Měření spotřeby paliva včera a dnes

Měření spotřeby paliva včera a dnes

 
 

Spotřeba paliva se stala s rozšířením automobilu ve 20. století významnou charakteristikou automobilu. Jak se vyvíjela tato veličina v posledních letech? Jak jsou měřeny hodnoty spotřeby v městském, mimoměstském a kombinovaném cyklu?

Spotřeba paliva se stala s rozšířením automobilu ve 20. století významnou charakteristikou automobilu. Jak se vyvíjela tato veličina v posledních letech? Jak jsou měřeny hodnoty spotřeby v městském, mimoměstském a kombinovaném cyklu?

Kolik to žere? Oblíbená to otázka řidičů i jejich manželek, když se kupuje nové, nebo staronové auto. Co ale vlastně znamená spotřeba paliva udávaná výrobci automobilů? Lze této hodnoty v praxi dosáhnout? Asi mi dát za pravdu, že je to přinejmenším velmi málo pravděpodobné. Ještě než si řekneme více o současné metodice měření spotřeby paliva, pojďme nahlédnout do historie.

Před rokem 1996 se udávaly v technické dokumentaci k automobilu tři hodnoty spotřeby paliva. Městský cyklus simuloval jízdu v obcích a jeho rychlostní průběh byl převzat z metodiky měření emisí. Maximální rychlost v městském cyklu dosahovala 50 km/h. Další dva údaje měly simulovat jízdu na silnicích mimo obce a na rychlostních komunikacích. Spotřeby se měřily při konstantních rychlostech 90 km/h a 120 km/h. Také další parametry, které mohly mít na při této metodice vliv byly definovány. Například vliv různých odporů valení na různých površích bylo omezeno testováním na válcové stolici. Oblíbenou hodnotou pro srovnávání se stal aritmetický průměr těchto tří spotřeb.

Od roku 1996 byl zaveden nový evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle, NEFZ – Neuer Europäischer Fahrzyklus) s cílem přiblížit hodnoty spotřeb uváděné v tabulkách, reálným číslům. V současné době platná směrnice 93/116/ECE, podle které jsou získávány tři hodnoty spotřeb pro městský, mimoměstský a kombinovaný cyklus logicky sdružuje spotřebu paliva s vyprodukovanými emisemi.

Základní měřenou veličinou je podle předpisu 93/116/ECE ( aktualizace v 99/100/ECE) hmotnost CO2, který automobil vyprodukuje během testu. Pro zážehové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/24, pro vznětové motory platí rovnice spotřeba=množství CO2[g/km]/26,7.

Novinkou zavedenou v nové metodice měření spotřeby paliva, bylo zahrnutí studeného startu do měřeného cyklu. Dříve nebyly nejméně příznivé režimy chodu motoru, krátce po startu v měření obsaženy. Automobil startuje s motorem, který má teplotu mezi 20°C a 30°C. Konkrétní automobily, které procházejí testem, musí mít najeto alespoň 3000 km, avšak ne více než 15000 km. Testy jsou prováděny s automobilem, který veze 75 kg těžkého řidiče a náklad o hmotnosti 100 kg.

Dalším z důvodů obtížné porovnatelnosti nové a staré metodiky je vyšší podíl městského cyklu (náročného na spotřebu) v nové metodice. Tento podíl se zvýšil z 33,3 % na 36,8 %. Měření po dobu dvou let ukázala, že u lehkých aut s maloobjemovými motory je rozdíl hodnot spotřeby menší než 10 %, naopak u velkých automobilů je to více než 10% rozdíl.

Městský cyklus se skládá ze čtyř shodných bloků. Každý z nich je dlouhý 195 sekund a automobil během něj třikrát akceleruje z klidu na 15 km/h, 32 km/h a 50 km/h. Celková délka městského cyklu měří 780 sekund tj. 13 minut. Automobil při tomto testu jede nejvýše 50 km/h, průměrná rychlost činí 19 km/h a testovaný automobil ujede vzdálenost 4 km.

