Základními městskými modely Iveca Irisbus jsou jednoznačně Citelis a Crossway v mnoha modifikacích a s různými pohony.

O uplatnění autobusů v městském provozu nerozhoduje jen samotný produkt, ale také poprodejní služby. V tomto ohledu Iveco Irisbus učinilo velký krok. Například u dvanáctimetrového Citelisu se vznětovým pohonem došlo v loňském roce ke snížení nákladů na údržbu a opravu o tři procenta. Pro dopravce to znamená obrovské úspory nejen v provozních nákladech, ale i samozřejmě celkových (TCO). Opravy a údržba se totiž na celkové položce za vlastnictví vozidla podílejí celou pětinou.

Druhý významný krok tvoří významné představení hybridní verze Citelisu, který jsme v podrobném redakčním testu představili v loňském prosincovém vydání AutoProfi . Pojďme si nabídku Iveca Irisbus v segmentu městské hromadné přepravy osob odhalit postupně.

Citelis

Městské autobusy reprezentují zejména dvě řady Citelis a Crossway LE City. O jejich důležitosti svědčí i zavedení výroby Citelisu 10,5 a 12 m ve Vysokém Mýtě. Citelis je nízkopodlažní autobus pro městskou dopravu. Cestujícím nabízí plně bezbariérový přístup do vozidla třemi širokými dveřmi. Pro řidiče je připraveno prostorné a ergonomické pracoviště s velmi dobrým výhledem. Tato řada se prodává v délkách 10,5, 12 či 18 m s dieselovými nebo motory na zemní plyn plnícími emise EEV či Euro 5. Výkonová nabídka se nachází mezi 185-280 kW.

Poslední typ řady tvoří dvanácti- či osmnáctimetrový Citelis hybrid s novou generací pohonu. Od uvedení na trh v březnu 2005 byl autobus Citelis vyroben ve více než 7500 kusech v podobě kompletních vozidel, podvozků pro velké evropské výrobce karoserií a PKD (Partly Knocked Down) k výrobě trolejbusů určených pro různé země střední a východní Evropy.

Nízkopodlažní Crossway

Crossway Low Entry v městském provedení doplňuje rozmanitost modelové řady městských autobusů Irisbus. Spolu s modely Citelis vychází plně vstříc všem požadavkům dopravních společností a provozovatelům městských dopravních sítí. Řada Crossway LE se nabízí ve třech délkách 10,8, 12 či 12,8 metru, s dieselovými motory Tector 6 nebo Cursor 8 o výkonu 194 až 243 kW plnícími emise EEV či Euro 5. Nejkratší provedení 10,8 m tvoří poslední novinku této řady. Vozidlo je k dispozici v třídveřovém provedení, má kapacitu až devadesát cestujících (30 sedících) a pohání ji motor Tector EEV s automatickou převodovkou Voith či mechanickou ZF. Crossway LE nabízí bezbariérový nástup širokými předními a středními dveřmi. Z hlediska poměru kvalita/cena má obzvláště dobrou pozici k tomu, aby vyhověl potřebám městské a příměstské dopravy, která vyžaduje kombinaci dobré dostupnosti a maximální kapacity sedadel. Rozvoj tohoto typu přepravy podporuje nárůst hustoty osídlení v periferních oblastech velkých měst.

Koncepce vozidla, kterou dnes už lze nazvat platformou modelové řady Crossway LE, byla vytvořena ze zadní části linkového autobusu Crossway. Došlo k převzetí i přístrojové desky, ale přední náprava s nezávisle zavěšenými koly, systém řízení, šířka a výška předních a středních nástupních dveří pocházejí z městské řady Citelis. Tato forma standardizace mechanických dílů poskytuje optimální provozní úspory a spolehlivost.

Řada Crossway LE nabírá čím dál větší podíl na prodejích Irisbusu. K tomu vybízí ideální nízkopodlažní koncepci se třemi dveřmi, vysoké kvalitě zpracování a užitným vlastnostem s nabídkou individuálních zákaznických úprav dle potřeb městské přepravy osob je vyhledávaným výrobkem.

Pohon z vlastní dílny

Iveco Irisbus používá agregáty koncernově spřízněného výrobce FPT Industrial s technologií SCR. Pro dopravní společnosti a provozovatele městských dopravních sítí, kteří požadují ekologické parametry přesahující současné předpisy, je tento motor k dispozici i ve variantě EEV. Používané motory Tector 6 EEV a Cursor 8 EEV plní úroveň EEV i bez filtru pevných částic. To umožňuje snížení pořizovacích a servisních nákladů.

Motor Cursor 8 ve verzi CNG již dnes splňuje požadavky emisní normy Euro 6, která pro nové registrace vozidel vstoupí v platnost od začátku příštího roku. Z hlediska „ekologických“ motorů je v současné době zemní plyn stále ekonomicky nejvýhodnějším řešením.

Iveco Irisbus se v tomto sektoru pohybuje již přes patnáct let. Svou významnou pozici potvrdil téměř 4000 autobusy na zemní plyn prodanými v Evropě. Nejvíce se jich uplatňuje ve Francii, Itálii, Španělsku a Řecku. Další výhodou CNG autobusů je velmi nízká hlučnost v interiéru, kterou oceňují cestující i obyvatelé měst.

Bestseller

Nejprodávanější evropský městský autobus od firmy Iveco Irisbus nese jméno Citelis. Díky vysoké přepravní kapacitě se snadným a rychlým nástupem/ výstupem cestujících, dostatečně dimenzovanou konstrukce karosérie, kvalitním dílenským zpracováním, vysokou protikorozní ochranou kataforézou a výkonnými motory FPT Industrial si stále udržuje významné místo na odbytu Irisbusu.

V České republice je lídrem prodejů městských vozidel Irisbus rovněž Citelis. Velký zájem je o variantu s pohonem na zemní plyn, která vyniká nejnižšími provozními náklady a mimořádnou ohleduplností vůči životnímu prostředí, což je v městském prostředí velmi důležité.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…