Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLC: první jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (43)
Ve Vídni a jejím okolí uskutečnila automobilka Mercedes-Benz mezinárodní prezentaci modelu CLC, který nastupuje na místo typu C Sportcoupé a zároveň se stává samostatnou modelovou řadou.

Mercedes-Benz CLC nastupuje na místo modelu C Sportcoupé, který byl jednou z karosářských verzí předchozí generace modelu C. Téměř 70 % majitelů modelu C Sportcoupé nikdy předtím žádný Mercedes-Benz nevlastnilo, což bylo pro vedení automobilky jedním z motivů k vytvoření samostatné modelové řady CLC. Z nejkratšího céčka se tedy stal první stupeň v nabídce vozů kategorie kupé, která pokračuje modely CLK, čtyřdveřovým CLS a velkým CL. Dalším z důvodů proč je CLC samostatnou modelovou řadou je skutečnost, že po technické stránce má blíže ke svému předchůdci než k současné třídě C. Oproti modelu C Sportcoupé bylo změněno více než 1100 dílů. Model dále rozvíjí zaměření svého předchůdce na nové mladé klienty, z nichž se mají výhledově stát klienti stálí.

Známá silueta s novou tváří

Při pohledu zboku je jasné, že předchůdcem je model C Sportcoupé, po němž CLC prakticky zdědil tvar boků, střechy a oken. Současné designové linii značky Mercedes-Benz byl přizpůsoben vzhled přední a zadní části. Design přední kapoty, masky chladiče, blatníků a předního nárazníků se přibližuje třídě C, s níž CLC sdílí hlavní světlomety. Zadní části dominují nové rozměrné svítilny, které zčásti zasahují až do výklopného zadního víka, v němž je umístěno i třetí brzdové světlo sestavené ze světelných diod. Oproti předchozímu modelu má záď CLC výhružnější výraz a vyvolává dojem většího a těžšího vozu. V interiéru je CLC napůl cesty mezi svým předchůdcem C Sportcoupé a novou třídou C. Hlavní linie palubní desky vycházejí z předchozího modelu, zatímco, přístrojový štít nebo ovládání klimatizace jsou ve stejném stylu jako u sedanu a kombi třídy C. Součástí standardní výbavy všech verzí modelu CLC je obložení z kartáčovaného hliníku a sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Novinkou je „infotainmentová jednotka“. Mezi její funkce patří například ovládání mobilního telefonu přes bluetooth a přehrávání skladeb z iPodu nebo MP3 přehrávače připojeného přes USB, vše pomocí uživatelského rozhraní s barevnou obrazovkou. V rozšířené verzi je systém obohacen o satelitní navigaci s mapami Evropy na vestavěném harddisku hlasovým ovládáním celého systému pomocí Linguatronic.

Pod kapotou

Mercedes-Benz od zahájení prodeje nabízí model CLC s čtveřicí zážehových motorů a dvojicí vznětových agregátů. Zájemci o benzinové motory mají k dispozici modely CLC 180 K (105 kW/143 k), CLC 200 K (135 kW/184 k), CLC 230 (150 kW/205 k) a CLC 350 (200 kW/272 k). Pro příznivce vznětových agregátů jsou připraveny modely CLC 200 CDI (90 kW/122 k) a CLC 220 CDI (110 kW/150 k). Oba diesely a také benzinové modely CLC 180 K a CLC 200 K jsou standardně k dispozici s šestistupňovou manuální převodovkou, která může být za příplatek nahrazena pětistupňovou automatickou převodovkou. Zážehové šestiválce CLC 230 a CLC 350 jsou rovněž vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou, k níž je jako alternativa nabízena sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC s možností řazení pádly pod volantem. Automobilka ve svých tiskových materiálech uvádí, že v porovnání s předcházejícím modelem C Sportcoupé bylo dosaženo u srovnatelných motorizací snížení spotřeby o 10,8 %. Oproti předchůdci nebyly modernizovány pouze karoserie nebo pohonné jednotky, ale samozřejmě i podvozek. Mercedes-Benz k CLC nabízí i sportovní výbavu jejíž standardní součástí je i systém zvaný „direct-steer“, což je vlastně posilovač řízení, který mění převod řízení v závislosti na rychlosti vozidla. Tiskové materiály slibují, že díky tomuto systému bude mít CLC rychlejší reakce na pohyb volantem, což má přispět k sportovnímu charakteru vozu a také k zlepšení aktivní bezpečnosti.

