29.4. 2018 Petr Barták

Mezinárodní řidičský průkaz: Kdy je potřeba? Kde platí? A jak se liší jeho dva druhy?

 

Pro cesty po silnicích EU našinci stačí platný český řidičák, ovšem v řadě zemí mimo Evropu musíte k němu mít i mezinárodní oprávnění. Kde platí a co si k jeho získání připravit?

Chystáte se na cesty mimo unijní Evropu – třeba do Ameriky, Austrálie, někdejšího SSSR nebo Asie? Pak si nachystejte důležitého pomocníka: mezinárodní řidičský průkaz. Spolu s naším řidičákem a cestovním pasem jej podle Ministerstva dopravy i našich zkušeností vyžadují ve stovce zemí světa, hlavně velkých nebo hojně navštěvovaných. Pokud v seznamech cílovou zemi nenajdete, obvykle uznávají národní řidičák bez potíží.

Pro klid duše

Z našich cest ve vzdálených destinacích ale víme, že doklad je sice jednotlivými státy vyžadován, ale kontrolován bývá jen málokdy, nebo vůbec. K čemu tedy mezinárodní průkaz vlastně je, když jej většinou po vás nikdo nakonec v cizině nechce? Stačí jim vidět naši kartičku s vlajkou EU a vše je OK. Hodí se třeba při vyřizování zápůjčky vozu v autopůjčovně, při policejních nebo celních kontrolách a podobně. Je to vlastně pojistka na klid, kterou doporučují všichni cestovatelé. Rozdíl je poznat právě v okamžicích, kdy jej najednou po vás bude vyžadovat policista nebo celník v naději na úplatek. Nebo když jej třeba v případě nehody a jejího vyšetřování musíte odevzdat, dáte ten mezinárodní a máte pořád v záloze český. Takže radíme – pořídit!

Na tři, nebo jeden?

Protože existují dva druhy mezinárodních řidičáků, je prvním krokem zjistit, doklad jakého typu daná cílová země vyžaduje. V čem se liší? Typ vydaný podle Vídeňské úmluvy z roku 1968 má platnost tři roky, podle Ženevské z roku 1949 jen jeden rok. Například na cestu do USA budete potřebovat „Ženevu“, na Seychelách se zase bude hodit „Vídeň“. Třeba pro Thajsko, Pobřeží slonoviny či Koreu lze libovolně vybrat z obou možností, doporučujeme tu na delší dobu. Jaký druh potřebujete, dobře vědí na úřadě. Můžete si to také zjistit na stránkách Ministerstva zahraničí.

Řidičské skupiny a oprávnění: Jaký průkaz na motorku? A jak je to se čtyřkolkami?

Co s sebou k vyřízení?

Na dopravní úřad obce, kam po dle bydliště spadáte, si vezměte platný řidičák, občanku a průkazovou fotku 35 x 45 mm – portrét vytištěný na tiskárně nestačí. Blanket žádosti o mezinárodní řidičský průkaz si můžete vyzvednout na místě, nebo si jej dopředu stáhnout z internetu, například ze stránek dopravního odboru magistrátu, a vyplnit dopředu. Čtrnáct kolonek máte za minutku. Když si objednáte čas vyřízení přes internet, jdete k okénku prakticky okamžitě. Jinak musíte čekat, až na vás vyjde řada. Poplatek u přepážky činí padesát korun. Nejlepší zprávou je, že úřad vystavuje doklad na počkání.

Kde doklad vyžadují

Státy Ženevské úmluvy o silničním provozu (1949)

Albánie, Alžírsko, Andorra, Argentina, Austrálie, Bangladéš, Barbados, Belize, Benin, Bosna a Hercegovina, Botswana, Burkina Faso, Černá Hora, Demokratická republika Kongo, Dominikánská republika, Ekvádor, Egypt, Fidži, Filipíny, Ghana, Gruzie, Guatemala, Haiti, Chile, Indie, Island, Izrael, Jamajka, Japonsko, Jihoafrická republika, Jordánsko, Kambodža, Kanada, Kongo, Kuba, Kyrgyzstán, Laos, Libanon, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Malajsie, Mali, Maroko, Monako, Namibie, Niger, Nigérie, Nový Zéland, Omán, Papua-Nová Guinea, Paraguay, Peru, Pobřeží slonoviny, Korea, Rusko, Rwanda, San Marino, Senegal, Srbsko, Sierra Leone, Singapur, Spojené arabské emiráty, Srí Lanka, Středoafrická republika, Sýrie, Thajsko, Togo, Trinidad a Tobago, Tunisko, Turecko, Uganda, USA, Venezuela, Vietnam, Zimbabwe.

