Městské autobusy: Citywide a další

 

Autobusy Scania pro město se vyznačují skeletem z plechů z lehké slitiny. Výbornou kvalitu a odolnost karoserie provází velmi pestrá nabídka typů.

Švédský výrobce disponuje prakticky vším, co se v oboru městských hromadných vozidel dá nabídnout. Jde o délkové a nápravové varianty, stejně jako množství pohonů včetně hybridního.

Výroba v Polsku

Hlavní podíl na výrobě městských typů OmniCity, Citywide a univerzálního OmniLink má montážní linka v polském Slupsku.

Na českém trhu se městské typy autobusů Scania dosud neuplatnily. Několik vozidel řady OmniLink v provozu sice jezdí, ale jde především o autobusy dovezené v rámci pohybu vozidel vlastněných mezinárodními firmami jako například Veolia. Čeští dopravci totiž zdůrazňují zejména pořizovací cenu vozidla s nízkou úrovní vybavení a již méně hledí na provozní náklady a zůstatkovou hodnotu autobusu pro další prodej.

Vše pro město

V evropském měřítku je nejžádanější řada OmniCity. Hlavní hodnoty tvoří provozní parametry v čele s technickou úrovní podvozků a hnacích řetězců (včetně dopadu na životní prostředí ve městech) i vybaveností prostorů pro cestující. Oceňována je také spolehlivost a minimální servisní náročnost při výrazně nadprůměrné životnosti, což v celkové bilanci vykazuje výbornou úroveň provozních nákladů.

Základní řadu kapacitních OmniCity tvoří tři typy dvounápravové a jeden kloubový. Jejich celková délka činí 10 885, 11 985 a 17 997 mm s jednotnou výškou 3000 mm. Provedení CNG s nádržemi na střeše je samozřejmě vyšší. Uspořádání interiéru lze volit s 24 až 38 sedadly, u kloubových až 53 + 2. Počty míst k stání upravují národní předpisy.

Dvounápravové autobusy jsou k dispozici s počtem dveří 2-0-0 až 2-2-2, kloubové od 2-0-2-0 po 2-2-2-1. Všechny jsou nízkopodlažní s hnacím agregátem i převodovkou uloženými v zádi svisle napříč a poháněnými koly zadní nápravy.

Motory EEV

Základní agregáty představují přeplňované vznětové řadové pětiválce (s elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním XPI a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek) o zdvihovém objemu 9300 cm3. Poskytují největší výkon 169, 206 a 235 kW (1050, 1400 a 1600 N.m), vesměs využívají technologii EGR a plní normu EEV.

Pro městský provoz jsou k dispozici také dva plynové motory, které vynikají emisemi na úrovni hluboko pod požadavky EEV. Jejich největší výkon činí 199 nebo 224 kW, točivý moment dosahuje hodnot 1100 či 1250 N.m. Samostatnou kategorii tvoří pětiválec o objemu 8900 cm3 spalující etanol o výkonu 199 kW. Všechny využívají technologie recirkulace výfukových plynů bez aplikace katalytického činidla AdBlue, s výjimkou obou "plynových“ s lambda sondou. Převodovky jsou pětistupňové nebo šestistupňové samočinné planetové ZF s integrovaným retardérem.

Unikátní skelet

Ojedinělý konstrukční prvek řad OmniCity a OmniLink představuje koncepce skeletu. Ten se vyrábí jako mimořádně tuhý prostorový celek tvořený soustavou robustních tažených a válcovaných profilů z lehké slitiny. Jsou spojovány šroubovanými litými nebo kovanými spojovacími prvky. Také opláštění se skládá z plechů z lehké slitiny.

Z ostatních pozitivních hodnot připomeňme široké dveře pro snadný a rychlý pohyb cestujících, výrazně nízkopodlažní koncepci, několik verzí funkce kneeling a důsledně ergonomické uspořádání pracoviště řidiče. K dalším výhodám náleží široce nastavitelný volant a výkonné vytápění i klimatizace s přetlakovým větráním samostatně i pro prostor řidiče.

Deset až osmnáct metrů

Nejmladším typem do městského provozu je řada Citywide, která se kompletuje v polském Slupsku. Vyrábí se jako nízkopodlažní LF a nízkonástupní LE, se znakem náprav 4x2 o délce 10 100 mm (LF), respektive 4x2 a 6x2 a délce 12 000 mm (LE). V obou případech také v kloubové kombinaci 6x2/4 o délce 18 100 mm. Výška činí 3000/3100 mm (plynové verze +300 mm). Počet sedadel zahrnuje 24-55 v řadě LF, respektive 35-66 v řadě LE. Přeplňované vznětové devítilitrové řadové pětiválce jsou instalovány v zádi napříč (LF) nebo podélně (LE). Plní s využitím technologie EGR limity normy EEV, jsou k dispozici ve výkonovém rozpětí 196-209 kW pro LF, respektive 169-235 kW pro LE. Jejich sortiment zahrnuje typy spalující etanol, plynná paliva či bionaftu. Samočinnou převodovku ZF lze volit pětistupňovou nebo šestistupňovou, respektive progresivní osmistupňový samočinný systém Opticruise - vše s integrovanými retardéry. Také v tomto případě je použita nosná struktura ze šroubovaných profilů z lehkých slitin.

Nejširší záběr

Pochopitelně nejpočetnější varianty poskytuje řada OmniLink pro městský a příměstský provoz. Používá velké množství společných prvků nosné konstrukce s řadou OmniCity. V řadě OmniLink nabízejí vozidla dvounápravová, třínápravová a kloubová. Třínápravové podvozky jsou vybaveny standardně zadní nápravou řízenou. Celkové délky jsou shodné s OmniCity s rozdílem několika milimetrů. Také tato řada je poháněna shodnými motory uloženými v zádi, ale v tomto případě podélně.

OmniLink používá vedle samočinných převodovek ZF i osmistupňové ústrojí GR875R s přímým řazením, respektive automatizovaný Opticruise.

Speciály

Produkční program Scanie zahrnuje kromě standardních autobusů také velký podíl konstrukcí specifických. Jedná se o například několik variant doubledeckerů například pro Londýn a „vlaků“ pro Brazílii či JAR. Vedle standardních pohonů používají rovněž hybridní či motory spalujícími etanol, stoprocentní bionaftu či alternativní paliva LPG či CNG.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Autobusy Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…