TEST Retrotest: Mercedes-Benz S 320 CDI (W220) - Motýlek
Rozhodli jsme se vrátit k autu, které už nějaký ten rok není v prodeji, ale na českých silnicích na něj stále můžeme narazit. Mercedes-Benz S 320 CDI z počátku tisíciletí je prvním testem v nové rubrice.
Předchozí generace Mercedesu třídy S, řada W220 přezdívaná motýlek, se mezi širokou veřejností velké oblibě netěší, z majitelů si na ni ale stěžuje málokdo. Ovšem za předpokladu, že se jedná o kus v dobrém stavu, který netrápí finančně fatální závady – jako ten, který jsme měli možnost vyzkoušet.
Minulé eSko přišlo ve zvláštní době, kdy Mercedesu nechyběla odvaha experimentovat. Ačkoliv dnes víme, že rozhodnutí přiblížit vrcholnou třídu masám nebylo šťastné, tehdy nepochybně dávalo smysl. Po extrémním mamutovi (typ W140) přišel model, který vsadil na civilnější projev a méně nákladnou výrobu. Zároveň však nepolevil v zavádění technických inovací.
Testovaný vůz je ryzí ukázkou dané modelové řady. Motor 320 CDI (řadový šestiválec) s výkonem 145 kW a točivým momentem 470 Nm patří k průkopníkům vstřikování common-rail (ač již v generaci CDI II). Tehdejší technologický pokrok symbolizuje i vzduchové odpružení Airmatic, ale také například parkovací senzory ve všech rozích karoserie. Auto má navíc typicky německé zbarvení: kovový odstín karoserie doplňuje šedá kůže v interiéru.
Tento test vznikl ve spolupráci s redakcí Světa motorů, vůz z roku 2001 pochází z nabídky bazaru AAA Auto. Jeho recenzi, včetně výčtu obvyklých závad, najdete v aktuálním čísle Světa motorů 32/2011, které vychází v pondělí 8. srpna. |
Oblý design se už dnes (zase) nenosí, modelu W220 ale nelze upřít nadčasovost. Karoserie se navíc vyznačuje několika zvláštnostmi – dlouhá a mohutná záď kontrastuje s nízkou přídí, rámy dveří překrývají A sloupky a zasahují až do střechy (mimochodem dobré řešení pro snížení aerodynamického hluku) a zadní světla mají charakteristický trojúhelníkový tvar. Přední zvláštně tvarovaná světla dnes za přitažlivý designový počin označit nemůžeme, zajímavostí jsou ale integrované mlhovky, které tak nezabírají místo v nárazníku.
Interiér dává zapomenout na předchůdce. Některá řešení potkáváme v nejvyšší třídě dodnes, například uspořádání přístrojového štítu. Sedadla jsou pohodlná, avšak vyznačují se neúměrně vysokým ukotvením. Pokud jste menší postavy, budete při řízení drhnout koleny o palubní desku, vyšší řidiči by zase rádi seděli níž, aby se necítili jako na kozlíku. Vzadu je místa do všech směrů dostatek, umíme si představit ale i štědřejší porci prostoru.
Motor OM613 je představitelem modulární rodiny zahrnující čtyř- až šestiválce o výkonu od 60 do 145 kW. Jedná se o předposlední generaci řadového šestiválce ze Stuttgartu a stojí přirozeně na vrcholu konstrukční rodiny.
Uspořádání válců v řadě je základem mimořádné kultivovanosti, kterou mohou i mnohé moderní agregáty jen hlučně závidět. Po akustické stránce zaslouží tento turbodiesel i dnes nejvyšší hodnocení. Vlastně jediné, co může posádku obtěžovat, je zápach nafty při stání na místě. U zkoušeného vozu se totiž projevovala typická vada raných common-railů – prosakování paliva z trubiček v motorovém prostoru.
Případné prodlevy turbodmychadla spolehlivě eliminuje klasická automatická převodovka, která akceleraci pečlivě vyhlazuje prokluzem měniče. Ze stejného důvodu se můžeme těšit hladkým změnám pětice převodů. S komfortním pojetím auta koresponduje neustálá snaha elektroniky o pohodovou jízdu okolo 2000 min-1, prakticky na vrcholu křivky točivého momentu.
Dojem z řízení je veskrze konvenční. Model W220 se ovládáním podobá běžnému sedanu, což nakonec bylo úmyslem jeho konstruktérů. Čistě komfortně naladěné řízení je přesné, ovládání auta ulehčuje přehledný tvar karoserie s dobře čitelnou šířkou.
