Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz míří ve velké stylu do Goodwoodu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Německá automobilka v letošním roce oslavuje 120 let svého motorsportu a na 21. ročníku Festivalu rychlosti v Goodwoodu se díky tomu stane hlavní hvězdou.

Festival rychlosti v Goodwoodu se uskuteční v termínu od 26. do 29. června a hlavním tématem letošního ročníku se má stát automobilka Mercedes-Benz a její úspěchy v motoristickém sportu. To má ostatně během celé akce dávat jasně najevo tradiční plastika, která bude tentokrát věnována třícípé hvězdě a jejím autorem je sochař Gerry Judah.

Mercedes-Benz si pro návštěvníky Festivalu rychlosti připravuje řadu atrakcí a překvapení, ale největší pozornost má přitahovat přehlídka závodních vozů spolu se řadou slavných závodníků minulosti i současnosti.

Již v březnu letošního roku německá automobilka potvrdila, že do Goodwoodu přiveze slavný Mercedes 1914 Grand Prix, s nímž Christian Lautenschlager zvítězil v červenci roku 1914 v náročné Grand Prix Francie. Společnost tomuto jedinečnému závodnímu stroji má dělat dalších 14 vozů, jejichž prostřednictvím hodlá Mercedes-Benz nabídnout návštěvníkům průřez bohatou historií i současností svého účinkování v motoristickém sportu.

Slávu velkých řadových šestiválců konce dvacátých let připomene Mercedes-Benz SSK z roku 1928, jehož kompresorem přeplňovaný motor o objemu 7,0 l disponuje výkonem 165 kW (225 k) a umožňuje stroji, za jehož volant usedal slavný Rudolf Caracciola, dosáhnout rychlosti přes 190 km/h.

Stříbrné šípy třicátých let připomenou vozy W125 z roku 1937 a o dva roky mladší W165. První z této dvojice je vybaven 5,66-litrovým řadovým osmiválcem o výkonu 435 kW (592 k) a umí uhánět rychlostí 320 km/h. V přídi druhého pracuje 1,5-litrový přeplňovaný vidlicový osmiválec s výkonem 187 kW (254 k), který W165 pomáhá k rychlosti přes 270 km/h.

Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře

Přímo do poloviny padesátých let pak návštěvníky přenese dvojice vozů W196 R spolu s populárním rychlým transportérem závodních vozů, známým pod přezdívkou „Modrý zázrak“. Vystavené W196 R se od sebe odliší svými karoseriemi, jeden bude v klasickém provedení s odkrytými koly, zatímco druhý nese proudnicovou karoserii zakrývající kola. Řadové 2,5-litrové osmiválce těchto závodních speciálů mohou disponovat výkony od 188 kW (256 k) do 213 kW (290 k). Jejich transportér pak pohání třílitrový šestiválec o výkonu 141 kW (192 k), umožňující dosažení rychlosti kolem 170 km/h.

Druhou polovinu padesátých let bude zastupovat Mercedes-Benz 300 SLS (W198) z roku 1957 postavený pro severoamerický šampionát sportovních vozů a vybavený třílitrovým řadovým šestiválcem s výkonem 173 kW (235 k).

Šedesátá a sedmdesátá léta hodlá Mercedes-Benz ve své přehlídce závodních strojů přeskočit a vrhne se prostřednictvím soutěžního kupé 500 SLC (C107) přímo do roku 1980. Právě s tímto vozem, jehož pětilitrový vidlicový osmiválec disponuje výkonem 250 kW (340 k), zvítězil Björn Waldegaard v Bandama rallye.

Nezapomenutelnou éru prototypů Skupiny C a vytrvalostních závodů připomene Sauber-Mercedes C9 z roku 1989, s nímž Jochen Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens zvítězili v Le Mans. Pětilitrový osmiválec tohoto vytrvalostního speciálu má výkon 530 kW (720 k) a uděluje C9 schopnost dosáhnout až 400 km/h.

Penske-Mercedes PC23 z roku 1994 je připomínkou působení německé značky jako dodavatele pohonných jednotek pro monoposty série IndyCar, i když za jejich vývojem stál britský Ilmore, který je předchůdcem dnešní divize Mercedes AMG High Performance Powertrains. Pro monopost PC23 o hmotnosti 703 kg byl připraven 3,4-litrový vidlicový osmiválec naladěný na výkon 754 kW (1026 k).

Z konce devadesátých let a tehdejší série vytrvalostních závodů pochází CLK-LM (C298) z roku 1998, který je evolucí modelu CLK-GTR. Před zadní nápravou tohoto vozu je uložen pětilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 441 kW (600 k). Klaus Ludwig a Ricardo Zonta s tímto vozem získali mistrovský titul v sérii FIA GT.

Nepříliš vzdálenou minulost zastoupí v Goodwoodu Mercedes-Benz CLK DTM z roku 2006 s čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 350 kW (476 k). Do současnosti pak návštěvníky uvede Mercedes-Benz SLS AMG GT3 ve společnosti letošního monopostu Formule 1 Mercedes AMG Petronas F1 W04.

Kromě těchto závodních vozů představí Mercedes-Benz i vybrané zástupce svou současné sériové produkce, jimž budou samozřejmě vévodit nejostřejší verze AMG. Příznivcům virtuálního světa se ve statické části expozice představí Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo , který si bude možné prostřednictvím Sony PlayStation 3 a hry Gran Turismo 6 vyzkoušet i na trati Goodwoodu.

Vedle samotných vozů pak bude Mercedes-Benz zastupovat řada továrních jezdců a ambasadorů značky. Chybět nebudou Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Sir Stirling Moss, Sir Jackie Stewart, Hans Hermann, Johny Herbert, Dario Franchitti a další slavní jezdci.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Magister
20. 6. 2014 08:04
Re: Goodwood - best festival ever!
Vypadá to hodně dobře.
19. 6. 2014 23:30
Goodwood - best festival ever!
Letos jedu už potřetí, YES! Myslím že pro petrolhead je to něco jako pro muslimy Mekka!