Státy Vídeňské úmluvy o silničním provozu (1968)

Albánie, Arménie, Ázerbájdžán, Bahamy, Bahrajn, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Brazílie, Černá Hora, Demokratická republika Kongo, Filipíny, Gruzie, Guyana, Írán, Izrael, Jihoafrická republika, Katar, Kazachstán, Keňa, Kuba, Kuvajt, Kyrgyzstán, Libérie, Makedonie, Maroko, Moldávie, Monako, Mongolsko, Niger, Omán, Pákistán, Peru, Pobřeží slonoviny, Rusko, San Marino, Saúdská Arábie, Senegal, Srbsko, Seychely, Spojené arabské emiráty, Středoafrická republika, Tádžikistán, Tunisko, Turecko, Turkmenistán, Ukrajina, Uruguay, Uzbekistán, Vietnam, Zimbabwe.

Kde průkaz nepotřebujete

Na silnicích států EU, Švýcarska, Norska a Lichtenštejnska není mezinárodní řidičák nutný. I když většina zemí Unie podepsala dokonce oba protokoly, na jejich území stačí národní řidičák s logem EU.

Vlídnější budoucnost

Ještě jednodušší by mělo být vyřízení mezinárodního průkazu od července. Od začátku prázdnin bude stejně jako vydání českého řidičáku možné už na kterémkoli dopravním úřadě v zemi. A fotku už si s sebou taky nebudete muset nosit – stejně jako dnes u občanských průkazů či pasů si vás vyfotí přímo na úřadě.

Vše o řidičských průkazech. Kde se vydávají? Co je potřeba k výměně? A kolik to stojí?

Zkušenosti redaktorů Světa motorů

Matouš Jelínek: Že je potřeba mít v arabských zemích mezinárodní řidičský průkaz? Po pravdě musím přiznat, že mě o tom ani nenapadlo přemýšlet. Poprvé jsem řídil v Bahrajnu před dvěma roky – do půjčovny jsem poslal sken s předstihem, a s naší kartičkou EU nebyl nejmenší problém. Během dvou návštěv jsem si také třikrát pronajal auto v Ománu, a nikdy nikdo ani nenaznačil, že bych potřeboval mezinárodní průkaz. A to jsem absolvoval i dvě velmi důkladné policejní prohlídky u hranice s Jemenem. Příště si jej ale raději zařídím.

Martin Jeník: Mezinárodní řidičák jsem si obstaral kvůli řízení auta z půjčovny v USA, v praxi ho však po mě nevyžadovali a chtěli jen klasický průkaz. Podobnou zkušenost zde měla i většina známých. Ovšem jistota je jistota.

Jiří Baborský: Mezinárodní řidičák pro jistotu vozím vždy, když to cílová země vyžaduje, a v autopůjčovně jej předkládám automaticky. S ostatními dokumenty si jej vzal pouze úředník ve Spojených arabských emirátech, což ale ještě neznamená, že doklad použil. Všude jinde – v USA, Mexiku, Panamě, Ománu nebo na ostrovech Palau – mi mezinárodní oprávnění okamžitě vrátili a zajímal je pouze český řidičák. S totálním nezájmem jsem se setkal i ze strany policistů.

