Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz ML 400 CDI - síla nadevše (04/2002)

Diskuze (0)
Mercedes třídy M byl uveden na trh již před čtyřmi lety a dosud se ho prodalo přes 320 tisíc kusů. Nyní je již několik měsíců v prodeji faceliftovaný model, který omladí emko do dalších let, než přijde nástupce. V duchu konzervativních...

Mercedes třídy M byl uveden na trh již před čtyřmi lety a dosud se ho prodalo přes 320 tisíc kusů. Nyní je již několik měsíců v prodeji faceliftovaný model, který omladí emko do dalších let, než přijde nástupce. V duchu konzervativních tradic automobilky mercedes se však inovace navenek projevila jen minimálními změnami a většina funkčních úprav je očím zákazníků skryta.

Před několika lety začaly německé automobilky BMW, Audi a Mercedes s vývojem prestižních "hi-tech" turbodieselů. Výsledkem jsou ve všech případech supermoderní osmiválcové jednotky. V případě Mercedesu je to čtyřlitrový turbodiesel se dvěma turbodmychadly a vstřikováním common-rail a právě ten jsme měli možnost otestovat v modelu ML 400 CDI.

Čtyřlitrový osmiválcový biturbodiesel s fantastickými hodnotami výkonu (184 kW/250 k) i točivého momentu (560 Nm/1800 ot) poskytoval 2335 kg těžkému emku, který byl vybaven pětistupňovou automatickou převodovkou mimořádné zrychlení, avšak jen v určitých situacích. Problém byl v tom, že do přibližně dvou tisíc otáček byl tah motoru poměrně malý. To v praxi znamenalo, že především při městském popojíždění, kdy jsou otáčky motoru většinou pod touto hranicí vždy chvíli trvalo něž se v motoru "chytly saze", přesněji řečeno, než se dostal nad dva tisíce otáček. Svou pravou tvář je motor schopen ukázat spíše na mimoměstských silnicích a dálnicích, kdy překvapuje svou ohromnou silou a ochotou k vytáčení. Ono už samotné zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,8 s je úctyhodné. Tímto přímo konkuruje benzínovému osmiválci ML 500 (pořizovací cena je prakticky shodná), který toto zvládne jen o desetinku rychleji. ML 400 CDI by však v průměru měl na 100 km spotřebovat o necelé čtyři litry paliva méně (10,8 l/100 km). V praxi se však o přílišné střídmosti ML 400 CDI mluvit nedá. V městském provozu tento bumbrlíček běžné spálí okolo 16-17 litrů nafty a za celý test si řekl o 13,5 litru na každých 100 km. Zde je na místě úvaha, zda není vhodnější verze 270 CDI (o více než 750.000 korun levnější!), která sice svými výkony nemůže ML 400 CDI konkurovat, ale skutečně může plnit úlohu, která turbodieselům náleží - totiž relativně nízká spotřeba při rozumných výkonech. Zvuk motoru v nízkých otáčkách (tedy především při pomalém popojíždění po městě) poměrně zřetelně proniká do interiéru, takže se o "akustickém luxusu", vzhledem k vysoké pořizovací ceně, nedá příliš hovořit. Ve vyšších rychlostech naštěstí zvuk motoru zaniká v aerodynamickém svistu vzduchu obtékajícího karosérii.

Velmi dobré jízdní vlastnosti odpovídají velké síle motoru, ale bohužel je to na úkor pohodlí posádky, protože odpružení je dosti tvrdé. Tvrdost odpružení ještě zvyšovaly nadstandardní nízkoprofilové pneumatiky rozměru 285/50 R18. V prudce projížděných zatáčkách i přes velkou výšku vozu nedochází k velkým náklonům a emko je stále velmi dobře ovladatelné. Pochvalu zaslouží bohatě dimenzované kotoučové brzdy na všech kolech, které se starají o bezproblémové zpomalení těžkého vozu i z vysokých rychlostí.

