Mexická rallye 2017: Zůstane Toyota lídrem?

 

Toyota vede zásluhou finského jezdce Jariho-Mattiho Latvaly poprvé od roku 1999 seriál mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Pozici lídra bude obhajovat na Mexické rallye, která je třetím podnikem letošního šampionátu. Zatímco ve Švédsku se potýkali účastníci se sněhem a ledem, v Mexiku to budou pro změnu vedra a nadmořská výška skoro tři tisíce metrů.

Bere i páté místo

Latvala předchozí podnik ve Švédsku vyhrál a do Mexika přijel obhajovat loňské prvenství, které získal ještě jako továrního týmu Volkswagen. „Tehdy jsem startoval z konce startovního pole, takže byla možnost využít čistší trať a vypracovat si velký náskok. Soupeři se trápili a já porazil Ogiera o minutu,“ vzpomíná Latvala.

Letos to bude naopak, protože první den pojede Latvala jako vedoucí jezdec a tudíž bude soupeřům na mexické šotolině čistit trať. „Za takových podmínek se musím snažit vytěžit maximum a budu opravdu spokojený, když skončím do pátého místa. Od Švédska se pro mne nic nezměnilo. Pořád se musíme snažit dojíždět, abychom mohli být na konci roku na slušné pozici,“ dodává Latvala.

Optimisticky vzhlíží k Mexiku také šéf týmu Toyota Gazoo Racing Tommi Mäkkinen. „Většinu testů v minulé sezoně jsme absolvovali na šotolině, takže si na tomto povrchu docela věříme. Otazníkem je nadmořská výška a vysoké teploty. Loni jsme této kombinaci věnovali hodně času při jízdách ve Španělsku. Pokud ovšem takové podmínky nevyzkoušíte na vlastní kůži, tak nevíte, co vás čeká. Pořád jsme nohama na zemi a víme, že po radosti ve Švédsku mohou být naše pocity v Mexiku úplně opačné,“ říká čtyřnásobný mistr světa Mäkkinen.

Testovali jako zběsilí

Tovární tým Ford vede klasifikaci v Poháru konstruktérů, a přesto neponechává nic náhodě. Jeho jezdci absolvovali mezi Švédskou a Mexickou rallye 1500 testovacích kilometrů na nezpevněném povrchu. S ohledem na to, že v Mexické rallye je naplánováno 370 kilometrů, absolvovali piloti čtyřnásobek závodní vzdálenosti. „Měli jsme neskutečně úžasný nástup do sezony, ale teď nás čeká debut fiesty na šotolině. Najezdili jsme hromadu testovacích kilometrů, ale ostrou soutěž nic nenahradí. I přesto, že nebudeme mít výhodnou pozici, cílíme na stupně vítězů,“ prohlašuje Malcolm Wilson.

Šéf společnosti M-Sport, která připravuje vozy modrého oválu na rallye, naráží na startovní pořadí do první etapy prvního dne, které je odvislé od aktuálního žebříčku ve světovém šampionátu. Dva tovární fordy vyrazí jako druhý a třetí za Jari-Mattim Latvalou. Poprvé od roku 2014 tak nebude Sebastien Ogier (Ford) tím, kdo se svým vozem čistí soupeřům trať. „Musíme se snažit, abychom byli po prvním dnu na „dostřel“ soupeřům. Pak uvidíme, čeho půjde dosáhnout ve zbývajících dvou dnech,“ vysvětluje Wilson.

Francouzi si věří

Nejlepším pilotem továrního týmu Citroën je irský pilot Craig Breen, který však v Mexiku chybí. Francouzská značka je v Poháru konstruktérů zatím na čtvrtém místě a jejím jezdcům se v letošním seriálu podařilo vyhrát pouze jedinou rychlostní zkoušku. „Příčinou našich dosavadních výkonů je skutečnost, že jsme se příliš nepřipravovali v podmínkách, které na soutěžích panovaly. V Mexiku to bude jiné, protože naše C3WRC má odjeto nejvíce testovacích kilometrů na šotolině.

Naposledy jezdil Citroën s vozem v únoru na španělské šotolině a šéf továrního týmu Yves Matton se tvářil spokojeně: „Zkoušeli jsme různá nastavení auta a povedlo se nám udělat řadu zlepšení. Kris Meeke bude mít v Mexiku za úkol držet se v kontaktu s nejlepšími. Už je pomalu nejvyšší čas, aby nakopnul své výsledky.“

Nepokazí to Neuville?

Hyundai nastoupí v Mexiku v kompletním složení se všemi třemi posádkami. V Monte Carlu i ve Švédsku dokázal Thierry Neuville, že nový i20 Coupe WRC má vítězný potenciál. Bohužel v závěru předposledního dne na obou podnicích poškodil vůz vždy ve chvílích, kdy suverénně vedl.

Tým Hyundai se připravoval na náročné mexické podmínky ve španělské Granadě, jejíž podnebí i podmínky připomínají to, co posádky čeká. „Je to jedna z nejtěžších rallye šampionátu. Bude tady velký tlak na závodníky, na celý tým i samotné vozy. S přípravami jsme ovšem spokojeni,“ prohlásil boss tovární sestavy Hyundaie Michel Nandan.

Těžká úloha Škody

Český tým vyhrál v obou letošních soutěžích hodnocení kategorie WRC2. V Monte Carlu to dokázal Nor Andreas Mikkelsen, ve Švédsku domácí Pontus Tidenmand. A právě druhý jmenovaný bude jediný jezdeckým zástupcem značky také v Mexiku. „Tahle soutěž je naprosto mimořádná a vyžádá si od nás úplně všechno. Ohromně se těším na množství fanoušků a rozmanité tratě. Mým cílem je útočit v této sezoně na titul mistra světa WRC2, takže mi povinnost velí zvítězit také v dalším podniku,“ uvedl Tidemand.

