Městské autobusy: Citywide a další

 

Autobusy Scania pro město se vyznačují skeletem z plechů z lehké slitiny. Výbornou kvalitu a odolnost karoserie provází velmi pestrá nabídka typů.

Švédský výrobce disponuje prakticky vším, co se v oboru městských hromadných vozidel dá nabídnout. Jde o délkové a nápravové varianty, stejně jako množství pohonů včetně hybridního.

Výroba v Polsku

Hlavní podíl na výrobě městských typů OmniCity, Citywide a univerzálního OmniLink má montážní linka v polském Slupsku.

Na českém trhu se městské typy autobusů Scania dosud neuplatnily. Několik vozidel řady OmniLink v provozu sice jezdí, ale jde především o autobusy dovezené v rámci pohybu vozidel vlastněných mezinárodními firmami jako například Veolia. Čeští dopravci totiž zdůrazňují zejména pořizovací cenu vozidla s nízkou úrovní vybavení a již méně hledí na provozní náklady a zůstatkovou hodnotu autobusu pro další prodej.

Vše pro město

V evropském měřítku je nejžádanější řada OmniCity. Hlavní hodnoty tvoří provozní parametry v čele s technickou úrovní podvozků a hnacích řetězců (včetně dopadu na životní prostředí ve městech) i vybaveností prostorů pro cestující. Oceňována je také spolehlivost a minimální servisní náročnost při výrazně nadprůměrné životnosti, což v celkové bilanci vykazuje výbornou úroveň provozních nákladů.

Základní řadu kapacitních OmniCity tvoří tři typy dvounápravové a jeden kloubový. Jejich celková délka činí 10 885, 11 985 a 17 997 mm s jednotnou výškou 3000 mm. Provedení CNG s nádržemi na střeše je samozřejmě vyšší. Uspořádání interiéru lze volit s 24 až 38 sedadly, u kloubových až 53 + 2. Počty míst k stání upravují národní předpisy.

Dvounápravové autobusy jsou k dispozici s počtem dveří 2-0-0 až 2-2-2, kloubové od 2-0-2-0 po 2-2-2-1. Všechny jsou nízkopodlažní s hnacím agregátem i převodovkou uloženými v zádi svisle napříč a poháněnými koly zadní nápravy.

Motory EEV

Základní agregáty představují přeplňované vznětové řadové pětiválce (s elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním XPI a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek) o zdvihovém objemu 9300 cm3. Poskytují největší výkon 169, 206 a 235 kW (1050, 1400 a 1600 N.m), vesměs využívají technologii EGR a plní normu EEV.

Pro městský provoz jsou k dispozici také dva plynové motory, které vynikají emisemi na úrovni hluboko pod požadavky EEV. Jejich největší výkon činí 199 nebo 224 kW, točivý moment dosahuje hodnot 1100 či 1250 N.m. Samostatnou kategorii tvoří pětiválec o objemu 8900 cm3 spalující etanol o výkonu 199 kW. Všechny využívají technologie recirkulace výfukových plynů bez aplikace katalytického činidla AdBlue, s výjimkou obou "plynových“ s lambda sondou. Převodovky jsou pětistupňové nebo šestistupňové samočinné planetové ZF s integrovaným retardérem.

Unikátní skelet

Ojedinělý konstrukční prvek řad OmniCity a OmniLink představuje koncepce skeletu. Ten se vyrábí jako mimořádně tuhý prostorový celek tvořený soustavou robustních tažených a válcovaných profilů z lehké slitiny. Jsou spojovány šroubovanými litými nebo kovanými spojovacími prvky. Také opláštění se skládá z plechů z lehké slitiny.

Z ostatních pozitivních hodnot připomeňme široké dveře pro snadný a rychlý pohyb cestujících, výrazně nízkopodlažní koncepci, několik verzí funkce kneeling a důsledně ergonomické uspořádání pracoviště řidiče. K dalším výhodám náleží široce nastavitelný volant a výkonné vytápění i klimatizace s přetlakovým větráním samostatně i pro prostor řidiče.