Jednou mi ale mezinárodní průkaz přece jen přišel vhod. Letěli jsme do Íránu, kde jsem řídit neplánoval. Kvůli problémům s vízy jsme ale nakonec skončili v Ománu, a tam už se auto hodilo. Jenže český řidičák zůstal doma a jen náhodou jsem ve svém cestovatelském batohu našel ten mezinárodní. Tak jsem to v autopůjčovně zkusil s ním. Úředník se dlouho kroutil, že bez předložení i české kartičky mi auto půjčit nemůže, obměkčit se mi jej nepodařilo. Nakonec jsme našli kompromis. Nechal jsem si poslat fotku českého řidičáku do mobilu, úředník přimhouřil obě oči a auto mi nakonec půjčil. Dva týdny jsem ale Omán křižoval jen s mezinárodním průkazem, který bez českého sám o sobě nic neznamená. A podle Murphyho zákonů jsem narazil na policejní zátah. „Co to je?“ zíral na papírovou knížečku policista. Mezinárodní řidičský průkaz, odvětil jsem s úsměvem. Ten vaše země po turistech vyžaduje. „To jsem nikdy neviděl,“ pravil přísným hlasem orgán a nechápavě vrtěl hlavou. Omlouvám se, ale jak vidíte, i v autopůjčovně jej akceptovali. „Tak tedy jeďte, no…!“ I tato zkušenost mě ujistila, že je dobré mezinárodní řidičák vozit. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit. Dokonce mám známého, kterému kdesi hluboko v Africe při kontrole zabavili řidičák, protože odmítl dát policistům všimné. A co teď, ve zkorumpované zemi, kde se turista práva těžko dovolá? Naoko tedy dělal drahoty, pak jim odevzdal ten mezinárodní a s českým oprávněním v kapse si užil zbytek dovolené a vesele řídil i po návratu domů jako by nic. Kdyby měl u sebe jen český doklad, nejspíš by se moc nesmál. Buď by o něj přišel, nebo by skončil v africké šatlavě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeden z pilířů janovského mostu se naklání, stavba může každou chvíli spadnout Jeden z pilířů janovského mostu se naklání, stavba může každou chvíli spadnout

Hasiči a místní policie varovali obyvatele ulice, která…

Evropské emisní povolenky jsou nejdražší za deset let Evropské emisní povolenky jsou nejdražší za deset let

Ceny emisních povolenek v Evropské unii se dnes vyšplhaly…

První letoun L-39NG je kompletní ze 70 procent, dokončen má být v říjnu První letoun L-39NG je kompletní ze 70 procent, dokončen má být v říjnu

Konstrukce prvního letounu L-39NG je již ze 70 procent…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

TEST: Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

Dnes 13:03

Arteon letos přišel o post vlajkové lodi na úkor nového Touaregu. A největší SUV v nabídce značky nás během prvního testu přesvědčilo, že je takto titulováno zcela právem.




Blesk.cz

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný nápad, Mistře!

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný…

Zpěvák Karel Gott (79) je doma obklopen nejenom samými ženami, tedy manželkou a dcerami, ale má kolem sebe také…

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

 

iSport.cz

Snový (re)start Baníku! Můžou Baroš a spol. prohnat i silnou trojku?

Snový (re)start Baníku! Můžou Baroš a spol. prohnat…

Jedenáct let čekali fanoušci Baníku na takový start. Čtyři zápasy, devět bodů, tři čistá konta, domácí…

Pastrňák v Praze. Je v řetězech, honí i tenisák: Na Stanley Cup máme tři roky!

Pastrňák v Praze. Je v řetězech, honí i tenisák: Na…

David Pastrňák je v Praze. Po památkách necourá, na tělo navěsil řetězy a mučí se v posilovně v Horních…

 

Reflex.cz

Korejská republika získala nezávislost v srpnu 1948. První prezident před tím nechal zavraždit svého konkurenta

Korejská republika získala nezávislost v srpnu 1948.…

Desátého května 1948 proběhly na celém území Korejského poloostrova pod dohledem Organizace spojených národů…

Zakladatel H-Systemu Smetka: Firma nebyla podvod, zničil ji až konkurz, na kterém vydělali jiní

Zakladatel H-Systemu Smetka: Firma nebyla podvod,…

Dlouholetá a zamotaná kauza okolo firmy H-System před nedávnem znovu ožila po rozhodnutí Nejvyššího soudu, který…