reklama


Mercedes-Benz SL 350 - Superstar (11/2003)

Mercedes-Benz SL 350 - Superstar (11/2003)

 
 

Během letošního léta se nám dostal do rukou skvost se dvěma kouzelnými písmeny SL v názvu. Dlouhá léta byl Mercedes-Benz SL estetickým etalonem mezi luxusně-sportovními roadstery, než mu jeho exkluzivitu začal nahlodávat extrémní malosériový typ SLR.

Velmi rádi jsme alespoň na několik hodin vyzkoušeli poslední vydání roadsteru SL a naše dojmy se vám nyní pokusíme zprostředkovat.

Pátá generace Mercedesu SL byla představena na podzim 2001, jako další nástupce sportovních automobilů z 50. let 20. století. Od dob prvních křídláků 300 SL vyrobil Mercedes přes půl milionu kupé a roadsterů, o kterých sní malí kluci i dospělí muži. Předchozí generace Mercedesu SL (řada R129), vyráběná po celá 90. léta, se na světové trhy dostala v rekordním počtu 200 tisíc kusů.

Zpočátku byly vyhrazeny novému Mercedesu SL jen velkoobjemové motory se třemi ventily na válec. Pro typ SL 500 to byl motor V8 o objemu 4966 cm3 (225 kW/5600 ot./min), nejvyšší příčku v hierarchii řady SL zaujal tradičně motor V12 o objemu 5513 cm3, který dává 368 kW (500 k) při 5000 ot./min a neuvěřitelný točivý moment 800 Nm již při 1800 ot./min. Alternativou mu bylo provedení SL55 AMG, které ve verzi z loňského roku dává stejný výkon 368 kW při 6100 ot./min z osmi válců, ale z téměř shodného zdvihového objemu 5439 cm3 (má však nižší točivý moment - 700 Nm). Od loňského podzimu jsou k dispozici nejen prestižní osmiválce a dvanáctiválec, ale také lidovější šestiválec o objemu 3,7 l v modelu SL 350, který běžný smrtelník dovede jen stěží odlišit od podstatně dražších verzí SL.

Nejmenší motor pod dlouhou kapotou eselka dovede s roadsterem vážícím 1,7 tuny také slušně zacvičit. Maximální rychlost výkonných německých automobilů je již dlouhá léta výrobci omezována na 250 km/h a to je hranice, která krotí také atmosféricky plněný vidlicový šestiválec. Rozdíl tedy poznáte hlavně při zrychlení v přímém souboji s nejsilnějšími vozy na trhu. Ohrozit vás mohou Ferrari, ale také civilnější a podstatně levnější Alfa 147 GTA (cca 1 milion Kč) nebo vrcholné verze Subaru Impreza. SL 350 velmi ochotně zrychluje z klidu na 100 km/h v časech lehce nad 7 s, ale ani to, ani testování omezovače nejvyšších otáček, zřejmě stejně nebude cílem jízd většiny jeho řidičů. Mnohem více totiž s vozem zažijete při klidné jízdě krajinou s vědomím, že byste mohli, kdybyste chtěli. Podvozek připravený na dvojnásobný výkon a mamutí točivý moment na zadní nápravě je mnohem rychlejší než hnací ústrojí, ale přitom se vůbec nebojte typického natřásání při jízdě po nekvalitní vozovce. SL 350 má vybrané chování se sportovním nádechem, ale výrobce si je vědom, která skupina zákazníků tyto vozy kupuje a tak míra komfortu je až překvapivě vysoká. Podobné překvapení nám připravila velmi tuhá karosérie. Otevřený vůz má vždy handikep ve chvíli, kdy dojde na kroucení karosérie, ale SL bylo navrženo velmi pečlivě také v tomto ohledu.

Hliníková střecha je velkým plus pro celoroční použití tohoto roadsteru v běžném každodenním provozu. Technický koncert elektricky ovládaných hydraulických válců ovládajících mechanismus sklápění střechy se spouští tlačítkem ukrytým pod klapkou mezi sedadly a kolemjdoucí se pak nestačí divit cože se vám to stalo se zalomeným rotujícím zadním sklem. Za 16 sekund je po všem a proměna roadster-coupé je u konce. Menší a starší SLK potřebuje ke stejnému úkonu celých 25 s. V kufru SL je 317 litrů využitelného objemu v případě že máte zavřenou střechu, střecha složená v zádi zmenší objem prostoru pro zavazadla na 235 l.

Majitele potěší zejména nezaměnitelný vzhled Mercedesu SL. Výborná aerodynamika (cx=0,29) ale také lahodí oku. Čtveřice značně skloněných světlometů, nízká mřížka chladiče s velkou třícípou hvězdou a do boků protáhlé blatníky opticky zvýrazní šířku Mercedesu SL. Délku kapoty si uvědomíte při bočním pohledu, nebo když stojíte tváří v tvář tomuto modernímu stříbrnému šípu.

Sex-appeal otevřenému Mercedesu dodávají retroprvky v podobě výdechů za předními kolyna kapotě před čelním sklem. Možná až příliš zaoblená záď je ohraničena rozměrnými koncovými svítilnami, jejichž tvar je charakteristický pro všechny současné Mercedesy. Velká zadní kapota se kvůli složitému mechanismu skládací pevné střechy otevírá na vcelku vratkých vzpěrách, ale díky tomu dostatečně vysoko. Pod podlahou kufru je neobvyklé 17 palcové dojezdové kolo a sada pro jeho použití. Pro lepší rozdělení hmotnosti na nápravy je akumulátor umístěn vedle rezervy. I základní SL má do zadního nárazníku integrované mohutné koncovky výfuku, které při dostatečném sešlápnutí pedálu plynu, vydávají sytý baryton.