Trochu historie neublíží

Mexická rallye je součástí kalendáře mistrovství světa od roku 2004 (s výjimkou 2009). Jejím nejčastějším vítězem je Francouz Sebastien Loeb, který se třemi modely WRC od Citroënu vyhrál celkem šestkrát.

Letošní soutěž měří 897,68 kilometrů a z toho je dvacet měřených úseků v celkové délce 370,46 kilometrů. Přihlášeno je pouhých 29 posádek, přičemž deset z nich může bodovat do Poháru konstruktérů (hodnocení značek).

Soutěž začne první rychlostní zkouškou hodinu po půlnoci ze čtvrtka na pátek středoevropského času. Hned v úvodní etapě jsou na programu dva průjezdy slavnou rychlostní zkouškou „El Chocolate“ (čokoláda), která patří s délkou 54,90 kilometrů k nejdelším v mistrovství světa. První den se dostanou posádky také pod zem: v Guanajuato se pojede starým důlním tunelem.

Na drsných šotolinových tratích jsou vedle pneumatik extrémně namáhány také motory. V útrobách závodních speciálů se totiž dostanou až do výšky 2 737 metrů, kde kvůli řídkému vzduchu ztrácejí až 20 procent výkonu. Až překonají startující posádky všechny nástrahy, dostanou se k závěrečné Powerstage (bodovaná rychlostní zkouška) a letošního vítěze bychom měli znát v neděli 12. března kolem osmé večer.

Program Mexické rallye

(Všechny uvedené časy odpovídají časovému pásmu v České republice. V případě označení dvou RZ jako RZ1 nejde o omyl. Takto je to uvedeno v itineráři soutěže.)

Pátek – 1.05 RZ1 (1,57 km); 1.10 RZ1 (1,57 km); 18.28 RZ2 (54,90 km); 19.36 RZ3 (19,68 km); 23.14 RZ4 (54,90 km).

Sobota – 0.22 RZ5 (19,68 km); 1.36 RZ6 (1,09 km); 2.49 RZ7 (2,30 km); 2.54 RZ8 (2,30 km); 15.33 RZ9 (27,42 km); 17.01 RZ10 (38,31 km); 18.08 RZ11 (10,09 km); 21.16 RZ12 (27,42 km); 22.49 RZ13 (38,31 km); 23.37 RZ14 (10,09 km).

Neděle – 00.47 RZ15 (2,30 km) 00.52 RZ16 (2,30 km); 3.45 RZ17 (1,33 km); 17.43 RZ18 (32,96 km); 19.18 RZ19 (21,94 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 48; 2. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 44; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 33; 4. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 25;, 5. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 20; 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 18; 7. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 8. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 8; 9. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 7; 10. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 6; 11. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 73; 2. Toyota Motorsport 53; 3. Hyundai Motorsport 40; 4. Citroën Racing 26.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína zavede celostátní systém kontroly financí místních vlád Čína zavede celostátní systém kontroly financí místních vlád

Čína začala budovat celostátní systém kontroly příjmů a…

Philip Morris navýšil v Česku zisk i tržby, prosadily se cigarety bez kouře Philip Morris navýšil v Česku zisk i tržby, prosadily se cigarety bez kouře

Společnosti Philip Morris ČR, která je předním výrobcem a…

Stuchlík: Jdi rozdávat koblihy, naučí tě to, vyzval mne Babiš. Měl pravdu Stuchlík: Jdi rozdávat koblihy, naučí tě to, vyzval mne Babiš. Měl pravdu

Alespoň kousek manažera by v sobě měl mít každý, kdo se…

Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti

Spoluzakladatelé sociální sítě na sdílení fotek Instagram…

 

Štítky Video WRC

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 





 
Škoda nechala nahlédnout do interiéru Kodiaqu RS. Rychlé SUV zaujme sedačkami

Škoda nechala nahlédnout do interiéru Kodiaqu RS. Rychlé SUV zaujme sedačkami

Dnes 08:53

Odhalování vrcholné verze Kodiaqu pokračuje. Naposledy mladoboleslavská automobilka nechala nahlédnout do jeho interiéru.




Blesk.cz

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte…

Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají…

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči kamarádovi! Exekutoři mu sebrali auto! Co na to Ombudsman Blesku?

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči…

Životní cestu dvou Miroslavů – Koubka (64) a Vaitha (48), dobrých kamarádů, přeťal loni v listopadu zásah…

 

iSport.cz

Drsňáci v NHL: Na rváče Vegas si od Vánoc netroufli. Kdo jde do přesily?

Drsňáci v NHL: Na rváče Vegas si od Vánoc netroufli.…

Sem tam shodí rukavice, sem tam rozdají pár hitů a vyrazí pár zubů, nebo vypustí několik štiplavých poznámek…

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů obviňovat budu

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů…

V Jablonci museli spolknout hořkou pilulku. Vysoká porážka 0:3 s výborně hrajícím severočeským celkem je pro…

 

Reflex.cz

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená másko-argonská bitva před koncem první světové války

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená…

První světová válka už se chýlila ke konci, přesto ještě přišla bitva, která zůstala nejkrvavější v dějinách…

Do kostarických národních parků za největšími predátory Ameriky

Do kostarických národních parků za největšími…

Víte, které zvíře je největším predátorem amerického kontinentu? Puma americká – silná, hbitá šelma schopná…