reklama


Městské autobusy: Citywide a další

 

Autobusy Scania pro město se vyznačují skeletem z plechů z lehké slitiny. Výbornou kvalitu a odolnost karoserie provází velmi pestrá nabídka typů.

Švédský výrobce disponuje prakticky vším, co se v oboru městských hromadných vozidel dá nabídnout. Jde o délkové a nápravové varianty, stejně jako množství pohonů včetně hybridního.

Výroba v Polsku

Hlavní podíl na výrobě městských typů OmniCity, Citywide a univerzálního OmniLink má montážní linka v polském Slupsku.

Na českém trhu se městské typy autobusů Scania dosud neuplatnily. Několik vozidel řady OmniLink v provozu sice jezdí, ale jde především o autobusy dovezené v rámci pohybu vozidel vlastněných mezinárodními firmami jako například Veolia. Čeští dopravci totiž zdůrazňují zejména pořizovací cenu vozidla s nízkou úrovní vybavení a již méně hledí na provozní náklady a zůstatkovou hodnotu autobusu pro další prodej.

Vše pro město

V evropském měřítku je nejžádanější řada OmniCity. Hlavní hodnoty tvoří provozní parametry v čele s technickou úrovní podvozků a hnacích řetězců (včetně dopadu na životní prostředí ve městech) i vybaveností prostorů pro cestující. Oceňována je také spolehlivost a minimální servisní náročnost při výrazně nadprůměrné životnosti, což v celkové bilanci vykazuje výbornou úroveň provozních nákladů.

Základní řadu kapacitních OmniCity tvoří tři typy dvounápravové a jeden kloubový. Jejich celková délka činí 10 885, 11 985 a 17 997 mm s jednotnou výškou 3000 mm. Provedení CNG s nádržemi na střeše je samozřejmě vyšší. Uspořádání interiéru lze volit s 24 až 38 sedadly, u kloubových až 53 + 2. Počty míst k stání upravují národní předpisy.

Dvounápravové autobusy jsou k dispozici s počtem dveří 2-0-0 až 2-2-2, kloubové od 2-0-2-0 po 2-2-2-1. Všechny jsou nízkopodlažní s hnacím agregátem i převodovkou uloženými v zádi svisle napříč a poháněnými koly zadní nápravy.

Motory EEV

Základní agregáty představují přeplňované vznětové řadové pětiválce (s elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním XPI a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek) o zdvihovém objemu 9300 cm3. Poskytují největší výkon 169, 206 a 235 kW (1050, 1400 a 1600 N.m), vesměs využívají technologii EGR a plní normu EEV.

Pro městský provoz jsou k dispozici také dva plynové motory, které vynikají emisemi na úrovni hluboko pod požadavky EEV. Jejich největší výkon činí 199 nebo 224 kW, točivý moment dosahuje hodnot 1100 či 1250 N.m. Samostatnou kategorii tvoří pětiválec o objemu 8900 cm3 spalující etanol o výkonu 199 kW. Všechny využívají technologie recirkulace výfukových plynů bez aplikace katalytického činidla AdBlue, s výjimkou obou "plynových“ s lambda sondou. Převodovky jsou pětistupňové nebo šestistupňové samočinné planetové ZF s integrovaným retardérem.

Unikátní skelet

Ojedinělý konstrukční prvek řad OmniCity a OmniLink představuje koncepce skeletu. Ten se vyrábí jako mimořádně tuhý prostorový celek tvořený soustavou robustních tažených a válcovaných profilů z lehké slitiny. Jsou spojovány šroubovanými litými nebo kovanými spojovacími prvky. Také opláštění se skládá z plechů z lehké slitiny.

Z ostatních pozitivních hodnot připomeňme široké dveře pro snadný a rychlý pohyb cestujících, výrazně nízkopodlažní koncepci, několik verzí funkce kneeling a důsledně ergonomické uspořádání pracoviště řidiče. K dalším výhodám náleží široce nastavitelný volant a výkonné vytápění i klimatizace s přetlakovým větráním samostatně i pro prostor řidiče.

Deset až osmnáct metrů

Nejmladším typem do městského provozu je řada Citywide, která se kompletuje v polském Slupsku. Vyrábí se jako nízkopodlažní LF a nízkonástupní LE, se znakem náprav 4x2 o délce 10 100 mm (LF), respektive 4x2 a 6x2 a délce 12 000 mm (LE). V obou případech také v kloubové kombinaci 6x2/4 o délce 18 100 mm. Výška činí 3000/3100 mm (plynové verze +300 mm). Počet sedadel zahrnuje 24-55 v řadě LF, respektive 35-66 v řadě LE. Přeplňované vznětové devítilitrové řadové pětiválce jsou instalovány v zádi napříč (LF) nebo podélně (LE). Plní s využitím technologie EGR limity normy EEV, jsou k dispozici ve výkonovém rozpětí 196-209 kW pro LF, respektive 169-235 kW pro LE. Jejich sortiment zahrnuje typy spalující etanol, plynná paliva či bionaftu. Samočinnou převodovku ZF lze volit pětistupňovou nebo šestistupňovou, respektive progresivní osmistupňový samočinný systém Opticruise - vše s integrovanými retardéry. Také v tomto případě je použita nosná struktura ze šroubovaných profilů z lehkých slitin.

Nejširší záběr

Pochopitelně nejpočetnější varianty poskytuje řada OmniLink pro městský a příměstský provoz. Používá velké množství společných prvků nosné konstrukce s řadou OmniCity. V řadě OmniLink nabízejí vozidla dvounápravová, třínápravová a kloubová. Třínápravové podvozky jsou vybaveny standardně zadní nápravou řízenou. Celkové délky jsou shodné s OmniCity s rozdílem několika milimetrů. Také tato řada je poháněna shodnými motory uloženými v zádi, ale v tomto případě podélně.

OmniLink používá vedle samočinných převodovek ZF i osmistupňové ústrojí GR875R s přímým řazením, respektive automatizovaný Opticruise.

Speciály

Produkční program Scanie zahrnuje kromě standardních autobusů také velký podíl konstrukcí specifických. Jedná se o například několik variant doubledeckerů například pro Londýn a „vlaků“ pro Brazílii či JAR. Vedle standardních pohonů používají rovněž hybridní či motory spalujícími etanol, stoprocentní bionaftu či alternativní paliva LPG či CNG.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa

Lezení do Trumpa Jedna korporace za druhou se u nového…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak nepřijít o nervy, čas i peníze

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak…

Pražský magistrát začátkem ledna upozorňoval na svém webu všechny řidiče, kterým prochází platnost řidičského…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým bodováním

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii je mnoho mrtvých. S odvoláním na…

 
 
reklama