Deset až osmnáct metrů

Nejmladším typem do městského provozu je řada Citywide, která se kompletuje v polském Slupsku. Vyrábí se jako nízkopodlažní LF a nízkonástupní LE, se znakem náprav 4x2 o délce 10 100 mm (LF), respektive 4x2 a 6x2 a délce 12 000 mm (LE). V obou případech také v kloubové kombinaci 6x2/4 o délce 18 100 mm. Výška činí 3000/3100 mm (plynové verze +300 mm). Počet sedadel zahrnuje 24-55 v řadě LF, respektive 35-66 v řadě LE. Přeplňované vznětové devítilitrové řadové pětiválce jsou instalovány v zádi napříč (LF) nebo podélně (LE). Plní s využitím technologie EGR limity normy EEV, jsou k dispozici ve výkonovém rozpětí 196-209 kW pro LF, respektive 169-235 kW pro LE. Jejich sortiment zahrnuje typy spalující etanol, plynná paliva či bionaftu. Samočinnou převodovku ZF lze volit pětistupňovou nebo šestistupňovou, respektive progresivní osmistupňový samočinný systém Opticruise - vše s integrovanými retardéry. Také v tomto případě je použita nosná struktura ze šroubovaných profilů z lehkých slitin.

Nejširší záběr

Pochopitelně nejpočetnější varianty poskytuje řada OmniLink pro městský a příměstský provoz. Používá velké množství společných prvků nosné konstrukce s řadou OmniCity. V řadě OmniLink nabízejí vozidla dvounápravová, třínápravová a kloubová. Třínápravové podvozky jsou vybaveny standardně zadní nápravou řízenou. Celkové délky jsou shodné s OmniCity s rozdílem několika milimetrů. Také tato řada je poháněna shodnými motory uloženými v zádi, ale v tomto případě podélně.

OmniLink používá vedle samočinných převodovek ZF i osmistupňové ústrojí GR875R s přímým řazením, respektive automatizovaný Opticruise.

Speciály

Produkční program Scanie zahrnuje kromě standardních autobusů také velký podíl konstrukcí specifických. Jedná se o například několik variant doubledeckerů například pro Londýn a „vlaků“ pro Brazílii či JAR. Vedle standardních pohonů používají rovněž hybridní či motory spalujícími etanol, stoprocentní bionaftu či alternativní paliva LPG či CNG.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Jana Šindeláře: Vrtěti mýtem Komentář Jana Šindeláře: Vrtěti mýtem

V minulých měsících jsme na tomto místě už dvakrát…

Česko za vrcholem. Tuzemské podniky vyhlížejí horší časy Česko za vrcholem. Tuzemské podniky vyhlížejí horší časy

Česká ekonomika přešla svým vrcholem a obchodní plány…

Zisk ČEZ v energetických službách je trapný, říká akcionář Šnobr Zisk ČEZ v energetických službách je trapný, říká akcionář Šnobr

Propad zisku polostátní společnosti ČEZ na dlouholeté dno…

 

Štítky Autobusy Profi

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Dnes 08:00

Pod označením Twinster od společnosti GKN si asi každý automobilový nadšenec vybaví Ford Focus RS. Jenže Twinster má snad ještě větší potenciál v elektromobilitě.




Blesk.cz

Nemocný Václav Postránecký (75) po chemoterapiích: Další komplikace! Zpátky v nemocnici

Nemocný Václav Postránecký (75) po chemoterapiích:…

Už rok bojuje Václav Postránecký (75) s vážnou chorobou, kvůli které musel podstoupit operaci dutiny břišní a…

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky. Švachula přihrál zakázky za 180 milionů

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky.…

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří Švachula (dříve ANO), který je ve vazbě kvůli obvinění z…

 

iSport.cz

Lischka o kariéře i operaci, co dala naději: Mám rozříznutou celou hruď

Lischka o kariéře i operaci, co dala naději: Mám…

Evropské poháry, vzestup formy v Jablonci, smlouva od Sparty. Plány Davida Lischky se ale zcela náhle zbortily.…

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál jako čtvrtý brankář

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál…

Brankář Tomáš Vaclík byl poprvé v kariéře zvolen českým Fotbalistou roku. Gólman Sevilly vyhrál v 54. ročníku…

 

Reflex.cz

Utrecht: Nizozemská policie zadržela kvůli střelbě v tramvaji už třetího člověka

Utrecht: Nizozemská policie zadržela kvůli střelbě v…

Nizozemská policie v souvislosti s pondělní střelbou v Utrechtu zadržela třetí osobu. Dnes to podle agentury AP…

Colours of Ostrava: Jak a kdy koupit vstupenky, kde se ubytovat, jak se na festival dostat a další rady a tipy

Colours of Ostrava: Jak a kdy koupit vstupenky, kde…

Nejen ty, kteří na festival Colours of Ostrava vyrážejí poprvé, určitě zajímá, jak letos koupit vstupenku, kde…