Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vito E-Cell: Elektrická dodávka směřuje do výroby

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Mercedes-Benz uvolnil další informace o chystaném elektrickém Vitu. Prvních sto vozů vyjede podle původních předpokladů na silnice ještě letos, a to co nevidět.

Vito E-Cell se objevilo jako prototyp letos v únoru v San Sebastianu. Nyní jsou k dispozici fotografie dalšího odlišného vozu. Zatímco první bylo poloprosklené kombi, teď je na řadě zaplechovaná dodávka, která už představuje produkční verzi, navíc se stylistickými změnami pro modelový rok 2011.

Pod přední kapotou se místo klasických přeplňovaných vznětových čtyř- a šestiválců nachází synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Dosahuje stálého výkonu 60 kW, maximální je o 10 kW vyšší (první prototyp měl dle kusých, ale oficiálních údajů 90 kW). Poskytuje točivý moment 280 Nm a je napájen vodou chlazenými lithium-iontovými bateriemi s nominálním napětím 360 V a kapacitou 36 kWh, z nichž 32 kWh je použito pro pohon vozu. Akumulátory jsou umístěny pod podlahou, kde nahradily tradiční pohonné ústrojí. Tvoří je šestnáct modulů se 192 články a dají se dobíjet také z běžné sítě o napětí 230 V, pokud není k dispozici jiná.

Nabíjecí konektor se nachází místo hrdla palivové nádrže za řidičovými dveřmi, další je vpředu v motorovém prostoru, stejně jako veškerá elektronika. Baterie se mohou v zimním provozu zahřát na optimální teplotu tzv. heater boosterem, tlačítko najde řidič na přístrojové desce. Dvanáctivoltová elektrická instalace byla kompletně přepracována. Vitu zůstal přední pohon, pouze některé komponenty zesíleného podvozku se standardním rozvorem 3200 mm byly převzaty z verze 4x4.

Užitkový automobil ujede na jedno nabití akumulátorů, které trvá v síti 380/400 V maximálně šest hodin, zhruba 130 km. Akční rádius může být ale i vyšší, záleží na stylu jízdy řidiče. O stavu informuje jednotka SCCU (Smart Charge Communication Unit), jejíž výstup je na přístrojovém panelu. Dá se ovládat, a to jak tlačítky na volantu, tak i prostřednictvím palubního počítače. Umožňuje dokonce nabíjet několik vozidel současně.

Největší rychlost Vita E-Cell je elektronicky omezena na 80 km/h, automobily budou operovat převážně v městském a příměstském provozu, kde tato hodnota zcela postačuje. Mají také volný vstup do zón ve velkých městech, které jsou automobilům s konvenčními spalovacími motory uzavřeny.

Elektrické Vito neztratilo nic z bezpečnostní výbavy svých kolegů s konvenčními motory na fosilní paliva, vždyť se od nich neliší nijak ani vzhledem. Elektronická stabilizace ESP, ABS a ASR i počet airbagů (řidičův a dvojitý pro spolujezdce) jim odpovídají. Jeho úložný prostor pojme více než 900 kg nákladu, nejvyšší přípustná hmotnost je 3050 kg. Řidič má k dispozici vyhřívané sedadlo a zpětná zrcátka, která ovládají elektromotorky. Pro případné pasažéry (či spíše závozníky) je v dodávce samozřejmě přichystána dvoumístná lavice.

Jak již bylo uvedeno v úvodu, první stovka vanů s trojcípou hvězdou bude pronajata na zkoušku významným fleetovým zákazníkům Mercedesu leště letos, srpnem počínaje a prosincem konče. Polovina bude jezdit v Berlíně a Stuttgartu, zbylé například v Baskicku. Test je plánován na čtyři roky, respektive 80.000 km. Poté se automobily vrátí zpět k výrobci kvůli technickým prohlídkám.

Další série dvou tisíc kusů se začne vyrábět ve španělské Vitorii příští rok. Pro elektrické Vito není připravena žádná nová továrna, produkce poběží na stejné lince s běžnými verzemi. K dispozici budou jak varianty s levostranným ovládáním, tak i s volantem na opačné straně pro britský trh.

Mimochodem, první elektrickou dodávku LE 306 postavili stuttgartští již před 38 lety, v roce 1972.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
29. 7. 2010 14:33
Ešte...
...nepoznáme cenu. Snáď bude lacnejšie ak päťstovka Fiat.