Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz ESF 2009: Třináct novinek pro vyšší bezpečnost

Diskuze (2)
Letos je to 70 let, co Béla Barényi začal pracovat pro Mercedes a automobilka se začala systematicky zabývat rozvojem bezpečnosti aut. Výsledkem bylo např. představení deformačních zón. Aktuálně připravované novinky Mercedes demonstruje na vozidle ESF.

Zkratka ESF 2009 označuje demonstrační vozidlo, které Mercedes představí v pondělí 15. června na konferenci o bezpečnosti provozu ve Stuttgartu. Ve skutečnosti se jedná o model S 400 BlueHybrid napěchovaný třinácti bezpečnostními systémy, jejichž vývojem se automobilka aktuálně zabývá.

Hlavní novinkou je Pre-Safe Structure. Tento konstrukční prvek nemá nic společného s elektronickým systémem Pre-Safe, jak by mohl naznačovat název, ale jedná se o „nafukovací“ ocelové části. Po dvou letech vývoje se podařilo vytvořit kovové konstrukční prvky, které jsou ve výchozím stavu složené, aby zabral málo místa. Při nárazu se „nafouknou“ podobným způsobem, jakým se plní airbagy, změní tvar a odolají zátěži přes 100 kg. Takto řešené boční výztuhy ve dveřích přinášejí u vozu ESF úsporu 0,5 kg při vyšší úrovni pasivní bezpečnosti.

Prvkem pasivní bezpečnosti je také podlahový airbag pod karoserií. Toto zařízení se aktivuje v okamžiku, kdy už nelze zabránit nehodě. Vzduchový vak působí hned dvěma účinky – zvětší tření mezí vozidlem a vozovkou a zvýší světlou výšku. Decelerace tak může být až o 20 m.s-2 rychlejší a odpovídajícím způsobem klesne rychlost nárazu. „Přizvednutí“ karoserie navíc pevněji usadí cestující do sedadel, čímž klesne riziko vážných zranění.

Pod označením Pre-Safe Pulse se ukrývá automatické přifouknutí bočnic sedadel před nárazem. Těla cestujících se tím přiblíží o 50 mm blíže ke středu auta. Podle údajů Mercedesu tím klesnou síly působící na těla při bočním nárazu zhruba o třetinu. Úroveň bezpečnosti při čelním nárazu zase zvyšuje adaptivní plnění předních airbagů. Místo současného objemu 120 litrů se tyto adaptivní airbagy v závislosti na intenzitě nárazu a hmotnosti cestujícího na sedadle naplní v rozmezí 90 až 150 litrů.

Mercedes na prototypu ESF dále testuje například novou verzi předních diodových světlometů, reflexní fólie na bocích karoserie, kameru pro sledování dětí na zadních sedadlech nebo nové bezpečnější uložení lithiových baterií.

Diskuze (2)
Avatar - jpor (RSKa)
14. 6. 2009 23:36
Re: airbag v podvozku
jednoducho: aktívny tempomat s radarom mu odmeria vzdialenosť od prekážky a počítač rýchlo zistí, či je alebo nie je šanca sa jej vyhnúť (rýchlosť, adhézia, vzdialenosť atd.)
Avatar - positivemind
14. 6. 2009 15:58
airbag v podvozku
Jak vůz rozezná že už nehodě vážně nejde zabránit? Vypočítá rychlost a dobu brzdění před překážkou?