na autosalonu v Pekingu představil třetí generaci modelu Lavida. Ten přitom ve své dosavadní podobě představuje nejprodávanější kompaktní sedan na čínském trhu.




Blesk.cz

Žena našla v balení kapusty použitý kondom s chlupy. Zeleninu naservírovala dětem

Žena našla v balení kapusty použitý kondom s chlupy.…

Gilbertovi z britského města Lincoln zažili večeři, na kterou asi hned tak nezapomenou. V balení kapusty, na…

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila její slova tři týdny po porodu

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila…

Synka Benedikta přivedla na svět teprve začátkem dubna, ale už teď přemýšlí o dalších dětech. Modelka a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S trénováním neskončí

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S…

Přestože kouč Arséne Wenger minulý týden uvedl, že se na odchodu od fotbalistů Arsenalu po konci sezony dohodl s…

 

Reflex.cz

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…

Dánský konstruktér dostal za vraždu novinářky doživotí. Ve své ponorce ji před smrtí mučil

Dánský konstruktér dostal za vraždu novinářky…

V Dánsku byl dnes k doživotnímu trestu vězení odsouzen konstruktér Peter Madsen, který byl shledán vinným, že na…