Interiér je v přísných měřítcích jiných mercedesů zpracován o něco hůře, což se však dá omluvit, jelikož se jedná o "off-road", kde se na nějaký ten prohřešek vůči kvalitě tak nehledí. Nové je ovládání automatické klimatizace, které je řešeno elegantními kruhovými ovladači. Ty ukazují zvolený stav červenými diodami, které jsou dobře vidět i za denního světla. Přední sedadla jsou sice pohodlná, ale postrádají výraznější boční vedení, které by se však právě u tohoto vozu velmi dobře hodilo. Proč? Vyšší stavba vozu totiž způsobuje výrazné naklánění vozu do stran na nerovnostech, které se samozřejmě přenáší i na posádku. Prostor na zadních sedadlech je dostatečný, pro nohy i hlavu. Zavazadlový prostor je dobře přístupný po vyklopení pátých dveří vzhůru (narozdíl od dvoudílných dveří u X5). Vzhledem ke stavbě vozu je však nakládací hrana hodně vysoko. Dělená zadní opěradla je možno sklopit, čímž vznikne sice velký, ale ne zcela rovný úložný prostor. Zadní sedadla jsou posuvná takže je možné velikost zavazadlového prostoru částečně měnit na úkor prostoru na zadních sedadlech.

V nadpisu tohoto testu je poznámka "síla nadevše". Myslím, že tyto slova vcelku dobře odhalují charakter ML 400 CDI, které je sice vybaveno mimořádně silným hi-tech motorem, ten však svou spotřebou i pořizovací cenou dává jaksi zapomenut na prapůvodní poslání vznětových motorů - úspornost.

Diskuze (0)
Cena základní sestavy 2 467 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, BAS, ESP, airbagy pro řidiče a spolujezdce vč. čidla zatížení sedadla spolujezdce, okenní/hlavové airbagy, automatická klimatizace, boční airbagy ve předních dveřích, čalounění látka/kůže Twin, centrální dálkové zamykání s imobilizérem, doplňky interiéru v dřevo Calyptus Linea, držák kelímků vpředu a vzadu, el. ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, el. ovládání bočních oken 4x, kontrolka opotřebení brzdového obložení, kontrolka stavu provozních kapalin, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, mlhovky, otáčkoměr, podélný střešní nosič, posilovač řízení a brzd, prachový filtr, příprava pro závěsné zařízení, příprava pro telefon - kabeláž, rádiopříprava včetně integrované antény a kabelů pro reproduktory, redukce převodů do terénu, stálý pohon na obě nápravy, střední loketní opěrka vpředu s poličkou, světla ke čtení na zadních sedadlech, světla ve dveřích při výstupu 4x, světelný senzor pro autom. spínání reflektorů při snížení viditelnosti, tónovaná skla, úchyty pro připevnění zavazadel, ukazatel servisních intervalů v závislosti na kvalitě oleje (Assyst), ukazatel venkovní teploty, velurové koberečky v barvě výbavy, vyhřívané zadní okno se stěračem, výškově mechanicky nastavitelný volant, výškově nastavitelné bezpečnostní pasy vpředu a vzadu, zadní dělená, posuvná, sklopná sedadla 3/1 se 3. opěrkami hlavy, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru a vpředu dole u spolujezdce, automatická 5-stupňová převodovka vč. tempomatu, automatické tlumení odrazivosti vnějšího levého a vnitřního zrcátka, alu kola 6 děrová 8,5Jx17, pneu 275/55R17, luxusní paket U 61 (kožené čalounění, volant a volící páka, interiér-ořech, el. nastavitelná přední sedadla), rádio MB Audio 10 CC se 6 reproduktory, palubní počítač, chromové doplňky na madlech vnějších klik, zadních dveřích a masce chladiče Kč
Cena testované sestavy 2 864 827 Kč
Výbava testované sestavy Titanit - červená metelíza (+ 28.691,-), vnější levé a zp. zrcátko a automatickým tlumením odrazivosti (+ 8.997,-), stěrače s dešťovým senzorem (+ 4.106,-), navigační a ovládací systém COMAND (+ 83.404,-), bi-xenonové reflektory včetně omývačů (+ 40.958,-), kryt zavazadlového prostoru (+ 4.106,-), sound - systém BOSE (+ 24.123,-), tmavá boční okna vzadu vč. pátých dveří (+ 11.189,-), el. vytápění sedadel vpředu (+ 6.672,-), prahové lišty kovové s osvětleným nápisem MB (+ 16.835,-), AMG optická sada (+ 97.007,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 1700 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.7 / 8.8 / 10.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 633 / 2020
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2335 / 535
Rozměr pneu: 285/50 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4638
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1820
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano