Mercedes-Benz CLK DTM AMG: ďábelský odvar z SLR

Mercedes-Benz CLK DTM AMG: ďábelský odvar z SLR

 
 

Humbuk kolem nejsilnějšího sériového Mercedesu SLR McLaren už opadl, a proto si u Mercedesu řekli, že je na čase oslavit a „prodat“ úspěchy značky v německém poháru DTM supersilným silničním modelem. Nový Mercedes-Benz má v názvu 3x 3 písmena, ze kterých je možno rozluštit, co lze asi od sportovní novinky čekat.

První tři písmena - CLK – ukazují na základ tohoto malosériově vyráběného automobilu. DTM připomíná prestižní německý pohár cestovních vozů, který Mercedesy v minulém roce vyhrály a poslední tři písmena – AMG – identifikují supersportovní ambice, které jsou s automobily továrního tunera dlouhou dobu spojeny. Složitý název byl dokonce tak dlouhý, že se nevešel ani na záď, kde se automobil identifikuje jen písmeny CLK a AMG. Model CLK DTM AMG je na jednu stranu vzdálen od závodních Mercedesů, ale podobně velký odstup si limitovaná série drží od sériových kupé CLK. Výkony, použitá technika a cena jej řadí kamsi mezi modely 55 AMG a SLR McLaren.

Design

Nový supersport má základ v kupé CLK, ale dostal outfit, který připomíná speciály z DTM. Hra na první dojem jde u tohoto Mercedesu překvapivě daleko. Pomineme-li tradiční označování motoru o zdvihovém objemu 5439 cm3 zkratkou 5.5 V8, je tu několik detailů, které nelze přehlédnout, protože sportovní Mercedesy se zpravidla obejdou bez rozšiřování blatníků, když preferují čisté a jednoduché tvary. Snadná identifikace s příbuzenstvem z DTM si vyžádala u CLK DTM AMG aplikaci nových dílů karosérie. V městské praxi nepoužitelný nárazník s nízko položeným spojlerem, prakticky znemožňuje přejezd sebemenšího zpomalovacího hrbolu. Agresivní vzhled je podpořen výrazným rozšířením blatníků i přesto, že pneumatiky slabšího CLK 55 AMG mají velmi podobné rozměry. Zadní křídlo a zakrytování spodku vozu, které končí difuzorovým zadním nárazníkem se podílí na přítlačné síle rostoucí s rychlostí (při 200 km/h +36 kg). Na druhou stranu se zhoršuje aerodynamika (cx =0,39). Priority jsou ale nastaveny jasně. Když je třeba velkého přítlaku, musíme odpory překonávat vyšším výkonem (kterého stejně máme víc než dost).

Uvnitř jsou pouze dvě sportovní sedadla, vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Prázdný prostor za nimi, který by snad bylo možno považovat za část prostoru pro zavazadla, je oddělen příčnou výztuhou z uhlíkového kompozitu, na které jsou ukotveny bezpečnostní pásy. Dalším z krásných detailů, které však nemají stoprocentní opodstatnění je volant. Jeho seříznutá spodní část většinou šetří v kokpitu sportovních aut místo, v interiéru původně komfortního kupé CLK je ale místa dost. Tlačítky na volantu bývají nastavovány různé parametry, které ovlivňují chování vozu, v tomto případě je jimi možno ovládat pouze klasický palubní počítač. Skutečné je superpřímé řízení, jež má převod 15,5:1 a tedy jen 1,75 (!) otáčky volantu mezi dorazy.

Zapomeneme-li na uvedené a puristou odsuzované nedostatky, je atmosféra na palubě jedinečná. Původní přístrojová deska byla nově obložena prvky z uhlíkových vláken, před řidičem je nový přístrojový panel, kterému dominuje centrální kruhový ukazatel. V něm je sdruženo několik funkcí, což možná bude v (ďábelsky rychlé) praxi stěžovat čitelnost. Na vnějším obvodě je stupnice rychloměru cejchovaná do 360 km/h, otáčkoměr tvoří 64 diod, které při maximálních otáčkách (7000 ot./min) mění bílou barvu na ohnivě červenou. Uprostřed je hlavní digitální multifunkční ukazatel, který informuje řidiče mj. o aktuálně zařazeném rychlostním stupni. Na středové konzole je snad už poslední napodobenina. Tvar voliče rychlostí totiž připomíná sekvenční převodovky z DTM, jenže realita je prozaičtější, tak jako u dalších speciálů AMG dostala i zde příležitost automatická pětistupňová převodovka AMG Speedshift, která je jako jedna z mála automobilových automatických převodovek schopna přenášet obrovské točivé momenty. Útěchou nechť je alespoň možnost volby rychlostí pomocí páček pod volantem.

