Základními městskými modely Iveca Irisbus jsou jednoznačně Citelis a Crossway v mnoha modifikacích a s různými pohony.

O uplatnění autobusů v městském provozu nerozhoduje jen samotný produkt, ale také poprodejní služby. V tomto ohledu Iveco Irisbus učinilo velký krok. Například u dvanáctimetrového Citelisu se vznětovým pohonem došlo v loňském roce ke snížení nákladů na údržbu a opravu o tři procenta. Pro dopravce to znamená obrovské úspory nejen v provozních nákladech, ale i samozřejmě celkových (TCO). Opravy a údržba se totiž na celkové položce za vlastnictví vozidla podílejí celou pětinou.

Druhý významný krok tvoří významné představení hybridní verze Citelisu, který jsme v podrobném redakčním testu představili v loňském prosincovém vydání AutoProfi . Pojďme si nabídku Iveca Irisbus v segmentu městské hromadné přepravy osob odhalit postupně.

Citelis

Městské autobusy reprezentují zejména dvě řady Citelis a Crossway LE City. O jejich důležitosti svědčí i zavedení výroby Citelisu 10,5 a 12 m ve Vysokém Mýtě. Citelis je nízkopodlažní autobus pro městskou dopravu. Cestujícím nabízí plně bezbariérový přístup do vozidla třemi širokými dveřmi. Pro řidiče je připraveno prostorné a ergonomické pracoviště s velmi dobrým výhledem. Tato řada se prodává v délkách 10,5, 12 či 18 m s dieselovými nebo motory na zemní plyn plnícími emise EEV či Euro 5. Výkonová nabídka se nachází mezi 185-280 kW.

Poslední typ řady tvoří dvanácti- či osmnáctimetrový Citelis hybrid s novou generací pohonu. Od uvedení na trh v březnu 2005 byl autobus Citelis vyroben ve více než 7500 kusech v podobě kompletních vozidel, podvozků pro velké evropské výrobce karoserií a PKD (Partly Knocked Down) k výrobě trolejbusů určených pro různé země střední a východní Evropy.

Nízkopodlažní Crossway

Crossway Low Entry v městském provedení doplňuje rozmanitost modelové řady městských autobusů Irisbus. Spolu s modely Citelis vychází plně vstříc všem požadavkům dopravních společností a provozovatelům městských dopravních sítí. Řada Crossway LE se nabízí ve třech délkách 10,8, 12 či 12,8 metru, s dieselovými motory Tector 6 nebo Cursor 8 o výkonu 194 až 243 kW plnícími emise EEV či Euro 5. Nejkratší provedení 10,8 m tvoří poslední novinku této řady. Vozidlo je k dispozici v třídveřovém provedení, má kapacitu až devadesát cestujících (30 sedících) a pohání ji motor Tector EEV s automatickou převodovkou Voith či mechanickou ZF. Crossway LE nabízí bezbariérový nástup širokými předními a středními dveřmi. Z hlediska poměru kvalita/cena má obzvláště dobrou pozici k tomu, aby vyhověl potřebám městské a příměstské dopravy, která vyžaduje kombinaci dobré dostupnosti a maximální kapacity sedadel. Rozvoj tohoto typu přepravy podporuje nárůst hustoty osídlení v periferních oblastech velkých měst.

Koncepce vozidla, kterou dnes už lze nazvat platformou modelové řady Crossway LE, byla vytvořena ze zadní části linkového autobusu Crossway. Došlo k převzetí i přístrojové desky, ale přední náprava s nezávisle zavěšenými koly, systém řízení, šířka a výška předních a středních nástupních dveří pocházejí z městské řady Citelis. Tato forma standardizace mechanických dílů poskytuje optimální provozní úspory a spolehlivost.

Řada Crossway LE nabírá čím dál větší podíl na prodejích Irisbusu. K tomu vybízí ideální nízkopodlažní koncepci se třemi dveřmi, vysoké kvalitě zpracování a užitným vlastnostem s nabídkou individuálních zákaznických úprav dle potřeb městské přepravy osob je vyhledávaným výrobkem.

Pohon z vlastní dílny

Iveco Irisbus používá agregáty koncernově spřízněného výrobce FPT Industrial s technologií SCR. Pro dopravní společnosti a provozovatele městských dopravních sítí, kteří požadují ekologické parametry přesahující současné předpisy, je tento motor k dispozici i ve variantě EEV. Používané motory Tector 6 EEV a Cursor 8 EEV plní úroveň EEV i bez filtru pevných částic. To umožňuje snížení pořizovacích a servisních nákladů.

Motor Cursor 8 ve verzi CNG již dnes splňuje požadavky emisní normy Euro 6, která pro nové registrace vozidel vstoupí v platnost od začátku příštího roku. Z hlediska „ekologických“ motorů je v současné době zemní plyn stále ekonomicky nejvýhodnějším řešením.

Iveco Irisbus se v tomto sektoru pohybuje již přes patnáct let. Svou významnou pozici potvrdil téměř 4000 autobusy na zemní plyn prodanými v Evropě. Nejvíce se jich uplatňuje ve Francii, Itálii, Španělsku a Řecku. Další výhodou CNG autobusů je velmi nízká hlučnost v interiéru, kterou oceňují cestující i obyvatelé měst.

Bestseller

Nejprodávanější evropský městský autobus od firmy Iveco Irisbus nese jméno Citelis. Díky vysoké přepravní kapacitě se snadným a rychlým nástupem/ výstupem cestujících, dostatečně dimenzovanou konstrukce karosérie, kvalitním dílenským zpracováním, vysokou protikorozní ochranou kataforézou a výkonnými motory FPT Industrial si stále udržuje významné místo na odbytu Irisbusu.

V České republice je lídrem prodejů městských vozidel Irisbus rovněž Citelis. Velký zájem je o variantu s pohonem na zemní plyn, která vyniká nejnižšími provozními náklady a mimořádnou ohleduplností vůči životnímu prostředí, což je v městském prostředí velmi důležité.

Spolupracujeme s TipCars.com
Právo: ANO nabídlo ČSSD vnitro Právo: ANO nabídlo ČSSD vnitro

Sociální demokracie by mohla dostat ministerstvo vnitra,…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera

Jsem jediným, komu se zdá, že nejaktivnějším…

Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda

Rozdíl v platech nastupujících vojáků a policistů je přes…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Módní inventura na společenských akcích zaznamenaných kreací uplynulých tří měsíců tohoto roku dává na vědomí,…

Brejchovou smrt Miloše Formana (†86) zdrtila! Nemůže kvůli tomu ani spát

Brejchovou smrt Miloše Formana (†86) zdrtila! Nemůže…

Nejen že natočil film, který ji navždy proslavil, ale také byl ženatý s její sestrou. Není divu, že hvězda…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům: fronta a nervy!

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům:…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová kvůli zranění a olympijské nejistotě na dlouhé měsíce zmizela z očí svých…

 

Reflex.cz

Cesta trpaslíka Ovčáčka na Hrad a nikdy zpátky aneb Dojemné shledání malého a velkého Jirky

Cesta trpaslíka Ovčáčka na Hrad a nikdy zpátky aneb…

„Většinou řežu hlavu Miloši Zemanovi nebo Jiřímu Ovčáčkovi a dávám ji na jiné tělo.“ To je věta, kterou vám…

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…