Dva cestující mohou dosytnosti vychutnávat jízdu v otevřeném voze. Vynikající, všestranně seřiditelná sedadla lze nastavit intuitivním ovládáním na dveřícha dále přímo na sedadle. Posádka je celkem dobře ukryta před poryvy větru díky vyšší hraně interiéru a nízko nad zemí uloženým sedadlům, ale přesto je ve výbavě také clona za předními sedadly. Nad 130 km/h však už ani ta příliš nepomáhá.

Jako vždy s novým SL, přišlo i tentokrát do sériové produkce několik technických novinek. Abecedu elektronických zkratek ABS, ASR, ASD (el. uzávěrka diferenciálu) a ESP doplnil Mercedes o zkratku SBS-Sensotronic Brake Control. Jde o průkopnický příklad ovládání vozidla "by-wire" tedy "po drátě". V tomto případě jde o brzdy, které již v běžném provozu nemají mezi pedálem brzdy a akčním prvkem na kole hydraulický okruh, ale signál je přenášen elektronicky. Hydraulika zatím zůstává jen jako záložní systém, pro případ selhání elektroniky, závislé na palubním napětí 12V. Největší výhodou elektrohydraulických brzd je velmi rychlý nárůst brzdného účinku, díky vysokotlakým zásobníkům s brzdovou kapalinou, která je neustále připravena zasáhnout.To umožnilo snížit brzdnou dráhu například z rychlosti 120 km/h o 3 %. Neméně podstatnou vlastností je účinnější spolupráce s dalšími elektronickými systémy ABS a ESP.

Naše setkání s Mercedesem SL můžeme označit za jeden z vrcholných zážitků letošního roku. Mercedes SL 350 není nejrychlejší, ani nejdražší, ale vlastníte-li jej, výsledný efekt, který je od vlastnictví automobilu této kategorie očekáván, se dostaví. Silná automobilová osobnost dostala díky praktické hliníkové střeše a řadě nových technických řešení nový rozměr, který z něj právem dělá krále sportovních roadsterů tohoto desetiletí.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 2 659 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 659 000 Kč

Základní výbava:ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce a boční airbagy, alarm, alu disky 7děrové, automatická klimatizace vč. zbytkového využití tepla MRA, automatické tlumení odrazivosti vnitřního a vnějšího levého zrcátka, brzdová světla s LED diodami, brzdový asistent, čidlo zatížení sedadla spolujezdce pro deaktivaci předního airbagu, dálkové centrální zamykání, doplňky obložení interiéru v provedení strukturovaný hliník Linea, držák kelímků, el.nastavitelná sedadla a volant s pamětí, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, vč.integrovaných bočních směrovek, el.ovládaná boční okna, elektrohydraulicky sklápěná střecha,elektronický brzdový systém SBC s rozjezdovým asistentem SBC Hold a SBC Stop pro jízdu v koloně, ESP, kabeláž včetně antény pro telefon, kombinované čalounění látka/kůže "Como", kontrolka opotřebení brzdového obložení, kontrolka provozních kapalin, kožená řadicí páka, kožený multifunkční volant, lékárnička pod sedadlem spolujezdce, mlhová světla vpředu a vzadu, naklopení složené střechy v zavazadlovém prostoru EASY-PACK-SYSTEM pro snadnější nakládku, odkládací polička vpředu a vzadu za sedadly, ochranná síť proti větru, oka na připevnění zavazadel za sedadly a v zavazadlovém prostoru, ostřikovače světlometů, osvětlení prostoru pro nohy, otáčkoměr, palubní počítač, parametrické řízení, rádio MB 30 s přehrávačem kazet a 8 reproduktory, servozavírání víka zavazadlového prostoru, síťová kapsa u nohou spolujezdce, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, stěrače s dešťovým senzorem, střední loketní opěrka s odvětrávanou poličkou, světelný senzor k aktivaci světlometů při snížené viditelnosti (jízda v tunelu), světla ve dveřích při výstupu, tempomat, tónovaná skla, ukazatel servisních intervalů ASSYST, ukazatel venkovní teploty, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyklápění a sklápění volantu pro lepší nástup a výstup, xenonové reflektory, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru

Výbava testovaného vozu:základní

Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi

Počáteční kapitál pomůže Techloopu hlavně s expanzí do…

Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem

Do druhého kola takzvaných primárek francouzské levice…

Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice

Ministerstvo průmyslu a obchodu určuje energetickou…

Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada

Zvykněme si na nové pořádky. Amerika teď bude vždy…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 3
Zdvihový objem (ccm): 3724
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 3000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 17.2 / 8.3 / 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 315
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1755 / 295
Rozměr pneu:255/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1300
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 0
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,43
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Video: Když řídí Damon Hill, je spolujezdci špatně od žaludku Video: Když řídí Damon Hill, je spolujezdci špatně od žaludku

Skutečnost, že jste motoristický novinář, ještě…

Mercedes-Benz SL (R230) končí: Poslední roadster opustil linku Mercedes-Benz SL (R230) končí: Poslední roadster opustil linku

Poslední exemplář roadsteru SL série R230 opustil továrnu…

 



 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Těhotná Andrea Kalivodová naposledy ve společnosti. Porod v přímém přenosu?!

Těhotná Andrea Kalivodová naposledy ve společnosti.…

Operní pěvkyně Andrea Tögel Kalivodová (39) už za dva týdny přivede na svět svého druhého potomka. I přes…

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel i generál

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel…

Šest osob včetně generála kamerunské armády zahynulo při pádu vrtulníku, který se zřítil na hranici Kamerunu s…

 

iSport.cz

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův gól pomohl

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův…

SOUHRN | V čím dál větší krizi se nachází hokejisté Bostonu. S Pittsburghem prohráli 1:5 a jejich čestný úspěch…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama