Základními městskými modely Iveca Irisbus jsou jednoznačně Citelis a Crossway v mnoha modifikacích a s různými pohony.

O uplatnění autobusů v městském provozu nerozhoduje jen samotný produkt, ale také poprodejní služby. V tomto ohledu Iveco Irisbus učinilo velký krok. Například u dvanáctimetrového Citelisu se vznětovým pohonem došlo v loňském roce ke snížení nákladů na údržbu a opravu o tři procenta. Pro dopravce to znamená obrovské úspory nejen v provozních nákladech, ale i samozřejmě celkových (TCO). Opravy a údržba se totiž na celkové položce za vlastnictví vozidla podílejí celou pětinou.

Druhý významný krok tvoří významné představení hybridní verze Citelisu, který jsme v podrobném redakčním testu představili v loňském prosincovém vydání AutoProfi . Pojďme si nabídku Iveca Irisbus v segmentu městské hromadné přepravy osob odhalit postupně.

Citelis

Městské autobusy reprezentují zejména dvě řady Citelis a Crossway LE City. O jejich důležitosti svědčí i zavedení výroby Citelisu 10,5 a 12 m ve Vysokém Mýtě. Citelis je nízkopodlažní autobus pro městskou dopravu. Cestujícím nabízí plně bezbariérový přístup do vozidla třemi širokými dveřmi. Pro řidiče je připraveno prostorné a ergonomické pracoviště s velmi dobrým výhledem. Tato řada se prodává v délkách 10,5, 12 či 18 m s dieselovými nebo motory na zemní plyn plnícími emise EEV či Euro 5. Výkonová nabídka se nachází mezi 185-280 kW.

Poslední typ řady tvoří dvanácti- či osmnáctimetrový Citelis hybrid s novou generací pohonu. Od uvedení na trh v březnu 2005 byl autobus Citelis vyroben ve více než 7500 kusech v podobě kompletních vozidel, podvozků pro velké evropské výrobce karoserií a PKD (Partly Knocked Down) k výrobě trolejbusů určených pro různé země střední a východní Evropy.

Nízkopodlažní Crossway

Crossway Low Entry v městském provedení doplňuje rozmanitost modelové řady městských autobusů Irisbus. Spolu s modely Citelis vychází plně vstříc všem požadavkům dopravních společností a provozovatelům městských dopravních sítí. Řada Crossway LE se nabízí ve třech délkách 10,8, 12 či 12,8 metru, s dieselovými motory Tector 6 nebo Cursor 8 o výkonu 194 až 243 kW plnícími emise EEV či Euro 5. Nejkratší provedení 10,8 m tvoří poslední novinku této řady. Vozidlo je k dispozici v třídveřovém provedení, má kapacitu až devadesát cestujících (30 sedících) a pohání ji motor Tector EEV s automatickou převodovkou Voith či mechanickou ZF. Crossway LE nabízí bezbariérový nástup širokými předními a středními dveřmi. Z hlediska poměru kvalita/cena má obzvláště dobrou pozici k tomu, aby vyhověl potřebám městské a příměstské dopravy, která vyžaduje kombinaci dobré dostupnosti a maximální kapacity sedadel. Rozvoj tohoto typu přepravy podporuje nárůst hustoty osídlení v periferních oblastech velkých měst.

Koncepce vozidla, kterou dnes už lze nazvat platformou modelové řady Crossway LE, byla vytvořena ze zadní části linkového autobusu Crossway. Došlo k převzetí i přístrojové desky, ale přední náprava s nezávisle zavěšenými koly, systém řízení, šířka a výška předních a středních nástupních dveří pocházejí z městské řady Citelis. Tato forma standardizace mechanických dílů poskytuje optimální provozní úspory a spolehlivost.

Řada Crossway LE nabírá čím dál větší podíl na prodejích Irisbusu. K tomu vybízí ideální nízkopodlažní koncepci se třemi dveřmi, vysoké kvalitě zpracování a užitným vlastnostem s nabídkou individuálních zákaznických úprav dle potřeb městské přepravy osob je vyhledávaným výrobkem.

Pohon z vlastní dílny

Iveco Irisbus používá agregáty koncernově spřízněného výrobce FPT Industrial s technologií SCR. Pro dopravní společnosti a provozovatele městských dopravních sítí, kteří požadují ekologické parametry přesahující současné předpisy, je tento motor k dispozici i ve variantě EEV. Používané motory Tector 6 EEV a Cursor 8 EEV plní úroveň EEV i bez filtru pevných částic. To umožňuje snížení pořizovacích a servisních nákladů.

Motor Cursor 8 ve verzi CNG již dnes splňuje požadavky emisní normy Euro 6, která pro nové registrace vozidel vstoupí v platnost od začátku příštího roku. Z hlediska „ekologických“ motorů je v současné době zemní plyn stále ekonomicky nejvýhodnějším řešením.

Iveco Irisbus se v tomto sektoru pohybuje již přes patnáct let. Svou významnou pozici potvrdil téměř 4000 autobusy na zemní plyn prodanými v Evropě. Nejvíce se jich uplatňuje ve Francii, Itálii, Španělsku a Řecku. Další výhodou CNG autobusů je velmi nízká hlučnost v interiéru, kterou oceňují cestující i obyvatelé měst.

Bestseller

Nejprodávanější evropský městský autobus od firmy Iveco Irisbus nese jméno Citelis. Díky vysoké přepravní kapacitě se snadným a rychlým nástupem/ výstupem cestujících, dostatečně dimenzovanou konstrukce karosérie, kvalitním dílenským zpracováním, vysokou protikorozní ochranou kataforézou a výkonnými motory FPT Industrial si stále udržuje významné místo na odbytu Irisbusu.

V České republice je lídrem prodejů městských vozidel Irisbus rovněž Citelis. Velký zájem je o variantu s pohonem na zemní plyn, která vyniká nejnižšími provozními náklady a mimořádnou ohleduplností vůči životnímu prostředí, což je v městském prostředí velmi důležité.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Dnes 13:22

Závody dragsterů jsou atraktivní záležitostí zejména v zámoří. A jak už to tak u obdobně rychlých strojů bývá, někdy jde doslova o život.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil ve Spartě bych se bál

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil…

Novou výzvu má před sebou Pavel Horváth. Bývalý kapitán Viktorie Plzeň se ujal druholigového Baníku Sokolov, se…

 

Reflex.cz

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře živený Jamiroquai v psychedelické čelence

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře…

Trochu přibral na váze, změnil klobouk a zešedly mu vousy. Zpěvák Jay Kay uhranul v 90. letech svět velkým…

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou pro Poláky nejoblíbenější soused

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou…

Asi nejpopulárnější představitel české katolické církve není ani Čech, ani úplně typický kněz. Lanškrounský…