Mercedes-Benz CLC - zážehové motory
Model CLC 180 K CLC 200 K CLC 230 CLC 350
Zdvihový objem [cm3] 1796 1796 2496 3498
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 105/5200 135/5500 150/6100 200/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 220/2500-4200 250/2800-5000 245/2900-5500 350/2400-5000
Max. rychlost [km/h] 220 (215) 235 (231) 240 (234) 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 (9,9) 8,6 (8,7) 8,4 (8,6) 6,3 (6,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7-8,1 (7,8-8,3) 7,8-8,2 (8,1-8,6) 9,2-9,5 (9,1-9,5) 9,5-9,8 (9,7-10,0)
Emise CO2 [g/km] 182-192 (186-198) 185-196 (194-204) 218-225 (217-226) 227-234 (232-239)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1475 (1495) 1480 (1500) 1525 (1545) 1550 (1570)
Cena [Kč] 699.000,- 785.000,- 840.000,- 960.000,-

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku.

Za volantem

Při usednutí za volant je řidič obklopen klasickým interiérem značky Mercedes-Benz, kde je ruční brzda ve skutečnosti nožní brzdou a na sloupku je tradičně pouze levá páčka k ovládání stěračů i směrových světel. Sportovní sedadla modelu CLC mají dobrý tvar a dostatečné boční vedení. Výhled vpřed a do stran je zcela bezproblémový, zatímco směrem vzad je to o něco horší, přestože okno ve výklopném zadním víku není z nejmenších, ale je poměrně hodně nakloněné a jeho spodní hrana je hodně vysoko. U předchozího modelu zlepšoval výhled vzad prosklený pás v kolmé částí zádi, na jehož místě je u modelu CLC nové třetí brzdové světlo.

Během prezentace modelu CLC jsme měli možnost vyzkoušet jízdu s verzemi CLC 200 K a CLC 350. První z vozů poháněný konmpresorem přeplňovaným čtyřválcem v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou se na rakouských silnicích a dálnicích choval, tak jak se dá od sportovně zaměřeného modelu očekávat. CLC 200 K se může pochlubit rychlou reakcí na plyn i přesným řízením a obratnými jízdními vlastnostmi, takže řidič se za jeho volantem na okresce plné zatáček může skutečně pobavit. Model CLC 350 je podle slov zástupců automobilky určen především zákazníkům toužícím po vysokém výkonu. Tato verze se vedle přeplňovaného čtyřválce nemůže pochlubit takovou obratností a její výhody jsou především na dálnici, kde se z ní díky výkonnému šestiválci stává pohodlný cestovní vůz s lehce sportovními sklony, zatímco na silnici plné zatáček je přeci jen znát vyšší hmotnost (oproti CLC 200 K je CLC 350 o 70 kg těžší), která se projevuje právě menší ochotou vozu k rychlým průjezdům ostřejších zatáček.

Mercedes-Benz CLC - vznětové motory
Model CLC 200 CDI CLC 220 CDI
Zdvihový objem [cm3] 2148 2148
Válce/ventily 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 90/4200 110/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 270/1600-1800 340/2000
Max. rychlost [km/h] 206 (205) 224 (219)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,3 (11,1) 9,7 (9,4)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,8-6,1 (6,6-7,1) 5,9-6,3 (6,6-6,8)
Emise CO2 [g/km] 152-161 (174-188) 156-166 (172-179)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1505 (1525) 1530 (1550)
Cena [Kč] 715.000,- 749.000,-

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku.

Součástí standardní výbavy všech provedení je duální automatická klimatizace THERMATIC, autorádio s CD přehrávačem, palubní počítač, tempomat, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, centrální dálkové zamykání, imobilizér a mlhová světla vpředu i vzadu s čirými skly. Bezpečnostní výbava obsahuje standardně ABS, ESP, ASR, BAS, čelní i boční airbagy pro cestující vpředu a hlavové airbagy pro přední i zadní cestující.

Mercedes-Benz CLC je možné si u dealerů objednávat již od začátku letošního dubna, ale první vozy dorazí do showroomů až začátkem letošního léta.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (43)
Avatar - Sprint
26. 4. 2008 23:29
Re: Dal bych si říct
Na třetích! >:D
Avatar - gld
26. 4. 2008 18:47
Re: Jsem rad
malé množstvo príspevkov by som zdôvodnil tým že sme sa výnimočne zhodli-kvalitné auto s odseknutým zadkom pre paničky a nemeckých dôchodcov...je jedno kto preferuje akú značku, na tomto sa azda zhodneme všetci
Avatar - gld
26. 4. 2008 18:44
Re: DISKUTABILNÍ DISKUZE
ehm, ktorý má motor z mercedesu, vieme že
Avatar - Sprint
26. 4. 2008 11:30
Dal bych si říct
Líbí se mi až na ty zadní světla.
Tu část světel co je na pátých dveřích bych odstranil! :-)
26. 4. 2008 03:47
Jsem rad
Přiznám se, že jsem "fanda" Mnichova a Stutgartu, a že jsem potěšen z malého množství příspěvků k těmto značkám, což cítím, jako respekt od majitelů, diskutérů a "histerických" fanoušků s nicky, zejména francouzkých značek, jako důkaz, že ta prémiová blondýna v černém hávu je na špici potravinového řetězce automobilismu! Děkuji za pochopení.