Vzduchové odpružení Airmatic najdeme ve většině vyrobených aut, ne v každém ale funguje tak bezproblémově jako v testovaném voze. V běžném provozu navíc vzduchový podvozek nepředstavuje takovou výhodu, jak by se mohlo zdát – své přednosti naplno ukáže až ve vysokých rychlostech. Stejným přínosem ke komfortu jsou balónové pneumatiky 225/60 R16.
Technická data Mercedes-Benz S (W220) - dieselové motory | ||||
Model | S 320 CDI | S 320 CDI | S 400 CDI | S 400 CDI |
Rok výroby | 1998–2002 | 2002–2005 | 1999–2003 | 2003–2005 |
Válce | ||||
Typ motoru | OM613 | OM648 | ||
Zdvihový objem [cm3] | 3222 | 3222 | 3996 | 3996 |
Vrtání x zdvih [mm] | 88,0 x 88,3 | 88,0 x 88,3 | 86,0 x 86,0 | 86,0 x 86,0 |
Největší výkon [kW/min-1] | 145/4200 | 150/4200 | 184/4000 | 191/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 470/1800 | 500/1800 | 560/1800-2600 | 560/1700 |
Převodovka | ||||
Max. rychlost [km/h] | 230 | 235 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,5 | 8,2 | 7,8 | 7,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,0 | 7,9 | 9,6 | 9,6 |
Hmotnost [kg] | 1905 | 1905 | 1970 | 1990 |
Ve své době představoval šestiválcový turbodiesel rozumnou volbu a platí to i dnes, kdy lze pořídit už jedině ojeté auto. K jeho přednostem patří jednociferná spotřeba paliva a relativní spolehlivost – dieselový osmiválec nedokázal nabídnout ani jedno už jako nový, natož pak dnes.
Kromě toho je na výběr řada zážehových verzí od šesti válců a 165 kW až po dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec s 368 kW.
Technická data Mercedes-Benz S (W220) - benzinové motory | ||||||
Model | S 320 | S 350 | S 430 | S 500 | S 600 | S 600 |
Rok výroby | 1998–2002 | 2002–2005 | 1998–2005 | 1998–2005 | 1998–2002 | 2002–2005 |
Válce | V12 | V12 biturbo | ||||
Typ motoru | M137 | M275 | ||||
Zdvihový objem [cm3] | 3199 | 3724 | 4266 | 4966 | 5768 | 5513 |
Vrtání x zdvih [mm] | 89,9 x 84,0 | 97,0 x 84,0 | 89,9 x 84,1 | 97,0 x 84,1 | 84,0 x 87,0 | 82,0 x 87,0 |
Největší výkon [kW/min-1] | 165/5600 | 180/5750 | 205/5750 | 225/5500 | 270/5500 | 368/5000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 315/3000 | 344/3000 | 400/3000 | 460/3000 | 530/4000 | 800/1800 |
Převodovka | ||||||
Max. rychlost [km/h] | 240 | 246 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 7,6 | 7,3/7,1 | 6,5/6,3 | 6,3 | 4,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,5 | 11,1 | 12,3 | 12,5/11,4 | 13,4 | 14,8 |
Hmotnost [kg] | 1770 | 1810 | 1855 | 1855 | 2035 | 2135 |
Pro úplnost přidáváme i přehled verzí AMG. V České republice na ně narazíme jen vzácně a i v sousedním Německu se jedná o výjimečný úkaz – obzvlášť dvanáctiválcové verze, a především atmosférické S 63 AMG jsou skutečnou raritou.
Technická data Mercedes-Benz S (W220) - verze AMG | ||||
Model | S 55 AMG | S 55 AMG | S 63 AMG | S 65 AMG |
Rok výroby | 1998–2002 | 2002–2005 | 2002 | 2004–2005 |
Válce | V8 | V8 kompresor | V12 | V12 biturbo |
Typ motoru | M113 | M113 | M137 | M275 |
Zdvihový objem [cm3] | 5439 | 5439 | 6258 | 5980 |
Vrtání x zdvih [mm] | 97,0 x 92,0 | 97,0 x 92,0 | 84,5 x 93,0 | 82,6 x 93,0 |
Největší výkon [kW/min-1] | 264/5500 | 368/6100 | 326/5500 | 450/4800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 530/3000 | 700/2750 | 620/4000 | 1000/2000 |
Převodovka | ||||
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,7 | 4,8 | 5,7 | 4,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 13,0 | - | - | 14,9 |
Hmotnost [kg] | 1900 | - | - | 2220 |