Mimoměstský cyklus následuje ihned po městském cyklu. Během něj se automobil pohybuje rychlostmi od 0 do 120 km/h. celková délka mimoměstského cyklu činí 400 sekund.

Kombinovaný cyklus je tvořen výše popsaným městským a mimoměstským cyklem, trvá tedy 1180 sekund (necelých 20 minut), automobil jede průměrnou rychlostí 34 km/h a ujede 11 007 metrů. Výsledné hodnoty spotřeby jsou průměrem, váženým vzdálenostmi, ujetými v každé z částí testu. Rychlostní průběh celého testu naleznete níže ve fotogalerii.

V galerii najdete také zajímavý graf vývoje spotřeby paliva od roku 1978, který je převzat od německého sdružení autoprůmyslu VDA. Tento graf byl sestaven z údajů výrobců a dovozců, kteří prodávali automobily v Německu v uvedeném období.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Kritik z davu Zápisník Jana Pavce: Kritik z davu

Na stránky celosvětových médií se dostala facebooková…

Bohatí Češi investují do skladů. Fond Accolade díky tomu naroste k deseti miliardám Bohatí Češi investují do skladů. Fond Accolade díky tomu naroste k deseti miliardám

Industriální nemovitosti typu skladů nebo výrobních hal…

Euro vystoupilo na roční maximum k dolaru Euro vystoupilo na roční maximum k dolaru

Euro se během dnešního obchodování vyšplhalo k dolaru až…

Zlatuška: Novela o zbraních snižuje bezpečnost, budeme v ruské sféře vlivu Zlatuška: Novela o zbraních snižuje bezpečnost, budeme v ruské sféře vlivu

Evropě navzdory. Poslanci schválili návrh novely…

 

Štítky Testy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Top Gear má trable s natáčením v Norsku. Moderátoři svištěli tunelem.. Top Gear má trable s natáčením v Norsku. Moderátoři svištěli tunelem..

Oblíbená automobilová show Top Gear se dostala do potíží…

Jízdní dojmy: Nissan Qashqai po faceliftu vypadá moderněji a lépe se řídí Jízdní dojmy: Nissan Qashqai po faceliftu vypadá moderněji a lépe se řídí

Nissan Qashqai je mnohdy považován za zakladatele třídy…

 






 
Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Včera

Hluboko v lesích Severní Karolíny buduje úspěšný závodník NASCAR se svým týmem hřbitov závodních aut, který působí strašidelně a krásně zároveň.




Blesk.cz

Zájezd na poslední chvíli? Nejlépe pochodíte v Turecku!

Zájezd na poslední chvíli? Nejlépe pochodíte v Turecku!

Letním dovoleným kralují podle cestovních kanceláří Řecko, Chorvatsko, Bulharsko a Španělsko. Sehnat vhodné…

Dovolená snů vás nemusí zruinovat: 10 tipů, jak na cestách ušetřit

Dovolená snů vás nemusí zruinovat: 10 tipů, jak na…

Před několika málo dny začalo astronomické léto, čas koupání, lenošení, vyhřívání se na sluníčku, výletů a také…

 

iSport.cz

Pohár FIFA: Portugalsko - Chile 0:1 po pen. Mistr Evropy nedal jedinou, rozhodl Sánchez

Pohár FIFA: Portugalsko - Chile 0:1 po pen. Mistr…

Tak to byl totální penaltový výbuch! Fotbalisté Portugalska nedali v rozstřelu jedinou "jedenáctku" a končí před…

Zlatá tretra: Boltovo vítězné loučení i světový rekord na 300 m

Zlatá tretra: Boltovo vítězné loučení i světový…

Vítězné loučení fenomenálního sprintera Usaina Bolta, který v Ostravě zaběhl na 100 m čas 10,06 s a ani při svém…

 

Reflex.cz

Hlavní heslo letošních voleb? Nejsme jako my!

Hlavní heslo letošních voleb? Nejsme jako my!

Při čtení rozhovorů s lídry vládních stran o jejich volebních prioritách se člověk může nasmát více než při…

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Nevědomý agent StB, předseda komunistů mazaný Filip, přišel s odhalením, že Milada Horáková podala přihlášku do…