Technika

Nejsilnějším sportovním Mercedesům je v posledních letech vyhrazen kompresory přeplňovaný osmiválec 5439 cm3, který Mercedes montuje do modelů, jejichž označení končí 55 AMG. Mechanické přeplňování umožňuje kouzlit s maximálními výkony, takže se můžete setkat s výkonovými verzemi 270 kW (C a CLK 55 AMG), 350 kW (E 55 AMG), 368 kW (S, CL a SL 55 AMG) i 460 kW (SLR McLaren). K posledně jmenovanému vozu má CLK DTM AMG asi nejblíže.

V tomto „DTM-provedení“ je výkon vyladěn na 428 kW při 6100 ot./min a maximální kroutící moment dosahuje 800 Nm při 3500 ot./min. O nedostatek síly při nižších otáčkách není třeba mít obavy. Od 2000 otáček za minutu je připraveno zasáhnout 690 Nm, od 2500 ot./min už 750 Nm. Oproti motoru z CLK 55 AMG byl zvýšen plnící tlak z 0,8 na 0,85 baru, kliková skříň z SL 55 AMG byla dále zesílena, nové jsou písty, sací i výfukový systém. Důležitou roli hrálo také nové nastavení vaček výfukových ventilů.

I tento silák plní emisní normu Euro4, když se o čistotu výfukových plynů starají dva primární, blíže k motoru umístěné katalyzátory a dále dva sekundární katalyzátory pod vozem. K 62litrové nádrži řady CLK přibyla další 30litrová nádrž nad zadní nápravou. Akumulátor a nádržka ostřikovače byly přemístěny do zavazadlového prostoru kvůli vylepšení rozdělení hmotnosti na nápravy (54% / 46%). Ani přes uplatnění nových dílů karosérie z lehkých materiálů zesílených uhlíkovými vlákny se nepodařilo pohotovostní hmotnost stlačit pod hodnotu modelu CLK 55 AMG. Větší kola, kotouče, jiný motor atd. vyústily v pohotovostní hmotnost 1748 kg.

Přepracovaný podvozek umožňuje nastavení pružin, zadní náprava multilink s novými rameny disponuje také zesílenými hnacími hřídeli. Zadnímu diferenciálu s omezenou svorností pomáhají v přenosu síly na vozovku systémy ASR a ESP. Volitelnou výbavou jsou sportovní pneumatiky Dunlop (225/35 R 19 vpředu a 285/30 R 20 vzadu), se kterými dokáže CLK DTM AMG absolvovat zatáčky tak, že na palubě na vás bude působit boční zrychlení až1,35 g; na vlhku je však třeba dávat pozor, na což upozorňuje i visačka na klíči. Cena jedné takové pneumatiky se rovná přibližně částce 17 000,- Kč. Za vícedílnými koly AMG (rozměr vpředu: 9 x 19 palců, vzadu: 10 x 20 palců) určenými výhradně pro CLK DTM AMG, jsou ukryty šestipístkové brzdy vpředu (kotouče o průměru 36 cm) a čtyřpístkové brzdy vzadu (kotouče o průměru 33 cm).

Maximální rychlost je sice elektronicky omezena, ale ručička rychloměru se zastaví ne na německých 250 km/h, ale až při 320 km/h(!). Automobil by uměl i více, ale musí být přece důvod proč koupit superdrahý SLR McLaren (ten jede nejvíce 334 km/h - podle údajů výrobce). Ještě před tím než se objeví ručička na metě 320 km/h, může být posádce uděleno zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s, resp. z 0 na 200 km/h za 12,1 s. Naopak to jde také rychle. Autobild naměřil Mercedesu CLK DTM AMG brzdnou dráhu z rychlosti 100 km/h jen 33,4 m.

Kupé Mercedes-Benz CLK DTM AMG je ručně vyráběno pod hlavičkou firmy Mercedes-AMG GmbH v dílnách H.W.A. GmbH. Tato firma patří k nejúspěšnějším týmům v DTM a je zodpovědná za přípravu speciálů třídy C pro DTM. Jestliže jste toužili po SLR McLarenu, ale zdál se vám příliš drahý (435.000 Euro), mohla být toto vaše druhá příležitost. Píšeme mohla, protože 100 zájemců, kteří měli v kasičce 236.060,- Euro se našlo velmi rychle a omezená série je již vyprodána.

Rallye Dakar 2018
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 

Tapety

Mercedes-Benz CLK DTM AMG Mercedes-Benz CLK DTM AMG
Mercedes-Benz CLK DTM AMG Mercedes-Benz CLK DTM AMG
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Kim Dotcom a Kimi Räikkönen závodí s Mercedesy CLK DTM AMG (video) Kim Dotcom a Kimi Räikkönen závodí s Mercedesy CLK DTM AMG (video)

Zakladatel serveru MegaUpload.com stojí za vznikem videa,…

Spy Photos: Mercedes-Benz CLK - Mezigenerační srovnání Spy Photos: Mercedes-Benz CLK - Mezigenerační srovnání

Po odstranění prakticky veškeré kamufláže nového…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…