Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Městské autobusy: Autobusy z Česka

AutoProfi
Diskuze (11)
Základními městskými modely Iveca Irisbus jsou jednoznačně Citelis a Crossway v mnoha modifikacích a s různými pohony.

O uplatnění autobusů v městském provozu nerozhoduje jen samotný produkt, ale také poprodejní služby. V tomto ohledu Iveco Irisbus učinilo velký krok. Například u dvanáctimetrového Citelisu se vznětovým pohonem došlo v loňském roce ke snížení nákladů na údržbu a opravu o tři procenta. Pro dopravce to znamená obrovské úspory nejen v provozních nákladech, ale i samozřejmě celkových (TCO). Opravy a údržba se totiž na celkové položce za vlastnictví vozidla podílejí celou pětinou.

Druhý významný krok tvoří významné představení hybridní verze Citelisu, který jsme v podrobném redakčním testu představili v loňském prosincovém vydání AutoProfi . Pojďme si nabídku Iveca Irisbus v segmentu městské hromadné přepravy osob odhalit postupně.

Citelis

Městské autobusy reprezentují zejména dvě řady Citelis a Crossway LE City. O jejich důležitosti svědčí i zavedení výroby Citelisu 10,5 a 12 m ve Vysokém Mýtě. Citelis je nízkopodlažní autobus pro městskou dopravu. Cestujícím nabízí plně bezbariérový přístup do vozidla třemi širokými dveřmi. Pro řidiče je připraveno prostorné a ergonomické pracoviště s velmi dobrým výhledem. Tato řada se prodává v délkách 10,5, 12 či 18 m s dieselovými nebo motory na zemní plyn plnícími emise EEV či Euro 5. Výkonová nabídka se nachází mezi 185-280 kW.

Poslední typ řady tvoří dvanácti- či osmnáctimetrový Citelis hybrid s novou generací pohonu. Od uvedení na trh v březnu 2005 byl autobus Citelis vyroben ve více než 7500 kusech v podobě kompletních vozidel, podvozků pro velké evropské výrobce karoserií a PKD (Partly Knocked Down) k výrobě trolejbusů určených pro různé země střední a východní Evropy.

Nízkopodlažní Crossway

Crossway Low Entry v městském provedení doplňuje rozmanitost modelové řady městských autobusů Irisbus. Spolu s modely Citelis vychází plně vstříc všem požadavkům dopravních společností a provozovatelům městských dopravních sítí. Řada Crossway LE se nabízí ve třech délkách 10,8, 12 či 12,8 metru, s dieselovými motory Tector 6 nebo Cursor 8 o výkonu 194 až 243 kW plnícími emise EEV či Euro 5. Nejkratší provedení 10,8 m tvoří poslední novinku této řady. Vozidlo je k dispozici v třídveřovém provedení, má kapacitu až devadesát cestujících (30 sedících) a pohání ji motor Tector EEV s automatickou převodovkou Voith či mechanickou ZF. Crossway LE nabízí bezbariérový nástup širokými předními a středními dveřmi. Z hlediska poměru kvalita/cena má obzvláště dobrou pozici k tomu, aby vyhověl potřebám městské a příměstské dopravy, která vyžaduje kombinaci dobré dostupnosti a maximální kapacity sedadel. Rozvoj tohoto typu přepravy podporuje nárůst hustoty osídlení v periferních oblastech velkých měst.

Koncepce vozidla, kterou dnes už lze nazvat platformou modelové řady Crossway LE, byla vytvořena ze zadní části linkového autobusu Crossway. Došlo k převzetí i přístrojové desky, ale přední náprava s nezávisle zavěšenými koly, systém řízení, šířka a výška předních a středních nástupních dveří pocházejí z městské řady Citelis. Tato forma standardizace mechanických dílů poskytuje optimální provozní úspory a spolehlivost.

Řada Crossway LE nabírá čím dál větší podíl na prodejích Irisbusu. K tomu vybízí ideální nízkopodlažní koncepci se třemi dveřmi, vysoké kvalitě zpracování a užitným vlastnostem s nabídkou individuálních zákaznických úprav dle potřeb městské přepravy osob je vyhledávaným výrobkem.

Pohon z vlastní dílny

Iveco Irisbus používá agregáty koncernově spřízněného výrobce FPT Industrial s technologií SCR. Pro dopravní společnosti a provozovatele městských dopravních sítí, kteří požadují ekologické parametry přesahující současné předpisy, je tento motor k dispozici i ve variantě EEV. Používané motory Tector 6 EEV a Cursor 8 EEV plní úroveň EEV i bez filtru pevných částic. To umožňuje snížení pořizovacích a servisních nákladů.

Motor Cursor 8 ve verzi CNG již dnes splňuje požadavky emisní normy Euro 6, která pro nové registrace vozidel vstoupí v platnost od začátku příštího roku. Z hlediska „ekologických“ motorů je v současné době zemní plyn stále ekonomicky nejvýhodnějším řešením.

Iveco Irisbus se v tomto sektoru pohybuje již přes patnáct let. Svou významnou pozici potvrdil téměř 4000 autobusy na zemní plyn prodanými v Evropě. Nejvíce se jich uplatňuje ve Francii, Itálii, Španělsku a Řecku. Další výhodou CNG autobusů je velmi nízká hlučnost v interiéru, kterou oceňují cestující i obyvatelé měst.

Bestseller

Nejprodávanější evropský městský autobus od firmy Iveco Irisbus nese jméno Citelis. Díky vysoké přepravní kapacitě se snadným a rychlým nástupem/ výstupem cestujících, dostatečně dimenzovanou konstrukce karosérie, kvalitním dílenským zpracováním, vysokou protikorozní ochranou kataforézou a výkonnými motory FPT Industrial si stále udržuje významné místo na odbytu Irisbusu.

V České republice je lídrem prodejů městských vozidel Irisbus rovněž Citelis. Velký zájem je o variantu s pohonem na zemní plyn, která vyniká nejnižšími provozními náklady a mimořádnou ohleduplností vůči životnímu prostředí, což je v městském prostředí velmi důležité.

AutoProfi
Diskuze (11)
6. 6. 2013 17:59
Re: nadpis
Solarisy taky můžu, a to všechny verze (délky). Jejich koupí si myslím Ostrava udělala dobře.
6. 6. 2013 16:23
Re: Hlavně
Tak to mám opačnou zkušenost. Hlavně se mi na Irisbusech líbí odpružení, jsou velice příjemné a pohodlné. Na SORech mi vadí menší rozvor a z toho plynoucí chování vozidla na nerovnostech.
Avatar - Barrichello
6. 6. 2013 14:57
Re: Hlavně
Ale ony sou docela tiché, pohodlné.....z pohledu cestujícího jim není co vyčítat.
6. 6. 2013 13:58
Re: Hlavně
Pepíci nakoupili ty příšerné SORy...
Avatar - Barrichello
6. 6. 2013 11:53
Re: Hlavně
No asi proto, i když tohle PR by bylo účinnější na trochu jiným webu...