Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz NAFA: Smart z roku 1981

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Projektem městského mikrovozítka se Mercedes-Benz zabýval dávno před vznikem prvního Smartu. Prototyp NAFA vyjel v roce 1981.

Historie dvoumístného městského mikroautomobilu s logem trojcípé hvězdy sahá více než čtyři dekády zpět do historie. Do už tehdy přecpaných západoevropských metropolí plných kolon to chtělo něco drobného, praktického a mrštného, co by se otočilo doslova na pětníku a zajelo skoro do každé mezery. Paradoxní je, že se takovým projektem začal zabývat zrovna Daimler-Benz, výrobce prestižních, větších a luxusnějších vozů a supersportů, když pomineme dodávky, nákladní auta a autobusy. Šéfem vývoje byl jmenován Johann Tomforde a v roce 1972 z něj vzešel první prototyp vozítka s délkou 2,5 m a rozvorem 1,7 m. Poháněl jej navíc elektromotor!

Na krátké vzdálenosti

Po devíti letech, tedy v létě 1981 přišel na svět koncept NAFA, opět hlavně Tomfordeho dílo. Vešli se do něj znovu pouze dva cestující, při dvoapůlmetrové délce nebylo divu. Autíčko měřilo 1,5 m do šířky a také stejně čnělo směrem vzhůru. Připomínalo spíše hranatou bedničku na kolečkách, ale s pokročilými prvky, které později objevily u mnohem větších MPV. V první řadě jednoprostorovou karoserií a ve druhé jediným párem bočních posuvných dveří. Dnes vzbuzuje úsměv na tváři, ale stačí se podívat na ta obří okna a celou průhlednou zadní část. Výhled ven všemi směry musel být famózní!

Pod krátkou kapotu, pokud ji tak vůbec lze nazvat, se bez problémů vešel zážehový tříválec litrového objemu s výkonem 30 kW, nespoléhalo se tedy na elektromotory a těžké olověné akumulátory. Vozítko pro cesty na krátké vzdálenosti mělo samočinnou převodovku, přední pohon a vážilo pouhých 550 kg. Ono se tak i jmenovalo, zkratka NAFA totiž znamenala „NAhverkehrsFAhrzeug“

S natáčením zadních kol

O bezpečnosti si netřeba dělat nějaké iluze, ale pozor, pásy už byly vybaveny předpínači! V první řadě tu však šlo o snadný pohyb ve městě... Ten umocňoval nejen posilovač řízení, ale hlavně poloměr otáčení pouhých 5,7 m a zadní kola se dokonce dokázala vychýlit z přímého směru, což usnadňovalo prckovi parkování. Ceny za stání na vyhrazených plochách v úvodu 80. let minulého věku na západě Německa šplhaly nahoru, ale NAFA zabírala minimum místa a vmáčkla se i do stísněných prostor kolmo k chodníku. Byla skutečně obratná, jak se na přibližovadlo této velikosti sluší a patří. Pro srovnání, moderní třímetrová Toyota iQ, která se svého času prodávala i u nás, se otočí na 7,8 m.

Zmíněné posuvné dveře pak usnadňovaly nastupování a vystupování, vnější zpětná zrcátka se sklápěla automaticky. Žádné prekérní situace a nechtěný adrenalin na parkovištích... Kde se asi inspirovali návrháři Peugeotu při výrobě konceptu Sésame, respektive sériové 1007? Vzhledem ke konstrukci autíčka seděla posádka na tehdejší dobu vysoko, ale v kabině jí nebylo ani vedro, protože měla k dispozici klimatizaci. PR oddělení kdysi psalo v tiskové zprávě, že komfort se blíží limuzíně W126. No vážně!

Elektrická stovka

V roce 1988 se přece jen nakonec objevila elektrická verze tohoto konceptu, která dokonce vznikla ve stokusové sérii. Vozíky jezdily v tehdejším Západním Berlíně, ale neosvědčily se, kapacita baterií byla ještě příliš omezená. Do představení prvního (před)produkčního MCC Smart City-Coupé tehdy chybělo dalších devět let a Daimler-Benz se spojil s výrobcem hodinek Swatch v roce 1994. Tento příběh jsme si v krátkosti připomněli zde, jedním ze šéfů společnosti Micro Compact Car AG byl jmenován... Johann Tomforde.

Původní benzinová NAFA byla postavena jediná a dnes ji pečlivě uchovává ve svých továrnách sbírkách samotný výrobce. V zapomnění sice upadla, ale nikoli v Untertürkheimu. Poznatky z jejího vývoje byly totiž využity ani tak ne při vzniku Smartu s motorem umístěným v zadním nárazníku, jako spíše mnohem větší třídy A. Prvnímu čtyřdveřovému konceptu Vision A 93 je dnes 23 let.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - Fejkers
2. 8. 2016 10:43
Vážně škaredé auto
Tento škaredý Mercedes byl okopírován Fiatem a vznikla Multipla >:-[]
2. 8. 2016 07:29
Re: Stabilita v zatáčkách
Hmm pohádka pěkná o tam jak narychlo bez testů montovali ESP, ale bylo to trošku jednodušší auto mělo ESP za příplatek a dal se jen do standardní výbavy jako to udělal ve své době Audi u TT.
Avatar - beibej
1. 8. 2016 17:14
Re: Stabilita v zatáčkách
myslím že první na světě esp mercedes použil v CL ne v A.
1. 8. 2016 15:39
Re: Jako EMA
Jo,jo - i když už trochu míň. Comuta je taková dodělanější a bitelnější.
Avatar - Stejsn
1. 8. 2016 15:23
Re: Jako EMA
i trochu Ford Comuta