22.10. 2014 Auto Tip

Měření průměrné spotřeby: Kde dělá Evropská unie chybu?

Měření průměrné spotřeby: Kde dělá Evropská unie chybu?

Oficiální údaje o spotřebě nových vozů jsou nereálné, ovšem výrobci nás stále ujišťují, že se jen řídí normou. Zda se situace nedá zlepšit, jsme zjišťovali za oceánem.

Hvězdou frankfurtského autosalonu se před pěti lety stalo BMW 320d, kterému k tomu stačilo jedno číslo: 4,1. Tolik litrů nafty mu podle oficiálních údajů výrobce stačí k ujetí sta kilometrů. Jistě, auto je vybavené technologiemi z programu Efficient Dynamics, přesto se budete muset v normálním provozu velmi snažit, abyste se takové hodnotě byť jen přiblížili. Oficiální měření však proběhlo v pořádku – přesně podle evropské normy NEDC (New European Driving Cycle).

Spotřeba paliva a emise CO2 jsou v mnoha evropských zemích ostře sledovanými veličinami, neboť je podle jejich hodnot vyměřována ekologická daň nebo zpoplatněn vjezd do center měst. Koneckonců tzv. emisní zóny už mohou být zaváděny také v Česku. Ale my už jsme si zvykli, že udávaná spotřeba se většinou dramaticky odlišuje od skutečné – jinými slovy je vždy o hodně vyšší. A u nových hybridních aut jsou tyto nůžky rozevřené ještě výrazněji než u konvenčních.

Podle zákonodárců je však současný způsob určování spotřeby jediný objektivní. Test probíhá na měřicích válcích, na kterých vůz ujede jedenáct kilometrů. Průměrná rychlost je 34 km/h, nejvyšší nepřekročí 120 km/h. Zkouška má dvě části, z nichž první představuje jízdu ve městě a auto během ní musí čtyřikrát zastavit a rozjet se na tempo 45 km/h. Druhá část simuluje cestování po dálnici a silnici, auto přitom jede 50 sekund rychlostí 70 km/h a poté na 20 s zrychlí na 120 km/h.

Takový režim jízdy je ovšem vzdálen realitě běžného provozu. Není proto divu, že se údaje v prospektech a opravdová spotřeba tolik liší. Když jsme se na to zeptali bavorské automobilky, sdělila nám: „Měřicí proces NEDC nebyl navržen pro zjišťování spotřeby vozů při každodenním provozu.“ Takové tvrzení je ovšem v ostrém kontrastu s tím, co nám v roce 2009 řekla mluvčí Německého sdružení automobilek (VDA). Podle ní cyklus NEDC odráží „zatížení aut blízké realitě“.

Například ve Spojených státech však měření počtu litrů, které vozy během své jízdy spálí, probíhá úplně jinak. Podle americké metodiky FTP-75 musí každé auto absolvovat pět rozdílných testovacích cyklů. Kromě klasického provozu ve městě a na dálnici se od roku 2008 testuje i agresivní jízdní styl, cestování se zapnutou klimatizací a projížďka při minus sedmi stupních Celsia.

Pro ukázku dopadů aplikace americké a evropské normy se podíváme na nové Audi A3 2.0 TDI. Když si jej půjdete koupit v New Yorku, v prospektu bude napsáno, že k ujetí sta kilometrů bude potřebovat 6,5 litru nafty. V českém letáku je ale uvedeno o dva litry méně… Rozdíl 124 procent rozhodně nezpůsobily jen úpravy vozu pro zámořský trh. Jak ukazuje grafika, najdeme takové rozdíly i u jiných aut.

Zajímavé je srovnání s lidským tělem, kterým VDA vysvětluje pojetí metodiky NEDC. Spotřeba auta je prý jako pulz člověka: při klidné chůzi je pomalý, při běhu se rapidně zvýší. Ovšem na starém kontinentě měříme zkrátka jen pomalé tempo… Nepřesnost může mít původ i ve stáří norem. Evropská měření mají základy v roce 1971 (městský provoz) a 1980 (kombinovaný provoz). Od té doby prošla nutnými, ale nedostatečnými změnami.

