Základními městskými modely Iveca Irisbus jsou jednoznačně Citelis a Crossway v mnoha modifikacích a s různými pohony.

O uplatnění autobusů v městském provozu nerozhoduje jen samotný produkt, ale také poprodejní služby. V tomto ohledu Iveco Irisbus učinilo velký krok. Například u dvanáctimetrového Citelisu se vznětovým pohonem došlo v loňském roce ke snížení nákladů na údržbu a opravu o tři procenta. Pro dopravce to znamená obrovské úspory nejen v provozních nákladech, ale i samozřejmě celkových (TCO). Opravy a údržba se totiž na celkové položce za vlastnictví vozidla podílejí celou pětinou.

Druhý významný krok tvoří významné představení hybridní verze Citelisu, který jsme v podrobném redakčním testu představili v loňském prosincovém vydání AutoProfi . Pojďme si nabídku Iveca Irisbus v segmentu městské hromadné přepravy osob odhalit postupně.

Citelis

Městské autobusy reprezentují zejména dvě řady Citelis a Crossway LE City. O jejich důležitosti svědčí i zavedení výroby Citelisu 10,5 a 12 m ve Vysokém Mýtě. Citelis je nízkopodlažní autobus pro městskou dopravu. Cestujícím nabízí plně bezbariérový přístup do vozidla třemi širokými dveřmi. Pro řidiče je připraveno prostorné a ergonomické pracoviště s velmi dobrým výhledem. Tato řada se prodává v délkách 10,5, 12 či 18 m s dieselovými nebo motory na zemní plyn plnícími emise EEV či Euro 5. Výkonová nabídka se nachází mezi 185-280 kW.

Poslední typ řady tvoří dvanácti- či osmnáctimetrový Citelis hybrid s novou generací pohonu. Od uvedení na trh v březnu 2005 byl autobus Citelis vyroben ve více než 7500 kusech v podobě kompletních vozidel, podvozků pro velké evropské výrobce karoserií a PKD (Partly Knocked Down) k výrobě trolejbusů určených pro různé země střední a východní Evropy.

Nízkopodlažní Crossway

Crossway Low Entry v městském provedení doplňuje rozmanitost modelové řady městských autobusů Irisbus. Spolu s modely Citelis vychází plně vstříc všem požadavkům dopravních společností a provozovatelům městských dopravních sítí. Řada Crossway LE se nabízí ve třech délkách 10,8, 12 či 12,8 metru, s dieselovými motory Tector 6 nebo Cursor 8 o výkonu 194 až 243 kW plnícími emise EEV či Euro 5. Nejkratší provedení 10,8 m tvoří poslední novinku této řady. Vozidlo je k dispozici v třídveřovém provedení, má kapacitu až devadesát cestujících (30 sedících) a pohání ji motor Tector EEV s automatickou převodovkou Voith či mechanickou ZF. Crossway LE nabízí bezbariérový nástup širokými předními a středními dveřmi. Z hlediska poměru kvalita/cena má obzvláště dobrou pozici k tomu, aby vyhověl potřebám městské a příměstské dopravy, která vyžaduje kombinaci dobré dostupnosti a maximální kapacity sedadel. Rozvoj tohoto typu přepravy podporuje nárůst hustoty osídlení v periferních oblastech velkých měst.

Koncepce vozidla, kterou dnes už lze nazvat platformou modelové řady Crossway LE, byla vytvořena ze zadní části linkového autobusu Crossway. Došlo k převzetí i přístrojové desky, ale přední náprava s nezávisle zavěšenými koly, systém řízení, šířka a výška předních a středních nástupních dveří pocházejí z městské řady Citelis. Tato forma standardizace mechanických dílů poskytuje optimální provozní úspory a spolehlivost.

Řada Crossway LE nabírá čím dál větší podíl na prodejích Irisbusu. K tomu vybízí ideální nízkopodlažní koncepci se třemi dveřmi, vysoké kvalitě zpracování a užitným vlastnostem s nabídkou individuálních zákaznických úprav dle potřeb městské přepravy osob je vyhledávaným výrobkem.

Pohon z vlastní dílny

Iveco Irisbus používá agregáty koncernově spřízněného výrobce FPT Industrial s technologií SCR. Pro dopravní společnosti a provozovatele městských dopravních sítí, kteří požadují ekologické parametry přesahující současné předpisy, je tento motor k dispozici i ve variantě EEV. Používané motory Tector 6 EEV a Cursor 8 EEV plní úroveň EEV i bez filtru pevných částic. To umožňuje snížení pořizovacích a servisních nákladů.

Motor Cursor 8 ve verzi CNG již dnes splňuje požadavky emisní normy Euro 6, která pro nové registrace vozidel vstoupí v platnost od začátku příštího roku. Z hlediska „ekologických“ motorů je v současné době zemní plyn stále ekonomicky nejvýhodnějším řešením.

Iveco Irisbus se v tomto sektoru pohybuje již přes patnáct let. Svou významnou pozici potvrdil téměř 4000 autobusy na zemní plyn prodanými v Evropě. Nejvíce se jich uplatňuje ve Francii, Itálii, Španělsku a Řecku. Další výhodou CNG autobusů je velmi nízká hlučnost v interiéru, kterou oceňují cestující i obyvatelé měst.

Bestseller

Nejprodávanější evropský městský autobus od firmy Iveco Irisbus nese jméno Citelis. Díky vysoké přepravní kapacitě se snadným a rychlým nástupem/ výstupem cestujících, dostatečně dimenzovanou konstrukce karosérie, kvalitním dílenským zpracováním, vysokou protikorozní ochranou kataforézou a výkonnými motory FPT Industrial si stále udržuje významné místo na odbytu Irisbusu.

V České republice je lídrem prodejů městských vozidel Irisbus rovněž Citelis. Velký zájem je o variantu s pohonem na zemní plyn, která vyniká nejnižšími provozními náklady a mimořádnou ohleduplností vůči životnímu prostředí, což je v městském prostředí velmi důležité.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…