Je však třeba říci, že zástupci automobilového průmyslu se společně s politiky již několik let snaží vymyslet nový postup, který by měl navíc celosvětový dopad. Výsledkem je metodika WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures). Krátce před jejím konečným odsouhlasením ale američtí zástupci ukončili spolupráci. Není se čemu divit, novinka by jim žádnou výhodu nepřinesla… Novinka by ale znamenala dvacetiprocentní zpřesnění „papírové“ spotřeby.

Část odborníků ale vidí potíž nikoli v samotném znění současné normy, ale v tom, že je příliš „děravá“. Automobilky si už zkrátka našly způsoby, jak ji obelstít. Svědčí o tom i iniciativa Mind the Gap, o níž jsme psali v AT 10/13.

Se zavedením nového cyklu WLTP se ale zase tolik nespěchá. Problémem je nařízení Evropské unie, podle kterého nesmí od roku 2020 průměrné flotilové emise CO2 u nově prodávaných aut jedné automobilky překročit 95 g/km. To ovšem odpovídá zhruba 3,6 litru nafty na sto kilometrů, což už je u velkých modelů problém. V USA mají výrobci předepsáno velkorysých 121 gramů CO2 na kilometr do roku 2020 a jen 93 g po roce 2025. Jsou tedy Američané neekologičtí? Ne tak docela. Jelikož jsou jejich údaje o spotřebě (z nichž se vychází) pravdivější, ve výsledku budou jejich motory stejně zelené jako naše.

V Německu bylo založeno sdružení s názvem Dopravní klub, jež navrhuje zjišťování spotřeby nových aut v běžném provozu. „Po získání údajů na ulici bychom je samozřejmě zkorigovali, abychom se vyvarovali nepřesností,“ říká jeho předseda. Ale i zde Severní Amerika nezaostává. Organizace EPA (Environmental Protection Agency) také navrhuje testování aut v reálném provozu. K takovému rozhodnutí došla poté, co vyplula na veřejnost kauza zmanipulovaných údaji o spotřebě některých modelů značek Kia nebo Hyundai.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Airbnb se stává developer a hoteliér, postaví tisíce nájemních domů Z Airbnb se stává developer a hoteliér, postaví tisíce nájemních domů

Pronajímatel prázdninového bydlení Airbnb chce do dvou…

Zeman: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou reklamní kampaní Zeman: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou reklamní kampaní

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

 

Štítky Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Měření průměrné spotřeby: Kde dělá…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Dnes 08:00

Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech kol představovala v době svého vzniku výraznou změnu v tradici konstrukce sovětských vozidel obdobného určení a vlastností.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Komise v Opavě bojovala se zámkem. Sládka zatkla policie

Volby ONLINE: Komise v Opavě bojovala se zámkem.…

Volební místnosti po celém Česku se v sobotu úderem osmé hodiny znovu otevřely a Češi můžou o složení nové…

Vsaďte si na nedělní dostihy ve Velké Chuchli:  Cena prezidenta… bez prezidenta!

Vsaďte si na nedělní dostihy ve Velké Chuchli: Cena…

Závěr obstarají vytrvalci! Letošní sezonu ve Velké Chuchli ukončí 97. Sherlog Cena prezidenta republiky. Hlava…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Syn slavného provokatéra má za sebou premiéru

TOP zajímavosti z NHL: Syn slavného provokatéra má…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Co pro vás chystáme na víkend a proč sledovat volby s Reflex.cz

Co pro vás chystáme na víkend a proč sledovat volby…

V sobotu ve 14:00 se zavřou volební místnosti. Už hodinu před tím začne náš on-line přenos z voleb s aktuálními…

Jak přesně určit diagnózy duševních poruch

Jak přesně určit diagnózy duševních poruch

Většina medicínských oborů používá různé přístroje k měření tělesných hodnot a zjištění anomálií, podle kterých…